„Numărul de abonaţi la servicii TV a continuat să crească, astfel că s-a ajuns
la 7,64 milioane de abonaţi. Traficul naţional în reţelele de telefonie e în
uşoară scădere, însă traficul în roaming creşte ca urmare a beneficiilor aduse
de Roam like at home. Am putea concluziona că telefonia singură nu ne mai poate
asigura nevoile de comunicare, utilizăm tot mai multe şi variate mijloace, precum
aplicaţiile şi reţelele sociale”, a declarat Sorin
Grindeanu, președintele ANCOM. Infografice
aici.
Retransmisie TV
La finalul anului 2018 s-a
înregistrat o creştere de 3% a numărului de abonaţi la servicii de retransmisie
TV furnizate contra-cost, numărul total de utilizatori ajungând la 7,64 de
milioane. Tendinţa înregistrată în anii precedenţi a continuat şi în 2018, unii
abonaţi au trecut de la satelit - DTH (-5%) la cablu (+6%) sau IPTV (+13%).
Având în vedere că, de regulă, persoanele
fizice achiziţionează unele servicii per locuinţă (retransmisie TV, internet
fix, telefonie fixă), un alt indicator prin care se poate exprima rata de
penetrare a acestora este rata de penetrare la 100 locuinţe. Conform datelor
oficiale, în România există în prezent aproximativ 7,5 milioane de gospodării,
comparativ cu 9 milioane de locuinţe, astfel că, în timp ce rata de penetrare
la 100 gospodării pentru serviciile de retransmisie TV a fost de 102%, cea
calculată la 100 locuinţe a fost de 85%. Rata de penetrare la 100 gospodării a
fost de 106% în mediul urban şi de 97% în mediul rural, iar cea calculată la
100 locuinţe a fost de 91% în mediul urban şi de 77% în mediul rural.
Anul trecut, în mediul urban, serviciile TV erau
recepționate îndeosebi prin rețele de cablu (83% dintre abonați), în timp ce în
mediul rural erau utilizate, aproape în egală măsură, rețelele satelit de tip
DTH (50%) și cele de cablu (49%).
În funcţie de numărul de
abonaţi de la sfârşitul anului 2018, liderul pieţei de servicii TV avea o cotă
de piaţă de 49%, principalul competitor 19%, ceilalți furnizori însumând 32%.
Evoluția telefoniei mobile
La sfârșitul anului 2018, în
România erau 22,7 milioane de utilizatori activi de telefonie mobilă,
înregistrând o ușoară creștere de 1%. Dintre aceștia, 12,7 milioane, în
creştere cu 5%, erau utilizatori pe bază de abonament și 9,9 milioane, în
scădere cu 4%, erau utilizatori activi pe bază de cartele preplătite.
Traficul total de voce efectuat prin reţelele mobile a scăzut uşor în 2018
(-1%), până la 68 de miliarde minute. Media lunară a traficului de telefonie
mobilă efectuat de un locuitor pe parcursul anului 2018 a fost de 4 ore şi 49
minute şi de 57 SMS trimise.
Ca urmare a aplicării Regulamentului de roaming, se intensifică, în schimb,
utilizarea serviciilor în roaming. Traficul de apeluri efectuate în roaming a crescut
cu 58% față de 2017, cel de apeluri primite cu 28%, cel de SMS cu 23%, cea mai
mare creştere, de 149%, fiind înregistrată de traficul de date/internet.
În funcție de numărul de cartele
SIM active la sfârșitul anului, liderul pieţei avea o cotă de piață de 39%,
principalul competitor 30%, ceilalți
furnizori însumând 31%.
Evoluția telefoniei fixe
Piața serviciilor de telefonie fixă continuă să înregistreze scăderi atât din
punct de vedere al numărului de linii de acces (-6%, până la 3,66 milioane),
cât și din cel al traficului (-17%, până la 2,3 miliarde minute).
Ca urmare a acestor evoluţii, media lunară a traficului de telefonie fixă
efectuat de către un locuitor a ajuns la numai 10 minute în 2018, în scădere cu
17% faţă de cea din 2017.
În funcție de numărul de
abonați de la sfârșitul anului 2018, liderul pieței avea o cotă de piață de 43%,
principalul competitor 36%, ceilalţi furnizori însumând 21%.
Raportul
de date statistice
Raportul de date statistice privind piața de comunicații
electronice din România pentru anul 2018 este realizat de ANCOM pe baza datelor
statistice raportate semestrial de furnizorii care au obligația de a transmite
către ANCOM valorile indicatorilor corespunzători categoriilor de servicii
conform Deciziei nr. 333/2013 și va fi disponibil în curând.
(ANCOM) este
institutia care protejeaza interesele utilizatorilor de comunicatii din Romania,
prin promovarea concurentei pe piata de
comunicatii, administrarea resurselor limitate, incurajarea investitiilor
eficiente in infrastructura si a inovatiei. Pentru mai multe detalii despre
activitatea ANCOM vizitati www.ancom.org.ro. Pentru a
compara ofertele de telefonie si internet, intrati pe www.veritel.ro.
Pentru a testa si monitoriza calitatea serviciului de internet, accesati www.netograf.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu