Ca urmare a sesizărilor primite de ANCOM, Autoritatea aduce în atenţia utilizatorilor faptul că anularea
portării numărului de telefon se face doar de către solicitant, la furnizorul la
care a intenționat să se porteze, cel târziu cu 24 de ore înainte de momentul
inițial stabilit pentru realizarea portării.
Anularea portării
Anularea portării se face printr-o cerere, care
trebuie depusă la reprezentanţa operatorului unde a fost solicitată iniţial
portarea sau în cel mai apropiat centru al acestuia. Formularul tip care
trebuie completat pentru a iniția anularea portării poate fi obţinut de la
furnizorul acceptor (noul furnizor) sau de pe www.portabilitate.ro.
Atunci când ia decizia de a solicita anularea
procesului de portare, este important ca utilizatorul să țină cont de faptul că
are la dispoziție o perioadă foarte scurtă. Cererea trebuie depusă cel târziu cu
24 de ore înaintea momentului inițial convenit pentru realizarea portării.
În cazul în care cererea de anulare este înregistrată
cu mai puțin de 24 de ore înainte de momentul inițial convenit pentru realizarea
portării, portarea numărului va fi finalizată.
Trebuie precizat că întreaga perioadă de portare
este, de regulă, de 3 zile lucrătoare, iar dacă momentul inițial
convenit pentru portare este într-o zi de luni, cererea de anulare trebuie
depusă în vinerea anterioară.
Numărul provizoriu
Pe parcursul procesului de portare, furnizorul în
reţeaua căruia se doreşte portarea poate asigna utilizatorului un număr de
telefon provizoriu, pentru ca acesta să folosească deja noile servicii. Furnizorul
acceptor trebuie, însă, să asigure și posibilitatea abonatului de a-și porta
numărul şi fără un număr provizoriu de telefon.
Dacă acceptă numărul provizoriu, utilizatorul are
două opțiuni în cazul în care portarea nu se finalizează: să continue relația
contractuală cu furnizorul acceptor pe baza numărului provizoriu (adică să aibă
un contract și cu acest furnizor) sau să renunțe la numărul provizoriu și
implicit la contractul aferent acestuia. La depunerea cererii de portare, furnizorul
acceptor are obligația să informeze utilizatorii (de regulă, prin contract) despre
aceste opțiuni.
Obligațiile
furnizorilor implicaţi în portare
Operatorii de telefonie trebuie să ofere utilizatorilor, gratuit, toate
informațiile legate de procesul de portare prin intermediul serviciului de
clienți, pe pagina proprie de internet. În același timp, operatorii sunt
obligaţi să pună la dispoziția utilizatorilor, în cadrul oficiilor comerciale,
formularele necesare portării, precum și procedura de depunere, de validare şi
de anulare a cererii de portare.
Sesizările utilizatorilor
În primele cinci luni ale acestui an, ANCOM a
primit 40 de petiții care au vizat probleme legate de anularea procesului de
portare, precum și asignarea unui număr provizoriu.
Pe parcursul anului trecut, ANCOM a primit 568 de
sesizări cu privire la procesul de portare, principalele probleme fiind legate
de netransmiterea unor mesaje între bazele de date ale furnizorilor, refuzul
portării și asignarea numerelor provizorii.
O mare parte dintre utilizatorii care s-au
adresat ANCOM au solicitat anularea procesului de portare. Trebuie subliniat
că ANCOM nu este în măsură să anuleze un proces de portare, demersurile în
acest sens revenind exclusiv în responsabilitatea părţilor implicate în acest
proces.
În concluzie, ANCOM recomandă utilizatorilor să
studieze amănunțit contractele pe care le semnează cu furnizorii de servicii de
telefonie, acordând o atenție sporită documentelor destinate procesului de
portare a numerelor de telefon și nu în ultimul rând, să ceară de la furnizorul
acceptor exemplarele documentelor semnate (cereri de portare, de anulare,
contracte etc.) și să le păstreze.
Ce, cum şi unde
reclami?
În cazul în care întâmpină dificultăţi pe parcursul procesului de portare, utilizatorul
poate face o sesizare la operatorul acceptor (care este responsabil de
realizarea portării), dar se poate adresa și la ANCOM, parcurgând pașii
detaliați aici.
Informații suplimentare cu privire la derularea procesului de portare sunt
disponibile pe site-ul www.portabilitate.ro.
Secţiunea InfoCentru
din pagina de internet ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor informații utile
despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi
televiziune) şi serviciile poştale, pentru a-i sprijini în alegerea şi
folosirea acestor servicii. Informațiile se referă în principal la încheierea
contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea
terminalelor sau serviciul de roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici
ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces
la internet.
Autoritatea Naţională pentru
Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) este
instituţia care protejează interesele utilizatorilor de comunicaţii din
România, prin promovarea concurenţei pe
piaţa de comunicaţii, administrarea resurselor limitate, încurajarea
investiţiilor eficiente în infrastructură şi a inovaţiei. Pentru mai multe
detalii despre activitatea ANCOM vizitaţi www.ancom.org.ro şi www.portabilitate.ro. Pentru a
compara ofertele de telefonie şi internet, intraţi pe www.veritel.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu