Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



vineri, 20 februarie 2015

Activitatea desfășurată de către Direcția de Sănătate Publică a Județului Caraș-Severin


Informare privind activitatea desfășurată de către Direcția de Sănătate Publică a Județului Caraș-Severin, în anul 2014

INFORMARE PRIVIND ACTIVITATEA DESFĂȘURATĂ DE CĂTRE
DIRECTIA DE SĂNĂTATE PUBLICA A JUDETULUI CARAS-SEVERIN
ÎN ANUL 2014

Directia de Sănătate Publică a Judetului CARAS-SEVERIN, serviciu public deconcentrat al Ministerului Sănătăţii Publice  cu personalitate juridică  pune în aplicare politica şi programele naţionale de sănătate pe plan local, identifică problemele locale prioritare de sănătate publica, elaborează şi implementeaza acţiuni locale de sănătate publică.
Judetul CARAS-SEVERIN situat în sud-vestul tării are o suprafată de 8.520 kmp., fiind al treilea judet ca întindere din tară (3,58 % din suprafata României) având o populatie de  312.543 locuitori (1 iulie 2014).
Pentru punerea în aplicare a politicii de sănătate publică la nivel local, Directia de Sănătate Publică CaraS-Severin si-a desfăsurat activitatea pe urmatoarele domenii 

Analizarea stării de sănătate a populaţiei

Starea de sănătate a populaţiei este evaluată prin nivelul indicatorilor specifici, respectiv indicatorii de morbiditate – incidenţa şi prevalenţa, cât şi prin indicatorii demografici natalitate, mortalitate generală, mortalitate infantilă, decese pe cauze, spor natural  calculaţi trimestrial şi anual prin date colectate de la furnizorii de servicii medicale din toate nivelele de asistenţă medicală: medici de familie, medici din ambulatoriul de specialitate clinic şi paraclinic, spitale. Analiza datelor în serii permite prognoza pe categorii de afecţiuni, bazele de date anuale existente la nivelul judeţului pot permite o analiză longitudinală de calitate a stării de sănătate a populaţiei. De asemenea au fost efectuate sondaje de opinie în rândul pacienţilor pentru a evalua nivelul de satisfacţie în ceea ce priveşte serviciile medicale spitaliceşti.

Natalitate
În anul 2014 a fost înregistrat un număr de 1699 de   naşteri  cu o rată brută de natalitate de 5,44 (date provizorii).




Se poate observa o scădere a ratei brute de natalitate în ultimul an, de la 5,68 %o la 5,44 %o, explicabilă prin :
-          migrarea unei mari părti a populatiei tinere în afară, accentuată în ultimul an datorită scăderii drastice a veniturilor, prin criza internă
-          populatie de tip îmbătrânit, specifică zonei de vest
-          judetul  Caras-Severin este un judet destul de slab dezvoltat economic
Cu toate acestea, nivelul constant mai mic al natalităţii în judeţul Caras-Severin faţă de media pe ţară,  este influenţat de persistenţa modelului tradiţional, de structura pe vârste a populaţiei, de modelul cultural specific unei zone de mozaic etnic şi confesional. Se adaugă condiţiile generale, comune tuturor zonelor ţării: nivel de trai, percepţia de securitate socială, politica demografică, nivelul aşteptării sociale.

Mortalitate generală

În anul 2014 s-au înregistrat 3834  decese, cu o rată brută a mortalităţii (generale) de 12,27 ‰
Nivelul acesteia este influenţat de structura pe grupe de vârstă a populaţiei, respectiv existenţa de zone cu populaţie îmbătrânită, zone cu marcată tendinţă de depopulare având o valoare ridicată a mortalităţii generale.

Analizând cauzele de deces în judeţul Caras-Severin, pe ultimul deceniu se observă că pe primul loc se situează constant decesele prin boli cardiovasculare.


Nr. crt.

2014
%
1
Bolile sistemului circulator
2490
64,95
2
Tumori
622
16,22
3
Bolile sistemului respirator
188
4,90
4
Bolile sistemului digestiv
147
3,83
5
Alte boli
105
2,74
6
Leziuni traumatice,otraviri si alte consecinte ale cauzelor extreme
102
2,66
7
Boli infectioase si parazitare
76
1,98
8
Bolilesistemului genito urinar
69
1,80
9
Boli endocrine, de nutritie si metabolism
28
0,73
10
Tulburari mentale si de comportament
7
0,18

Din totalul cazurilor de deces prin bolile sistemului circulator, primele cinci afecţiuni reprezintă  92,25% din cauzele de deces sau 59,91% din totalul deceselor.

Nr. crt.

2014
%
Din decese prin boli sistem circulator
%
Din decese generale
1
Cerebrovasculare
763
30,64
19,90
2
HTA
618
24,82
16,12
3
Infarct ac. de miocard
471
18,92
12,28
4
CI
381
15,30
9,94
5
Cord pulmonar
55
2,57
1,67

TOTAL
2297
92,25
59,91

Din totalul deceselor, numarul deceselor peste 75 de ani este 2106, care reprezintă 54,93%.
Influenţarea pozitivă a ratei brute de mortalitate generală presupune dezvoltarea Programelor Naţionale de Sănătate pentru: boli cardiovasculare, TBC, diabet zaharat, afecţiuni neoplazice. De asemenea, ameliorarea asistenţei medicale de urgenţă, în special în mediul rural, este o prioritate nu doar medicală, ci şi comunitară.

Mortalitatea infantilă
Acest indicator a avut în anul 2014 valoarea de 5,30 (‰)  decese 0-1 an la 1000 de născuţi vii. Acest indicator a scăzut mult in ultimii ani, respectiv de la 18,9 ‰ în  anul 2009. Se constată o scădere semnificativă a acestui indicator demografic în ultimii 6 ani (date provizorii).


Este un factor care defineşte  starea de sănătate a copilului şi măsoară într-un mod destul de fiabil nivelul de dezvoltare socio-economică a populaţiei. În afara cauzelor medicale, mortalitatea infantilă are o cauzalitate deosebit complexă rezultată din interacţiunea factorilor socio-economici, de mediu şi educaţionali.

Chiar daca nu intervin in mod direct, exista o serie de condiţii ce influenţează pozitiv sau negativ acest fenomen: standardul de viata al familiilor, eficienta serviciilor medicale şi a măsurilor generale de ocrotire a copiilor, malnutriţia, naşterea prematură, multiparitatea, educaţia deficitară a mamei, sexul masculin (băieţii au un risc mai mare de deces în primul an de viaţă), sărăcia, vârsta avansată a mamei, condiţiile de locuit, accesibilitatea serviciilor medicale şi sociale, dezvoltarea unor servicii specifice de intervenţie în cazuri dificile, mentalitatea, modelele culturale.

Sporul natural al populaţiei

Sporul natural al populaţiei este în continuare negativ, dar cu o valoare mult mai bună de – 1.23 ‰ în anul 2014, comparativ cu -3,6 %o  în 2002. Mişcarea migratorie, mai ales migraţia internaţională  face ca, împreună cu sporul natural negativ, volumul total al populaţiei judeţului Caraş-Severin  sa scadă.

Sporul natural al populaţiei reprezintă diferenţa între natalitate şi mortalitatea generală, cu alte cuvinte reprezintă (in valori absolute şi relative) dinamica naturală a populaţiei. Volumul populaâiei este determinat de mişcarea naturală la care se adauga (sau se scade) mişcarea migratorie.

Analiza morbiditatii


Primul loc în grupa afecţiunilor cronice îl ocupă bolile hipertensive, urmate de cardiopatie ischemică, tumori maligne, diabet zaharat, boli cerebrovasculare, boli pulmonare cronice obstructive etc. Diferenţele între valorile înregistrate în judeţul Caras-Severin  şi cele la nivel naţional nu sunt semnificative, ele descriind acelaşi model global pentru afecţiunile respective.

Sint monitorizate bolile cronice, printre care diabetul zaharat, anemiile, tulburarile mintale, cardiopatiile reumatismale, bolile hipertensive, cardiopatia ischemica, boala ulceroasa etc. In continuare, bolile hipertensive, bolile cardio-vasculare, precum şi cardiopatia ischemica ramin pe primele locuri de morbiditate. In ceea ce priveste mortalitatea generala pe cauze primele locuri ramin ocupate de: bolile aparatului circulator  şi in special bolile cerebro-vasculare, tumori şi nu in ultimul rind categoria accidente, otraviri şi traumatisme.

Interesantă este variatia in timp a afectiunilor, coeficientul de variatie, calculat pentru ultimii 10 ani relevind modelul specific al zonei de vest. Depistarea precoce, tratamentul instituit cit mai aproape de debutul bolii sint factori care amelioreaza starea de sănătate.
Afectiunile cu o valoare mai mare a coeficientului de variatie sint acelea care au o crestere importanta a numarului de bolnavi şi care necesita, implicit costuri ridicate şi constante ale tratamentelor.

Nr.
Afectiunea
Valoarea medie a morbiditatii
2014
1
Boli hipertensive
7111
2
Cardiopatie ischemica
2060
3
Diabet zaharat
1433
4
Boli pulmonare cronice obstructive
1131
5
Tulburari mintale
1100
6
Boli cerebro-vasculare
982
7
Tumori maligne
915
8
Boala ulceroasa
494
9
Anemii
372
10
Ciroza si hepatita cronica
346
11
Insuficienta renala
268
12
Calculoza urinara
246
13
Epilepsie
207
14
Anomalii congenitale
75
15
Gusa simpla si nodulara netoxica
146
16
Cord pulmonar cronic
131
17
Cardiopatii reumatismale cronice
22
18
Malnutritie protein-calorica
19
19
Reumatism articular acut
14
20
Rahitism evolutiv
6

Bolile cardiovasculare reprezintă prima cauză de morbiditate pentru afecţiunile cronice şi prima cauză de mortalitate.

Morbiditatea prin boli ale aparatului circulator  reprezintă 21,76 % din cauzele de internare in spitalele generale din judeţul Caraş-Severin. Ponderea cea mai mare o are Spitalul Judeţean de Urgenţă Reşiţa.


Spitalul
Bolile aparatului circulator
din care
Total internari
% din total internari
Infarct acut de miocard
Alte boli ischemice miocard
Boli cerebro vasculare
Spitalul Jud. de Urgenta Resita
3732
28
1568
882
26201
50,95
Spitalul Mun. de Urgenta Caransebes
3234
40
195
1052
11992
23,32
Spitalul Orasenesc Moldova Noua
1035
8
47
54
4247
8,26
Spitalul Orasenesc Oravita
1575
7
37
196
5666
11,02
Spitalul Orasenesc Otelu Rosu
1614
0
78
158
3317
6,45
TOTAL
11190
83
1925
2342
51423









Dinamica bolilor hipertensive şi a cardiopatiei ischemice din 2001 pana in 2014
 la nivelul judeţului Caraş-Severin


Boli hipertensive
Cardiopatie ischemica
2001
8796
5063
2002
3920
2172
2003
5592
3705
2004
3873
2399
2005
3221
2480
2006
3974
2650
2007
2952
1907
2008
2921
2033
2009
3961
2371
2010
3040
1903
2011
2740
1343
2012
1513
985
2013
4956
2949
2014
7111
2060
Activitatea de supraveghere şi control al bolilor transmisibile.

În anul 2014 s-au înregistrat 78 fise unice de raportare a bolilor transmisibile conform ORD. nr. 1466 din 2008 din care s-au confirmat 46 de cazuri după cum urmează:
-          4 cazuri de hepatită virală tip A
-          5 cazuri de hepatită virală tip B
-          2 cazuri de alte hepatite virale
-          3 cazuri de meningită virală
-          3 cazuri de meningită bacteriană
-          2 cazuri de boală meningococică
-          2 cazuri de meningita bacilara TBC
-          1 caz de shigelioză
-          10 cazuri de salmoneloză
-          8 cazuri de sifilis
-          1 caz sifilis congenital
-          1 caz de infecţie gonococică
-          1 caz de RAPI
-          2 cazuri de botulism
-          1 caz de scarlatină
S-au înregistrat 21410 cazuri de infecţii acute respiratorii şi 7723 de pneumonii, 351 cazuri de boală diareică acută şi 285 cazuri de varicelă.
În trimestrul I 2014 s-au efectuat 120 de controale pentru monitorizarea acoperirii vaccinale la copii născuţi în iulie 2012 .
    Copii născuţi iulie 2012

Vaccin
Acoperire vacinala
Urban
Rural
Vaccin BCG
99
94,8
Vaccin hepatitic B (Hep B)
97
89,7
Vaccin DTP a
93
82
vaccinHib
93
82
Vaccin poliomielitic (VPI)
93
82
Vaccin ROR
93
79

În trimestrul III 2014 s-au efectuat 120 de controale pentru monitorizarea acoperirii vaccinale la copii născuţi în  iulie 2012 şi  iulie 2013.

  Copii născuţi iulie 2012
Vaccin
Acoperire vacinala
Urban
Rural
Vaccin BCG
99
95
Vaccin hepatitic B (Hep B)
98
92,5
Vaccin DTP a
96
87,5
vaccinHib
96
87,5
Vaccin poliomielitic (VPI)
96
87,5
Vaccin ROR
93
82,5

 Copii născuţi iulie 2013
Vaccin
Acoperire vacinala
Urban
Rural
Vaccin BCG
96,7
91
Vaccin hepatitic B (Hep B)
92,6
89
Vaccin DTP a
87,7
85,7
vaccinHib
87,7
85,7
Vaccin poliomielitic (VPI)
87,7
85,7
Vaccin ROR
86
76,7

În cadrul Programului Naţional de Imunizări s-au achiziţionat 25729 doze de vaccinuri şi care au fost  distribuite medicilor de familie.
În cursul anului 2014 s-au efectuat 24339 de vaccinări conform cu calendarul naţional de vaccinare.
Supravegherea şi controlul infecţiei HIV/SIDA,- au fost consiliate şi testate 581 persoane din care 8 au fost pozitive.
Supravegherea şi controlul tuberculozei, - au fost examinaţi 737 contacţi şi 436 de suspecţi.
Supravegherea şi controlul infecţiilor nosocomiale, - s-au înregistrat 23 de cazuri de infecţii nosocomiale.

Compartiment Igiena Colectivitătilor de copii si tineri

        Activitatea desfăsurată în cadrul compartimentului de Igienă scolară a vizat în principal următoarele actiuni :
Activităti derulate în cadrul programului national de sănătate V.- Programul national de promovare a sănătătii si educatie pentru sănătate, Domeniul 3-Subprogramul de supraveghere a stării de sănătate a populatiei.
   
 - Evaluarea nivelului de dezvoltare fizică şi a stării de sănătate pe baza examenelor medicale de  bilanţ la copiii şi tinerii din colectivitatile şcolare din mediul urban şi rural
- activitati desfasurate-1- raportată în Trimestrul III 2014;

 - Evaluarea morbidităţii cronice prin dispensarizare în colectivităţile de copii şi tineri
-activitati desfasurate – 1- raportată în Trimestrul III 2014

- Supravegherea starii de sanatate a copiilor şi  adolescenţilor din colectivităţi prin efectuarea triajului epidemiologic după vacanţe
-activitati desfasurate – 3 -raportate în trim I, II si III

-Identificarea, cuantificarea şi monitorizarea riscului specific pentru sănătate generat de comportamentele cu risc- Sinteză Natională
-activitati desfasurate- 1- cu 220 chestionare distribuite- se va  raportare în Trimestrul I.2015

-Utilizarea modelului ecologic pentru intervenţiile de prevenire a violenţei la elevi-  -activitati desfasurate -1 – cu 20 chestionare pentru elevi distribuite la Școala Răcășdia- raportată în Trimestrul IV 2014.

 -Evaluarea profilului de risc psiho-social în comunităţi şcolare
-activitati desfasurate-1- cu 60 chestionare pentru elevi si 76 chestionare pantru cadre didactice-raportare în Trimestrul IV 2014.

S-au efectuar 52 controale igienico-sanitare  cu întocmire proces-verbal de constatare și recomandări.

Laborator microbiologie

examene microbiologice-produse patologice:
                 -coproculturi :19 probe cu 38 determinari
                 -ex. coproparazitologice : 38 probe cu 2 pozitivi
                 -ex. faringiene :109 probe cu 1 pozitiv
                 -diverse- 34 probe cu 27 pozitivi
controlul infectiilor intraspitalicesti :
              -amf -43 probe cu 11 pozitivi
              -suprafete si tegumente-600 determinari cu 27 pozitivi
                 -sterilitati-33 probe cu 5 necorespunzatoare

teste serologice
hepatite : 
-81 pentru hav igm cu 7 teste pozitive
-20 pentru hbc igm cu 7 teste pozitive
- 27 pentru aghbs cu 0 teste positive
hiv : 593  cu 9 seruri pozitive
lues : vdrl 216 cu 7 teste pozitive si tpha 14 cu 8 teste pozitive

total analize serobacteriologice= 1889 cu 111 pozitivi

examene microbiologice  apa:
apa potabila 537 probe din care 127 necorespunzatoare; cu 1711 determinari din care 327 pozitive
alte ape 93 probe din care 5 necorespunzatoare cu 158 determinari din care 10 pozitive

total analize microbiologice  apa= 1869 pentru 630 probe apa

total analize microbiologice  alimente = 160 pentru 41  alimente
                
total analize microbiologice = 3918  cu 451 pozitivi

Laboratorul de chimie sanitara si toxicologie industriala
   
         Activitatea desfăşurată în cadrul Laboratorului de chimie sanitara si toxicologie a vizat în principal următoarele acţiuni:
       - Activităţi derulate în cadrul  programului naţional de sănătate II. Programul naţional de monitorizare a factorilor determinanţi din mediul de viaţă şi muncă, Obiectiv 1: ,,Protejarea sănătăţii şi prevenirea îmbolnăvirilor asociate factorilor de risc din mediul de viaţă" prin :

1) Supravegherea calităţii apei potabile - s-a efectuat monitorizarea de audit a calităţii apei potabile distribuite prin sistemele centrale şi locale de aprovizionare cu apă a populaţiei judeţului;
  Au fost analizate un numar de 88 de probe apa potabila cu 149 determinari fizico-chimice.
2) Evaluarea calităţii apei din piscine - Au fost analizate un numar de 1 probe apa  de cu 2 determinari fizico-chimice
3) Supravegherea cazurilor de methemoglobinemie acută infantilă, generate de apa de fântână – Au fost analizate un numar de 4 de probe apa fantana cu 16 determinari fizico-chimice.
    -In cadrul Tematicii ISS DSP Caras- Severin - Au fost analizate un numar de 24 probe apa  de cu 101 determinari fizico-chimice
        - Monitorizarea intoxicatiilor acute neprofesionale cu produse chimice  – au fost inregistrate 16 intoxicatii cu produse chimice.      
La solicitarea agentilor economici  si laboratorul a efectuat determinari fizico-chimice contra cost in baza tarifelor stabilite  conform Ordin 208/03.2012
a)      apa potabila si alte ape – 190 probe cu 876 analize
b)      Produse alimentare – 57 probe cu 60 analize
Activitatea desfasurata de catre laboratorul de toxicologie este evidentiata in raportul de activitate prezentat de Compartimentul de Medicina Muncii

COMPARTIMENT MEDICINA MUNCII SI LABORATOR TOXICOLOGIE INDUSTRIALA

Activitatea desfăşurată în cadrul Compartimentului de Medicina Muncii şi Laborator toxicologie industrială  a vizat în principal următoarele acţiuni:

        u      Activităţii derulate în cadrul programului naţional de sănătate II. Programul naţional de monitorizare a factorilor determinanţi din mediul de viaţă şi muncă,  Domeniul 3 ‘’Privind protejarea sănătăţii şi prevenirea îmbolnăvirilor asociate factorilor de risc din mediul de muncă”( conf. HG. nr. 124/2013) prin:
       
        1. Supravegherea expunerii profesionale la agenti cancerigeni, mutageni, azbest și controlul măsurilor pentru protejarea sănătătii fată de acest risc; – S-a completat macheta de raportare - Anexa 5- și a fost transmisă către CRSP București , pentru prelucrare şi analiză conform metodologiei. Număr de agenti economici supravegheati- 1.
       2. Evaluarea stării de sănătate a muncitorilor agricoli expuși la pesticide ; -  Au fost transmise  un număr de 25 Chestionare adresat persoanelor care utilizează/ manipulează pesticide către CRSP București , pentru prelucrare şi analiză conform metodologiei. 
     6. Monitorizarea incidentei bolilor profesionale si a absenteismului medical prin boala profesională ; - Au fost efectuate 8 anchete de boală profesională, care s-au finalizat cu declararea a 8 cazuri noi de boală profesională. Documentatia aferentă cazurilor declarate s-a expediat lunar la institutiile care se ocupă cu supravegherea bolilor profesionale. Număr de fișe BP2 completate și transmise la CNMRMC – 8.
¨             Evaluarea factorilor de risc ocupaţionali prin supravegherea respectării condiţiilor de muncă şi a normelor igienico-sanitare în vigoare, cercetarea dinamicii noxelor profesionale în cursul proceselor tehnologice, comunicare,informare asupra riscului profesional în unităţi cu profil industrial. -  S-au efectuat 80 acţiuni. În cadrul acestor acţiuni au fost efectuate determinări ale factorilor de risc fizico - chimici  după cum urmează: - determinări ale nivelului de zgomot 160 din care 46 depăşesc LMA, determinări ale nivelului de iluminat 19, determinări toxicologice 657 din care   78 depăşesc LMA.

u                Controale igienico-sanitare privind condiţiile de funcţionare a unităţilor, în vederea autorizării sanitare de funcţionare, notificări, asistenţă de specialitate. – S-au efectuat 5 controale cu eliberare de Notificări.
u   Expertizarea locurilor de muncă cu condiţii deosebite, nocive şi vătămătoare în vederea acordării drepturilor legale, la solicitarea beneficiarilor. - S-au efectuat un număr de 29 expertizări  locuri de muncă în vederea încadrării acestora la conditii de muncă deosebit de periculoase sau vătămătoare, și s-au întocmit buletine de determinare prin expertizare pentru fiecare loc de muncă conform expunerii profesionale. 
u             Monitorizarea noxelor profesionale la locurile de muncă în timpul proceselor tehnologice( la solicitare contra cost)- S-au efectuat 45 acţiuni la solicitare contra cost efectuându-se 132 determinări de zgomot, 14 determinări de iluminat şi 537 determinări toxicologice.

Laboratorul de Igiena Radiaţiilor
1. Prin autorizaţia C.N.C.A.N.  Nr.MA 2289/2014 este autorizat pentru desfăşurarea de activităţi în domeniul nuclear.
  2. De asemenea prin certificatul de desemnare C.N.C.A.N. Nr. LI  1923/2012 este desemnat ca Laborator Notificat de Încercări.
  Activitatea Laboratorului nostru s-a desfăşurat conform autorizaţiilor C.N.C.A.N. mai sus menţionate.
 3.Metodele de analiză şi numărul de probe efectuate în cadrul laboratorului nostru sunt cele din tabelul de mai jos.

Metode de analiză acreditate(denumire) şi
Număr probe efectuate
Metode de analiză neacreditate(denumire) şi
Număr probe efectuate
-Măsurarea activităţii alfa globale la apa nesalină şi la produsele alimentare.
-89 probe
-Determinarea dozei debit gama a aerului comunal
-124 probe
-Măsurarea activităţii beta globale la apa nesalină şi la produsele alimentare.
- 89 probe
-Determinarea activităţii alfa globale a aerosolilor.
-52 probe
-Determinarea conţinutului de Cs-137 în apă şi la produse alimentare.
-4 probe
-Determinarea activităţii  beta globale a aerosolilor.
-52 probe
-Determinarea conţinutului de Sr-90 în apă şi la produse alimentare.
-4 probe
-Determinarea activităţii alfa globale în ape minerale.
-0 probe
-Monitorizarea radioprotecţiei personalului expus profesional şi a persoanelor din populaţie în unităţi care utilizează surse închise şi generatori de radiaţii.
-233 buletine dozimetrice
-Determinarea activităţii beta globale în ape minerale.
-0 probe
-Monitorizarea zonei de lucru a personalului expus profesional în unităţile medicale care utilizează surse deschise.
-1 buletine dozimetrice
-Determinarea conţinutului de Uraniu natural în ape şi produse alimentare
-44 probe

-Determinarea conţinutului de Thoriu natural în ape şi produse alimentare
-44 probe

-Determinarea conţinutului de K-40 în ape şi probe alimentare.
-30 probe

-Determinarea conţinutului de Po-210 în apă, probe alimentare şi probe biologice
-4 probe

   4.De asemenea s-au mai efectuat câte 3 determinări de activitate alfa şi beta globală la probele de sol şi vegetaţie spontană din zona fostelor exploatări uranifere Ciudanoviţa –Lişava.
 Rezultatele determinărilor radioactivităţii se încadrează în limita valorilor normale.
  5.În vederea asigurării protecţiei contra radiaţiilor ionizante au fost efectuate un număr de 66 controale de specialitate cu determinări de câmp şi măsurători de arie, eliberându-se contra cost un număr de 233 buletine dozimetrice pentru unităţile radiologice care utilizează surse închise şi generatori de radiaţii şi 1 buletin dozimetric pentru unităţile radiologice care utilizează surse deschise  de radiaţii.
   6.Pentru funcţionarea în legalitate a unităţilor radiologice din teritoriul arondat(Judeţele Caraş-Severin şi Hunedoara) au fost eliberate de către laboratorul nostru un număr de:
      - 26 autorizaţii sanitare;
      - 12 avize sanitare;
      - 45 vizări de autorizaţii sanitare;
    7.Rezultatele determinărilor privind conţinutul radioactiv al probelor analizate se încadrează în limitele normale de variaţie.
   8.În această perioadă de activitate nu am avut modificări de personal expus profesional şi nici cazuri de suprairadiere, incidente sau accidente nucleare.

BIROUL AVIZE/AUTORIZAŢII SANITARE – DSP CARAŞ-SEVERIN

Documente eliberate:

Autorizaţii sanitare de funcţionare                                        135
Notificări/ Asistenţă de specialitate                                                 68
Certificarea conformităţii                                                                  10
Plan Urbanistic de Zona                                                                   2
Plan Urbanistic de Detaliu                                                                1
Plan Urbanistic General                                                                    2
Avize de principiu(studiul de fezabilitate)                                       7                        
Certificate de absolvire conf. Ord. MS 1225/2003                          845

Notificări(negaţii) eliberate conf. Protocol 1598/2008 între Ministerul Sănătăţii şi APRDP.


Serviciul de Control în Sănătate Publică al Direcţiei de Sănătate Publică al judeţului Caraş –Severin, în anul 2014


Activitatea Serviciului de Control în Sănătate Publică s-a desfăşurat potrivit Ordinului MS 824/2006, actualizat, pentru aprobarea Normelor privind organizarea si functionarea Inspectiei Sanitare de Stat coroborat cu Ordinul 1078/2010 privind aprobarea regulamentului de organizare si functionare si a structurii organizatorice ale directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti.
Activitatea s-a desfăsurat cu un numar de 7 inspectori sanitari şi 2 asistenti inspectori, conform, următorului plan :

I.realizarea acţiunilor tematice de control dispuse de Ministerul Sănătăţii -  20 acţiuni  realizate :



Denumirea acţiunii
Obiective
1.

Acţiune de control privind respectarea prevederilor Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea şi combaterea efectelor consumului produselor din tutun



v     Conformitatea comercializării produselor din tutun art. 3 alin (5)-(10) Legii nr. 349/2002
·         Respectarea prevederilor privind ambalajul produselor din tutun conform art. 6


2.
Acţiune de control privind condiţiile de funcţionare a cabinetelor de medicină de familie şi de specialitate inclusiv a cabinetelor de medicina dentara

1.      Verificarea respectării condiţiilor de funcţionare conform Ordinului nr. 1338/2006 pentru aprobarea Normelor privind structura funcţională a cabinetelor medicale şi de medicină dentară
2.      Controlează conformitatea înregistrării şi raportării datelor medicale, inclusiv pentru activitatea derulată în cadrul programelor naţionale de sănătate şi de furnizare a datelor privind registrele judeţene/naţionale de vaccinare şi boli cronice conform metodologilor şi a legislaţiei în vigoare
3.      Respectarea prevederilor legale privind gestionarea deşeurilor periculoase conform Ordinului MS nr. 1226/2012
·         Respectarea normelor de curăţenie şi sterilizare conform prevederilor Ordinului MS nr. 261/2007
·         Conformitatea produselor biocide (avizare, etichetare, utilizare) la prevederile Regulamentului nr. 528/2012 punerea la dispozitie pe piată și utilizarea produselor biocide
·         Respectarea dispoziţiilor Legii nr. 349/2002, privind interzicerea fumatului în spaţiile publice închise.
·         Controlul efectuării vaccinărilor obligatorii şi împotriva gripei sezoniere din cadrul Programului Naţional de imunizări


3.


Acţiune tematică privind controlul suplimentelor alimentare şi produsele cu adaus de vitamine şi minerale










4.      Inspecţia suplimentelor alimentare la producători, importatori, distribuitori, unităţi de desfacere (avizare, etichetare, compoziţie, materii prime, ambalare, depozitare)
5.      Verificarea respectării prevederilor Ordinului MS nr. 1069/2007 pentru aprobarea Normelor privind suplimentele alimentare
6.      Verificarea respectării prevederilor  Ordinului MAPDR/MS/ ANSVSA nr. 1228/244/63/2005 privind prelucrarea, procesarea şi comercializarea plantelor medicinale şi aromatice utilizate ca atare, parţial procesate sau procesate sub formă de suplimente alimentare predozate cu privire la notificare, etichetare, menţiuni terapeutice;
7.      Verificarea respectării prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1925/2006;
8.      Verificarea respectării prevederilor Ordinului nr. 369/61/291/2010 pentru aprobarea Normelor metodologice privind introducerea pe piaţă a alimentelor la care s-au adăugat vitamine, minerale şi alte substanţe
9.      Legea nr. 104/2008 privind prevenirea şi combaterea traficului ilicit de substanţe dopante cu grad mare de risc 
10.  Legii nr. 511/2006 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 59/2009 privind utilizarea suplimentelor nutritive de către sportivi
11.  Prelevare de probe
4.















5.
Actiune tematică de control pentru verificarea conformitatii vopselelor de par











Acţiune tematică de control în unităţile sanitare cu paturi



·         Verificarea la producători, importatori, distribuitori şi unităţi de desfacere, saloane de înfrumusetare, a vopselelor de păr, inclusiv cele profesionale (notificare,etichetare,compozitie,alegatii,depozitare,dosare tehnice )
·         Verificarea respectării prevederilor Regulamentului CE nr 1223/2009 al Parlamentului European și al Consiliului privind produsele cosmetice
·         Verificarea respectării prevederilor Regulamentului CE nr. 655/2013 al Comisiei de stabilire a unor criterii comune pentru justificarea declaratiilor utilizate în legătură cu produsele cosmetice.
·         Prelevare de probe



·         Verificarea respectării condiţiilor de funcţionare conform Ordinului MS nr. 914/2006 pentru aprobarea normelor privind condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească un spital în vederea obţinerii autorizaţiei sanitare de funcţionare
·         Controlează modul în care spitalul îşi respectă obligaţia legală de a înregistra, stoca, prelucra şi transmite informaţiile legate de activitatea sa, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare
·         Verificarea măsurilor privind prevenirea infecţiilor nosocomiale  Ordinul MS nr. 916/2006 privind aprobarea Normelor de supraveghere, prevenire şi control al infecţiilor nosocomiale în unităţile sanitare)
·         Respectarea prevederilor legale privind gestionarea deşeurilor periculoase (Ordinul MS nr. 1226/2012 pentru aprobarea Normelor tehnice privind gestionarea deşeurilor rezultate din activităţile medicale şi a Metodologiei de culegere a datelor pentru baza naţională de date privind deşeurile rezultate din activităţile medicale)
·         Respectarea normelor de curăţenie şi sterilizare conform prevederilor Ordinului MS nr. 261/2007 pentru aprobarea Normelor tehnice privind curăţarea, dezinfecţia şi sterilizarea în unităţile sanitare
·         Conformitatea produselor biocide (avizare, etichetare, utilizare) la prevederile Regulamentului nr. 528/2012 privind plasarea pe piaţă a produselor biocide
·         Respectarea dispoziţiilor Legii nr.  349/2002, privind interzicerea fumatului în spaţiile publice închise
·         Ord. MS 1091/2006 privind aprobarea protocoalelor de transfer interclinic al pacientului critic
·         Ord.MS 2021/691/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare ale titlului IV – Sistemul national de asistentă medicală de urgentă și de prim ajutor calificat, din Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătătii.
·         Ord MS 1706/2007 privind conducerea și organizarea unitătilor și compartimentelor de primire a urgentelor
·         Ord. MS 905/2009 privind înfiintarea Dispeceratului unic pentru centralizarea paturilor libere care se asigură de către spitalele de urgentă din municipiul București pentru internarea pacientilor proveniti din unitătile de primire urgente sau compartimentele de primire urgente

6.







7.
Acţiune tematică pentru verificarea utilizării aditivilor alimentari




Actiune tematică de control la proiectele finantate din POP PNDR, finalizate
·         Verificarea respectării prevederilor Ordinului nr. 438/295/2002 pentru aprobarea Normelor privind aditivii alimentari destinaţi utilizării în produsele alimentare pentru consum uman
·         Prelevare de probe
·         Respectarea dispoziţiilor Legii nr. 349/2002, privind interzicerea fumatului în spaţiile publice închise

·         Verificarea proiectelor finantate din POP, conform prevederilor Protocolului incheiat între MS și Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale, notificărilor privind conformitătile obiectivului cu normele de igienă și sănătate publică, respectiv cu legislatia în vigoare

·         Verificarea proiectelor finantate din PNDR, conform prevederilor Protocolului încheiat între MS și Agentia de Plăti pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit, notificărilor privind conformitătilor obiectivului cu normele de igienă și sănătate publică sau autorizatia sanitară de functionare, după caz, respectiv cu legislatia în vigoare.




8.
















9.




















Actiune tematică de control la serviciile de asistentă medicală de urgentă prespitalicească












Actiune tematică de control privind gestionarea deșeurilor medicale



















·         Ord.MS/MAI 2021/691/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare ale titlului IV – Sistemul national de asistentă medicală de urgentă și de prim ajutor calificat, din Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătătii.
·         Ord. MS/MAI 1091/2006 privind aprobarea protocoalelor de transfer interclinic al pacientului critic
·         Ord MS/MAI 1092/1500/2006 privind stabilirea competentelor și atributiilor echipajelor publice cde interventie de diferite niveluri în faza prespitalicească
·         Ord. MS/MAI 2011/21386/2007 privind unele măsuri în asistentă medicală de urgentă prespitalicească


·         Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor
·         HG nr. 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor şi pentru aprobarea listei cuprinzând deşeurile, inclusiv deşeurile periculoase, cu modificările şi completările ulterioare
·         HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase şi nepericuloase pe teritoriul României
·         ORD MS nr. 1226/2012 pentru aprobarea Normelor tehnice privind gestionarea deșeurilor rezultate din activitătile medicale și a Metodologiei de culegere a datelor pentru baza natională de date privind deșeurile rezultate din activitătile medicale
·         OrD MS. 1279/2012 privind aprobarea Criteriilor de evaluare, a conditiilor de functionare și monitorizare a echipamentelor de tratare prin decontaminare termică la temperaturi scăzute a deșeurilor medicale periculoase.
·         Ord.MS 613/2009 privind aprobarea Metodologiei de evaluare a autovehicolelor utilizate pentru transportul deșeurilor periculoase rezultate din activitatea medicală

10.







































11.














12.

























13.













Actiune tematică de control pentru verificarea respectării reglementărilor legale în vigoare a unitătilor acreditate în domeniul transplantului































Acţiune de control de verificare a conformităţii  produselor pentru machiere și a produselor destinate aplicării pe buze








Actiune tamatică de control privind apa minerală naturală îmbuteliată și apa de masă îmbuteliată ( în sticle sau alte recipiente )



















Actiune tematică de control în taberele școlare și unitătile de turism cu activităti similare
-         Verificarea repectării prevederilor legale din Ord. MS 1763/2007 privind stabilirea cerintelor tehnice pentru donarea, prelevarea, testarea, procesarea, conservarea, distribuirea, codificarea și trasabilitatea tesuturilor și celulelor de origine umană utilizate în scopuri terapeutice, precum și notificarea incidentelor adverse severe și a reactiilor adverse grave survenite în timpul transplantării lor
-         Verificarea respectării prevederilor legale din Tilul VI al Legii nr. 95/2006
-         Verificarea aplicării măsurilor de control al calitătii precum și respectarea prevederilor legale în vigoare din domeniul transplantului la unitătile care prelevează tesuturi și celule umane, unitătile sanitare care desfășoară activităti de utilizator de tesuturi și/sau celule umane în scop terapeutic ( Ord MS 1089/2010)
-         Verificarea respectării condișiilor de functionare conform Ord Ms 1338/2006
-         Verificarea respectării conditiilor de functionare conform Ord MS 914/2006 pentru aprobarea Normelor privind conditiile pe care trebuie să le îndeplinească un spital în vederea obtinerii autorizatiei sanitare de funtionare
-         Verificarea respectării prevederilor Ord MS nr 916/2006 privind aprobarea Normelor de supraveghere, prevenire și control al infectiilor nosocomiale în unitătile sanitare
-         Respectarea prevederilor legale privind gestionarea deșeurilor periculoase, Ord MS nr 1226/2012
-         Respectarea normelor de curătenie și sterilizare conform prevederilor Ord.MS 261/2007
-         Conformitatea produselor biocide ( avizare, etichetare, utilizare) la prevederile Regulamentului nr 528/2012 privind punerea la dispozitie pe piată și utilizarea produselor biocide.
-          Respectarea dispozitiilor Legii nr 349/2002 privind interzicerea fumatului în spatiile publice închise

                                              
·         Verificarea la producători, importatori, distribuitori şi unităţi de desfacere, saloane de înfrumusetare, a vopselelor de păr, inclusiv cele profesionale (notificare,etichetare,compozitie,alegatii,depozitare,dosare tehnice )
·         Verificarea respectării prevederilorr Regulamentului CE nr. 1223/2009 al Parlamentului European și al Consiliului privind produsele cosmetice
·         Verificarea respectării prevederilor Regulamentului CE nr. 655/2013 al Comisiei a unor criterii comune pentru justificarea declaratiilor utilizate în legătură cu produsele cosmetice.
·         Prelevare de probe
  

·         Verificarea la producători, importatori, distribuitori şi unităţi de desfacere a conformităţii produselor (notificare/înregistrare, etichetare, compoziţie, ambalaj, depozitare, etc.)
-         Verificarea respectării prevederilor Ordinului MS nr. 341/2007 pentru aprobarea normelor de igienă şi a procedurii de notificare a apelor potabile îmbuteliate, altele decât apele minerale naturale sau decât apele de izvor, comercializate sub denumirea de apă de masă
-         Verificarea respectării prevederilor Hotărâre nr. 1020/2005 pentru aprobarea Normelor tehnice de exploatare şi comercializare a apelor minerale naturale
-         Verificarea respectării prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1935/2004 din 27 octombrie 2004 privind materialele şi obiectele destinate să vină în contact cu produsele alimentare şi de abrogare a Directivelor 80/590/CEE şi 89/109/CEE
-         Verificarea respectării prevederilor Regulamentului (CE) NR. 882/2004 privind controalele oficiale efectuate pentru a asigura verificarea conformităţii cu legislaţia privind hrana pentru animale şi produsele alimentare şi cu normele de sănătate animală şi de bunăstare a animalelor.

-         Verificarea respectării prevederilor Ordinului MS nr. 1955/1995 pentru aprobarea Normelor de igienă privind unităţile pentru ocrotirea, educarea şi instruirea copiilor şi tinerilor şi a Ordinului MS nr. 536/1997 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei,
-         Verificarea  respectării prevederilor  Legii nr. 123/2008 privind comercializarea produselor alimentare în incinta unităţilor de învăţământ
-         Verificarea  respectării prevederilor  Ordinului  MS nr. 976/1998
-         Conformitatea produselor biocide (avizare, etichetare, utilizare) la prevederile Regulamentului nr. 528/2012
-         Respectarea dispoziţiilor Legii nr. 349/2002, privind interzicerea fumatului în spaţiile publice închise
-         Verificarea  respectării prevederilor  Hotarârea Guvernului nr. 355/2007 şi ale Ordinului MS nr. 1225/5031/2003


14.
Acţiune tematică  de control pentru verificarea conformităţii apelor de îmbăiere

·         Supravegherea şi inspecţia zonelor naturale utilizate pentru îmbăiere conform HG nr. 88/2004 pentru aprobarea Normelor de supraveghere, inspecţie sanitară şi control al zonelor naturale utilizate pentru îmbăiere şi HG nr. 459/2002 privind aprobarea Normelor de calitate pentru apa din zonele naturale amenajate pentru îmbăiere
·         Verificarea respectării normelor igienico-sanitare de funcţionare a ştrandurilor/piscinelor, conform Ordinului MS nr. 536/1997
·         Verificarea  respectării prevederilor HG nr 546/2008 privind gestionarea calitătii apei de îmbaiere
·         Verificarea respectării Ord MS 183/2011 privind aprobarea Metodologiei de monotorizare și evaluare a zonelor de îmbăiere
·         Prelevare probe

15.
















16.
Acţiune tematică de control privind activităţile de îngrijire la domiciliu












Acţiune tematică  de control a cabinetelor în care se realizează proceduri de tatuaj și piercing și a produselor destinate   tatuajelor permanente și semipermanente
·         Ordin MS nr. 318/2003 pentru aprobarea Normelor privind organizarea şi funcţionarea îngrijirilor la domiciliu, precum şi autorizarea persoanelor juridice şi fizice care acordă aceste servicii
·         Respectarea prevederilor legale privind gestionarea deşeurilor periculoase, conform Ordinului MS nr. 1226/2012;
·         Respectarea normelor de curăţenie şi sterilizare conform prevederilor Ordinului MS nr. 261/2007;
·         Conformitatea produselor biocide (avizare, etichetare, utilizare) la prevederile Regulamentului nr. 528/2012;
·         Respectarea dispoziţiilor Legii nr. 349/2002, privind interzicerea fumatului în spaţiile publice închise



·         Verificarea modului de respectare de către cabinetele de tatuaj și piercing a prevederilor Ord MS 1136/2007 privind aprobarea Normelor de igienă pentru cabinetele de înfrumusetare corporală, cu modificările și completările ulterioare
·         Verificarea respectării prevederilor Ord MS 261/2007 pentru aprobarea Normelor tehnice privind curatarea, dezinfectia și sterilizarea în unitătile sanitare cu modificările și completările ulterioare
·         Verificarea respectării prevederilor Ord MS nr 916/2006 privind aprobarea Normelor de supraveghere, prevenire și control al infectiilor nosocomiale în unitătile sanitare
·         Verificarea  respectării prevederilor Ord MS nr 1338/2007 pentru aprobarea Normelor privind structura functonală a cabinetelor medicale și de medicină dentară, cu modificările și completările ulterioare după caz
·         Verificarea respectării prevederilor Regulamentul CE nr 1223/2009 al Parlamentului European și al Consiliului privind produsele cosmetice
·         Verificarea respectării prevederilor Regulamentului CE nr 655/2013 al Comisiei de stabilire a unor criterii comune pentru justificarea declaratiilor utilizate în legătură cu produsele cosmetice
·         Prelevare probe


17.
Acţiune de control în unităţile de învăţământ şi a unităţilor de catering şi mijloacelor de transport produse alimentare

Ø      Respectarea  normelor de igienă  conform Ordinului MS nr. 1955/1995
Ø      Verificarea  respectării prevederilor  Legii nr. 123/2008 privind comercializarea produselor alimentare în incinta unităţilor de învăţământ
Ø      Respectarea dispoziţiilor Legii nr. 349/2002, privind interzicerea fumatului în spaţiile publice închise şi al art. 3 alin. (7^1)
Ø      Verificarea respectării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 96/2002 privind acordarea de produse lactate şi de panificaţie pentru elevii din clasele I - VIII din învăţământul de stat şi privat, precum şi pentru copiii preşcolari din grădiniţele de stat şi private cu program normal de 4 ore (prelevare de probe)
Ø      Verifcarea unităţilor de producţie şi distribuţie care furnizează produsele din programul „Lapte şi corn” (prelevare de probe)
Ø      Verificarea  respectării prevederilor  Hotarârea Guvernului nr. 355/2007 şi ale Ordinului MS nr. 1225/5031/2003
18.






19.












20.











Acţiune tematică de control privind materialele în contact cu alimentul



Acţiune de control  pentru verificarea produselor  biocide










Acţiune tematică de control privind verificarea conformitătii laboratoarelor de analize medicale



-         Inspecţii la producători, importatori, distribuitori pentru verificarea respectării prevederilor Regulametului (CE) 1935/2004 (etichetare, declaraţie de conformitate şi documentele de suport)
Ø      Prelevare de probe


Ø      Inspecţii la unităţile de desfacere şi utilizatori pentru verificarea produselor biocide plasate pe piaţă (actul de plasare pe piaţă, eticheta)
Ø      Inspecţii la producători, importatori,distribuitori, în unităţile de depozitare, desfacere şi de prestare a serviciilor pentru verificarea respectării deciziilor CE de interzicere a comercializării unor produse biocide
Ø      Conformitatea produselor biocide (avizare, etichetare, utilizare) la prevederile Regulamentului nr. 528/2012
Ø      Prelevare probe pentru alcool sanitar



Ø      Verificarea respectării conditiilor de functionare conform Ord MS 1301/2007
Ø      Respectarea prevederilor legale privind gestionarea deșeurilor periculoase, Ord MS nr 1226/2012
Ø      Respectarea normelor de curătenie și sterilizare conform prevederilor Ord.MS 261/2007
Ø      Conformitatea produselor biocide ( avizare, etichetare, utilizare) la prevederile Regulamentului nr 528/2012 privind punerea la dispozitie pe piată și utilizarea produselor biocide.




21.



































22.







23.









24.


Acţiune tematică de control în unităţile de transfuzii din spitale
































Acţiune tematică de control la centrele  de transfuzie sanguină




Acţiune tematică de control privind conditiile de aprovizionare cu apă potabilă din mediul rural




Actiune tematică de control privind mentiunile nutritionale și mentiunile de sănătate
-         Verificarea respectării prevederilor Ordinului MS Nr. 1224/2006 pentru aprobarea Normelor privind activitatea unităţilor de transfuzie sanguină din spitale
-         Verificarea respectării prevederilor Cap. 5 al Ordinului  MSP nr. 1226/2006 pentru aprobarea Normelor privind colecta, controlul biologic, prepararea, conservarea, distribuţia şi transportul sângelui şi componentelor sanguine umane
-         Verificarea respectării prevederilor Ordinului MSP nr. 1227/2006 pentru aprobarea Normelor privind transfuzia autologă
-         Verificarea respectării prevederilor  Ordinului  MSP nr. 1228/2006 pentru aprobarea Normelor privind organizarea sistemului de  hemovigilenţă, de asigurare a trasabilităţii, precum şi a Regulamentului privind sistemul de înregistrare şi raportare în  cazul apariţiei de incidente şi reacţii adverse severe legate de colecta şi administrarea de sânge şi de componente sanguine umane
Ø      Verificarea respectării prevederilor Ordinului MSP nr. 1237/2007 privind aprobarea Nomenclatorului naţional al componentelor sanguine umane pentru utilizare terapeutică
-         Verificarea respectării prevederilor Ordinului MSP nr. 1343/2007 pentru aprobarea Ghidului naţional de utilizare terapeutică raţională a sângelui şi a componentelor sanguine umane
-         Verificarea respectării prevederilor Ordinului MS Nr. 1132/2007 pentru aprobarea Normelor privind standardele şi specificaţiile referitoare la sistemul de calitate pentru instituţiile medicale care desfăşoară activităţi în domeniul transfuziei sanguine



-         Verificarea respectării conformitătii centrelor de transfuzii sanguine la prevederile legale în vigoare






-         Verificarea respectării Legii 458/2002 privind calitatea apei potabile, republicată, cu modificările și completările ulterioare în ceea ce privește calitatea apei potabile din mediul rural
-         Verificarea conditiilor de aprovizionare cu apă potabilă ( captarea, statia de tratarea apei potabile, distributia apei potabile)
-         Prelevare probe


-         Verificarea respectării prevederilor Regulamentului CE nr 1924/2006 privind mentiunile nutritionale și de sănătate înscrise pe produsele alimentare, ale Regulamentului
-         Verificarea respectării prevederilor Regulamentului CE nr 1924/2006 privind mentiunile nutritionale și de sănătate înscrise pe produsele alimentare, ale Regulamentului 432/2012 de stabilire a unei liste de mentiuni de sănătate permise, înscrise pe produsele alimentare, altele decât cele care se referă la reducerea riscului de îmbolnăvire și la dezvoltarea și sănătatea copiilor, conform atributiilor stabilite în Ordinul nr 1705/45/28 din 2012 al minisrului nsănătătii, al președintelui Autoritătii Nationale petru Protectia Consumatorilor și al președintelui Autoritătii Nationale Sanitar Veterinare și pentru Siguranta Alimentului privind controlul pe piată al mentiunilor nutritionale și de sănătate înscrise pe produsele alimentare.

25.
















26.














27.









28.

Actiune tematică de control a laboratoarelor de analize medicale și transport probe biologice











Actiune tematică de control privind pasta de dinti pentru copii și adulti










Acţiune tematică de control privind conformitatea alimentelor cu destinaţie nutriţională specială



Actiune tematică de control privind conformitatea truselor de machiaj pentru copii





-         Verificarea respectării conditiilor de functionare conform Ord MS 1301/2007
-         Verificarea conformitătii produselor biocide (avizare, etichetare, utilizare) la prevederile Regulamentului nr 528/2012 privind punerea la dispozitie pe piată și utilizarea produselor biocide.
-         Respectarea normelor de curătenie și sterilizare conform prevederilor Ord.MS 261/2007
-         Verificarea respectării prevederilor în vigoare privind gestionarea deșeurilor periculoase provenite din activitatea medicalăm precum și a celor menajere
-         Respectarea dispoziţiilor Legii nr. 349/2002, privind interzicerea fumatului în spaţiile publice închise



-         Verificarea la producători, importatori, distribuitori şi unităţi de desfacere, saloane de înfrumusetare, a vopselelor de păr, inclusiv cele profesionale (notificare,etichetare,compozitie,alegatii,depozitare,dosare tehnice )
-         Verificarea respectării prevederilor Regulamentului CE nr. 655/2013 al Comisiei a unor criterii comune pentru justificarea declaratiilor utilizate în legătură cu produsele cosmetice.
-         Prelevare de probe





12.  Verificarea respectării prevederilor Ordinului MS nr. 387/2002 pentru aprobarea Normelor privind alimentele cu destinaţie nutriţională specială
13.  Prelevarea probelor





14.  Verificarea la producători, importatori, distribuitori şi unităţi de desfacere, saloane de înfrumusetare, a vopselelor de păr, inclusiv cele profesionale (notificare,etichetare,compozitie,alegatii,depozitare, dosare tehnice )
15.  Verificarea respectării prevederilorr Regulamentului CE nr. 1223/2009 al Parlamentului European și al Consiliului privind produsele cosmetice
16.  Verificarea respectării prevederilor Regulamentului CE nr. 655/2013 al Comisiei a unor criterii comune pentru justificarea declaratiilor utilizate în legătură cu produsele cosmetice.
17.  Prelevare de probe





II.Realizarea acţiunilor tematice de control stabilite de serviciul judeţean de control în sanătate publică :
1. Verificarea  respectării normelor igienico-sanitare  legale privind unităţile de turism – februarie.
2. Verificarea respectarii normelor igienico-sanitare legale privind  apele de îmbăiere la deschiderea sezonului de îmbăiere – mai.
3. Verificarea modului de gestionare a deşeurile  rezultate din activitatea medicală  în perioada caniculară – iulie-august.
4. Verificarea respectarii normelor sanitare în vigoare la instalatiile  centrale de tratare si distribuţie a apei potabile  - zone urbane – martie-aprilie.
5. Verificarea respectării normelor igienico-sanitare în cabinetele medicale şcolare.
6. Verificarea condiţiilor de funcţionare din unităţile de dializă – iulie.
7.  Verificarea respectării legislaţiei specifice privind unitatea  de producţie produse cosmetice – august.
8.Verificarea respectării legislaţiei specifice privind unitatea de de producţie MCA (materiale plastice) – octombrie.
9. Verificarea respectării normelor igienico-sanitare  legale privind unităţile de înfrumuseţare – mai-iunie.

III.Realizarea controalelor curente şi recontroalelor , pe următoarele domenii de activitate:
1.apa potabilă – instalaţii centrale (producători, distribuitori, verificarea monitorizării de audit şi control) - 58 controle cu 16 probe recoltate;
2.turism – unităţi cazare 67 controale, ape imbăiere - 10 cu 3 probe recoltate;
3.mediu de viaţă - 141 controale;
4.tutun -1185controale;
5.mediu de munca -1 controal  ;
6.cosmetice – magazine desfacere, unităţi înfrumuseţare, controale pe produse cosmetice -319 controale în unităţi, 569 controale pe produse cosmetice, 5 probe recoltate;
7.biocide – unităţi desfacere, utilizatori, unităţi DDD - 719 controale pe unitaţi , controale pe produse biocide - 21 (TP1- igienă umană, TP2- zone de sănătate publică, TP3- igienă veterinară, TP4-aaliment, TP14- rodenticide , TP 18 – insecticide, acaricide);
8.învaţământ – unităţi antepreşcolare, preşcolare, şcolare, internate, cantine, tabere, unităţi ocrotire minori,- 261 controale  şi 42 controale pe produs şi meniu – Legea 123/2008;
9.unităţi sanitare – asistenţă medicală primară, dentară, ambulatorie, asistenţă prespitalicească - 239 controale; laboratoare analize- 11 controale; -  asistenţă spitalicească - 10 controale integrale, 12  controale  pe diferite comp. : deșeuri periculoase, sterilizare, spălătorie, bloc alimentar;
10.unităţi de transfuzii - 3 ( centru judeţean şi unităţi transfuzii din spitale) ;
11.deşeuri medicale periculoase – 315 controale;
12.aliment – 914 controale  cu 18 recoltări de probe din care 14 probe  conforme, 2 probe în lucru.
13.alerte rapide –18 alerte ( SRAAF 18 - aliment);

IV.Verificarea unitaţilor autorizate pe declaraţie pe proprie răspundere.

V. Realizarea acţiunilor de control comune cu alte instituţii : 4.
   Domenii :
1. Sesizare zone de locuit ( Directia de Asistentă Socială a  Primăriei Mun. Reșita ).

2.- domeniul unitati sanitare - verificarea modului de functionare a centrelor de permanentă – CASA DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE A JUDETULUI  CARAȘ - SEVERIN

3. FARMACII – Verificarea farmaciilor conform Ordinului MS nr.1299/05.11.2014  (CASA DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE A JUDETULUI CARAȘ – SEVERIN)

4.  SESIZARE – Zone de locuit  ( PRIMARIA FOROTIC, POLITIE)


VI. Rezolvarea reclamaţiilor şi petiţiilor - 65.

            Menţionăm că la nivelul judeţului nu s-au înregistrat evenimente epidemiologice deosebite.
Număr avertismente aplicate – 199.
Număr amenzi aplicate: 42,  în valoare totală de lei 29.700 lei ( 5-aliment, 1-mediu viată, 6 - tutun, 1- salon infrumusetare, 1- biocide, 6 - unitati sanitare, 14- unităti sanitare cu paturi, 8 – deșeuri periculoase), din care achitate  39, comunicate administratiei publice locale- 3, contestate 2.
Decizii suspendare activitate - 0.
Alimente scoase din consum – 12 buc adică 12 cutii suplimente alimentare, 10,5 l băuturi răcoritoare, 0,96 kg stiksuri  au fost retrase de la comercializare.
Cosmetice:- retrase de la comercializare 502;
                   - distruse: 26 ,
                               - retur la producător: 171,
                  - probe recoltate : 5, din care 4 probe corespunzătoare,1 probă în lucru.
Dificultăţile întămpinate în activitatea desfăşurată sunt legate de :
- mijloace de transport insuficiente – 1 maşină care mai deserveşte şi celelalte sevicii şi  compartimente  ale DSP;
- cota de benzină nu acoperă solicitările;
- din personalul încadrat  2 inspectori se află în concediu de ingrijire copil din cursul anului 2013 - 2014 un inspector (medic – specialitatea igienă) a ieşit la pensie pentru limită de vârstă.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu