ANCOM readuce in atentia utilizatorilor de servicii de comunicatii electronice ca beneficiaza de mai multe optiuni pentru incheierea contractelor: in scris, pe hartie sau in format electronic, dar si prin mijloace de comunicare la distanta, conform reglementarilor in vigoare. Utilizatorii finali care sunt microintreprinderi, intreprinderi mici sau organizatii non-profit beneficiaza de aceleasi drepturi pe care le au si consumatorii in relatiile contractuale cu furnizorii de servicii de comunicatii electronice daca acestia nu au convenit, in mod explicit, sa renunte la aplicarea lor.
Modalitatile de incheiere a contractelor de comunicatii electronice (telefonie, internet sau televiziune)
Conform prevederilor legale in vigoare, contractele de furnizare a serviciilor de comunicatii electronice pot fi incheiate prin urmatoarele modalitati:
in scris, pe hartie, iar in acest caz partile contractuale utilizeaza semnatura olografa;
in scris, in forma electronica, daca utilizatorul este de acord, caz in care partile utilizeaza semnatura electronica calificata sau, prin exceptie, semnatura electronica avansata;
prin mijloace de comunicare la distanta (de exemplu telefon, scrisoare, e-mail, aplicatii online sau alte mijloace electronice etc.), in conditiile descrise aici.
Informatii utile cu privire la incheierea contractelor de comunicatii electronice
Contractele incheiate in magazinele furnizorilor pot fi semnate olograf sau electronic. In cazul contractelor incheiate in forma electronica, furnizorii ofera utilizatorilor posibilitatea de a semna digital, prin transmiterea prin e-mail sau prin SMS a unui link catre o platforma unde sunt incarcate documentele in format electronic. Utilizatorii pot accesa documentele contractuale, le pot citi si apoi le pot semna, prin aplicarea unei semnaturi electronice sau transmiterea unui cod de autentificare. La cerere, utilizatorii pot primi documentele semnate si in format tiparit. Nu exista in aceste situatii un termen in care utilizatorul se poate razgandi, astfel contractul va inceta conform clauzelor contractuale, ceea ce poate implica plata unor penalitati pentru rezilierea anticipata.
Contractul incheiat la distanta este acel contract incheiat in cadrul unui sistem organizat de vanzari sau de prestare de servicii, fara prezenta fizica simultana a celor doua parti, cu utilizarea exclusiva a unuia sau mai multor mijloace de comunicare la distanta (de exemplu, telefon, scrisoare, e-mail, aplicatii online etc.). Furnizorii trebuie sa transmita utilizatorilor informatiile contractuale pe un suport durabil, iar utilizatorii au dreptul sa se retraga din contract (de regula, in termen de 14 zile de la incheierea contractului).
Indiferent de modalitatea de incheiere a contractului, furnizorii pot stabili o perioada contractuala initiala de cel mult 24 de luni.
Recomandari generale cu privire la incheierea contractelor
ANCOM vine cu o serie de recomandari catre utilizatorii de servicii de comunicatii electronice care doresc sa incheie contracte noi sau sa prelungeasca contractele deja existente, printre care:
sa se asigure ca citesc si ca primesc, fizic sau electronic, toate documentele contractuale (inclusiv anexe si brosuri); aceste documente sunt necesare pe parcursul derularii contractului, pentru referinte ulterioare;
sa acorde atentie informatiilor referitoare la planul tarifar si perioada contractuala initiala, inclusiv la penalitatile aplicabile pentru rezilierea anticipata a contractului;
reprezentantii microintreprinderilor, intreprinderilor mici sau organizatiilor non-profit sunt sfatuiti sa nu renunte la drepturile privind incheierea contractelor pentru a beneficia de o protectie sporita in relatia cu furnizorii; Autoritatea nu poate interveni in cazul in care utilizatorii au renuntat la aceste drepturi.
Ce, cum si unde reclami
In primul semestru din 2024, ANCOM a primit 180 de petitii referitoare la modalitatea de incheiere a contractelor pentru furnizarea serviciilor de comunicatii electronice.
ANCOM poate verifica daca furnizarea serviciilor de comunicatii electronice se realizeaza in baza unui contract incheiat conform prevederilor legale, insa nu este abilitata sa intervina in cazuri in care se contesta veridicitatea semnaturii, investigarea acestor situatii revenind organelor de cercetare penala sau instantei judecatoresti competente.
In cazul in care furnizorii nu respecta contractul, consumatorii pot sesiza Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), iar utilizatorii finali care sunt microintreprinderi, intreprinderi mici sau organizatii non-profit se pot adresa mediatorilor autorizati sau instantelor de judecata. ANCOM poate oferi consiliere, dar nu are atributii cu privire la sanctionarea furnizorilor in aceste situatii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu