Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



miercuri, 11 februarie 2015

UVT trage un semnal de alarmă! „Educația nu este o marfă”, spune Marilen Pirtea

 Trei acorduri internaționale între UE și diferite state, în curs de negociere sau aproape de finalizare, creează îngrijorare în rândul universităților publice din Europa și ar putea avea repercusiuni asupra învățământului universitar românesc.
Obiecțiile rezidă în negocierile ce se poartă pentru stabilirea:
-         Acordului economic și comercial dintre UE și Canada (Comprehensive Economic and Trade Agreement-CETA);
-         Parteneriatului Transatlantic pentru Comerț și Investiții (Transatlantic Trade and Investment Partnership-TTIP) între UE și SUA;
-         Acordului TiSA (Trade in Services Agreement-TiSA), care implică 23 de țări și Uniunea Europeană.
Acestea propun eliminarea barierelor în numeroase sectoare ale economiei, stimulând creșterea economică și crearea de locuri de muncă. Prevederile merg, însă, mult mai departe, dincolo de scopul unui acord comercial tradițional, astfel că privesc maximizarea cooperării dintre cele mai mari piețe din lume și deschiderea unui singur spațiu de comerț și investiții.
Riscul este ca educația să fie percepută ca un serviciu comercial, nefiind clar delimitat de celelalte sectoare economice, situație care ar conduce la transformarea învățământului universitar într-o „marfă”. Deși există semnale că statele membre ale UE vor putea decide ce politică aleg cu privire la educație, subiectul nu poate să nu producă îngrijorare în contextul socio-economic românesc. Liberalizarea serviciilor educaționale și intrarea pe piață românească a unor actori „privați“ cu interes deosebit în maximizarea profitului și nu a actului educațional, ar fi dăunătoare societății noastre.
Înainte de toate, trebuie spus că învățământul superior din România este, în ciuda facilităților de studii care există, unul dintre cele mai discriminatorii din Europa. După cum rapoartele publicate la nivel comunitar o arată*, sistemul are dificultăți în a cuprinde studenții care provin din medii vulnerabile social, mediul rural, familii în care părinții nu au studii superioare, familii sărace etc. Rata de cuprindere la studii terțiare în România este una dintre cele mai scăzute din Europa, cu doar aproximativ 20,4% participare la educația terțiară în 2011 și cu o țintă de 26,7% pentru 2020, departe de ținta europeană de 40% (UEFISCDI 2013:29). Lipsa accesului elevilor/tinerilor la o educație mai bună s-ar manifesta în timp prin dezinteres față de propria formare, ceea ce ar mări rata abandonului și analfabetismul de orice tip (funcțional sau informațional). Diminuarea unor asemenea tendințe ar însemna un efort bugetar mai mare, ar crește costurile cu externalizarea serviciilor, conducând la dificultăți în identificarea de resurse extrabugetare într-o economie șubredă.
Aceste date ne obligă să ne gândim la măsuri viabile și funcționale care să mărească accesul tinerilor la învățământ superior. Considerăm, astfel, că nu se poate vorbi despre privatizarea învățământului superior sau despre măsuri care să vizeze doar educația, fără a privi în ansamblu toate măsurile și facilitățile fiscale necesare pentru a permite studenților să studieze.
Privatizările în zona publică a educației sunt încurajate de guverne pentru a-și diminua presiunea bugetară și constrângerile financiare din zona educației, încercând să înlocuiască bugetele publice cu cele private. Trebuie subliniat, însă, faptul că liberalizarea și orientarea mai strictă spre piață este un atac la autonomia și libertatea academică, în sensul în care transformă universitățile în instituții interesate de profit, nu de îndeplinirea unui rol social. Liberalizarea pieței nu înseamnă în mod automat privatizarea educației de stat, stat care are în continuare obligații față de cetățeni. S-ar schimba modul de finanțare de la cel clasic la unul pe vouchere individuale (pentru un anumit număr de studenți). Printre efectele unui asemenea scenariu se numără faptul că selecția celor subvenționați ar fi făcută de stat pe criterii neclare, nu de către universități; instituțiile de învățământ superior ar concura pe atragerea de studenți (cel mai posibil prin scăderea taxelor și a standardelor de calitate); statul nu ar putea controla standardele de calitate. Experiențele anterioare arată că universitățile particulare (cele care au supraviețuit și au fost, în consecință, cele mai serioase) practică taxe sub valoarea costului real pentru un proces educațional de calitate, atrag studenți de slabă calitate și nu oferă condiții de studiu corespunzătoare. Dovada e că nicio universitate privată nu este în categoriile A, B sau C și nu contează sub nicio formă în zona de cercetare.
Acestea fiind spuse, putem identifica două scenarii. Primul, în care se presupune scăderea taxelor și a calității, caz în care vom forma specialiști de slabă calitate și viitori șomeri, fiind un cost social inacceptabil. Într-un al doilea scenariu, statul controlează strict criterii de calitate, presupune creșterea taxelor și scăderea numărului de studenți. Această a doua perspectivă aduce după ea două consecințe negative: suntem o țară cu o pondere extrem de mică de absolvenți de studii superioare la suta de locuitori, iar scenariul de mai sus nu aduce îmbunătățiri pe această direcție; accesul la învățământ superior al tinerilor scade dramatic.
Alternativa la «privatizarea» învățământului superior public, dacă este să urmărim dezvoltarea și stimularea acestuia, este o mai eficientă alocare a resurselor financiare. Așa cum am subliniat și în alte rânduri, finanțarea universităților în proporție de 50 % cantitativ și 50 % calitativ ar promova performanța și excelența în educație. Mai mult decât atât, finanțarea pe criterii calitative ar conduce la o curățare a mediului universitar românesc, întrucât 20 - 25 de universități de stat din România și-ar închide porțile, ele fiind doar consumatoare de fonduri, fără a produce valoare adăugată comunității. Procentul de 90 % alocat în prezent în baza unor rațiuni pur cantitative nu este unul care să genereze competitivitate, cu atât mai puțin sustenabilitate.
UVT nu se teme de concurență externă. Instituția pe care o reprezint este printre puținele universități din țară care se clasifică onorabil în clasamentele internaționale. Însă, învățământul românesc este printre cele mai ieftine din Europa. Deschiderea de francize universitare presupune investiții majore în infrastructura didactică ce nu pot fi recuperate din nivelul actual al taxelor, pericol care ne-ar duce la generații de tineri mai puțin pregătite, pentru că nu și-ar permite studii superioare. Într-un asemenea context, cercetarea fundamentală este în pericol, universitățile vor deveni instituții de cercetare orientate spre piață, lucru care contravine libertății academice”, spune Rectorul Universității de Vest din Timișoara, prof. univ. dr. Marilen Pirtea.
De curând, și Asociația Universităților Europene (EUA) a luat o poziție de îngrijorare vizavi de acest subiect, subliniind riscul la care ar fi suspuse țările în curs de dezvoltare**.





* [European Commission (2014) Modernisation of Higher Education in Europe: Access, Retention and Employability. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.  DOI:10.2797/72146
European Commission (2012). The European Higher Education Area in 2012: Bologna Process Implementation Report. Brussels. doi:10.2797/81203.
** EUA Statement on TTIP and TiSA
http://eua.be/Libraries/Publication/EUA_Statement_TTIP.sflb.ashx

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu