Prin
transmiterea unor mesaje SMS/MMS către numere scurte de 3-5 cifre, utilizatorii
de telefonie mobilă solicită sau se abonează la servicii de conținut cu valoare
adăugată (premium), precum concursuri, jocuri, horoscop sau anumite aplicații
pentru care sunt, de regulă, taxați suplimentar. Pentru a evita taxarea
nedorită, abuzul sau fraudele asociate accesării acestor servicii, Autoritatea
Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a impus o
serie de obligații de informare a utilizatorilor, a căror nerespectare atrage aplicarea
unor sancțiuni. Acest avertisment vine după ce, la începutul acestei luni,
ANCOM a sancționat o astfel de practică a unui operator de telefonie mobilă.
Obligațiile de informare impuse de ANCOM
Utilizatorii
trebuie să primească informații clare despre tariful aplicabil și modalitatea
de tarifare a mesajelor SMS/MMS către numere scurte de fiecare dată când le este
comunicat numărul național scurt intern ori codul scurt aferent serviciului cu
valoare adăugată (înainte de furnizarea serviciului), precum și la momentul
inițierii serviciului și pe parcursul utilizării acestuia, prin intermediul
unor mesaje care să includă informații despre:
ü tariful aplicat – precizarea dacă tariful este mai mare decât cel practicat în rețea și dacă SMS/MMS-urile
sunt incluse în abonamente/extraopțiuni;
ü serviciul oferit – confirmarea serviciului, perioada de furnizare,
modalitatea de accesare a serviciului, codul de acces la conținut;
ü eventuala existență a unui tarif pentru mesajele de informare transmise
utilizatorilor – ale căror costuri nu vor depăși însă tarifele pentru
SMS-urile/MMS-urile naționale asociate planului tarifar aplicat fiecărui
utilizator.
De asemenea, detaliile privind
consumul de servicii cu valoare adăugată (premium)
oferite prin intermediul numerelor naționale scurte interne ori al codurilor
scurte, inclusiv tariful aplicat pentru acestea, dacă este cazul, trebuie să se
regăsească în factura detaliată emisă de furnizor la cererea abonatului.
SMS-uri/MMS-uri recurente
În situațiile în care trimiterea
de SMS-uri/MMS-uri către un număr scurt reprezintă abonarea la un serviciu cu
valoare adăugată pentru care utilizatorii urmează să primească SMS-uri/MMS-uri recurente, operatorii trebuie să informeze utilizatorii
asupra faptului că taxarea ulterioară se va realiza fără a mai fi necesare alte
acțiuni din partea utilizatorilor, dar și asupra frecvenței primirii mesajelor
și asupra mecanismului de dezabonare. În acest caz, utilizatorii vor primi
mesaje de informare atât înainte de accesarea serviciului și în procesul de
comandă, cât și pe întregul interval de timp în care serviciul cu valoare
adăugată este activat. Pentru serviciile de tip abonament se va comunica
perioada și valoarea abonamentului pentru perioada respectivă. Din aceste
informații ar trebui să rezulte valoarea abonamentului pe timp de o lună.
Sancțiuni aplicate de ANCOM pentru neinformarea
utilizatorilor
În luna mai a anului 2016, Autoritatea a sancționat RCS
& RDS cu amendă contravențională în cuantum total de 10.000 lei pentru că nu
și-a informat corect și complet abonații despre tarifele aplicabile pentru
transmiterea de SMS-uri către numărul scurt intern 1872 în cadrul concursului “Câștigă
premii cu viteza 4G de la Digi Mobil și Pro FM!”, precum și pentru că a aplicat
un tarif mai mare decât cel maxim reglementat pentru această categorie de
numere. Operatorul a fost, de asemenea, obligat să restituie integral abonaților
participanți la concurs diferența dintre costul suplimentar tarifat pentru
transmiterea de SMS-uri către numărul scurt intern 1872 și tariful pe care ar
fi trebuit să îl încaseze pentru prestarea acestor servicii conform
reglementărilor ANCOM.
Ce, cum şi unde reclami
Dacă în procesul de utilizare a
serviciilor cu valoare adăugată nu primesc informațiile reglementate de ANCOM prin
Decizia nr. 1131/2014 privind adoptarea Codului
de conduită pentru utilizarea numerelor naționale scurte interne
și a codurilor scurte SMS/MMS sau dacă operatorii de telefonie mobilă nu publică
pe pagina de internet proprie aceste informații, conform Deciziei nr. 158/2015 privind obligațiile
de informare a utilizatorilor finali, utilizatorii pot face o sesizare către ANCOM,
urmând pașii descriși aici.
Secțiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM
pune la dispoziția utilizatorilor informații utile despre serviciile de
comunicații electronice (telefonie, internet și televiziune) și serviciile
poștale, pentru a-i sprijini în alegerea și folosirea acestor servicii.
Informațiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de
tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de
roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum
fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în
Comunicaţii (ANCOM) este instituția care protejează interesele utilizatorilor de
comunicații din România, prin promovarea
concurenței pe piața de comunicații, administrarea resurselor limitate,
încurajarea investițiilor eficiente în infrastructură și a inovației. Pentru
mai multe detalii despre activitatea ANCOM vizitați www.ancom.org.ro, www.portabilitate.ro și www.veritel.ro. Pentru a testa și monitoriza calitatea serviciului de
internet, accesați www.netograf.ro.
Persoană de
contact: Cătălina DRAGOMIR, Şef Serviciu Comunicare, tel. 0372.845.417
Data: 19.05.2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu