Dan Barna, candidatul USR PLUS la alegerile prezidențiale, propune 10
proiecte pentru România. Educația este
pentru Dan Barna prioritară: Nu putem face educație fără bani și nu vom
putea deveni niciodată o națiune cu adevărat civilizată și prosperă
fără educație.
Candidatul Alianței USR PLUS declară:
„Principalele direcții de promovare a Educației ale mandatului
meu de președinte vor fi:
6% din PIB pentru Educație
De
aproape 10 ani, Legea Educației prevede obligativitatea alocării a 6% din PIB
pentru învățământ, dar niciun guvern nu a respectat până acum această
prevedere. Astăzi, guvernul Dăncilă alocă doar 3% din PIB pentru Educație.
Rezultatul? PSD a promis în 2016 că va construi 2.500 de creșe și
grădinițe noi, 30 de cămine studențești și va moderniza peste 2.000 de
școli. După 3 ani, au reușit să facă doar 45 de grădinițe. Nu putem
pretinde calitate a învățământului în școli care nu au profesori
calificați și nu au toalete, apă curentă și căldură.
Alocăm
fonduri speciale pentru formarea profesională inițială și continuă a
personalului din învățământ precum și pentru atragerea cadrelor didactice
către zonele geografice cu deficit de profesori.
Creșterea
prestigiului profesiei didactice și promovarea continuă a carierei
pedagogice, inclusiv printr-o remunerare corespunzătoare: vom crește
salariile educatorilor și profesorilor din ciclurile ante-preșcolar,
preșcolar, primar, gimnazial și liceal. Dacă vrem învățământ de
calitate atunci trebuie să fim pregătiți în viitorul apropiat să ne
plătim profesorii așa cum plătim medicii sau magistrații.
Investim
în infrastructură educațională critică (clădiri, laboratoare, biblioteci,
cămine, cantine, dar și resurse educaționale precum materiale didactice,
infrastructură digitală) și revizuim mecanismul finanțării per elev,
astfel încât o pondere mai mare să revină echipamentelor și materialelor
didactice pentru activități școlare și extracurriculare.
Descentralizarea și depolitizarea educației prin transferul
puterii de decizie către școli, la nivelul elevilor, părinților și
profesorilor
Parteneriatul
între școală, familie și comunitate este esențial pentru o educație de
calitate a copiilor noștri. Educația începe devreme, în familie, iar copiii
au nevoie de modele pe care să le poată urma. Fiecare copil este diferit, de
aceea și sistemul de educație trebuie să fie capabil să se adreseze fiecăruia.
Și este de datoria fiecăruia dintre noi să ne implicăm în acest efort -
atât prin programe de educație parentală; cât și prin acordarea unei
puteri de decizie părinților în consiliile de administrație ale școlilor
în ceea ce privește curricula și investițiile făcute din bugetele
școlilor.
Deși
s-a spus de multe ori că vom centra educația pe copil, cel mai puternic actor
din sistem a rămas politicul. Avem un sistem de educație extrem de
centralizat și politizat, în care cei mai puternici actori sunt ministrul
educației și primarii. Nici profesorii, nici părinții nu au putere de
decizie în actualul sistem. Susținem că sistemul de educație trebuie să
fie depolitizat și descentralizat. Puterea de decizie în școli trebuie să
fie a celor care sunt cei mai apropiați de copii: profesorii și părinții.
Ei știu cel mai bine care sunt nevoile copiilor și ale școlii.
Inspectoratele
școlare sunt instituții retrograde; avem nevoie de o reformă substanțială
a sistemului astfel, cu instituții care să reprezinte garanția calității
actului de educație. Propunerea pe care o voi susține în mandatul meu de
președinte este transferul puterii de decizie de la inspectoratele școlare
către nivelul școlii și schimbarea modului de funcționare a consiliilor de
administrație astfel încât școlile să fie conduse mai aproape de copii și
pentru interesele lor.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu