Pentru România ca stat membru al
Uniunii Europene, dezvoltarea durabilă nu reprezintă o opţiune ci singura
perspectivă raţională de valorificare a potenţialului natural, economic şi
uman. Pentru a putea beneficia din plin de avantajele aderării, România are
nevoie de un portofoliu de proiecte capabile să atragă şi să utilizeze eficient
fondurile europene, cel mai potrivit portofoliu reprezentându-l strategia de
dezvoltare durabilă a localităţii, zonei sau regiunii.
Orașul Anina:
La nivelul orașului Anina
prin accesare de programe finanțate din fonduri europene s-a urmărit:
·
Dezvoltarea infrastructurii locale;
·
Dezvoltarea turismului;
·
Sprijin şi facilităţi oferite investitorilor în
vederea creării de locuri de muncă.
Una dintre cele mai
importante oportunităţi de dezvoltare a oraşului Anina o reprezintă turismul,
prin punerea în valoare a obiectivelor naturale şi industriale de pe raza
localităţii. În acest context, cel mai important proiect avut în vedere de
către administraţia publică a oraşului Anina îl reprezintă „Restaurarea, conservarea, reabilitarea şi
punerea in valoare a monumentului clasa „A” „Ansamblul Puțului I” Anina” prin care se va realiza Muzeul
Mineritului din Banat. În strânsă legătură cu acesta este un al doilea
proiect, respectiv „Reabilitarea
monumentului
istoric „Direcţia Minelor, azi
sediul Primăriei“ în vederea realizării muzeului oraşului Anina”, muzeu în care
ar urma să fie prezentate exponate legate de oraş, altele decât cele care fac
obiectul Muzeului Mineritului (acest proiect urmează să fie depus).
Prin implementarea celor
două proiecte vor fi realizate două importante obiective turistice care vor
avea ca rezultat creşterea numărului vizitatorilor în oraşul Anina, dezvoltarea
sectorului privat în domeniul serviciilor de turism şi implicit crearea de noi
locuri de muncă în acest domeniu.
Tot legat de dezvoltarea
turismului este oportunitatea oferită de
prioritatea de investiţii prin intermediul Programului Operațional
Regional (POR) – Realizarea de acţiuni destinate îmbunătăţirii mediului urban, revitalizării oraşelor, regenerării şi
decontaminării terenurilor industriale dezafectate (inclusiv a zonelor de reconversie), reducerii poluării aerului şi
promovării măsurilor de reducere a zgomotului prin care se intenţionează
amenajarea unui parc pe o parte a terenului ocupat de BARUMC (fostele Uzine de Fier Anina).
Pentru reducerea cheltuielilor cu energia electrică,
reducerea consumului de energie electrică şi astfel reducerea emisiilor de CO2
se doreşte accesarea unui proiect prin POR, Axa prioritară 3 – Sprijinirea
tranziţiei către o economie cu emisii scăzute de carbon, Prioritatea de
investiţii 3.1 Sprijinirea eficienţei energetice, a gestionării
inteligente a energiei şi a utilizării energiei din surse regenerabile în
infrastructurile publice, inclusiv în clădirile publice, şi în sectorul
locuinţelor. Prin acest proiect ar urma să fie reabilitat iluminatul public în
oraş, prin înlocuirea sistemelor de iluminat public cu incandescenţă, cu
iluminat prin utilizarea unor lămpi cu eficienţă energetică ridicată, durată
mare de viaţă şi asigurarea confortului corespunzător (LED).
Totodată prin intermediul acestui proiect se vor
instala sisteme de telegestiune a iluminatului public, şi se vor utiliza surse
regenerabile de energie prin realizarea unui parc cu panouri fotovoltaice care
să alimenteze cu energie electrică sistemul de iluminat public, dar şi alte
clădiri publice din oraş.
De asemenea pentru soluţionarea
problemelor sociale din oraş, se vor depune două proiecte: „Reabilitarea şi
dotarea cantinei sociale Anina” şi „Reabilitarea şi dotarea centrului de zi
pentru copii Anina”.
În ceea ce priveşte educaţia, respectiv asigurarea
condiţiilor optime de desfăşurare a procesului didactic, administraţia publică
din oraşul Anina urmează să acceseze o finanţare pentru reabilitarea şcolii
gimnaziale din cartierul Celnic, singura rămasă nereabilitată din oraş. Cererea
de finanţare urmează a fi depusă pe axa prioritară 10 din POR - Îmbunătăţirea infrastructurii educaţionale,
Prioritatea de investiţii 5.1. – Investiţiile în educaţie şi formare,
inclusiv în formare profesională pentru dobândirea de competenţe şi învăţare pe
tot parcursul vieţii prin dezvoltarea infrastructurilor de educaţie şi formare.
Pentru dezvoltarea
activităţilor de intervenţii pentru situaţii de urgenţă cât şi pentru creşterea
capacităţii de organizare a unor evenimente cultural – artistice, s-au depus
două cereri de finanţare pe proiectul IPA II Cooperare Transfrontalieră România
– Serbia 2014 – 2020.
În colaborare cu localitatea Plandiste din Serbia şi
Banloc din judeţul Timiş s-a depus proiectul „Creşterea
capacităţii de intervenţie în situaţii de urgenţă în localităţile Anina, Banloc
şi Plandiste” prin care se vor organiza acţiuni comune de intervenţii în caz de
situaţii de urgenţă şi se va achiziţiona un utilaj multifuncţional pentru
intervenţii în astfel de situaţii.
În colaborare cu Pozarevac
din Serbia s-a depus proiectul „Conexiune
culturală în scopul consolidării atractivităţii turistice a regiunii” prin care
se vor derula activităţi cultural – sportive comune şi vor fi achiziţionate
dotări necesare unor astfel de activităţi.
O altă oportunitate este Programul
Operaţional Infrastructură Mare (POIM) 2014 – 2020, prin care operatorul de
apă-canal S.C. Aquacaraş S.A. are posibilitatea să finalizeze lucrările
începute pe POS Mediu 2007 – 2014, astfel încât toţi cetăţenii oraşului să
beneficieze de apă potabilă la calitate corespunzătoare şi de canalizare, cu
respectarea prescripţiilor de mediu.
Datorită faptului că în Anina gradul de ocupare al
populaţiei este foarte scăzut, dar există locuri de muncă pentru activităţi în
turism, alimentaţie publică şi hotelier vor fi organizate cursuri de calificare
prin accesarea de proiecte prin Programul
Operaţional Capital Uman
(POCU) 2014 – 2020 în vederea pregătirii
forţei de muncă.
Orașul
Bocșa:
Oraşul Bocşa a derulat o serie de proiecte finanţate
din fondurile de preaderare după cum urmează: - proiectul „Sistem de
gospodărire a apelor (aducţiune, canalizare, epurare)”- (studiu de fezabilitate)
- proiect finanţat prin programul PHARE 2005 Coeziune Economică şi Socială.
Valoarea totală a proiectului: 50.160 EUR - (Proiectul s-a derulat în perioada
decembrie 2007 – noiembrie 2008);
- proiectul Modernizarea Serviciului Voluntar pentru
Situaţii de Urgentă Bocşa - proiect finanţat prin programul PHARE 2006,
perioada de derulare: 24.09.2008 - 24.11.2009. Valoare totală: 323.844,22 Euro;
- proiectul “Sistem de captare şi alimentare cu apă a
localităţilor Bocşa şi Ocna de Fier din sursa Ursoane” finanţat prin Programul
Phare 2005. În vederea solicitării grantului s-a realizat asocierea dintre
Consiliul Local Bocşa și Consiliul Local Ocna de Fier. Valoarea totală:
1.222.254,68 EURO din care, a fost aprobată finanţarea cu 892.551,60 EURO,
reprezentând 89,93% din costul eligibil (proiectul s-a derulat în perioada
2008-2010).
În ciclul de finanţare 2007-2013, din fonduri europene
s-au derulat două proiecte:
- Proiectul „Plan Integrat de Dezvoltare Urbană”
derulat în perioada 2012-2014-proiect finanţat prin Axa prioritară 1. În cadrul
proiectului au fost realizate planuri integrate de dezvoltare urbană, plan
ce integrează trei proiecte
independente:
1. Reabilitarea Peisageră a Parcului Pescăruş şi a
Spaţiilor Verzi Aferente Străzii Republicii şi Străzii Funicular - valoare
totală 4.338.390,89 Lei.
2. Modernizare Străzi - valoare totală 17.595.890,79
Lei.
3. Achiziţia de Sisteme de Supraveghere în Vederea
Creşterii Siguranţei şi Prevenirii Criminalităţii în cartier Bocşa Română,
valoare totală 410.267,64 Lei.
- Proiectul Modernizare infrastructură de apă şi apă
uzată în judeţul Caraş-Severin, finanţat prin POS Mediu, cu următoarele trei
componente pentru oraşul Bocşa:
·
Reabilitarea
şi extinderea conductelor de aducţiune a reţelelor de distribuţie şi a reţelelor de canalizare din oraş, valoare
totală 37.824.072 lei;
·
Construirea
staţiei de epurare apă uzată, valoare totală 8.545.728 lei;
·
Construire
şi reabilitare surse de apă şi staţie de tratare, valoare totală 2.515.081 lei.
La începutul
anului 2014 a
fost elaborată şi aprobată Strategia de Dezvoltare a oraşului Bocşa 2014-2020.
Scopul acesteia este de a armoniza coordonatele proprii de dezvoltare cu cele
ale regiunii şi judeţului şi de a găsi calea dezvoltării durabile având o
amprentă locală, de a realiza o analiză asupra potenţialului socio-economic al zonei
Bocşa, stabilindu-se o prioritizare a
obiectivelor în vederea fundamentării bugetelor pe perioada mai sus-menţionată, posibilitatea realizării acestora și
accesarea de fonduri europene. Ţinând cont de tipurile de investiţii finanţate
prin cele 12 axe prioritare ale programului POR 2014-2020, Oraşul Bocşa şi-a
propus următoarele proiecte de investiţii pentru perioada următoare:
·
Creşterea eficienţei energetice a clădirilor
rezidenţiale în oraşul Bocşa, (finanţat
prin POR 3.1 Operaţiunea A);
·
Modernizarea
şi extinderea sistemului de iluminat public şi înfiinţarea unui parc
fotovoltaic pentru asigurarea consumului public de energie electric, (finanţat
prin POR 3.1 Operaţiunea C);
·
Modernizarea transportului public urban în oraşul Bocşa,
(finanţat prin POR 3.2);
·
Restaurare,
conservare şi reabilitare obiective de patrimoniu cultural şi natural din zona
Bocşa Montană, (finanţat prin POR 5.1);
·
Restaurare,
reabilitare şi conservare biserici
monumente istorice din oraşul Bocşa,
(finanţat prin POR 5.1);
·
Amenajare
spaţii verzi şi crearea de facilităţi pentru recreere, (finanţat prin POR 5.2);
Orașul
Moldova Nouă:
Autoritatea publică locală se preocupă permanent de
identificarea unor soluţii pentru dezvoltarea localităţii pe plan social,
urban, investiţional. A fost elaborată Strategia de dezvoltare durabilă a
oraşului Moldova Nouă 2014 – 2020.
Pornind de la situaţia existentă la nivel local,
Strategia de Dezvoltare Durabilă a oraşului Moldova Nouă cuprinde o radiografie
socio-economică a comunităţii.
În anul 2016 se află în implementare proiectul
„Amenajare drumuri agricole în Moldova Nouă, judeţul Caraş-Severin”. Cererea de
finanţare a fost depusă în cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Rurală
2007 – 2013, iar la data de 19.11.2015 a fost semnat contractul de finanţare.
În cadrul proiectului vor fi amenajate drumurile agricole de pământ din Moldova
Nouă şi localităţile aparţinătoare, pe o lungime totală de 16 km . În luna decembrie 2015 a fost lansată cererea
de ofertă pentru execuţia lucrărilor, iar procedura trebuia finalizată în luna
februarie 2016. Procedura de achiziţie publică a fost anulată, urmând a fi
reluată în cel mai scurt timp.
Autoritatea locală doreşte să rezolve şi problema
alimentării cu apă şi a canalizării în satul Moldoviţa, dar şi a canalizării şi
staţiei de epurare din Măceşti. De asemenea se caută soluţii în vederea
identificării unor surse de finanţare pentru modernizarea străzilor secundare
din Moldova Nouă şi Moldova Veche, străzi puternic avariate în urma lucrărilor
de reabilitare a reţelei de canalizare din localitate. Totodată, se doreşte şi
amenajarea unui ştrand în zona falezei Dunării şi se urmăreşte identificarea
unor programe care finanţează astfel de investiţii.
În vederea dezvoltării turismului în oraşul Moldova
Nouă, în cadrul Programului „Ţara lui Andrei” – finanţat de OMV Petrom,
Primăria Moldova Nouă in parteneriat cu Asociaţia Dunărea Moldova Nouă şi RNP
Romsilva-Administraţia Parcului Natural Porţile de Fier RA a obţinut finanţare
pentru proiectul „Ecoturismul, o şansă”. În cadrul acestui proiect se urmăreşte
punerea în valoare a potenţialului ecoturistic şi dezvoltarea durabilă a
comunităţilor locale prin promovarea destinaţiilor ecoturistice, a valorilor
culturale şi istorice din zona sudică a Banatului Montan şi protecţia mediului
în Aria Protejată Ostrovul Moldova Veche.
Astfel, pe faleza Dunării din Moldova Nouă, lângă Centrul Naţional de
Informare și Promovare Turistică Moldova Nouă se vor monta panouri şi plăcuţe
informative, realizându-se un centru de vizitare în aer liber cu toate
legendele şi istoriile obiectivelor turistice din Clisura Dunării.
Prin proiectul depus în cadrul Programului IPA de
cooperare transfrontalieră România – Serbia 2007 – 2013 ,,Punct de trecere al
Dunării cu bacul între Moldova Veche şi Golubac”, în care Primăria Moldova Nouă
este partener alături de Consiliul Judeţean Caraş-Severin, se promovează
localitatea din punct de vedere turistic. În luna februarie reprezentanţii
oraşului Moldova Nouă împreună cu reprezentanţii Inspectoratului Teritorial al
Poliţiei de Frontieră Timişoara, au stabilit condiţiile care trebuiesc
respectate pentru ca punctul de frontieră ce urmează a fi înfiinţat să corespundă
din punct de vedere funcţional şi să poată fi autorizat pentru un trafic de
până la 3,5 t / vehicul.
În cadrul Programului IPA de Cooperare
Transfrontalieră România – Serbia 2014 – 2020, oraşul Moldova Nouă a depus un
număr de 5 proiecte ce se află în perioada de evaluare, urmând a fi solicitate
completări la documentele depuse.
Oraşul
Oraviţa:
Prin Programul Operaţional Regional 2014-2020 au fost
identificate liniile de finanţare adecvate pentru realizarea următoarelor
proiecte:
·
Reabilitarea
termică a clădirilor rezidenţiale – se vor reabilita 9 blocuri de locuinţe,
documentaţia este finalizată şi va fi depusă în termen. Valoarea proiectului
este în jur de 1.500.000 Euro.
·
Muzeul de
istorie a culturii Văii Caraşului Oraviţa care are ca obiective valorificarea
patrimoniului cultural-istoric al oraşului Oraviţa, reabilitarea clădirii,
înfiinţarea unui muzeu de istorie, cultură, etnografie – obiectiv strategic
pentru promovarea şi dezvoltarea turismului din zonă, are studiul de
fezabilitate elaborat şi urmează a fi depus la ADR Vest în termen. Valoarea
totală a proiectului este de aprox. 1.000.000 Euro.
·
Reabilitarea
clădirii, fost sediu Sucursalei de Exploatare Transport, Tehnic și Preluare Primară
a Lemnului având ca obiective: reabilitarea clădirii şi a zonei sale de protecţie.
Acest monument istoric se află în vecinătatea Teatrului Vechi “Mihai Eminescu”
Oraviţa. Documentaţia proiectului este
în lucru.
·
Restaurarea
şi consolidarea aşezământului cultural Teatrul Vechi “Mihai Eminescu” Oraviţa .
De asemenea, documentaţia se află în lucru.
·
Consolidarea
casetei pârâului Oraviţa care subtraversează parţial oraşul şi refacerea
porţiunilor prăbuşite – monument istoric.
·
Crearea
spaţiilor verzi şi de agrement din oraşul Oraviţa prin regenerarea unei zone
dezafectate are ca obiectiv creşterea atractivităţii oraşului Oraviţa atât
pentru turişti cât şi pentru locuitori. Documentaţia este în lucru şi proiectul
va fi depus în termen.
·
Centrul
social şi de sănătate pentru vârstnici, proiect ce are ca obiective
reabilitarea, modernizarea, extinderea, dotarea
infrastructurii de servicii sociale fără componentă rezidenţială.
Documentaţia se elaborează.
·
Dotarea Şcolii
de Arte şi Meserii din cadrul Liceului Tehnologic “Mihai Novac” Oraviţa cu
mobilier şi echipamente specifice, cu obiectivul de a echipa infrastructura
educaţională pentru învăţământul profesional şi tehnic, respectiv dotarea spaţiilor
nou construite pe care le deţine această unitate de învăţământ. Documentaţia
este în lucru.
·
Reabilitarea,
modernizarea şi dotarea Şcolii Gimnaziale “General Dragalina” Oraviţa - Documentaţia este în lucru.
·
Prin
Programul Interreg - IPA CBC Romania-Serbia 2014 – 2020: Pe axa prioritară 3 -
Mobilitate sustenabilă și accesibilitate, a fost depus la BRCT Timişoara şi a
depăşit prima etapă de evaluare, proiectul „Extinderea reţelei agricole transfrontaliere în regiunea Oraviţa - Bela
Crkva” ce are ca obiectiv realizarea unei pieţe agro - alimentare în Oraviţa
conform standardelor anului 2016. Valoarea totală a proiectului este de 1.535.079
Euro;
·
Pe axa
prioritară 2 - Protecţia mediului şi managementul riscurilor , a fost depus la BRCT Timişoara şi
este în curs de evaluare, proiectul „Comunitatea locală ecologică şi
inteligentă” ce are drept obiectiv
elaborarea unui studiu de oportunitate privind modul optim de încălzire a locuinţelor
în oraşul Oraviţa.
Oraşul
Oţelu Roşu:
Primăria oraşului doreşte în perioada următoare să
implementeze următoarele proiecte finanţate din fonduri europene:
·
Grădiniţă cu Program Normal -
capacitate de şcolarizare 2 grupe, se va crea un
spaţiu interior şi un spaţiu exterior adecvat la specificul învăţământului
preşcolar precum şi spaţii auxiliare
corelate cu tipul de program şi cu oferta educaţională a grădiniţei, în funcţie
de numărul de preşcolari şcolarizaţi. Acest proiect se află la faza realizării
unui studiu de fezabilitate, valoarea estimativă a proiectului fiind de 529.169
lei;
·
Reabilitare Străzi Urbane - obiectivul general
al proiectului îl reprezintă creşterea calităţii vieţii prin reabilitarea
infrastructurii urbane din oraş în vederea creşterii confortului populaţiei şi
îmbunătăţirea imaginii oraşului. Acest
proiect se află la faza realizării unui studiu de fezabilitate, valoarea
estimativă a proiectului fiind de 4.829.821,21 lei.
De asemenea se
intenţionează iniţierea următoarelor proiecte:
·
Modernizarea Sistemului de iluminat public – prin
care se doreşte înlocuirea corpurilor de iluminat dotate cu becuri pe sodiu cu
becuri pe leduri şi sectorizarea iluminatului public cu comandă digitală din
sediul primăriei;
·
Reabilitarea termică a blocurilor de locuinţe;
·
Reabilitarea/modernizarea căilor de acces spre
principalele obiective turistice ale localităţii - prin care se doreşte dezvoltarea turismului prin valorificarea
resurselor de patrimoniu natural, material şi cultural.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu