OBIECTIVE INSTITUŢIONALE
Privind situația
operativă
a)
Creșterea gradului de
siguranță și protecție pentru cetățeni prin protejarea persoanei, protejarea
patrimoniului, siguranța stradală, siguranța rutieră și siguranța
transporturilor și dezvoltarea parteneriatului public/privat;
b) Prevenirea și combaterea infracționalității organizate și transfrontaliere, destructurarea grupurilor/grupărilor infracționale;
c)
Asigurarea climatului de
legalitate a mediului de afaceri prin combaterea evaziunii fiscale,
contrabandei, corupției, contrafacerii de mărfuri, a infracțiunilor din domeniul
achizițiilor publice precum și prin protecția intereselor financiare ale
Uniunii Europene.
Privind resursele
d)
Asigurarea
resurselor umane, a mijloacelor materiale, financiare și informaționale
necesare dezvoltării și menținerii capacității operaționale a Poliției Române.
MANAGEMENTUL RESURSELOR
INSTITUŢIONALE
Resursele umane
În anul 2024 au fost încadrați 40 de
polițiști, absolvenți ai unor unități de învățământ ale MAI. Pe de altă parte,
au plecat din inspectorat 14 angajați, majoritatea prin încetarea raporturilor
de serviciu cu drept la pensie.
Media de vârstă a personalului
inspectoratului este de 34 de ani.
Pe parcursul celor 9 luni au fost ocupate
prin concurs sau examen, 7 funcții de conducere, din care 4 ofițeri de poliție
și 3 agenți de poliție.
Au fost scoase la concurs cu încadrare din
sursă externă 53 de funcții de execuție vacante. Pentru acestea procedurile de
concurs sunt încă în desfășurare.
Asigurarea resurselor logistice
În acest an au fost efectuate lucrări de reparație
a holului de acces în inspectorat și a fost amenajat un grup sanitar adaptat
persoanelor cu dizabilități la parterul inspectoratului. Valoarea lucrărilor
este de 105.616,12 lei și a fost asigurată din bugetul propriu al
inspectoratului.
De asemenea, tot în acest an a fost
amenajată camera copuri delicte auto din incinta Poliției Municipiului
Caransebeș, în valoare de 108.142,26 de lei, a fost reabilitat sediul Postului
de Poliție Cărbunari și locuința de serviciu aflată în aceeași clădire
(acoperiș, geamuri, termopan), valoarea lucrărilor fiind de 185.358,20 lei.
A fost reabilitat și sediul Postului de
Poliție Ocna de Fier și locuința de serviciu aflată în aceeași clădire,
valoarea fiind de 172.428,54 lei și s-au efectuat lucrări de înlocuire a
tablourilor electrice la Poliția Municipiului Caransebeș, în valoare de 40.329,10
lei, asigurate din bugetul propriu al instituției.
Pregătirea profesională
În primele 9 luni din 2024 au fost
organizate 47 de ședințe de pregătire tactică și educație fizică, 30 de ședințe
de tragere cu armamentul din dotare și 9 ședințe de conducere defensivă și 14
activități de instruire privind folosirea dispozitivelor de oprire forțată, la
care au participat polițiști din cadrul tuturor structurilor inspectoratului și
elevi aflați în stagiile de practică.
Toți polițiștii nou încadrați în cadrul
inspectoratului au participat la un stagiu de pregătire pe o durată de 3
săptămâni, pe parcursul căruia au fost instruiți cu privire la elementele de
tactică polițienească, pregătire fizică, tragere cu armamentul din dotare și
conducere defensivă pe care trebuie să le cunoască pentru a le aplica eficient
în activitatea zilnică.
SIGURANȚA CETĂȚEANULUI
Prevenirea
criminalităţii
Siguranța școlară
Polițiștii Biroului Siguranță Școlară au desfăşurat 315 activităţi cu
caracter informativ-preventiv adresate elevilor, din care pentru prevenirea
infracțiunilor comise cu violență – 81; pentru prevenirea bullyingului – 44, a consumului
de droguri – 55, prevenirea portului de obiecte periculoase – 23; prevenirea
traficului de persoane – 14, prevenirea infracțiunilor contra patrimoniului – 14,
răspunderea penală a minorilor – 31, având ca beneficiari peste 10.500 de elevi.
În perioada ianuarie-septembrie
2024 au
fost înregistrate 29 de infracțiuni
în incinta și zona adiacentă unităților de învățământ preuniversitar, 25 în
mediul urban și 4 în mediul rural, 27 în incinta și 2 în zona adiacentă. Cele
mai multe infracțiuni au fost cele de lovire sau alte violențe, 19 infracțiuni.
Polițiștii au aplicat 11 sancțiuni contravenționale pentru fapte care
contravin legii contravenționale.
În perioada vacanței școlare, polițiștii au desfășurat activități în
cadrul campaniei, „Împreună pentru o
vacanță în siguranță”, de informare cu privire la evenimentele negative în
care pot fi implicați elevii pe timpul vacanței de vară și de conștientizare a
rolului grupului de prieteni în determinarea implicării în astfel de situații.
Polițiștii Biroului Siguranța Școlară au desfășurat 27 de activități în
taberele din județ, pentru prevenirea implicării în evenimente negative, la
care au participat 914 elevi și 9 activități pentru prevenirea implicării în
evenimente negative în care au fost abordate tematici privind consumul de
substanțe psihoactive, la care au participat 315 elevi. Alte 27 de activități
de informare au fost adresate părinților.
În baza Planului de măsuri
întocmit la nivelul Serviciului de Ordine Publică au fost verificate toate
unitățile de învățământ preuniversitar din județ pe linia respectării
prevederilor Legii 333/2003.
Pentru asigurarea prezenţei patrulelor de ordine și siguranţă publică
pe timpul afluirii şi defluirii elevilor la/de la cursuri, cele 404 de unităţi
şcolare au fost repartizate în responsabilitatea structurilor abilitate,
astfel:
·
poliție - 389 de unități de învățământ preuniversitar 96,30 %;
·
jandarmerie – 7 unități de învățământ
preuniversitar din mediul urban, 1,73%;
·
poliție locală -
8 unități de
învățământ preuniversitar din mediul urban, 1,98%.
La data de 28.08.2024, în baza Hotărârea de Guvern 1064, a fost aprobat
Planul național de prevenire și combatere
a violenței școlare. Sub coordonarea Instituției Prefectului Județul
Caraș-Severin a fost elaborat Planul Teritorial Cadru de Acțiune pentru
siguranța școlară, de asigurare a protecției unităților de învăţământ preuniversitar,
a siguranţei elevilor şi a personalului didactic, iar teritorial, la nivelul
fiecărei poliții municipale/orășenești/ posturi de poliție comunale s-a
elaborat Planul Local Cadru de Acțiune pentru siguranță școlară.
La nivel național a fost lansată Campania pentru creșterea gradului de
conștientizare în ceea ce privește necesitatea asigurării unui climat optim de
siguranță în mediul școlar „Tăcerea e tot violență. Vocea ta e soluția.”. În
cadrul Campaniei a fost dezvoltat site-ul siguranțașcolară.ro
în care se vor prezenta informații și recomandări ale instituțiilor
responsabile pentru crearea unui climat de siguranță optim.
Intervenția la solicitările prin
Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112
Prin Sistemul Național Unic
pentru Apeluri de Urgență – 112 au fost efectuate și consemnate în sinteza
zilnică 10488[1] de sesizări sau solicitări către
Inspectoratul de Poliție Județean Caraș-Severin , cu 548 de apeluri mai puține
decât în anul anterior). Dintre acestea 6162 de apeluri au fost efectuate din
mediul urban și 4326 din mediul rural.
Media de
apeluri 112 pe zi în anul 2024 a fost de 38,3,
față de 40,4 în primele 9 luni ale anului 2023.
Scade numărul
apelurilor care nu se confirmă de la 4381 la 4216 (-165, -3,8%); 40,2% dintre apelurile efectuate prin
SNUAU 112 nu se confirmă.
Scade numărul
apelurilor efectuate de persoane
anonime (701, -260, -27 %; reprezintă 6,7% din totalul apelurilor
efectuate).
În ceea ce
privește natura sesizărilor, în 2024,
ca ponderi, majoritatea apelanților sesizează: accident rutier (12,3%), stare
conflictuală (8%), alte evenimente rutiere (5,4%), aceste genuri de sesizări
reprezentând 56,3% din totalul apelurilor efectuate prin SNUAU 112.
COMBATEREA CRIMINALITĂŢII
Activități
desfășurate și rezultate obținute
Faptele
sesizate au scăzut cu aproape 2% faţă
de anul 2023, în perioada analizată fiind sesizate 4.613 infracţiuni (-87), din care 415 sunt de natură
economico-financiară (+82, +24,6%), 2.540 de natură judiciară (-171, -6,3%) şi
1.658 de altă natură (+176, +11,8%).
2.924 au fost
sesizate în mediul urban (+33, -1,1%) și 1.689 în mediul rural (+55, +3,3%).
În cursul
ultimilor 13 ani infracționalitatea sesizată înregistrează o tendință constantă
de scădere.
Infracțiunile contra persoanei
Infracțiunile sesizate contra persoanei scad de la 1558 la 1.534 (-24, -1,5%).
Infracțiunile contra vieții înregistrează o scădere de la 15 fapte la 11 fapte (-4, -26,6%); numărul infracțiunilor de ucidere din culpă scade de la 15 la 10 (-5, -33,33%), 7 dintre acestea fiind săvârșite de conducători auto (-2, -22,2%).
Numărul amenințărilor a crescut ușor cu o infracțiune, de la 289 la 290 de infracțiuni.
Criminalitatea contra
patrimoniului
Numărul
infracțiunilor sesizate contra patrimoniului scade de la 1.582 la 1.519 (-63, -3,9%). Numărul furturilor scade de la 843 la 759 (-84, -9,9%), numărul
tâlhăriilor scade de la 19 la 10 (-9, -47,3%), numărul înșelăciunilor crește de
la 167 la 202 (+35, +20,9%), iar numărul distrugerilor scade de la 384 la 380
(-4, -1%).
Regimul armelor, explozivilor şi substanţelor periculoase
S-au executat 348 de acțiuni și
controale, pe linia respectării regimului legal al armelor, explozivilor și
substanțelor periculoase, la persoanele fizice şi juridice autorizate pe aceste
linii.
În urma executării activităţilor specifice, în total,
au fost constatate 81 de infracțiuni la regimul armelor, materiilor explozive
şi al substanţelor periculoase. Dintre acestea, 33 au fost constatate pentru
nerespectarea regimului armelor şi al munițiilor, 23 pentru încălcarea
prevederilor Legii fondului cinegetic şi a protecției vânatului (Legea
407/2006), 10 infracțiuni pentru nerespectarea regimului materiilor explozive
și 8 pentru nerespectarea protecției mediului..
În 2024, au fost confiscate 48 de arme letale și 16 neletale
supuse autorizării, 625 de bucăți de muniții, 5562 kg și 1644 litri substanțe și
deșeuri periculoase, precum și 1 kg de articole pirotehnice.
Criminalitatea
economico-financiară
În cele 9 luni ale anului 2024 au fost sesizate 415 infracțiuni de natură
economico-financiară (+62 față de anul 2023, +24%), din care 270 reprezintă
sesizări din oficiu ale polițiștilor față de 91 in anul 2023 (+300%).
În decursul perioadei organele de cercetare ale poliției judiciare au
recuperat un prejudiciu de 13.266.000 lei( 17.413.000 în 2023) prin măsuri
asigurătorii, în numerar și în cont bancar.
Au fost
desfășurate 130 de acțiuni, din care 94 pentru combaterea evaziunii fiscale, 6
pentru combaterea contrabandei și 30 în alte domenii.
Au fost
efectuate 235 de controale la societăți comerciale care desfășoară activități
în diverse zone de activitate în urma cărora au fost constatate 102 infracțiuni
(+68,+200%), au fost aplicate 98( +6%) de sancțiuni contravenționale în valoare
totală de peste 694.000 lei.
Au fost
indisponibilizate bunuri (țigarete, produse contrafăcute, bijuterii de aur și
argint) în valoare de 7.757.091 lei (+620%).
Criminalitatea stradală
În
2024 infracțiunile stradale sesizate au scăzut la 512 infracțiuni (-57, -10%).
Infracționalitatea stradală sesizată a scăzut în mediul urban la 366 de fapte
(-59, -13,8%). În mediul rural infracționalitatea stradală a crescut cu două
infracțiuni, la 146 de infracțiuni (+2, +1,3%). Din numărul total, 257 (+29,
+12,71%) au fost infracțiuni de lovire sau alte violențe, 97 de furt, (-69,
-41,5%), 98 de distrugere, (-13, -11,7%) și 46 de amenințare, (+6, +15%).
Criminalitatea în mediul rural
În primele 9 luni ale anului 2024, în
mediul rural au fost sesizate 1.689 de
infracțiuni (+55, +3,3%), din care 563
(-8, -1,4%) de infracțiuni contra persoanei. Infracțiunile de lovire sau alte
violențe cresc la 319 la 332 (+13, +4%), iar numărul infracțiunilor de
amenințare scade la 108 infracțiuni (-2, -1,8%).
Infracțiunile contra patrimoniului scad la 430 de fapte (-16, -3,5%).
Numărul infracțiunilor de furt scade la 182 de fapte (-22, -10,7%) și nu au fost înregistrate infracțiuni de tâlhărie
în mediul rural pentru al doilea an consecutiv. Infracțiunile de distrugere
cresc cu 11,5%, la 164 de fapte.
Crește și numărul infracțiunilor de
evaziune fiscală în mediul rural de la 9 la 63 de infracțiuni, cu un procent de
600%.
Numărul infracţiunilor prevăzute de
Legea 46/2008 (Cod Silvic) scade la 125 (-66, -34,5%) de fapte.
Siguranţa rutieră și a
transporturilor
Acțiuni realizate
Având în vedere evoluția situației operative pe linie de circulație
rutieră, și în 2024
au fost luate o serie de măsuri de prevenire și combatere a cauzelor generatoare de
accidente rutiere, a fost
elaborat și pus în aplicare „Programul de
siguranță rutieră la nivelul județului Caraș-Severin în anul 2024”, în care
s-au stabilit sarcini și obiective concrete, cu scopul general de reducere a numărului de decese prin accidente de circulație rutieră în județ.
În cele 9 luni în total au fost organizate 1.750 (+153, +9,5%) de acțiuni pe linie de circulație rutieră, la care au fost
angrenați polițiștii rutieri
și polițiștii de la structurile de ordine publică, ce au atribuții pe linie
de poliție rutieră.
Astfel, cele mai multe acțiuni au fost organizate
pentru prevenirea și combaterea următoarelor abateri de la normele rutiere: încălcarea regimului legal de viteză 269,
conducerea sub influența băuturilor alcoolice 236, depășirile neregulamentare
142, neacordarea priorității de trecere pietonilor 107, indisciplina pietonală
159, conducerea sub influența substanțelor psihoactive 220.
Dinamica accidentelor grave de circulație
În
primele 9 luni s-au produs 244 de accidente rutiere, cu 4 accidente mai multe
față de anul trecut.
În
urma acestor accidente au decedat 14 persoane, numărul acestora fiind mai mic
cu 12,5% (2 persoane), 32 au fost rănite grav, cu 8,5% mai puține și 304 au
fost rănite ușor, cu 1,2% mai puține victime.
Numărul total
al accidentelor grave a scăzut în
primele 9 luni din 2024 cu 22%, fiind înregistrate 35 de accidente grave (-10), din care a rezultat decesul a 14
persoane (-2), rănirea gravă a 32 de persoane (-3) și rănirea ușoară a 20 de
persoane (-8).
Cele mai
multe accidente grave, respectiv 8 accidente, s-au produs din cauza indisciplinei
pietonale. În urma acestor accidente 4 persoane au decedat și 4 au fost rănite
grav.
Următoarele
două cauze ale accidentelor rutiere grave produse în primele 9 luni au fost
viteza neadaptată la condițiile de trafic și de drum, 5 accidente soldate cu un
deces, 9 răniți grav și 6 răniți ușor și neacordarea priorității de trecere
vehiculelor, 5 accidente, soldate cu un deces, 6 răniți grav și 3 răniți ușor.
Rezultatele acțiunilor de combatere a infracționalității rutiere
În urma activităților
executate au fost aplicate 43664 de sancțiuni contravenționale (+6.068) și au
fost reținute 2804 permise de conducere, cu 142 mai multe, pentru următoarele
abateri: încălcarea regulilor privind depășirea 1112 (+27), depășirea limitelor
de viteză 1130 (+104), conducerea sub influența băuturilor alcoolice 226 (+49),
neacordarea priorității de trecere pietonilor 25, neacordare prioritate
vehicule 51.
Au fost retrase 669 (+157) certificate de înmatriculare, din care 437
pentru defecțiuni tehnice.
Infracţionalitatea în
domeniul silvic
Pentru realizarea acestor obiective, în perioada analizată
au fost executate 672 de acțiuni și controale, din care 68 în fondul forestier,
4 în vegetația forestieră din afara fondului forestier, 49 pe linia
depozitării, prelucrării, sortării, comercializării materialelor lemnoase/produselor
din lemn, 543 pe linia legalității transportului materialului lemnos/produselor
din lemn și 8 alte acțiuni în domeniul silvic.
În cadrul acestora au fost verificate 53 de exploatări
forestiere, 5 instalații de debitat, 34 depozite/depozite temporare, 8 ocoale
silvice, 1798 de mijloace de transport și 54 de alte obiective .
Au fost aplicate 513 sancțiuni contravenționale (+190,
+58,8%), în valoare de 902.500 lei (+453200 lei, +100,9%) și a fost ridicată în
vederea confiscării, de către structurile de ordine publică, cantitatea totală
de 3622,5 metri cubi de material lemnos (+1224,06 mc, +51,04%), dintre care 457,33
metri cubi faptic (-229,33 mc, -33,4%) și 3165,17 metri cubi valoric (+84,91%).
Valoarea materialului lemnos confiscat este de peste 1.000.000 lei (+ 43,1%
lei). În total, la nivelul județului, a fost confiscată cantitatea de 3683,8
metri cubi de material lemnos (+51,54%).
Au fost sesizate 184 de infracțiuni silvice (-102,
-35,7%).
Violența domestică
În
Caraș-Severin, au fost sesizate 333 de infracțiuni în domeniul violenței în
familie, cu infracțiune mai mult față de 2023. Majoritatea acestora, 166, sunt
infracțiuni de loviri sau alte violențe (-42, 20,2%).
În
mediul urban infracțiunile de violență în familie au crescut cu 16,5%, iar în
mediul rural au scăzut cu aproape 20%
La începutul
anului 2024 se aflau în lucru 45 de ordine de protecție, iar în primele 9 luni
ale anului 2024 au fost emise 71 ordine de protecție (+5, +7,6%), din care 28
provenite din ordine de protecție provizorii.
În ceea ce
privește ordinele de protecție provizorii, în anul 2024 au fost emise 78, toate
la solicitarea victimei. 59 de ordine de protecție provizorie au fost emise în
mediul urban și 19 în mediul rural.
Din totalul
celor 78 de ordine de protecție provizorii emise, 71 (91%) dintre ordinele de
protecție provizorii au fost confirmate de procuror și 28 au fost transformate
în ordine de protecție.
Pe parcursul
anului au fost dispuse 4 măsuri de obligare a agresorului de a purta permanent
un dispozitiv electronic de supraveghere.
PROTECȚIA
ANIMALELOR
Au fost
efectuate 285 de controale la deținătorii de animale din județ și au fost
aplicate 207 sancțiuni contravenționale în valoare de 256.300.
Au fost emise
5 ordine de plasare/încredințare a animalelor aflate în stare de pericol, în
adăposturi sau asociații private, pentru 2 bovine, o cabalină, 3câini și 3
pisici.
Au fost
întocmite 13 dosare penale, fiind înregistrate 14 infracțiuni, 5 privind
uciderea animalelor cu intenție fără drept, 6 infracțiuni privind intervențiile
chirurgicale destinate modificării aspectului unui animal sau altor scopuri
necurative cum ar fi codotomia și cuparea urechilor, 2 infracțiuni privind
schingiuirea aninalelor și o infracțiune privind rănirea animalelor.
O persoană a
fost trimisă în judecată pentru schingiuirea și uciderea animalelor.
CONCLUZII
În acest an, polițiștii
Inspectoratului de Poliție Județean Caraș-Severin au continuat să acționeze
constant, în vederea gestionării eficiente a situației operative și asigurării
unui serviciu polițienesc de calitate, în îndeplinirea obiectivului general de
creștere a gradului de siguranță al comunității.
MULŢUMIM PENTRU SPRIJIN CETĂȚENILOR CARE ÎNȚELEG SĂ RESPECTE PREVEDERILE LEGALE, PRECUM ȘI PARTENERILOR INSTITUȚIONALI!
[1] Nu sunt cuprinse în analiză 3630 de apeluri, din care 938 de apeluri primite referitoare la incendii de vegetație uscată, fără pagube materiale însemnate și fără punerea în pericol a unor vieți omenești, cazuri soluționate de ISU CS, 28 de apeluri privind efecte ale unor fenomene meteorologice, 1953 de apeluri prin care au fost sesizate cazuri medicale evidente, 73 de apeluri din trafic și 638 alte apeluri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu