“ Aproape de 3 ori și jumătate creștere
într-un singur ana conexiunilor 4G în România, de la mai puțin de 800.000 în
2014 până la 2,7 milioane în 2015. Acest fapt ne confirmăinteresul
utilizatorilor români pentru terminale performante, mobilitate și viteză, dar
și faptul că operatorii au făcut investiții în rețele în ultimii ani, ceea ce a
dus, de altfel, la apariția și dezvoltarea accelerată a cererii pentru astfel
de servicii”, a afirmatpreședintele ANCOM, Cătălin Marinescu, în cadrul ediției
din acest an a ”ZF Mobilio”, eveniment organizat de Ziarul Financiar.
Președintele ANCOM a mai arătat pe
parcursul prezentării susținute în cadrul evenimentului că, la sfârșitul anului
2015, în România existau 14,7milioane de conexiuni mobile de bandă largă, în
creștere anuală cu 22%.Rata de penetrare la 100 de locuitori a internetului
mobil broadband a ajuns astfel la 74%, cu peste 13 p.p. mai mult decât la
sfârșitul anului 2014.
Din totalul de 14,7 milioane de conexiuni
mobile de bandă largă, 9 milioane de conexiuni sunt pe bază de abonament, în
creștere anuală cu 40%, în timp ce conexiunilepe bază de cartele preplătite au
crescut doar cu 1%, până la 5,7 milioane.
Traficul total realizat prin intermediul
acestor conexiuni s-a dublat pe parcursul anului 2015, de la 46 mii de TB în
anul 2014 la 99 mii TB în anul 2015. De asemenea, traficul mediu lunar
peconexiune a urcat de la 0,26 GBla 0,48 GB.
Evoluția telefoniei mobile
În ceea ce privește telefonia mobilă, la
sfârșitul anului 2015, în România erau 23,1 milioane deutilizatori activi ai
acestor servicii, în creștere cu 1% față de anul 2014.Este însă de remarcat
faptul că numărul de utilizatori pe bază de abonamenta continuat să creascăpână
la 10,7 milioane (+8%), în defavoareacartelelor preplătite active,al căror
număra scăzut cu 5% (până la 12,5 milioane). Rata de penetrare a serviciilor de
telefonie mobilă la 100 de locuitori a ajuns la 116,4% la finalul anului 2015.
Deși numărul de utilizatori de telefonie
mobilă a rămas aproape constant, traficultotal efectuat de aceștia a crescut în
anul 2015 cu 4% față de anul 2014, până la aproape 70 miliarde minute. Creșteri
semnificative s-au înregistrat în cazul traficului internațional (+76% până la
3,7 miliarde minute) și a traficului către alte rețele de telefonie mobilă
(+64% până la 14,9 miliarde minute), în cazul ultimului tip de trafic unul
dintre factorii determinanți fiind ofertele atrăgătoare pe piața cu amănuntul
care conțin minute naționale, ca urmare a intervenției ANCOM pe piața de gros
prin reglementarea valorii maxime a tarifelor de terminare a apelurilor în
rețelele mobile. Traficul către rețele fixe a crescut cu 3%, iar traficul în
rețelele mobile proprii a înregistrat o scădere de 9%.
În anul 2015 au fost trimise peste20
miliarde demesaje SMS, cu 3% mai multe față de 2014, 85% dintre acestea fiind
trimise în propria rețea mobilă. Dacă peste jumătate din traficul de voce este
realizat de utilizatorii pe bază de abonament, în cazul traficului de mesaje
SMS 40% este realizat de această categorie de utilizatori.
Durata mediea unui apelde pe un terminal
mobil înanul2015 a crescut la2 minuteși 32 de secunde, iar traficul de voce
mediu realizat de un utilizator activ într-o lună a fost de 4 ore și 13 minute,
cu 7 minute mai mult decât media înregistrată în anul2014. Totodată, un
utilizatora transmis în medie 74 de mesaje SMS într-olună.
În ceea ce privește serviciile de
roaming,traficul de voce continuă să înregistreze șipe parcursul anului 2015o
creștere semnificativă,de 63%,depășind pragul de 1 miliard de minute (din care
361 milioane au fost apeluri efectuate și 690 milioane apeluri primite), în
timp ce traficul de mesaje SMS trimise în roaming a înregistrat o creștere
anuală de aproape5%, până la 129 milioane de mesaje. Consumul serviciilor de
date în roaming a cunoscut, de asemenea, o creștere semnificativă, triplându-se
de la 202 mii GB în 2014 la 606 mii GB în 2015.
Raportul de date statistice privind piața
de comunicații electronice din România pentru anul 2015este realizat de ANCOM
pe baza datelor raportate de către furnizorii activi de servicii de comunicații
electronice care au desfășurat activități comerciale în perioada 1iulie– 31
decembrie 2015şi este disponibilaici.Prezentarea susținută de Cătălin Marinescu
în cadrul ZF Mobilio 2016 poate fi parcursă aici.
Autoritatea Naţională pentru Administrare
şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) este instituţia care protejează
interesele utilizatorilor de comunicaţii din România, prin promovarea concurenţei pe piaţa de
comunicaţii, administrarea resurselor limitate, încurajarea investiţiilor
eficiente în infrastructură şi a inovaţiei. Pentru mai multe detalii despre
activitatea ANCOM vizitaţi www.ancom.org.ro,www.portabilitate.ro şi
www.veritel.ro. Pentru a testa și monitoriza calitatea serviciului de internet,
accesați www.netograf.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu