REGISTRUL
NAȚIONAL AL PERSOANELOR CARE AU COMIS INFRACȚIUNI SEXUALE – INSTRUMENT DE
PREVENIRE ȘI COMBATERE A ACESTUI TIP DE FAPTE
Poliția
Română va implementa, până la data de 31 decembrie 2020, Registrul național automatizat cu privire la persoanele care au
comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor.
O
echipă de specialiști din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române
lucrează pentru punerea în practică a prevederilor Legii nr. 118/2019.
Registrul
național automatizat a fost organizat în
scopul prevenirii și combaterii
faptelor de natură sexuală, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor,
prevăzute și pedepsite de legea penală.
Infracțiunile
vizate
Autorii
infracțiunilor de trafic de persoane, trafic de minori, proxenetism, exploatare
a cerșetoriei, folosire a unui minor în scop de cerșetorie, folosire a
serviciilor unei persoane exploatate, folosire a prostituției infantile, viol,
agresiune sexuală, act sexual cu un minor, corupere sexuală a minorilor,
racolare a minorilor, hărțuire sexuală, folosire abuzivă a funcției în scop
sexual, pornografie infantilă, ultraj contra bunelor moravuri și incest vor fi
consemnați în acest Registru.
Cum
va funcționa
Registrul
central va funcționa în cadrul Inspectoratului General al Poliției Române, în
care se va ține evidența următoarelor persoane:
- persoanele fizice condamnate
ori împotriva cărora s-au luat alte măsuri cu caracter penal, precum și a
celor față de care au fost dispuse măsuri procesual-penale în legătură cu
infracțiunile de mai sus;
- persoanele de cetățenie
română despre care s-au primit comunicări de luare în evidență din partea
autorităților din state membre UE, dar și a autorităților competente din
statele terțe, cu privire la săvârșirea unei infracțiuni sexuale;
- persoanele născute în
străinătate despre care exista informații că ar fi săvârșit astfel de
infracțiuni;
Nu vor
fi trecute în Registru persoanele care erau minore la data comiterii faptei, cu
excepția cazurilor în care instanța de judecată dispune acest lucru în mod
expres.
La
nivel central, Direcția Cazier Judiciar, Statistică și Evidențe Operative va
gestiona activitățile specifice Registrului.
Autoritățile
române vor putea solicita informații și date, potrivit prezentei legi,
autorităților competente din statele membre sau statele terțe, prin Direcția
Cazier Judiciar, Statistică și Evidențe Operative (dacă solicitările vizează
cazierul judiciar), dar și prin canalele de cooperare polițienească
internațională sau de cooperare judiciară în materie penală.
Până
în prezent (ianuarie 2020), peste 45.000 de persoane înscrise în evidențele
cazierului judiciar fac și obiectul Registrului, acestea săvârșind infracțiuni
prevăzute de Legea nr. 118/2019.
Până
la operaționalizarea Registrului, Poliția Română, prin structurile de cazier
judiciar eliberează, la cererea persoanelor fizice interesate sau a entităților
prevăzute în lege, adeverințe din care să rezulte dacă persoana verificată a
săvârșit vreuna dintre infracțiunile ce fac obiectul Registrului.
În
perioada iulie – decembrie 2019, la nivelul județului nostru, Serviciul de cazier judiciar a eliberat peste 4.200 de adeverințe prevăzute de Legea nr. 118/2019, dintre
care, niciuna nu a fost eliberată persoanelor care pot face obiectul Registrului.
Informații
privind persoanele înscrise în evidențele cazierului judiciar sau ale
Registrului pot fi comunicate doar personal sau prin împuternicit persoanelor
fizice solicitante sau instituțiilor abilitate potrivit Legii nr. 290/2004, respectiv
Legii nr. 118/2019.
La
momentul solicitării documentelor prevăzute de cele două legi, persoanele
fizice își dau acordul pentru prelucrarea datelor personale doar în scopul
eliberării acelor documente și pentru întocmirea unor situații statistice anonimizate.
Obligațiile
persoanelor înscrise în Registru
Persoanele
înscrise în Registru au obligația de a se prezenta periodic, dar nu mai târziu
de o dată la 3 luni, la organele de poliție pentru a comunica informații
despre:
- profesia sau activitatea pe
care o desfășoară;
- mijloacele de existență;
- persoanele minore, în
vârstă, cu dizabilități sau vulnerabile cu care locuiesc sau cu care au
intrat în contact, în mod direct și sistematic;
- locurile frecventate, în
special unitățile de învățământ, taberele sau spitalele de copii;
- adresa unde locuiesc;
- modalitatea de comunicare cu
polițiștii specializați.
De
asemenea, persoanele în cauză au obligația de a anunța, în prealabil, poliției,
orice deplasare din localitatea de domiciliu, mai lungă de 15 zile
(inclusiv localitatea de destinație, scopul și perioada deplasării, dar și
mijlocul de transport folosit).
Totodată,
acestea trebuie să se prezinte, în termen de maximum 3 zile, la unitatea de
poliție unde își vor stabili locuința, pentru a fi luați în evidență.
Polițiștii
vor desfășura periodic, dar nu mai târziu de o dată la 3 luni, în condiții de
confidențialitate, verificări ale persoanelor înscrise în Registru, pentru a
obține informații despre comportamentul celor vizați, modul de obținere a
mijloacelor de existență, dar și pentru actualizarea bazelor de date ale
Poliției Române.
Prelevarea
probelor biologice
Institutul
Național de Criminalistică, ca administrator al Sistemului Național de Date
Genetice Judiciare, a inițiat procedura de trimitere către structurile
responsabile a kiturilor de recoltare a probelor biologice persoanele
condamnate, aflate în prezent în unitățile Administrației Naționale a
Penitenciarelorși care fac obiectul Legii 118/2019 privind Registrul
național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni
sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor. După
procesarea probelor biologice de referință recoltate de la persoane, pe fluxul
de lucru specific de laborator, acestea vor fi introduse în Sistemul Național
de Date Genetice Judiciare.
Cum se
face înregistrarea în Registru
- automat, prin preluarea în acest
sistem de evidență a informațiilor introduse în evidențele cazierului
judiciar privind persoanele care săvârșesc astfel de infracțiuni;
- nominal, prin înscrierea datelor cu
caracter personal și a datelor judiciare ale persoanelor vizate (se
realizează de către Direcția Cazier Judiciar, Statistică și Evidențe Operative, în urma informațiilor oficiale primite de la
autoritățile străine competente).
Persoanele înscrise în Registru pot fi scoase din evidență atunci când:
- faptele pe care le-au
săvârșit nu mai sunt prevăzute de lege ca infracțiuni;
- s-a dispus renunțarea la urmărirea
penală sau clasarea față de ele ori s-a pronunțat o hotărâre definitivă de
achitare sau de încetare a procesului penal;
- au trecut 10 ani de la data
când s-a pronunțat o hotărâre definitivă de renunțare la aplicarea
pedepsei sau de amânare a aplicării pedepsei și nu s-a dispus amânarea sau
revocarea acesteia;
- au trecut 20 de ani de la
data introducerii în Registru, dacă pedeapsa aplicată este de cel mult 5
ani;
- la împlinirea vârstei de 85
de ani, dacă pedeapsa aplicată este mai mare de 5 ani;
- au decedat.
Scoaterea
din evidența cazierului judiciar a persoanelor fizice nu produce efecte asupra
datelor din Registru.
Grațierea,
prescripția executării pedepsei, amnistia sau reabilitarea persoanelor înscrise
în Registru nu conduc la scoaterea acestora din evidența sistemului.
Certificatul
de integritate comportamentală
Certificatul
de integritate comportamentală reprezintă documentul eliberat persoanelor
fizice și atestă lipsa înscrierilor în Registru sau, după caz, datele și
informațiile înscrise în sistem, cu privire la acestea.
Certificatul
de integritate comportamentală este valabil 6 luni de la data eliberării și se
poate obține în aceleași condiții precum cazierul judiciar.
În
acest document se notează toate datele existente în Registru cu privire la persoana
în cauză, conform prevederilor legale în vigoare referitoare la protecția
datelor cu caracter personal.
Informații
de background:
Registrul
este organizat de Ministerul Afacerilor Interne și este ținut de unitățile
specializate ale Poliției Române, care asigură și coordonarea activităților în
acest domeniu, fiind constituit ca o evidență distinctă față de cea a
cazierului judiciar. Acesta poate fi interconectat și cu alte baze de date ale
Poliției Române.
Legea
nr. 118 din 20 iunie 2019 privind Registrul național automatizat cu privire la
persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau
asupra minorilor, precum și pentru completarea Legii nr. 76/2008 privind
organizarea și funcționarea Sistemului Național de Date Genetice Judiciare a
fost publicată în Monitorul Oficial nr. 522 din 26 iunie 2019.
Sursa:IGPR.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu