Inspectorii de muncă din cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă Caraș-Severin desfășoară acțiuni de monitorizare a respectării prevederilor legale privind prevenirea riscurilor profesionale în întreprinderi mijlocii, precum şi cu privire la măsurile de prevenire şi protecţie aplicate, urmărind astfel conştientizarea angajatorilor cu privire la necesitatea respectării cerinţelor legale din domeniul
securităţii şi sănătăţii în muncă şi, pe de altă parte, identificarea situaţiei actuale a activităţilor de prevenire şi protecţie realizate în întreprinderile mijlocii (50-249 lucrători).În Legea nr. 319/2006 a
securităţii şi sănătăţii în muncă sunt stabilite principii generale referitoare
la prevenirea riscurilor profesionale, protecţia sănătăţii şi securitatea
lucrătorilor, eliminarea factorilor de risc şi accidentare, informarea,
consultarea, participarea echilibrată potrivit legii, instruirea lucrătorilor
şi a reprezentanţilor lor, precum şi direcţiile generale pentru implementarea
acestor principii.
Astfel, angajatorul are obligaţia
să ia măsurile necesare pentru prevenirea riscurilor profesionale, cât și să
evalueze riscurile pentru securitatea şi sănătatea lucrătorilor, inclusiv la
alegerea echipamentelor de muncă, a substanţelor sau preparatelor chimice
utilizate şi la amenajarea locurilor de muncă.
Ulterior evaluării riscurilor şi
dacă este necesar, măsurile de prevenire, metodele de lucru şi de producţie
aplicate de către angajator trebuie să asigure îmbunătăţirea nivelului
securităţii şi al protecţiei sănătăţii lucrătorilor şi să fie integrate în
ansamblul activităţilor întreprinderii şi/sau unităţii respective la toate
nivelurile ierarhice.
Luând în considerare faptul că o
mai bună implementare a legislaţiei în domeniul securităţii şi sănătăţii în
muncă determină îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi reducerea numărului de
accidente de muncă şi boli profesionale, Inspecţia Muncii are ca prioritate ridicarea
nivelului de respectare a cerinţelor legale în toate întreprinderile, cu focalizare
pe întreprinderile mijlocii în cadrul acestei acţiuni de monitorizare.
În acest context şi având în
vedere specificitatea întreprinderilor mijlocii care se confruntă adesea cu
resurse limitate, cu riscuri profesionale care nu sunt cunoscute/evaluate, care
nu aplică măsuri adecvate de prevenire şi protecţie, în Programul Cadru de
Acţiuni al Inspecţiei Muncii pentru anul 2023 s-a inclus Acţiunea de monitorizare privind
riscurile existente la locurile de muncă din întreprinderi mijlocii, iar durata de desfășurare a
acțiunii de monitorizare este pe tot parcursul anului 2023.
Grupul țintă îl constituie
întreprinderile mijlocii din toate domeniile de activitate.
Acţiunea se desfășoară astfel: inspectorii
de muncă transmit în format electronic sau pe suport de hârtie Chestionarul privind respectarea
cerinţelor minime generale de securitate şi sănătate în muncă la întreprindere, cu precizarea termenului de
răspuns, respectiv 10 zile lucrătoare de la transmitere. În cuprinsul
documentului se menționează faptul că netransmiterea răspunsului va avea ca
urmare efectuarea unui control în întreprinderea respectivă.
Inspectorii de muncă analizează
răspunsurile angajatorilor la Chestionar
apoi, în funcţie de rezultatul analizei, stabilesc care sunt întreprinderile
unde vor efectua controale.
Pentru a verifica informaţiile
transmise de angajatori, se vor efectua controale la întreprinderile mijlocii
stabilite precum şi la cele care nu au transmis răspunsul la Chestionar.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu