Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) subliniază faptul că utilizatorii de telefonie mobilă au dreptul să își porteze numărul de telefon dintr-o rețea de telefonie în alta, chiar și atunci când portarea implică trecerea de la abonament (în vechea rețea) la cartelă preplătită (în noua rețea). Condițiile în care se realizează portarea sunt stabilite de ANCOM, iar operatorii care refuză portarea unui număr de telefon invocând faptul că portarea se poate realiza doar dacă utilizatorul optează pentru un abonament pot fi sancționați de Autoritate, așa cum s-a întâmplat în luna aprilie a acestui an, când ANCOM a amendat RCS & RDS.
Cum se realizează
portarea
Prin serviciul
de portabilitate a numerelor de telefonie fixă și mobilă, reglementat de ANCOM,
utilizatorii își pot transfera numărul dintr-o rețea în alta în termen de 3
zile lucrătoare de la data transmiterii cererii de portare acceptate atât de
furnizorul acceptor, cât și de furnizorul donor.
ANCOM
reamintește condițiile în care se realizează procesul de portare a numerelor de
telefon:
ü poate fi portat orice număr de telefon, dar numai în măsura în care se
furnizează același tip de serviciu: fix-fix, mobil-mobil;
ü în cazul numerelor de telefonie mobilă, orice utilizator are posibilitatea
păstrării numărului atunci când se transferă de la un operator la altul,
indiferent de modalitatea de plată (postpaid sau prepaid), astfel că se poate
porta atât un număr de pe abonament pe cartelă prepaid, cât și invers;
ü la portarea unui număr pe bază de cartelă preplătită, creditul rămas
neutilizat nu va fi transferat în noua rețea;
ü în timp ce furnizorul operează portarea, serviciul de telefonie poate fi
întrerupt pentru 3 sau 4 ore, timp în care utilizatorul nu va putea iniția sau
primi telefoane;
ü portarea se poate anula printr-o cerere depusă la reprezentanţa
operatorului unde a fost solicitată iniţial portarea, cel mai târziu cu 24 de
ore înainte de data stabilită pentru realizarea portării.
Nu este vorba de
portare și nu se aplică aceleași condiții în cazul în care un utilizator
dorește schimbarea planului tarifar din abonament în cartelă în rețeaua
aceluiași furnizor de servicii de telefonie.
Măsuri aplicate de
ANCOM pentru refuzul portării
În luna aprilie a anului 2016, Autoritatea a sancționat
RCS & RDS cu amendă contravențională în cuantum de 10.000 lei pentru că a
refuzat portarea în regim prepaid a unui număr de telefonie mobilă care funcționa
pe bază de abonament într-o altă rețea. „În urma sesizărilor primite de ANCOM, inspectorii
Autorității au demarat o acțiune de control și au constatat că operatorul
refuză portarea unui număr care funcționase pe bază de abonament într-o altă
rețea către rețeaua RCS & RDS pe cartelă preplătită, ceea ce reprezintă o
încălcare a drepturilor utilizatorilor și se sancționează contravențional”, a
declarat Cristin POPA, Director Executiv ANCOM.
Ce, cum şi unde reclami
În cazul în care
întâlnești orice dificultăţi pe parcursul procesului de portare, poți face o
sesizare la ANCOM, parcurgând pașii detaliați aici.
Statistici
portabilitate
Potrivit www.portabilitate.ro,
site pus la dispoziția utilizatorilor de către ANCOM, în luna aprilie 2016 au
fost portate în total 65.173 de numere de telefonie mobilă, dintre care 14.511
în rețeaua Orange, 31.467 în rețeaua RCS & RDS, 4.856 în rețeaua Telekom Romania
Mobile Communications, 2.076 în rețeaua Telekom Romania Communications și 12.260
în rețeaua Vodafone.
De la lansarea serviciului de portabilitate în anul 2008 și până în
prezent, în România s-au portat 2.309.371 de numere de telefonie mobilă, reprezentând
aproximativ 80% din totalul de 2.916.001 numere portate.
Pentru a afla în
ce rețea se află un număr de telefonie din România și dacă acesta a fost
portat, utilizatorii pot accesa www.portabilitate.ro. Site-ul oferă totodată detalii cu privire la paşii care trebuie
urmaţi pentru a porta un număr de telefon, răspunsuri la întrebări care apar
frecvent în situaţia portării numerelor, dar şi sfaturi pentru a evita
posibilele probleme care pot interveni pe parcursul procesului de portare,
pornind de la situaţii reale semnalate Autorității de utilizatori.
Secțiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM
pune la dispoziția utilizatorilor informații utile despre serviciile de
comunicații electronice (telefonie, internet și televiziune) și serviciile
poștale, pentru a-i sprijini în alegerea și folosirea acestor servicii.
Informațiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de
tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de
roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum
fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în
Comunicaţii (ANCOM) este instituția care protejează interesele utilizatorilor de
comunicații din România, prin promovarea
concurenței pe piața de comunicații, administrarea resurselor limitate,
încurajarea investițiilor eficiente în infrastructură și a inovației. Pentru
mai multe detalii despre activitatea ANCOM vizitați www.ancom.org.ro, www.portabilitate.ro și www.veritel.ro. Pentru a testa și monitoriza calitatea serviciului de
internet, accesați www.netograf.ro.
Persoană de contact: Cătălina DRAGOMIR, Şef Serviciu
Comunicare, tel. 0372.845.417
Data: 5.05.2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu