Reglementări noi privind coordonarea, controlul și supravegherea executării
pedepselor și a măsurilor neprivative de libertate dispuse de organele
judiciare în cursul procesului penal
În ședința de
guvern de astăzi a fost aprobat Regulamentul de aplicare a dispozițiilor Legii
nr. 253/2013 privind executarea pedepselor, a măsurilor educative și a altor
măsuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul
procesului penal. Legea nr. 253/2013
face parte, alături de alte acte normative, dintr-un pachet legislativ care a
pregătit intrarea în vigoare a noii legislaţii penale şi procesual-penale,
dezvoltând la nivel tehnic aspecte de noutate pentru sistemul de drept
românesc, respectiv măsurile neprivative de libertate. În conţinutul acestei
legi organice au fost cuprinse distinct câteva instituţii faţă de care
legiuitorul a considerat necesară elaborarea de norme de aplicare, detaliate
printr-un regulament.
Având în vedere faptul că măsurile şi obligaţiile care
pot fi dispuse în executarea sancţiunilor neprivative sunt multiple, actul
normativ îşi propune, în primul rând, o sistematizare din punct de vedere
instituţional, a persoanelor fizice şi juridice chemate să asigure punerea în
executare a sancțiunilor și măsurilor neprivative de libertate, alături de
principalii actori ai implementării acestor măsuri: judecătorul delegat cu
executarea, procurorul și consilierul de probaţiune. Hotărârea de guvern
detaliază, de asemenea, modul în care serviciile de probaţiune asigură
coordonarea, supravegherea şi controlul executării pedepselor şi măsurilor
neprivative de libertate.
Actul normativ
aprobat astăzi detaliază, totodată, procedura de informare a persoanei aflate
în executarea pedepselor, măsurilor educative sau a altor măsuri neprivative de
libertate, care nu vorbeşte sau nu înțelege limba română ori nu se poate
exprima, cu privire la conținutul pedepsei sau măsurii dispuse. Astfel, actul
normativ prevede ca principalele acțiuni efectuate în procedura de executare să
fie comunicate într-o limbă, respectiv, într-un limbaj pe care persoana aflată
în executarea pedepsei îl înțelege, prin intermediul unui traducător, interpret
autorizat sau prin intermediul unui interpret de limbaj mimico-gestual.
Noul
regulament aprobat astăzi reglementează inclusiv modalitatea de aplicare a
prevederilor legale privind posibilitatea acoperirii, de la bugetul de stat, a
unor cheltuieli necesare executării pedepselor sau măsurilor neprivative.
În ceea ce
privește sancțiunea renunțării la urmărirea penală, sunt reglementate detalii
în legătură cu prestarea muncii neremunerate în folosul comunității,
modalitatea de stabilire a activităților concrete ce trebuie executate în
funcţie de utilitatea acestora pentru comunitate, pregătirea școlară și
profesională a persoanei, experienţa în muncă a acesteia, starea de sănătate și
alte date considerate utile pentru executare.
Un alt aspect
reglementat vizează procedura prin care are loc abilitarea instituțiilor din
comunitate în vederea implicării
acestora în procesul de executare a pedepselor și măsurilor neprivative de
libertate, prin colaborare la nivelul comunităţii locale cu autorităţile direct
responsabile de asigurarea executării acestor pedepse sau măsuri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu