După prezentarea ofertei
pentru servicii de telefonie, internet sau televiziune și acceptarea acesteia
în cadrul unei convorbiri telefonice, utilizatorul mai are de parcurs încă doi
pași importanți pentru încheierea unui contract pentru servicii de comunicații
electronice. În primul rând, utilizatorul trebuie să primească de la furnizor pe
un suport durabil (scrisoare prin poștă, e-mail sau fax, etc.), oferta
prezentată și agreată în cadrul convorbirii telefonice și apoi, cel mai
important aspect, trebuie să semneze oferta sau să-și exprime acordul în scris,
pe un suport durabil, contractul fiind considerat încheiat abia după acest
moment. În plus, utilizatorul are dreptul să se retragă din contractul la
distanță în termen de
14 zile de la data exprimării acordului în scris sau data
primirii produselor, fără a invoca vreun motiv.
Contractul
la distanță
Contractul la distanţă este acel contract încheiat între un furnizor de comunicații electronice
și un utilizator, în cadrul unui sistem organizat de vânzări sau de prestare de
servicii, fără prezența fizică simultană a celor două părți, cu utilizarea
exclusivă a unuia sau mai multor mijloace de comunicare la distanţă (de
exemplu, telefon, scrisoare, e-mail, aplicaţii online etc.).
Drepturile
utilizatorilor
În situația încheierii unui contract la distanță ca urmare a prezentării
unei oferte în cadrul unei convorbiri telefonice, utilizatorul trebuie să știe
că:
ü oferta discutată telefonic și o serie de informații minime cu privire la
serviciile pe care urmează să le contracteze trebuie să ajungă la el în forma scrisă,
pe un suport durabil, înainte de încheierea unui contract;
ü contractul la distanță îl angajează pe utilizator doar după ce aceasta a
semnat oferta sau și-a dat consimțământul scris pentru oferta respectivă, pe un
suport durabil;
ü utilizatorul are dreptul să se retragă din contract, fără nicio
justificare, în termen de cel mult 14 zile de la exprimarea consimțământului în
scris sau data primirii produselor.
Obligațiile
furnizorilor
Înainte de încheierea contractului la distanță, în cadrul convorbirii
telefonice, furnizorul de servicii de comunicații electronice trebuie să pună
la dispoziția utilizatorului cel puțin următoarele informații privind:
ü caracteristicile
esențiale ale serviciilor/echipamentelor oferite;
ü tarifele și modalitatea de calcul al acestora, beneficiile, opțiunile și
extraopțiunile incluse;
ü perioada contractuală minimă;
ü dreptul de retragere din contract și condițiile în care utilizatorul își
poate exercita acest drept;
ü modalitățile de plată, livrare, data până la care se angajează să livreze
echipamentele.
Dacă contractul la distanță se încheie prin alte mijloace de comunicare la
distanță, furnizorul trebuie să îi comunice utilizatorului informațiile minime
precontractuale într-un mod adecvat mijlocului de comunicare respectiv. În
cazul acestor contracte, momentul închierii contractului la distanță îl
constituie momentul confirmării de către furnizor, pe un suport durabil, a
acceptării comenzii transmise de consumator.
Pentru a veni în sprijinul furnizorilor de servicii de comunicații
electronice, dar și al utilizatorilor acestor servicii, ANCOM și ANPC au
elaborat un ghid care prin care este
prezentată modalitatea de interpretare a legislației naționale referitoare la
încheierea contractelor la distanță, respectiv în afara spațiilor
comerciale.
Informațiile specifice despre încheierea contractelor la distanţă pentru
fiecare tip de serviciu – telefonie, internet, televiziune – sunt disponibile
în InfoCentrul ANCOM.
Din totalul de 3.611 de reclamații ale utilizatorilor primite și
soluționate de către ANCOM anul trecut, 9% au vizat încheierea contractelor la
distanță.
Ce, cum
și unde reclami?
Dacă ești consumator, ai încheiat un contract la distanță
și furnizorul nu ți-a respectat drepturile în cadrul procesului de încheiere a
contractului, poți sesiza ANCOM sau Autoritatea
Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
Dacă ești utilizator final persoană juridică, ai încheiat
un contract la distanță și furnizorul nu ți-a respectat drepturile în cadrul
procesului de încheiere a contractului, poți sesiza ANCOM.
Secțiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM pune la
dispoziția utilizatorilor informații utile despre serviciile de comunicații
electronice (telefonie, internet și televiziune) și serviciile poștale, pentru
a-i sprijini în alegerea și folosirea acestor servicii. Informațiile se referă
în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea
serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. În plus,
utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin
telefon sau serviciile de acces la internet.
Autoritatea Nationala pentru
Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) este institutia care
protejeaza interesele utilizatorilor de comunicatii din Romania, prin promovarea concurentei pe piata de comunicatii,
administrarea resurselor limitate, incurajarea investitiilor eficiente in
infrastructura si a inovatiei. Pentru mai multe detalii despre activitatea
ANCOM vizitati www.ancom.org.ro, www.portabilitate.ro si www.veritel.ro. Pentru a testa si monitoriza calitatea serviciului de
internet, accesati www.netograf.ro.
COMUNICAT DE PRESA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu