Autoritatea
Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) îi
sfătuiește pe utilizatorii de servicii poștale care expediază pe teritoriul
României bunuri de valoare (telefoane, aparate foto etc.) să opteze pentru un
serviciu de trimitere cu valoare declarată, chiar dacă acesta presupune costuri
mai mari de expediere. Declararea valorii coletelor este singura modalitate
prin care utilizatorii pot fi despăgubiți corespunzător, în raport cu suma
declarată, în caz de pierdere, furt sau
distrugere totală/parțială ori deteriorare a coletului pe parcursul livrării acestuia
către destinatar.
Serviciul de trimitere cu valoare declarată
Serviciul de
trimitere cu valoare declarată este taxat suplimentar față de alte tipuri de
servicii poștale, cu sume care reprezintă, adesea, un procent din valoarea
declarată a bunului expediat. În schimb, el funcționează ca o asigurare a
întregii valori declarate a coletului în caz de pierdere, furt, distrugere ori deteriorare, spre deosebire de
celelalte tipuri de trimiteri poștale interne care nu fac obiectul unui
asemenea serviciu cu valoare declarată, pentru care furnizorii sunt obligați
prin lege să acorde o despăgubire ce reprezintă de 10 ori tariful serviciului.
Trebuie reținut
că expedierea coletului prin serviciul ramburs (cu plata contravalorii bunului de
către destinatar la momentul livrării) nu presupune optarea implicită pentru
serviciul cu valoare declarată. Prin urmare, și în cazul acestui tip de
serviciu este indicată asigurarea coletului prin alegerea suplimentară a
serviciului de trimitere cu valoare declarată.
Atenție! Dacă
utilizatorul declară o valoare a coletului mai mică decât cea reală,
despăgubirea va fi calculată în raport cu nivelul valorii declarate.
Cum funcționează
De exemplu, un
utilizator care dorește să vândă cu suma de 500 lei un telefon mobil prin
intermediul platformelor online de anunțuri și îl expediază cumpărătorului printr-un
serviciu ramburs în valoare de 10 lei, va fi despăgubit de curier, în cazul
pierderii telefonului pe parcursul expedierii, astfel:
în cazul în care nu a optat suplimentar pentru
serviciul de trimitere cu valoare declarată - cu
suma de 100 lei (de 10 ori taxa de transport);
în cazul în care a optat suplimentar pentru
serviciul de trimitere cu valoare declarată (plătind, de exemplu, o taxă de 1%
din valoarea declarată a telefonului) – cu suma de 500 lei (valoarea declarată a telefonului)
+ 10 lei (taxa de transport), fără însă a-i fi restituită și taxa plătită
pentru asigurarea telefonului prin serviciul de trimitere cu valoare declarată,
adică 5 lei;
în cazul în care a optat suplimentar pentru
serviciul de trimitere cu valoare declarată (plătind, de exemplu, o taxă de 1%
din valoarea declarată a telefonului), dar a declarat o valoare mai mică,
respectiv 300 lei – cu
suma de 300 lei (valoarea declarată a telefonului) + 10 lei (taxa de
transport), fără însă a-i fi restituită și taxa plătită pentru asigurarea
telefonului prin serviciul de trimitere cu valoare declarată, adică 3 lei.
Bine de știut
Serviciul cu
valoare declarată nu este oferit implicit de furnizor, ci la cererea
expeditorului;
Furnizorii de
servicii poștale nu au obligația de a oferi acest serviciu, este deci posibil
ca unii dintre ei să nu o facă;
Dacă furnizorul îți
pune la dispoziție o aplicație online de completare a documentelor de transport,
verifică dacă aplicația oferă și opțiunea de asigurare a coletului;
Verifică dacă
documentul de transport înmânat de curier la preluarea coletului reflectă
cerințele/condițiile de livrare solicitate;
Aceste reguli se
aplică exclusiv trimiterilor poștale interne, respectiv acelor trimiteri
expediate de pe teritoriul României către o adresă situată pe acest teritoriu;
În lipsa unui
contract explicit, Condițiile generale
privind furnizarea serviciilor poștale de pe site-ul furnizorului de servicii poștale
reprezintă în fapt contractul pe care îl închei cu acesta.
Ce, cum şi unde reclami
În caz de pierdere, furt, distrugere (totală sau parțială) sau deteriorare a
bunului expediat, trebuie să te adresezi mai întâi furnizorului, care are
obligația să îți soluționeze reclamația conform contractului încheiat cu tine sau
Condiţiilor sale generale privind furnizarea serviciilor poștale, cu respectarea
prevederilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 13/2013.
Dacă reclamația nu a fost soluționată amiabil sau nu ai primit un
răspuns în maxim 3 luni, te poți adresa ANCOM, cu dovada îndeplinirii
procedurii reclamației prealabile, urmând pașii descriși aici. ANCOM nu poate însă stabili cuantumul
despăgubirilor și nici obliga furnizorul la plata acestora, astfel de
competențe revenind instanțelor de judecată.
Secțiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM pune
la dispoziția utilizatorilor informații utile despre serviciile de comunicații
electronice (telefonie, internet și televiziune) și serviciile poștale, pentru
a-i sprijini în alegerea și folosirea acestor servicii. Informațiile se referă
în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea
serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. În plus,
utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin
telefon sau serviciile de acces la internet.
Autoritatea
Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM)
este instituția care protejează interesele utilizatorilor de comunicații din
România, prin promovarea concurenței pe
piața de comunicații, administrarea resurselor limitate, încurajarea
investițiilor eficiente în infrastructură și a inovației. Pentru mai multe
detalii despre activitatea ANCOM vizitați www.ancom.org.ro,
www.portabilitate.ro
și www.veritel.ro.
Pentru a testa și monitoriza calitatea serviciului de internet, accesați www.netograf.ro.
Persoană de
contact: Cătălina DRAGOMIR, Şef Serviciu Comunicare, tel. 0372.845.417
Data: 9.06.2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu