Universitatea
Politehnica Timișoara a accesat 5.2 milioane de euro pentru digitalizare prin
PNRR. O parte din bani, alocată pentru proiecte ce îi vor pregăti pe studenți
pentru profesiile viitorului
·
Universitatea Politehnica Timișoara a obținut
fonduri pentru digitalizarea instituției prin Planul Național de Redresare și
Reziliență;
· Proiectele universității sunt
pe mai multe componente: infrastructură globală (2,1 milioane de euro), tehnologii emergente (2,1 milioane de euro), domenii de specializare prioritare (600.000 de euro), formare profesională (200.000 de euro), precum și pentru o platformă de cercetare (100.000 de euro);·
Prin aceste fonduri, UPT va cumpăra servere ce permit rularea unor
aplicații de inteligență artificială, întreaga rețea Wi-Fi din campusul
universitar va fi modernizată, iar studenții vor avea acces la noi laboratoare,
care îi vor ajuta să se pregătească pentru noile cerințe ale companiilor.
Universitățile
din România au avut la dispoziție 234 de milioane de euro pentru digitalizare,
prin Planul Național de Redresare și Reziliență. 61 dintre ele au depus
proiecte pentru a accesa aceste fonduri, iar în competiția de proiecte,
Universitatea Politehnica Timișoara a avut cel mai mare punctaj, la egalitate
cu Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie din Târgu-Mureș.
În acest fel, în 2023, UPT are la dispoziție 5,2 milioane de euro, bani ce
provin din Planul Național de Redresare și Reziliență, pentru modernizarea
infrastructurii digitale și pentru îmbunătățirea procesului educațional.
Această sumă va fi utilizată pentru dotarea unor laboratoare cu echipamente
performante, unele dintre ele unice în România, astfel încât studenții se
beneficieze de condiții și mai bune de învățământ.
„Piața muncii
evoluează foarte rapid, companiile din domeniul IT&C caută specialiști care
să lucreze cu aplicații de inteligență artificială, să cunoască și să utilizeze
tehnologiile Internet of Things sau să proiecteze și să coordoneze linii de
producție bazate pe roboți industriali. Prin aceste fonduri, de exemplu, noi
încercăm să transformăm laboratoarele în experiențe iLivingLab, prin care dorim
să replicăm o problemă din lumea reală pe care să o rezolvăm cu o echipă
multidisciplinară și în unele cazuri chiar internațională. După cum vedem,
ultimele aplicații din zona inteligenței artificiale propun o nouă paradigmă în
educație. Pentru efectele unor astfel de aplicații trebuie implicați atât
ingineri și informaticieni, cât și oameni din zona dreptului, științelor
educației sau filozofiei. De altfel, companiile își doresc tineri creativi, iar
prin aceste investiții încercăm să dezvoltăm creativitatea tinerilor prin
echipamentele moderne la care au acces”, a declarat Florin Drăgan, rectorul
Universității Politehnica Timișoara.
Disponibilitatea
tehnologiilor digitale avansate și emergente reflectă modul în care procesele
relevante ar trebui să fie efectuate în era digitală actuală în schimbare
rapidă. Acest lucru trebuie să ducă la adoptarea unei varietăți de soluții
inteligente integrate în mediul universitar al UPT pentru a îmbunătăți
calitatea vieții și pentru a îmbunătăți performanța educațională, de cercetare,
atât a profesorilor și cercetătorilor, cât și a studenților.
Cea de a patra revoluție industrială – Industry 4.0 – înseamnă următoarea
fază în digitalizarea sectorului de producție, condusă de tendințe
perturbatoare, inclusiv creșterea volumui
de date și a conectivității, analize, interacțiunea om-mașină și
îmbunătățiri în robotică.
„Industry 4.0 nu este însă doar un subiect de tehnologie. Pentru a fi
competitive în a patra revoluție industrială, companiile trebuie să se asigure
că angajații lor sunt echipați corespunzător prin educație, perfecționare și
calificare. Îmbunătățirea accelerată a competențelor trebuie să facă parte din
rutina educațională, pe măsură ce abilitățile de care studenții și absolvenții
au nevoie, evoluează. UPT abordează cu seriozitate toate cele 4 tipuri de
tehnologii disruptive și proiectul de digitalizare intervine decisiv în
capacitatea de a pregăti studenții pentru profesiile viitorului”, a declarat
Dan Diaconu, director responsabil
program transformare digitală în UPT.
Exemple de laboratoare ce vor fi amenajate prin fondurile
din PNRR
Cyber security. Laboratorul de securitate
a rețelelor este o infrastructură nouă ce va oferi studenților experiențe
practice și pregătire utilizând aplicații și echipamente din lumea reală pentru
cei ce vor adopta o carieră în securitate cibernetică, cyber-defence sau
domenii conexe. Dotarea laboratorului permite izolarea completă a rețelei
pentru a permite activități și experimente conexe. În plus, el va oferi
infrastructura necesară pentru proiecte de grup sau studenți doctoranzi,
cercetători, pentru a rula proiecte complexe de securitate cibernetică
utilizând o gamă largă de tehnologii și unelte.
IoT. Tehnologiile
disruptive, produsele individualizate și dimensiunile minime ale loturilor duc
la noi provocări în ceea ce privește capacitatea de schimbare a sistemelor de
producție. Ponderea în creștere a tehnologiilor informației și comunicațiilor
în sectorul productiv conduce la noi cerințe de competență și profiluri de
competență modificate. Aceste nevoi determină proiectarea scenariilor de
învățare și a programelor de studii adecvate în educația terțiară.
Internetul obiectelor (IoT) reprezintă convergența a trei tendințe tehnologice majore și ireversibile, și anume dispozitive de detectare/inteligente încorporate, conectivitate pervazivă (inclusiv mobilitate și cloud computing) și analize în timp real și contextuale. Capacitatea de a colecta și partaja informații relevante la toate nivelurile (de la dispozitive din fabrică, la sisteme de-a lungul lanțului de aprovizionare), împreună cu capacitatea de a lua decizii în timp real, are ca rezultat o convergență fără precedent a tehnologiei informației și a operațiunilor, care poate oferi salturi uriașe în productivitate și agilitate.
Inteligență
Artificială. În strategia de dotare a laboratorului ne
orientăm către echipamente digitale special optimizate pentru activități de
machine learning și deep learning. Laboratorul va oferi acces la servere de tip
“high-performance GPU”, achiziționate prin prezentul program. Studenții vor
putea folosi aceste servere pentru a rula aplicații IA de tip deep learning
care necesită o putere de calcul ridicată. De asemenea serverele vor putea fi
utilizare pentru proiecte științifice și de cercetare de dimensiuni mari în
domeniul deep learning și pentru antrenarea rețelelor neuronale de mari
dimensiuni. Serverele vor fi localizate în Centrul Digital al UPT ceea ce va
constitui un avantaj major în vederea operării acestui tip de arhitectură și de
către alte departamente ale UPT.
Robotică. Noul
laborator interdisciplinar de mari dimensiuni oferă programelor de studii cu
interferență în domeniul roboticii posibilitatea realizării unui set mare de
activități practice în care studenții învață prin proiectarea, prototiparea și
validarea sistemelor robotizate. Astfel vom putea oferi studenților o educație
completă cu experiență practică și care duce la cariere într-o gamă largă de
domenii în care tehnologiile emergente robotice sunt din ce în ce mai
adoptate.
Echipamente
ce vor fi achziționate în cadrul acestui laborator sunt: două vehicule autonome
zburătoare + licența software, vehicul autonom zburator, sistem de
urmarire a mișcării pentru aplicatii de pozitionare, celula didactică
formată din robot mobil programabil și robot tip COBOT articulat cu aplicații
în Smart Manufacturing și Industry 4.0, precum și un pachet software licențe
CAD pentru proiectare mecanică.
###
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu