Guvernul
a modificat și completat normele de aplicare a programului de acordare a
concediului și indemnizației pentru creșterea copilului, astfel încât noile reglementări
introduse recent în lege de către Parlament să fie aplicate unitar și într-o
manieră simplificată începând cu 1 iulie 2016. Hotărârea de Guvern adoptată
astăzi include reglementări cu privire la drepturile
noi ce vor fi stabilite începând cu 1 iulie 2016, urmând ca printr-un Ordin al
ministrului Muncii să fie stabilite reglementări pentru drepturile aflate deja
în plată. Cele două acte normative vor fi publicate concomitent în
Monitorul Oficial.
Hotărârea
de Guvern vizează, în principal, două aspecte:
1.
Modul de aplicare a drepturilor noi ce vor fi stabilite începând cu 1 iulie 2016:
modul de stabilire a
celor 12 luni de eligibilitate din ultimii 2 ani înainte de nașterea copilului,
în vederea acordării dreptului la concediu și indemnizație lunară, respectiv:
o
din 12 luni consecutive, în
cazul în care în această perioadă se realizează fără întrerupere venituri
supuse impozitului și/sau se înregistrează una sau mai multe dintre situațiile
asimilate prevăzute de ordonanța de urgență (șomaj, concedii medicale, perioade
de studii preuniversitare/universitare sau postuniversitare etc.);
o
din 12 luni succesive, în
care sunt îndeplinite condițiile de acordare, în cazul în care în perioada de 2
ani, realizarea veniturilor supuse impozitului și/sau înregistrarea uneia sau
mai multora dintre situațiile prevăzute de lege (la art. 2 alin.(5) din
ordonanța de urgență) s-au produs cu întreruperi.
modalitatea de a
stabilire a veniturilor care se iau în calcul în raport cu perioada de
eligibilitate;
reglementarea, în
condițiile prevăzute de Legea nr.66/2016, a modului de acordare a stimulentului
de inserție și, respectiv de prelungire a perioadei de acordare a acestuia, cu
respectarea termenului de cel puțin 60 zile înainte de finalizarea concediului
pentru întoarcerea la activitatea profesională;
includerea
indemnizației care se acordă persoanelor care au copii cu handicap în
întreținere și care optează pentru program de lucru redus și corelarea cu
procedura de acordare a celorlalte drepturi prevăzute de Ordonanța de urgență a
Guvernului nr.111/2010, cu modificările și completările ulterioare;
modificarea anexei
privind Cererea și declarația pe propria răspundere pentru solicitarea
dreptului.
De asemenea, se
reglementează și faptul că, persoanele care au născut anterior intrării în
vigoare a Legii nr.66/2016 și care nu au îndeplinit condițiile de eligibilitate
prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr.111/2010, cu modificările și
completările ulterioare, dar îndeplinesc condițiile mai favorabile referitoare
la cele 12 luni de eligibilitate din ultimii 2 ani înainte de nașterea
copilului, pot beneficia de drepturile conferite de lege, de la data depunerii
cererii.
2.
Simplificarea
metodologiei de solicitare a dreptului:
prezentarea în copie
a documentelor justificative fără a mai fi necesară legalizarea acestora, ci
doar confruntarea cu originalul documentelor, la depunerea acestora. Astfel, se
elimină cheltuiala suplimentară pentru legalizarea documentelor;
în cazul copiilor
născuți în străinătate certificatul sau extrasul de naștere, după caz, se
solicita în traducere autorizată nu și prin legalizare în condițiile legii;
în situațiile în care
acest lucru este posibil, primăria va transmite agenției pentru plăți și
inspecție socială documentele de solicitare a dreptului și în format electronic
(scanate) pentru a se putea prelucra operativ la nivelul agențiilor pentru
plăți și inspecție socială;
se introduce
posibilitatea de certificare a cererii de către primar sau persoana desemnată
de acesta, prin semnătură electronică, acolo unde acest lucru este posibil,
asigurând mai multă rapiditate în analiza administrativă a documentelor depuse,
față de reglementarea actuală care prevede doar certificarea prin semnătură și
ștampilă;
se simplifica
solicitarea unui nou drept în cazurile de suprapunere a drepturilor pentru
copii născuți în perioada de concediu, prin
depunerea cererii și prezentarea numai a documentelor suplimentare care atestă
noua situație, respectiv certificatul de naștere al următorului copil sau
actele care atestă situația juridică a acestuia față de solicitant, precum și,
dacă este cazul, actele care atestă realizarea de venituri în cazul în care
părintele înainte de nașterea acestuia din urmă copil a realizat activități
aducătoare de venituri supuse impozitului;
specificarea în
cuprinsul formularului de cerere a faptului că în cazul în care drepturile
de alocaţie de stat pentru copii se solicită în acelaşi timp cu dreptul de
indemnizaţie pentru creşterea copilului, respectiv de stimulent de inserţie,
solicitarea drepturilor se face prin completarea în același formular a datelor
pentru obținerea drepturilor;
disponibilitatea
formularelor necesare acordării drepturilor pe site-urile ministerului, ANPIS,
AJPIS, primării;
sunt incluse
prevederi care dau posibilitatea, pentru viitor, de a se solicita documente
doveditoare on-line, pe baza semnăturii electronice extinse.
Concomitent cu această Hotărâre, Ministerul
Muncii promovează un Ordin al ministrului ce conține precizări privind modalitatea de reluare sau prelungire a
drepturilor de concediu sau stimulent de inserție, precum și de recalculare a
cuantumului drepturilor aflate în plată, potrivit noilor reglementări adoptate
de Parlament. Este vorba despre
persoanele care au optat pentru concediul pentru creșterea copilului până la 1
an și se află în plata indemnizației aferente acestuia, sau în stimulentul de
inserție ori în concediul fără plată până la împlinirea de către copil a
vârstei de 2 ani.
Ordinul
de ministru vizează, în principal, următoarele aspecte:
acordarea din oficiu a
majorărilor de cuantumuri prevăzute de lege, pe baza documentelor care au
determinat acordarea dreptului inițial;
prelungirea din oficiu a
perioadei de acordare a stimulentului de inserție, pentru persoanele care la
data intrării în vigoare a Legii nr.66/2016 se află în plata acestui drept și
care nu solicită prelungirea sau, după caz, reluarea drepturilor de
indemnizație pentru creșterea copilului;
prelungirea/reluarea concediului
pentru creșterea copilului și a indemnizației pentru persoanele care au optat,
în baza reglementărilor anterioare, pentru concediul pentru creșterea copilului
până la 1 an, pe bază de cerere și adeverință eliberată de angajator care să
ateste perioada pentru care se suspendă raporturile de muncă sau de serviciu;
reglementarea situației
persoanelor aflate în imposibilitatea de prelungire ori reluare
a concediului din cauza desființării angajatorului sau a încetării raporturilor
de muncă sau de serviciu, prin posibilitatea de a solicita adeverința eliberată
de inspectoratele teritoriale de muncă sau de angajatorul cu care a avut
încheiate raporturile de muncă sau de serviciu, ori agenția județeană pentru
ocuparea forței de muncă, prin care se atestă faptul că persoana nu se află în
raport de muncă sau de serviciu cu acel angajator și nici cu un alt angajator;
pentru a nu se îngreuna procesul
de solicitare a reluării/prelungirii dreptului la indemnizație pentru creșterea
copilului se reglementează ca posibilități de transmitere a cererii și
documentului/documentelor doveditoare:
o
prin prezentare directă la sediul agenției teritoriale;
o
prin serviciile poștale sau de
curierat, în plic închis, la adresa agenției teritoriale, cu specificația ”
prelungire/reluare drepturi ICC”;
o
prin transmitere în format electronic, scanat, la adresele de mail
comunicate de agențiile teritoriale.
toate informațiile vor fi afișate
pe site-urile ministerului, ANPIS, AJPIS pentru a fi mai ușor identificate
modalitățile de transmitere a solicitărilor;
formularul de cerere este un
formular simplu, pe o singură pagină, care cuprinde informațiile necesare
identificării beneficiarului în baza de date a AJPIS care plătește dreptul.
Informații
suplimentare:
Potrivit
estimărilor Ministerului Muncii, aplicarea Legii nr. 66/2016 anul acesta va
reprezenta un efort bugetar suplimentar de aproximativ 226 milioane lei, în
plus față de bugetul alocat în 2016, de 1,830 miliarde de lei.
Conform acelorași
estimări, numărul de beneficiari ai indemnizației va crește de la 138.700 în
prezent la 140.000, iar aproximativ 78.000 de persoane aflate în prezent în
plata indemnizației vor beneficia de indemnizația minimă majorată de la 600 lei
la 1.062 lei. De asemenea, circa 5.500 de persoane care primesc în prezent
indemnizația maximă vor beneficia de eliminarea plafonului maxim al
indemnizației, pentru 52.000 de persoane aflate în plata indemnizației
cuantumul indemnizației va rămâne neschimbat, iar aproape 4.000 de persoane vor
beneficia și de flexibilizarea condiției de eligibilitate prin luarea în
considerare a perioadei de 12 luni din ultimii 2 ani anteriori nașterii
copilului. În plus, stimulentul de inserție se va majora pentru 39.000 de
persoane aflate în plata acestuia, în condițiile în care perioada de acordare a
stimulentului de inserție se va prelungi pentru aproximativ 2.000 persoane.
Totodată, va fi
nevoie de un efort bugetar suplimentar de circa 16 milioane lei pentru
majorarea indemnizației acordată persoanelor aflate în concediul pentru
creșterea copilului cu handicap (între 3 ani și 7 ani), pentru cei aproximativ
4.000 de beneficiari.
Prin Legea nr.66/2016, au fost
aduse o serie de modificări programului de acordare a concediului și
indemnizației pentru creșterea copiilor, respectiv:
·
Perioada de
eligibilitate stabilită la 12 luni în ultimii 2 ani înainte de nașterea
copilului;
·
O singură variantă de
concediu – până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3
ani în cazul copilului cu handicap;
·
Eliminarea legăturii
cuantumului indemnizației/stimulentului de inserție cu indicatorul social de referinţă (ISR), a cărui valoare este 500 de lei;
·
Limita minimă a
indemnizației crește de la 1,2 ISR (600 lei) la 85% din salariul minim brut pe
țară garantat în plată, respectiv 1.063 lei (1.250 lei salariul minim);
·
Eliminarea limitei
maxime a indemnizației, aceasta urmând să fie calculată la 85% din veniturile
nete realizate;
·
Stabilirea
stimulentului de inserție la 50% din indemnizația minimă, respectiv de la 500
lei la 532 lei (1.063 indemnizația minimă);
·
Prelungirea acordării
stimulentului de inserție cu încă un an, în cazul celor care se întorc la
activitatea profesională cu cel puțin 60 zile înainte de împlinirea de către
copil a vârstei de 2 (3) ani;
·
Eliminarea condiției de
plată a impozitelor și taxelor locale de menținerea dreptului la indemnizația
de creștere a copilului;
·
Majorarea cuantumului
indemnizației acordată persoanei care are în întreținere un copil cu handicap
și care solicită acordarea concediului pentru creșterea copilului cu vârsta
cuprinsă între 3 ani și 7 ani, de la 450 lei la 1.063 lei;
·
Introducerea unei noi
indemnizații care se acordă persoanelor active pe piața muncii care au copii cu
handicap în întreținere și care solicită program de lucru redus. Noua
indemnizație se stabilește la 50% din indemnizația minimă, respectiv 532 lei;
·
Majorarea indirectă cu
aproximativ 5% a cuantumurilor sprijinului acordat persoanelor care au
întreținere copii cu handicap sau persoanelor cu handicap care au copii în
întreținere ca urmare a raportării acestui sprijin la indemnizația minimă.
Părinții
aflați în plata indemnizației sau a stimulentului de inserție sau în concediul
fără plată (în cazul opțiunii concediului până la împlinirea de către copil a vârstei
de 1 an)vor putea beneficia de majorarea cuantumului indemnizației din oficiu,
cât și de prelungirea perioadei de concediu, la cerere.
Modificările
menționate vor intra în vigoare de la 1 iulie 2016, respectiv începând cu
drepturile lunii iulie 2016.
Pentru
mai multe informații puteți contacta presa@mmuncii.ro.
Biroul de presă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu