rețelelor și serviciilor de
comunicații electronice publicat astăzi de ANCOM, 281 de incidente cu
impact semnificativ au afectat în anul 2015 securitatea și integritatea
rețelelor și serviciilor de comunicații electronice, cu aproape 22% mai puține
decât în anul anterior. Numărul total de conexiuni afectate (6.410.657) a fost cu
27% mai mic față de cel raportat pentru anul 2014 (8.836.821 conexiuni).
Conexiuni
afectate și durată
Cele mai multe
conexiuni afectate de incidente în 2015 au fost cele de telefonie mobilă (2,7 milioane
de conexiuni afectate), urmate de serviciile de internet mobil (2,5 milioane de
conexiuni afectate), telefonie fixă (aproximativ 660 de mii de conexiuni
afectate) și internet fix (aproximativ 350 de mii de conexiuni afectate per
serviciu), cele mai puține conexiuni afectate fiind cele de retransmisie a
programelor audiovizuale (aproximativ 140 de mii).
Potrivit datelor
raportate de furnizori către ANCOM, anul trecut un incident de securitate a
afectat în medie 22.773 de conexiuni. Durata medie a unui incident a fost de aproximativ
4 ore, în timp ce durata totală a incidentelor raportate pe anul 2015 este de
1.050 de ore. Cele mai multe incidente de securitate au avut loc în București,
urmat de județele Gorj, Teleorman și Dâmbovița.
Cauzele
incidentelor
26% dintre
incidente au avut cauze care au vizat erori de sistem software sau hardware,
erori umane constând în configurarea și operarea greșită a echipamentelor),
majoritatea de 74% fiind însă determinate de factori externi (ex. întreruperea
alimentării cu energie electrică sau secționarea accidentală a fibrei optice,
fenomene naturale, furturi de cabluri etc.).
În total,
aproximativ 40% dintre incidente au fost cauzate de probleme de alimentare cu
energie electrică. În luna aprilie s-au raportat cele mai multe dintre
incidente (40 din totalul de 281), majoritatea fiind generate de întreruperi în
alimentarea cu energie electrică.
Impact asupra 112
90% dintre
incidentele raportate ar fi putut împiedica sau perturba apelurile de urgenţă
la numărul 112, dat fiind că cele mai multe dintre incidentele din 2015 au
vizat serviciile de telefonie mobilă. Totuși, utilizatorii au putut apela
numărul de urgență dacă zona din care s-a inițiat apelul era acoperită de alt
furnizor de telefonie mobilă sau de alte stații de bază din rețea, neafectate
de incident.
Despre Raportul ANCOM
Raportul
ANCOM privind incidentele care au
afectat securitatea și integritatea rețelelor și serviciilor de comunicații
electronice în anul 2015 a fost realizat pe baza informațiilor raportate de furnizori pentru anul
2015, acesta fiind cel de-al treilea an în care Autoritatea colectează datele
respective, în urma intrării în vigoare a Deciziei nr. 512/2013, prin care
furnizorii au obligația de a notifica ANCOM cu privire la incidentele cu impact
semnificativ asupra securităţii şi integrităţii reţelelor şi serviciilor de
comunicaţii electronice, adică a acelor incidente care au afectat un număr mai
mare de 5.000 de conexiuni timp de cel puţin o oră.
“Pentru a avea
o imagine cât mai exactă a situației privind securitatea și integritatea
rețelelor și serviciilor de comunicații electronice, am lansat în luna aprilie a
acestui an un chestionar
adresat furnizorilor, prin care dorim să evaluăm stadiul de implementare a
măsurilor de securitate în domeniul managementului incidentelor. Pe baza răspunsurilor primite, ANCOM va
elabora un raport care să reflecte abordările furnizorilor, cu evidențierea
celor mai bune practici în domeniu, care vor putea fi replicate și la nivelul
altor furnizori”, a declarat Eduard Lovin, Director Executiv
ANCOM.
De asemenea, pentru
a sprijini furnizorii de rețele și servicii de comunicații electronice în
efortul proactiv de a asigura securitatea și integritatea rețelelor, ANCOM a
publicat în 2016 un Ghid
de implementare a măsurilor de securitate în domeniul managementului
incidentelor.
Autoritatea Naţională
pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) este
instituţia care protejează interesele utilizatorilor de comunicaţii din
România, prin promovarea concurenţei pe
piaţa de comunicaţii, administrarea resurselor limitate, încurajarea
investiţiilor eficiente în infrastructură şi a inovaţiei. Pentru mai multe
detalii despre activitatea ANCOM vizitaţi www.ancom.org.ro.
Pentru a compara ofertele de telefonie şi internet, intraţi pe www.veritel.ro. Pentru a
testa si monitoriza calitatea serviciului de internet, accesați www.netograf.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu