Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



luni, 27 ianuarie 2014

Ziua Internațională de Comemorare a Victimelor Holocaustului

Anul acesta Institutul Național pentru Studierea Holocaustului din România 'Elie Wiesel' a ales să marcheze Ziua Internațională de Comemorare a Victimelor Holocaustului prin două evenimente: lansarea unui volum de mărturii și organizarea expoziției 'Cum a fost posibil?' Holocaustul evreilor din România.
Astfel, Institutul 'Elie Wiesel' are plăcerea să vă invite luni, 27 ianuarie 2014, ora 16:30 la lansarea cărții 'De ce nu plâng? Holocaustul romilor și povestea lui adevărată. Deportarea romilor în Transnistria: mărturii, studii, documente', iar la ora 18:30 la vernisajul expoziției taberei de
pictură 'Cum a fost posibil? Holocautul evreilor din România'. Ajunsă la cea de-a cincea ediție, tabăra de pictură a Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România 'Elie Wiesel', a fost organizată în acest an la Brașov.
Demersul taberei 'Cum a fost posibil?' este unul de tip recuperator manifestat prin păstrarea vie a memoriei Holocaustului, fiind totodată și educativ, prin instruirea tinerilor creatori și a publicului amator de artă contemporană.
Expoziția cuprinde 35 de picturi semnate de 16 artiști emergenți, realizate în perioada celor două săptămâni de tabără, la Brașov. Iulian Miță, Andrei Părăușanu, Alexandra Pasca, Mariea Petcu, Răzvan Anghelache, Ionuț Barbu, Melania Bărbulescu, Diana Blaga, Oana Popan, Cătălin Precup, Florentinea Rizea, Iulia Sișu, Ilie Chioibaș, Marta Deleanu, Maria Ivan Gurzu și artista israeliană, inițiatoare a proiectului, Sarah Einik au lucrat inspirați de tragicele evenimente din perioada Holocaustului din România.
Expoziția reprezintă modul specific fiecărui artist de-a aduce în contemporan o parte a memoriei istoriei recente, constituindu-se astfel, drept o formă de artă activă împotriva discriminării. Unul dintre scopurile acestui program este combaterea antisemitismului în societatea contemporană prin familiarizarea oamenilor cu greșelile istoriei naționale și mondiale.
Această expoziție poate fi vizitată în perioada 27 ianuarie — 8 februarie 2014 la Centrul de Arte Vizuale (Căminul Artei) strada Enei nr. 16.
Volumul care urmează să fie lansat atrage atenția asupra unui aspect mai puțin discutat, și anume modul în care supraviețuitorii romi și urmașii acestora își amintesc tragicele întâmplări pe care le-au trăit. Toate interviurile de istorie orală sunt însoțite de studii și documente, spunând astfel povestea unuia dintre cele mai atroce evenimente din istoria omenirii. De asemenea, cartea este prima care documentează mitul Bărcilor de carton.
La eveniment va participa și un supraviețuitor al Holocausutlui Romilor — Paulina Vasile, o argintăreasă de etnie romă în vârstă de 78 de ani din București. 

 Comunicat de presă
 Elisabeth Ungureanu,
Serviciu Comunicare

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu