Prezintă: Casa de Asigurări de Sanătate a Județului Caraș-Severin
Ce este cardul national de sănătate?
Cardul naţional de sanătate este un proiect de interes naţional care are ca scop principal transparentizarea şi eficientizarea fondurilor utilizate în sistemul de asigurări sociale de sănătate.Cardul naţional de sănătate este codul de acces pentru toate sistemele informatice ale CNAS. Începând cu 01. 09.2015 el a devenit unicul instrument de confirmare a prestării tuturor serviciilor din sistem (Platforma informatică din asigurările de sănătate - PIAS).
Ce conţine cardul?
Pe card şi în cip-ul cardului sunt imprimate următoarele informaţii:- Numele şi prenumele asiguratului
- Cod unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate
Numărul de identificare al cardului naţional de asigurări sociale de sănătate (CID) - Data naşterii
- Termenul de valabilitate al cardului ( 5 ani)
Cine intra in posesia cardului national de sanatate?
Persoanele asigurate cu vârsta de peste 18 ani vor primi cardul naţional de sănătate. Copiii cu vârsta de pana la 18 ani beneficiază de servicii medicale gratuite conform legii.
Cum intri in posesia cardului national de sanatate?
În data de 19 septembrie 2014 a început procesul de distribuire a cardului naţional de sănătate, care se realizează după graficul stabilit în contractul-cadru şi contractele subsecvente încheiate de CNAS şi casele de asigurări cu CN Poşta Romana.
Poşta Română a avut la dispozitie 20 de zile din momentul preluării pentru a distribui cardurile de sănătate asiguraţilor.
Cardul a fost distribuit personal de catre factorul poştal în baza unui act de identitate si a semnăturii de primire. Poştaşul a avut obligaţia de a face cel putin două vizite la domiciliul asiguratului şi, în cazul în care acesta nu a fost gasit acasă, i-a fost lăsat un aviz poştal pe care s-a menţionatat perioada în care asiguratul poate să ridice cardul de la oficiul poştal.
Dacă în cele 20 de zile cardurile care nu au putut fi distribuite, CN Poşta Romana, în termen de 10 zile lucrătoare a predat cardurile caselor de sănătate în evidenţa cărora se află asiguraţii.
Asiguratul care nu a primit cardul prin intermediul serviciilor poştale trebuie să ia în calcul termenul in care cardul său de sănătate ajunge la casa de asigurări.
Cardul naţional de sănătate a devenit obligatoriu începând cu data de 01.05.2015.
Incepand cu data de 1 septembrie 2015, cardul national de sanatate a devenit unicul instrument de decontare si validare a serviciilor medicale in sistemul public de sanatate pentru asiguratii cu varsta de peste 18 ani.
Asiguratii care nu au intrat inca in posesia cardului pot sa verifica daca li s-a emis acest document prin accesarea serviciului pus la dispozitie de CNAS la adresa http://www.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html sau se pot adresa caselor de asigurari de sanatate in evidenta carora se afla pentru verificare şi, după caz, eliberarea cardului de sanatate.
Asiguratii carora pana la aceasta data nu li s-a emis cardul de sanatate pot beneficia de servicii medicale fara prezentarea acestuia.
Pentru asiguratii care implinesc varsta de 18 ani si/sau dobandesc calitatea de asigurat se genereaza automat din sistem comanda de tiparire si distribuire a cardului de sanatate. Nu este necesara solicitarea in scris a asiguratului pentru eliberarea cardului. Aceastia vor primi cardul national de sanatate prin servicii postale, la domiciliul inscris in cartea de identitate.
Cardul a devenit obligatoriu din data de 1 mai 2015. Pana la 1 septembrie a fost o perioada de acomodare cu sistemul cardului.
Procesul de tiparire si distribuire a cardurilor de sanatate este continuu. Acesta este motivul pentru care intotdeauna vor exista la casele judetene carduri ale asiguratilor carora nu le-au putut fi inmanate prin servicii postale.
Cum activezi cardul de sanatate?
Activarea cardului de sanatate se va face la orice furnizor de servicii medicale (cabinet de medicina primara, spital, ambulatoriu, laborator) la care asiguratul va apela prima data după primirea cardului. Nu este necesar ca asiguratul să meargă special la medic pentru activarea cardului.
Operaţiunea de activare constă în înlocuirea pin-ului de transport al cardului (0000) cu un pin din patru cifre ales de asigurat, pe care acesta nu trebuie să îl divulge. Pin-ul rămane în proprietatea asiguratului, la fel ca şi cel de la cardul bancar.
!!! Toţi furnizorii aflaţi în relaţie contractuală cu Casa de Asigurări de Sănătate Caraş-Severin şi-au achitizionat cititoarele de carduri.
Cum utilizezi cardul de sanatate?
Odată activat, cardul de sănătate va fi prezentat ori de cate ori asiguratul apelează la furnizorii aflaţi în contract cu casa de asigurări de sănătate pentru servicii medicale sau farmaceutice.
Furnizorul va introduce cardul in cititor, iar asiguratul va tasta pin-ul.
!!!Instant, aplicaţia cardului va afişa un mesaj în care va informa furnizorul dacă posesorul cardului este sau nu asigurat.
Utilizarea cardului reprezintă dovada că asiguratul a fost prezent la furnizorul de servicii medicale. În acest fel se validează serviciul de care a beneficiat, în vederea decontării din fondul de asigurări sociale de sănătate.
!!!Pentru serviciile medicale de urgentă nu este necesară utilizarea cardului de sănătate. Aceste servicii fac parte din pachetul minim de servicii medicale, care se acordă atat persoanelor asigurate cat şi celor neasigurate.
Când se schimbă cardul?
1. La expirarea acestuia.
2. Cardurile naţionale predate caselor de asigurări de sănătate de către asiguraţi, ca urmare a unor defecţiuni tehnice, erori ale informaţiilor înscrise sau care nu pot fi utilizate din motive tehnice de funcţionare, vor fi returnate Companiei Naţionale „Imprimeria Naţională” – S.A. pe bază de borderou centralizator, iar aceasta, în termen de 30 de zile lucrătoare de la returnare, retipăreşte cardurile naţionale respective; în această situaţie asiguratul nu suportă cheltuielile de retipărire.
3. Asiguratul suportă contravaloarea cardului naţional, precum şi cheltuielile aferente distribuţiei acestuia ( începând cu 01.01.2016 - 15,00 lei), în situaţia solicitării eliberării unui duplicat ca urmare a pierderii, furtului sau deteriorării acestuia, în situaţia modificării datelor personale de identificare (exemplu: schimbarea numelui prin căsătorie), precum şi în alte situaţii justificate la solicitarea asiguratului.
Ce se întâmplă în cazul persoanelor care refuză cardul?
După data de 01.05.2015, persoanele care au refuzat în mod expres, din motive religioase sau de conştiinţă, primirea cardului naţional, fac dovada calităţii de asigurat pe baza adeverinţei de asigurat cu o valabilitate de 3 luni, eliberată la solicitarea asiguratului de către casa de asigurări de sănătate la care este luat în evidenţă. Adeverinţa de asigurat cu o valabilitate de 3 luni se eliberează asiguratului pe baza unei cereri adresate casei de asigurări de sănătate la care acesta este luat în evidenţă. Cererea, pentru prima solicitare de eliberare a adeverinţei, va fi însoţită de declaraţia pe propria răspundere privind refuzul cardului, precum şi de cardul naţional, în situaţia în care acesta a fost distribuit.
Casele de asigurări de sănătate vor elibera cardurile naţionale oricând în perioada de valabilitate a acestora pe baza unei cereri scrise a asiguraţilor, inclusiv celor care au refuzat iniţial primirea cardului naţional.
Cum intră în posesia cardului asiguraţii C.A.S.A.O.P.S.N.A.J.?
Pentru asiguraţii aflaţi în evidenţa C.A.S.A.O.P.S.N.A.J. Companiei Naţionale „Imprimeria Naţională” – S.A., ca urmare a procesului-verbal încheiat cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi ulterior de către aceasta cu C.A.S.A.O.P.S.N.A.J., asigură transmiterea cardurilor naţionale la C.A .S.A.O.P.S.N.A.J., care realizează distribuţia acestora către asiguraţii proprii.
Venind în sprijinul asiguraţilor C.A.S.A.O.P.S.N.A.J a încheiat procese verbale prin care a transmis caselor judeţene de asigurări de sănătate, în raza administrativ teritorială în care îşi au domiciliul asiguraţii acesteia, cardurile naţionale pentru asiguraţii C.A.S.A.O.P.S.N.A.J ( pensionari, persoane care nu se află în activitate, coasiguraţi, etc).
Carduri tiparite si transmise asiguratilor din jud. Caras Severin – 330.137
Carduri distribuite de Posta Romana -307.628
Carduri primite retur de la Posta Romana – 22.509
Din care : - predate medicilor de familie -9.100
- predate direct asiguratilor - 2.578
- ramase la sediul CAS CS si neridicate -10.831 din care 4.705 sunt pentru persoane care intre timp au decedat .
La sediul Casei de Asigurări de Sănătate Caraş Severin se mai regasesc si un numar de 494 din cele 838 primite spre distribuire de la C.A .S.A.O.P.S.N.A.J.
Nr. solicitari card duplicat - 3.275 din care
- carduri pierdute , deteriorate, modificare date personale -3.026
- carduri care prezentau erori tehnice – 249
Din cele 3. 275 cereri de eliberare card duplicat - 2.479 au fost tiparite de catre Imprimeria Romana, primite de catre CAS CS si predate Companiei Posta Romana pentru a fi distribuite solicitantilor, pentru un număr de 796 cardurile naţionale de sănătate fiind în curs de tipărire.
Deasemenea un număr de 51 de persoane au refuzat din motive religioase utilizarea cardului naţional de sănătate, acestora Casa de Asigurări de Sănătate Caraş Severin eliberându-le adeverinţe de înlocuire a cardului cu o valabilitate de 90 de zile.
Impactul cardului de sanatate asupra populaţiei
Existenţa şi folosirea cardului de sănătate nu îngreunează accesibilitatea asiguratului la serviciile de sănătate, chiar dacă pe mai multe canale de comunicare, la pornirea sistemului, s-a încercat inducerea acestei idei.
Cardul de sănătate este singurul instrument prin care se certifică acordarea serviciului medical, a medicaţiei sau a dispozitivului medical, după caz, doar asiguratului în cauză, înlăturând suspiciunea de fraudă sau posibilitatea de fraudare a fondului, acolo unde ar exista tendinţa şi posibilitatea.
Pe de alta parte, pacientul nu va mai fi plimbat pentru o adeverinta de asigurat. Cardul ii va confirma calitatea de asigurat si nu il va mai trimite nimeni dupa adeverinta.
Ca orice noutate, si acest sistem a întâmpinat o anumită rezistenţă, dar în prezent furnizorii au deprins modul de lucru.
PREŞEDINTE-DIRECTOR GENERAL
Jur.Tudoriţa NICULA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu