În calendarul romano-catolic, ziua de 11 noiembrie îi
este dedicată Sfântului Martin, episcop de Tours, unul dintre importanții sfinți
ai bisericii creștine apusene.
În amintirea Sfântului Martin de Tours (315 - 397) au
avut loc și vor avea loc și în acest an mai multe manifestări distincte, toate
fiind încununate de tradiționalele alaiuri ale lampioanelor, de data aceasta
pentru a 24-a oară de la revoluție, în mai multe localități din județul Caraș-Severin.
În municipiul Reșița, la Biserica Romano-Catolică
„Maria Zăpezii” va avea loc luni, 11 noiembrie, începând cu orele 17.30, o
Liturghie a Cuvântului dedicată Sf. Martin de Tours, urmată de un program
cultural, după care se va forma cu toți copiii prezenți alaiul lampioanelor,
care se va deplasa până la Colegiul Național „Diaconovici - Tietz” din
municipiu.
Sâmbătă, 9 noiembrie, de la ora 11.00, în biserica romano-catolică din Brezon se
va oficia de către păr. Daniel
Dumitru de la Oravița Sfânta Liturghie de
hram, cu prilej ul Sărbătorii Sfântului
Martin de Tours, patronul ei, după care va
urma un program cultural prezentat de formația de dansuri populare
germane „Magnificat” din Oravița și de formația de dansuri populare germane
„Enzian“ a Forumului German din Reșița.
Erwin Josef
Ţigla
Sfântul Martin din Tours (315 -
397)
Episcop
11 noiembrie (calendarul latin)
Episcop
11 noiembrie (calendarul latin)
O statistică mai veche arată că
cele mai multe familii din Franța se numesc Martin, fapt ce dovedește venerația
de care se bucură și astăzi Sfântul Martin, mort în anul 397 ca Episcop al
vechii cetăți din vestul Franței, Tours. Sfântul Martin s-a născut pe la anul
315 în localitatea Sabaria din Panonia, actualmente Szombathei în Ungaria, ca
fiu al unui tribun roman. Deși părinții săi erau păgâni, ajungând să ia cunoștință
de religia creștină, la vârsta de 10 ani s-a înscris în rândul catecumenilor, arătându-și
dorința de a se dărui cu totul slujirii lui Dumnezeu. Deoarece împăratul tocmai
dăduse un decret prin care fiii ofițerilor romani erau obligați să îmbrățișeze
cariera militară, Martin a intrat în cavalerie și a depus jurământul militar.
Spre deosebire de alți ofițeri, el s-a mulțumit cu un singur servitor pe care
îl trata ca pe un frate; se ținea departe de petrecerile uneori dezordonate ale
colegilor săi și în scurtă vreme și-a câștigat stima tuturor prin bunătatea și
vrednicia sa. În această perioadă s-a petrecut faptul rămas atât de viu
întipărit în amintirea contemporanilor și a urmașilor: împărțirea mantalei
sale. Trecând prin orașul francez Amiens, întâlnește un sărman cerșetor care
tremura de frig; cei dinaintea lui Martin nici nu s-au uitat la dânsul, dar
Martin se gândea că Dumnezeu anume a voit așa, ca el să aibă ocazia de a face
un bine. Deoarece nu mai avea nimic de dat, a scos sabia și a tăiat în două
mantaua largă cu care era acoperit; o parte a dat-o cerșetorului, și cu
cealaltă s-a înfășurat el însuși. Camarazii lui văzându-l astfel îmbrăcat,
unii au început să râdă de el, dar altora le-a părut rău că nu au fost și ei atenți
cu nenorocitul de pe drum. În noaptea următoare, Martin a avut un vis: Isus
Cristos, acoperit cu jumătatea de manta dăruită săracului, le spunea cetelor
de îngeri care-l înconjurau: «Martin, care este numai catecumen, m-a îmbrăcat
cu veșmântul acesta». Ca o relicvă prețioasă, jumătatea de manta pe care Martin
și-a păstrat-o a fost așezată de către urmași într-o încăpere mică ce a primit
numele de capelă (de la cappa = manta), iar paznicului acestei încăperi
i s-a spus capelan.
La vârsta de 18 ani, fiul tribunului din Sabaris părăsește armata, este
botezat de către Episcopul Ilarie din Poitiers, cu care se întâlnise de mai
multe ori în diferitele misiuni ostășești împlinite în Galia. Din cauza
frământărilor și certurilor provocate de către grupările favorabile arianismului,
Martin trece în sudul Alpilor, unde, împreună cu un preot, petrece un anumit
timp în reculegere și rugăciune la o mănăstire din insula Gallinania, nu
departe de Genova. Când Sfântul Ilarie se reîntoarce la scaunul său episcopal,
ucenicul său părăsește singurătatea insulei și revine la Poitiers. Învățatul și
zelosul Episcop, cunoscând calitățile și idealurile lui Martin, îi dăruiește
locul numit Lacociagum - astăzi Liguge - unde el întemeiază prima mănăstire din
Europa; după aceasta a ridicat o a doua la Marmoutiers. Istoria vieții
Sfântului Martin amintește cazul a doi morți, un catecumen și un sclav, pe care
el i-a readus la viață prin rugăciunile sale; se istorisesc și nenumărate
cazuri de vindecări minunate și intervenții ale puterii dumnezeiești atribuite
mijlocirii Sfântului Martin.
Aproximativ în anul 371 este ales Episcop de Tours. Poporul încredințat
păstoririi sale păstra încă multe din obiceiurile vechi, păgâne și Martin a
trebuit să lupte energic pentru îndepărtarea lor, pentru dărâmarea locurilor de
închinare către idoli și pentru desființarea cultului arborilor sacri. Deși
investit cu demnitatea episcopală, și-a continuat felul de viață al unui
pustnic, mâncând o singură dată pe zi, seara, dormind într-o chilie pe un sac
cu cenușă, dăruind rugăciunii o mare parte din noapte. A străbătut dieceza în
lung și în lat și a consolidat învățătura și viața creștină în centrul Franței.
În cei douăzeci și șase de ani de păstorire și-a câștigat iubirea entuziastă a
săracilor și a tuturor celor nedreptățiți; în schimb și-a atras împotrivirea și
disprețul acelora din rândul clerului său care preferau odihna și bunul trai;
un preot cu numele Brizio (Bălțatul) l-a dat în judecată. A devenit proverbial
cuvântul rostit de Sfântul Martin în această împrejurare: «Dacă Isus Cristos
l-a suportat pe Iuda, de ce nu ar trebui să-l suport și eu pe Brizio?»
Cu toate că se simțea foarte slăbit și era convins că se apropie sfârșitul vieții
sale, auzind că în Biserica din Candes s-au produs unele neînțelegeri, Martin a
alergat numaidecât acolo. După ce a restabilit pacea și buna înțelegere, se
pregătea pentru întoarcere; deodată, puterile l-au părăsit și el a rugat pe cei
din jur să-l așeze pe un pat presărat cu cenușă, deoarece peste puțin va trebui
să părăsească acest pământ. Istoricul Sulpiciu Sever (360 - 420) ne descrie astfel
ultimele clipe ale venerabilului păstor: «Atunci toți au izbucnit în plâns și
au început să spună - 'De ce ne părăsești, părinte drag? Sau cui ne lași pe noi
atât de îndurerați ? Lupii răpitori se vor abate asupra turmei tale, și, dacă
păstorul nu mai este, cine ne va apăra de mușcăturile lor? Știm că îl dorești
pe Cristos, dar ține seamă că răsplata îți este asigurată și nu se va micșora
dacă amâni primirea ei; de aceea, mai degrabă ai milă de noi sărmanii, pe care
vrei să ne părăsești.'» Mișcat de lacrimile lor, se spune că și el a început
să plângă; îndreptându-și privirile către Domnul, a spus doar atât: «Dacă mai
sunt încă de trebuință pentru poporul tău, Doamne, nu refuz munca; fie voia
Ta...» Cu ochii și cu mâinile îndreptate spre cer, sufletul său era fără încetare
cufundat în rugăciune. Când preoții care-l înconjurau l-au rugat să-și mai
schimbe puțin poziția, le-a răspuns : «Lăsați-mă, fraților, lăsați-mă să
privesc la cer, nu la pământ, pentru ca sufletul să fie îndreptat spre Dumnezeu
când va porni pe drumul său». Văzându-l pe diavol stând aproape de el, i-a
spus: «De ce stai aici, lângă mine, bestie ucigătoare? În mine nu este nimic ce
să-ți aparțină, aducătorule de pierzare. Pe mine mă va avea Avram în sânul
său». După rostirea acestor cuvinte, și-a dat sufletul. Martin, cuprins de
bucurie, este primit în sânul lui Avram; Martin, sărac și umil, intră în cer
plin de bogății. (Epistola 3 passim). Toate acestea s-au petrecut în ziua de 8
noiembrie 397. După trei zile, la 11 noiembrie, a avut loc înmormântarea; a
fost o adevărată apoteoză, o proclamare solemnă a sfințeniei sale și a venerației
unui întreg popor. De atunci, sărbătoarea lui se ține la 11 noiembrie; el este
primul sfânt care nu a fost martir și totuși i s-a acordat o cinstire din
partea Bisericii. Sfântul Martin a fost ostaș fără voia lui, călugăr prin alegere
și Episcop din ascultare față de voința lui Dumnezeu, exprimată prin glasul
poporului credincios și al păstorilor Bisericii. Îndată după moarte, Sfântul
Martin a devenit cel mai cunoscut și mai venerat sfânt în Europa.
Adaptare după „Viețile Sfinților"
Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București
Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu