Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



joi, 22 decembrie 2022

Agribusiness în Şcoală: Oportunităţi practice de învăţare - educaţie antreprenorială pentru liceele agricole


Peste 1.000 de elevi şi profesori din 29 de licee agricole din întreaga ţară participă şi în acest an şcolar la activităţile proiectului JA Agribusiness în Şcoală.

Aflat la a 8-a ediţie, prin parteneriatul Junior Achievement (JA) România - Romanian-American Foundation (RAF), proiectul susţine, prin diferite componente, dezvoltarea iniţiativelor antreprenoriale în liceele agricole, pentru a sprijini pregătirea profesorilor, dar şi a tinerilor pentru viitor, atât ca fermieri, cât şi ca antreprenori în domeniu.

Agribusiness în Şcoală include activităţi learning by doing, cu exemple şi studii de caz reale din domeniul agribusiness, resurse digitale disponibile gratuit pe platforma JA Inspire™ şi acces la testarea europeană Entrepreneurial Skills Pass (ESP), precum şi oportunitatea pentru tineri de a participa la Incubatorul Naţional JA BizzFactory™ cu o idee de afacere, de a-şi valida ideea şi de a beneficia de susţinere prin mentorat şi sprijin financiar pentru dezvoltarea afacerii propuse.

În 2022, 10 instituţii de învăţământ au beneficiat de granturi pentru proiecte de educaţie antreprenorială şi profesorii au derulat la nivel local activităţi educaţionale, care au îmbinat pregătirea teoretică şi practică a elevilor, prin conectarea cu mediul de afaceri local - traininguri, workshop-uri, întâlniri cu antreprenori locali, târguri de produse/servicii, concursuri de planuri de afaceri, vizite la firme agricole, realizarea unor afaceri pilot.

Peste 20 de profesori au participat gratuit la programul de certificare pe competenţe antreprenoriale (program de formare acreditat de Ministerul Muncii şi Ministerul Educaţiei), iar JA Innovation Day™ a implicat peste 200 de elevi din 11 licee şi localităţi.

"Cursul Competenţe antreprenoriale a fost foarte bine structurat, interactiv, cu informaţii relevante, prezentări profesioniste. Mă bucur pentru că am avut oportunitatea să particip la sesiuni, a fost o experienţă utilă pentru mine, ca să îmi sedimentez cunoştinţele." - Profesor, Liceul Tehnologic J. M. Elias Sascut, jud. Bacău

"Acest workshop mi-a plăcut foarte mult pentru că ne-a învăţat multe lucruri despre antreprenoriat, cum să facem un plan de afaceri eficient. Sper să mai reveniţi la noi în şcoală şi cu alte activităţi interesante!" - elevă, Colegiul Valeriu D. Cotea, Focşani

"Aş vrea să mai particip la Innovation Day, a fost o experienţă nouă. Mi-a plăcut tema de lucru şi faptul că am lucrat în echipă, am descoperit lucruri noi care să mă ajute să aplic o idee de afacere, am văzut şi alte idei de proiecte la prezentări şi altfel de gândire pentru mine!" - elev Liceul Tehnologic Cezar Nicolau, Brăneşti

Proiectul Agribusiness în Şcoală este inclus şi în Programul "Creştem prin Educaţie Agricolă" (CEA), finanţat de Romanian-American Foundation şi derulat de un consorţiu de organizaţii: Fundaţia World Vision România, JA România, Fundaţia Civitas pentru Societatea Civilă Cluj şi Centrul Român de Politici Europene.

*** Despre Junior Achievement (JA) România
Junior Achievement (JA) România, organizaţie nonprofit, a fost fondată în anul 1993 şi este parte a JA WorldwideŽ USA şi JA Europe. Junior Achievement este cea mai mare organizaţie internaţională de educaţie antreprenorială, economică, financiară, de orientare profesională, cât şi pentru dezvoltare personală, programele sale fiind urmate în 40 de ţări din Europa şi peste 100 din lume. În România, programele JA de tip "learning by doing" şi "project based" sunt urmate anual de peste 250.000 de elevi şi studenţi din peste 1.900 de instituţii de învăţământ şi se desfăşoară local în parteneriat cu Ministerul Educaţiei, instituţiile de învăţământ şi comunitatea de afaceri. În 2022, organizaţia internaţională a urcat pentru a patra oară în Top 10 ONG-uri din lume şi a fost nominalizată la Premiul Nobel pentru Pace. Mai multe detalii sunt disponibile pe www.jaromania.org

*** Despre Romanian-American Foundation (RAF)
Romanian-American Foundation (RAF) a fost înfiinţată în 2009. Misiunea RAF este să promoveze şi să consolideze condiţiile necesare unei economii de piaţă sustenabile şi unei societăţi democratice, care să asigure accesul la oportunităţi pentru toate segmentele populaţiei din România. Intervenţiile RAF acoperă trei priorităţi strategice: economie rurală, tehnologie şi inovaţie, implicare civică. Programele educaţionale sunt o componentă transversală pe parcursul tuturor intervenţiilor noastre, oferind elevilor acces la educaţie de calitate şi contribuind la sustenabilitatea programelor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu