Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



marți, 21 martie 2023

ZIUA INTERNAȚIONALĂ A PĂDURILOR - Pădurile sănătoase pentru oameni sănătoși


 Marcăm astăzi, 21 martie, Ziua Internațională a Pădurii, proclamată de Organizația Națiunilor Unite în urmă cu unsprezece ani, pentru a atrage atenția asupra importanței pădurilor la nivel global. Tema din acest an este "Pădurile sănătoase pentru oameni sănătoși", ONU atrăgând atenția asupra beneficiilor pădurilor pentru sănătatea umană.

Pădurile adăpostesc la nivel mondial circa

50.000 de plante medicinale, reprezintă o sursă vitală de hrană și nutrienți, asigură o barieră naturală în calea transmiterii unor boli, asigură un mediu propice relaxării, reduc poluarea, mai ales în zonele urbane, și joacă un rol important în combaterea schimbărilor climatice.  

Pădurile acoperă o treime din suprafața terestră a planetei și au un rol important de mediu, de protecție, precum și unul economic și unul social. Pădurile au un rol crucial în stocarea emisiilor de dioxid de carbon și atenuarea impactului încălzirii globale, sunt parte a unor ecosisteme complexe, fixează solul și filtrează aerul și apa, dar asigură și o resursă regenerabilă și ecologică, lemnul.

La nivel global, circa 1,6 miliarde de oameni depind de existența pădurilor.

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva administrează în Caraș-Severin 324 mii de hectare fond forestier proprietate publica a statului, ceea ce înseamnă 77% din totalitatea suprafeței fondului forestier de la nivelul județului. Diferența de 23% o reprezintă suprafețe fond forestier care aparțin unităților administrativ-teritoriale sau proprietarilor privați.

Toate pădurile proprietatea publică a statului din județul Caraș-Severin dețin certificarea managementului forestier în standard internațional.

În contextul schimbărilor climatice pădurile joacă un rol important, nu doar pentru captarea dioxidului de carbon, ci şi prin producţia de biomasă şi prin potenţialul pe care îl au în domeniul energiilor regenerabile. Pădurile au o importanţă deosebită şi din punct de vedere social şi cultural, sunt atractive pentru populaţia urbană, permit desfăşurarea de activităţi recreative sau benefice pentru sănătate şi reprezintă un patrimoniu cultural important. În acest context putem prezenta opiniei publice faptul că la nivelul întregului județ au fost încheiate o serie de acorduri de parteneriat între direcția silvică și comunitățile locale (administrații locale, organizații non-guvernamentale, instituții de învățământ), parteneriate care au ca scop educația ecologică / forestieră (ex. parteneriatele încheiate cu școlile pentru Săptămâna Verde), creșterea rolului social al pădurilor și asigurarea utilizării recreative a acesteia de către comunitatea locală, dezvoltarea unei rețele de trasee pedestre, cicloturistice, și de alergare montană cu scop de recreere.

Până astăzi au fost încheiate parteneriate pentru programul Săptămâna Verde cu unitățile de învățământ:

-       Liceul de Artă Sabin Păuța;

-       Colegiile Naționale Traian Lalescu, Diaconovici Tietz și Mircea Eliade;

-       Grădinițele Dumbrava Minunată și Semenic din Reșița și Tinkerbell  din Bocșa;

-       Școala Profesională Berzovia;

-       Școala Gimnazială Vermeș.

De asemenea, parteneriate privind creșterea rolului social al pădurilor și asigurarea utilizării recreative a acesteia au fost încheiate cu comunitățile locale din Reșița și Văliug, care prevăd inclusiv amenajarea de trasee cicloturistice, de alergare, amenajări destinate, în general, agrementului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu