Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



joi, 14 aprilie 2022

NOUTATE LEGISLATIVĂ: LEGEA 85/2022 - DRUMURI PENTRU CICLIŞTI

 
NOUTATE LEGISLATIVĂ: LEGEA 85/2022 - DRUMURI PENTRU CICLIŞTI


În Monitorul Oficial 366/13/04.2022 s-a publicat Legea 85/2022 pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, precum şi pentru completarea Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local.

Intenţia legii e bună, dar realizarea concretă are multe şi destul de grave deficienţe, pentru că iniţiatorii nu au consultat ONG-urile de biciclişti şi au acţionat heirupist şi ignorant, ratând o mare ocazie de a se face un pas mare înainte pentru promovarea utilizării bicicletei şi generând mai degrabă probleme suplimentare decât impact pozitiv.

În esenţă au modificat definiţia pistei de bicicleta astfel că acum când e separată de carosabil şi de trotuar se va numi "drum pentru ciclişti" şi se introduc unele definiţii şi aparenţe facilităţi pentru realizarea de cai de comunicaţie specifice pentru biciclete separate de cele pentru alte categorii de vehicule şi pentru pietoni. Ceea ce era posibil şi până acum, contrar afirmaţiilor iniţiatorilor, pentru că ceea ce lipsea nu era cadrul legal ci voinţa politică.

Dintre aspectele negative se poate menţiona faptul că au prevăzut lăţimea minimă de numai 1.20 metri / banda, ceea ce este inacceptabil de puţin, iar utilizarea termenului "ciclişti" va genera confuzie, dat fiind că în limba romana e consacrat cu sensul limitativ de persoane care utilizează bicicleta în scop sportiv, iar legislaţia nu definieste termenul de "ciclist". Nu au fost prevăzute nici un fel de reguli specifice privind accesul şi utilizarea acestor "drumuri" în condiţiile în care legislaţia privind circulaţia pe drumurile publice face referire la vehicule nu la conducătorii lor, astfel că apare o gravă discordanta care va genera mari confuzii. Şi a fost eliminată din definiţia pistei de biciclete din OUG 195/2002 precizarea că este "destinată numai circulaţiei bicicletelor şi trotinetelor electrice".

Dintre aspectele oarecum pozitive este introducerea unor texte exprese în legislaţia privind exproprierea pentru cauza de utilitate publică, prevenind astfel interpretările răuvoitoare care susţineau că legislaţia existenta nu permitea exproprieri pentru infrastructuri velo ( deşi de fapt permitea, ca şi pistele pentru biciclete în definiţia anterioară, foarte largă, erau "drum public"). Pe ansamblu însă e greu de identificat elemente cert pozitive şi utile în noua lege, pentru că până acum ceea ce nouă lege defineşte ca "drum pentru ciclişti" exista dar era inclus în definiţia, mai largă, a pistelor pentru biciclete.

O miză majoră va fi elaborarea normelor de aplicare, ce urmează a fi aprobate în următoarele 60 de zile de către Guvern, la propunerea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii,care trebuie convins să se orienteze după bunele practici pe plan internaţional şi nu după viziunea desuetă, nefavorabilă promovării bicicletei, ce mai este încă larg răspândită în multe instituţii din România.

av. Radu Mititean
preşedinte - Federaţia Bicicliştilor din România (FBR) director executiv - Clubul de Cicloturism Napoca (CCN)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu