Procesul de retragere a Regatului Unit din Uniunea Europeană (Brexit) a fost finalizat la 31 ianuarie 2020. Pe cale de consecință, Acordul de retragere ratificat de ambele părți a intrat în vigoare la 1 februarie 2020.
Acordul de Retragere prevede o perioadă de tranziție până la 31 decembrie 2020, pe parcursul căreia Regatul Unit va respecta, în continuare, acquis-ul european, inclusiv Politica comercială a UE. În același timp, pe durata perioadei de tranziție, Marea Britanie nu va participa la mecanismul decizional și nu va mai fi reprezentată în instituțiile UE, dar va păstra altfel toate drepturile și obligațiile ce revin unui stat membru.
Procedura de înregistrarea în EUSS este gratuită și se realizează online de pe PC/laptop sau smartphone cu sisteme de operare Android/IOS, dar și prin trimiterea cererilor și a documentelor justificative prin poștă către centre din Regatul Unit. Această ultima opțiune se adresează posesorilor de pașapoarte non-biometrice și posesorilor de cărți de identitate non-biometrice.
Pe durata perioadei de tranziție,
nu vor exista schimbări ale statutului cetățenilor români în Regatul Unit. Astfel,- cetățenii români și membrii de familie ai acestora care se află în Regatul Unit la data retragerii și
- cetățenii românii și membrii de familie ai acestora care se vor stabili în această perioadă în Regatul Unit (până la 31 decembrie 2020),
vor continua să beneficieze de aceleași tratament care li se aplică în prezent în calitate de cetățeni ai unui stat membru UE, respectiv legislația europeană privind libera circulație a persoanelor, pentru a putea locui, lucra, sau studia în continuare în Regatul Unit.
Cetățenii români care doresc să rămână în Regatul Unit și după finalizarea perioadei de tranziție trebuie să se înregistreze pentru noul statut de rezident.
În acest sens, Guvernul britanic a creat un sistem de înregistrare (EU Settlement Scheme - EUSS), prin care cetățenii români pot solicita noul statut.
Astfel, cetățenii români și membrii de familie ai acestora se pot înregistra pentru a solicita noul statut până la data de 30 iunie 2021, doar dacă se află în Regatul Unit înainte de 31 decembrie 2020.
Prin intermediul EUSS, cetățenii români vor putea obține unul dintre cele două tipuri de statut: pre-settled sau settled.
PRE-SETTLED – este aplicabil cetățenilor români și membrilor de familie ai acestora care la momentul solicitării pot dovedi o reședință continuă în Regatul Unit pentru mai puțin de 5 ani. La momentul împlinirii celor 5 ani de reședință continuă aceștia vor trebui să depună o nouă cerere pentru obținerea statutului settled.
SETTLED – este aplicabil cetățenilor români și membrilor de familie ai acestora care au avut reședința continuă în Regatul Unit pentru cel puțin 5 ani consecutivi.
Notă: Membrii de familie (indiferent de cetățenie) dobândesc statutul în baza relației de familie și a statutului titularului principal. Fiecare membru de familie trebuie să se înregistreze individual. Părinții pot depune cerere pentru copiii cu vârsta de până la 21 de ani sau aceștia pot depune cerere individuală, după caz. Nu este specificată o vârstă minimă de la care minorul se poate înregistra în nume propriu. Copiii pot depune cerere individual atunci când părinții nu sunt în Regatul Unit sau atunci când aceștia din urmă nu doresc să solicite noul statut. Cererile depuse în același timp de membrii unei familii vor fi asociate și analizate concomitent de autoritățile britanice. Cererile membrilor unei familii care nu sunt depuse în același timp vor fi analizate separat.
Membri de familie sunt: soțul/soția, partenerul civil, părinții, bunicii, copiii prezenți și viitori, nepoții, persoanele cu care cetățeanul român se află într-o relație durabilă. Dacă aceștia nu se află în Regatul Unit la data de 31 decembrie 2020, vor putea să se alăture cetățeanului român, care a aplicat pentru noul statut, în Regatul Unit oricând, în viitor. Membrii de familie care se alătura cetățeanului român vor trebui să solicite dobândirea noului statut cu respectarea procedurilor de înregistrare în EUSS.
Reședință continuă înseamnă că absențele din Regatul Unit trebuie să fie de 6 luni sau mai puțin în orice perioadă de 12 luni, cu excepția unei singure perioade de absență care nu depășește 12 luni și pentru un motiv important (cum ar fi sarcina, nașterea, boala gravă, studiul, formarea profesională sau detașarea în străinătate). Abaterile datorate serviciului militar obligatoriu nu vor afecta reședința continuă. Perioadele de închisoare și deciziile de expulzare / deportare pot afecta reședința continuă.
Procedura de înregistrarea în EUSS este gratuită și se realizează online de pe PC/laptop sau smartphone cu sisteme de operare Android/IOS, dar și prin trimiterea cererilor și a documentelor justificative prin poștă către centre din Regatul Unit. Această ultima opțiune se adresează posesorilor de pașapoarte non-biometrice și posesorilor de cărți de identitate non-biometrice.
Cerințele de eligibilitate pentru EUSS sunt în principal bazate pe reședință.
Home Office va examina cât timp o persoană a fost în Regatul Unit și nu activitățile desfășurate în această perioadă.
Solicitanții trebuie, de asemenea, să dovedească identitatea lor și să declare istoricul infracțional (dacă există), pentru a dobândi statutul pre-settled sau settled.
- Pentru verificarea identității (un pas necesar în procesul de înregistrare a cererii cetățenilor români în EUSS) - poate fi descărcată Aplicația EU Exit: ID Document Check. Mai multe informații despre utilizarea aplicației: https://www.gov.uk/guidance/using-the-eu-exit-id-document-check-app.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu