Acțiunile de control desfășurate de Inspecția Muncii în
cursul anului 2019, s-au concretizat în următoarele rezultate: numărul total de
controale efectuate de Inspecția Muncii la nivel național, în domeniul
relațiilor de muncă și al securității și sănătății în muncă, este
de 121.273,
iar valoarea totală a amenzilor aplicate este de 127.100.300 lei.
În domeniul relaţiilor de muncă, au fost efectuate 71.748
controale, din care 67.632 pentru identificarea cazurilor de muncă nedeclarată,
fiind aplicate, în total, 23.893 sancțiuni contravenționale. Valoarea totală a
amenzilor a a fost de 108.545.400 de lei, din care 94.100.000 lei pentru muncă
nedeclarată.
În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, au fost
efectuate 49.525 controale, în urma cărora s-au aplicat amenzi în valoare de
18.554.900 lei. Numărul total de sancțiuni contravenționale aplicate a fost de
70.589, fiind dispuse 231 opriri din funcțiune a unor echipamente de muncă
neconforme, care reprezentau risc de accidentare, iar în 227 de cazuri, au fost
dispuse sistări ale activității.
Dantes Nicolae BRATU, inspector general de stat, face
următoarele precizări:
"Anual, Inspecția Muncii întocmește și publică pe
site-ul instituției, www.inspectiamuncii.ro, un program cadru de acțiuni, care
cuprinde principalele campanii și acțiuni ce vor fi realizate la nivel
național, conform metodologiilor specifice elaborate la nivelul instituției și
potrivit obligațiilor ce revin instituției din statutul de membră a unor
organisme internaționale executive (Senior Labour Inspectors Committee -
Comitetul Înalților Responsabili cu Inspecția Muncii din cadrul Comisiei
Europene, European Agency for Safety and Health at Work - Agenția Europeană
pentru Securitate și Sănătate în Muncă). De asemenea, la elaborarea Programului
cadru de acțiuni al Inspecției Muncii, se au în vedere aspectele prioritare ale
pieței muncii și rezultatele controalelor efectuate în anul precedent.
În elaborarea metodologiilor campaniilor și acțiunilor
specifice, direcțiile de specialitate fac o analiză temeinică, bazată pe
rezultatele din anii anteriori și pe evoluția riscurilor în domeniile în care
s-a constatat o incidență mai mare a neconformităților, cum ar fi munca
nedeclarată, nerespectarea obligațiilor stipulate în contractul individual de
muncă, riscurile de accidentare și îmbolnăvire la locul de muncă, precum și
accidentele de muncă.
Numărul de accidente de muncă înregistrat în anumite domenii, frecvența și gravitatea acestora,
reprezintă factori determinanți pentru intensificarea acțiunilor de verificare
și monitorizare a modului în care se respectă prevederile legale în domeniul
securității și sănătății în muncă. Ținând cont de necesitatea creşterii
gradului de conştientizare a angajatorilor şi a lucrătorilor în ceea ce
priveşte respectarea prevederilor legale referitoare la securitatea şi
sănătatea în muncă în domeniile în care s-au înregistrat neconformități care au
generat evenimente deosebite, avem în vedere, în perioada următoare,
intensificarea acțiunilor Inspecției Muncii în domeniul securităţii şi
sănătăţii în muncă, precum și dezvoltarea unor sinergii cu alte domenii, printre
care și învăţământul.
Pentru realizarea obiectivelor instituționale, în
Programul Cadru de Acţiuni al Inspecţiei Muncii pentru anul 2020, se desfăşoară
acţiuni de control de tip campanie, tematice şi de fond, cu caracter preventiv,
precum și controale programate sau inopinate, la toate categoriile de
angajatori, focalizate pe domeniile de activitate economică în care au fost
identificate riscuri. În acţiunile de control, indiferent de tipul controlului,
se verifică, în principal, îndeplinirea cerinţelor legale privind încadrarea în
muncă, timpul de muncă şi timpul de odihnă, drepturile salariale acordate,
precum şi respectarea reglementărilor de domeniul securitate și sănătate în
muncă. La aceste acțiuni de control, se adaugă verificările inițiate ca urmare
a petițiilor pe care ni le adresează cetățenii, în situația în care aceștia se
consideră prejudiciați în relația cu angajatorii. Anual, la nivel național,
sunt înregistrate și soluționate aproximativ 50.000 de petiții, ceea ce
reflectă gradul ridicat de încredere al cetăţenilor în capacitatea Inspecţiei
Muncii de a-i ajuta în soluţionarea problemelor apărute. Cele mai frecvente
încălcări ale legislaţiei în domeniul relaţiilor de muncă reclamate sunt cele
legate de prevederile Codului Muncii: neplata salariilor, timpul de muncă și
neplata orelor suplimentare, concedieri abuzive, nerespectarea prevederilor
privind registrul de evidență a salariaților, reconstituirea vechimii în muncă.
În domeniul SSM, principalele aspecte reclamate de cetățeni vizează: eliberarea
adeverinţelor pe grupe de muncă, condiţiile de muncă necorespunzătoare,
cercetarea și declararea accidentelor produse la locurile de muncă,
nerespectarea cerințelor de securitate şi sănătate în muncă.
În aceeași măsură, inspectorii de muncă sunt imparțiali
și reprezintă un factor de echilibru între actorii de pe piața muncii,
sindicate și patronate, salariați și angajatori. Încercăm, prin toate acțiunile
noastre, de informare, de conștientizare sau de control preventiv, să fim
activi și responsabili. Periodic, efectuăm
analize concrete, urmărind îndeplinirea obiectivelor stabilite până la
materializarea acestora în rezultate concrete.
Astfel, Programul Cadru de Acţiuni al Inspecţiei Muncii
pentru anul 2020, reprezintă un document de referință, elaborat cu respectarea
reglementărilor specifice din domeniile de competență ale instituției, ce ține
cont de cerințele și orientările europene în domeniu. Am urmărit alocarea
eficientă a resurselor existente pentru maximizarea rezultatelor, având în
vedere că resursele umane, financiare și materiale sunt limitate.
Până în acest moment, cu resursele avute la dispoziție,
pot afirma că, de mai bine de 20 de ani, am reușit să ne îndeplinim misiunea,
să fim la nivelul așteptărilor, adică o instituție puternică și de referință,
cu un rol important pe plan social și cu rezultate remarcabile. Pe această
cale, țin să le mulțumesc colegilor din Inspecția Muncii și din inspectoratele
teritoriale de muncă pentru tot efortul depus pe parcusul anului, pentru
seriozitatea și rigurozitatea cu care își îndeplinesc atribuțiile.”
COMUNICAT DE PRESĂ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu