La data de 12 octombrie 2019, intră în
vigoare noile reglementări legislative adoptate prin Ordonanța nr. 11/2019 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului
nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, prin care cei care scriu
mesaje, transmit live, filmează sau vorbesc la telefon în timpul condusului vor primi sancțiuni mai dure.
În scopul
reducerii numărului accidentelor rutiere produse pe fondul neatenției la volan și
conștientizării conducătorilor auto asupra importanței acestui aspect, prin noile reglementări a fost interzisă ținerea
în mână sau folosirea cu mâinile în orice mod atât a telefonului mobil, cât și
a oricărui dispozitiv mobil prevăzut cu funcția de înregistrare ori redare
text, foto sau video, în timpul
conducerii vehiculului aflat în mișcare.
Nerespectarea
acestei norme de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau
forestier ori tramvai constituie contravenție și este sancționată cu amendă de la 6 la 8 puncte-amendă (în prezent de la 870 de
lei la 1.160 de lei) și cu aplicarea sancțiunii complementare de 4 puncte de
penalizare.
Vor fi sancționați cu amenzi cuprinse
între 870 și 1.160 de lei și conducătorii de vehicule pentru care nu
este prevăzută obligativitatea deținerii permisului de conducere și
care manevrează telefonul sau alt dispozitiv mobil în timp ce conduc un vehicul
(bicicletă, trotinetă, căruță etc).
Ca o formă agravantă, OG nr. 11/2019
prevede că șoferii care mânuiesc telefonul mobil în timp ce conduc riscă
și suspendarea dreptului de a conduce autovehicule pentru 30 de zile,
în cazul în care încalcă și una dintre următoarele reguli de circulație
rutieră:
- depășirea cu 10-20 km/h
a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care
face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace
tehnice omologate și verificate metrologic;
- circulația pe un sector de drum pe care
accesul este interzis;
-
nerespectarea obligației de a folosi luminile de întâlnire și pe timpul zilei
ori a luminilor pentru circulația diurnă, pe autostrăzi, drumuri expres și pe
drumuri naționale europene (E);
-
depășirea cu 21-30 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv
pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit
legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
-
nerespectarea regulilor privind manevra de întoarcere, mersul înapoi,
schimbarea benzii de circulație sau a direcției de mers, dacă prin aceasta s-a
produs un accident din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube
materiale;
-
nepăstrarea unei distanțe corespunzătoare față de vehiculul care îl precedă,
dacă prin aceasta s-a produs un accident din care au rezultat avarierea unui
vehicul sau alte pagube materiale;
-
pătrunderea într-o intersecție atunci când circulația în interiorul acesteia
este blocată;
-
neacordarea priorității de trecere pietonilor angajați în traversarea
regulamentară a drumului public prin locurile special amenajate și semnalizate,
aflați pe sensul de deplasare a autovehiculului, tractorului agricol sau forestier
ori tramvaiului;
-
nerespectarea regulilor privind depășirea;
-
depășirea cu 31-40 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv
pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit
legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
-
circulația pe sens opus, cu excepția cazurilor în care se efectuează
regulamentar manevra de depășire;
-
depășirea cu 41-50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv
pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit
legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
-
neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele
sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roșii și/sau
sonore sunt în funcțiune;
-
depășirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum
respectiv și pentru categoria din care face parte autovehiculul condus,
constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate
metrologic.
De asemenea, trebuie precizat faptul că, pentru existența faptei
contravenționale în discuție, este necesar să fie îndeplinite cumulativ, trei
cerințe esențiale, respectiv:
1.
Încălcarea unei reguli pentru circulația vehiculelor în timpul conducerii
pe drumurile publice a unui autovehicul, tractor agricol sau forestier ori
tramvai aflat în mișcare;
2.
Ținerea în mână sau folosirea cu mâinile în orice mod a telefonului mobil să
se realizeze concomitent cu
încălcarea regulii de circulație;
3. Regula de circulație a cărei
respectare se cere, să implice atenția
persoanei care conduce vehiculul aflat în mișcare.
Șoferii pot folosi totuși telefonul
mobil în timpul conducerii mașinii, cu condiția ca acesta să fie prevăzut cu
dispozitiv de tip "mâini libere".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu