tânăr, custudii superioare, cu venituri ridicate și care provine din mediul urban. ”Acestea sunt primele semne ale următorului salt socio-economic major, după internet. Cel în care obiectele inteligente, conectate, fac parte din viața de zi cu zi a românilor”, a afirmat Sorin Grindeanu, președintele ANCOM.
Gradul de
cunoaştere a conceptului de IoT
Conform studiului ANCOM, 22% dintre români au auzit despre IoT, persoanele
din grupele de vârstă 16-30 ani şi 31-45 ani fiind familiarizate cu IoT într-un
procent mult mai ridicat (peste 30%) decât cele de peste 46 ani (7-10%).
IoT este mai cunoscut în gospodăriile în care venitul lunar este de peste
6.000 lei (43%), în timp ce în doar 14% din gospodăriile cu venituri maxime de
3.000 lei acest concept este familiar.
În funcţie de ocupaţie, notorietatea IoT în rândul elevilor/studenţilor șipersoanelor
active (patroni/angajaţi)este mult mai mare (28-46%), decât la cele inactive
(pensionari,şomeri) – 8%.
Utilizarea
IoT, comportament de consum
La nivel naţional, 4% dintre respondenţi erau utilizatori de IoT, adică, în
medie, fiecare al şaselea respondent care a auzit de IoTdeţine personal sau în
cadrul gospodăriei obiecte inteligente.Diferența dintre mediul urban (6%)şimediul
rural (1%) este însă apreciabilă.
67% dintre cei care utilizează IoT au achiziţionat aceste obiecte împreună
cu componenta de conectivitate, de regulă de la un operator de comunicaţii
mobile(50%), dar şi de la un furnizor de obiecte (17%),în timp ce 24% au
achiziționat separat obiectele şiconectivitatea la internet.
Cel mai des întâlnite obiecte IoTdeţinute de respondenţisunt ceasurile/brăţările
inteligente (2%) şitelevizoarele prin intermediul cărora pot fi accesateşi/sau
controlate alte dispozitive (2%), celelalte categorii de obiecte IoT fiind mai
puţin întâlnite (sub 1% fiecare).
Dintre utilizatorii de IoT, 65% consideră că acesta face deja parte în
prezent din rutina personală, în timp ce alţi 25% cred că acest lucru se va
întâmpla în următorii doi ani.
Avantaje
şitemeri legate de IoT
Confortul este apreciat ca fiind principalul beneficiu ce poate fi adus de utilizarea
Internetului Obiectelor (42% dintre respondenţi), siguranța personală și a
familiei fiind apreciată de 33% dintre respondenţi, iar 20% au apreciat automatizarea
unor activități și 17% optimizarea consumului casnic.
Pe de altă parte, temerile cele mai frecvente ale respondenților sunt:
furtul sau pierderea datelor personale (35% dintre respondenţi), costurile
dispozitivelor IoT (34%) și afectarea confidențialității datelor (25%).
51% dintre utilizatorii de IoT au declarat că principalul motiv pentru care
au început să utilizeze internetul obiectelor este pentru că îl consideră ca
fiind un ajutor în activitățile zilnice, în timp ce 45% au fost curioşi să
testeze funcţiileşifacilităţile acestuia.28% folosesc IoT pentru că sunt
pasionaţi de tehnologie.
Per total, 79% dintre utilizatorii de IoT consideră că utilizarea acestui
tip de obiecte le-a adus mai multe beneficii decât costuri. În acest sens, 46%
dintre utilizatori le consideră accesibileca preț, cele mai populare fiind
ceasurile/brăţările inteligente şi televizoarele/electrocasnicele.
Notorietate
și aşteptări privind 5G
O treime dintre respondenţi cunosc termenul de 5G, profilul acestora fiindsimiliar
cu cel al celor care cunosc conceptul de IoT.
Odată cu implementarea 5G în România, 47% dintre respondenţi se aşteaptă la
o acoperire naţională mai bună, 31% la o viteză mai mare de download/upload de
fişiere pe internetşi 26% la mai puţine probleme cu conectivitatea.
Studiu
Pentru a obţine un set
de informaţii relevante în ceea ce priveşteutilizarea IoT de către utilizatorii
finali - persoane fizice, ANCOM a comandat un studiu de piaţă ce a fost
realizat de Metro Media Transilvania în perioada octombrie - decembrie 2018. Acesta
a fost efectuat pe un eşantiontotal de 3.066 respondenţi, dintre care1.461 erau
utilizatori de IoT(marjă de eroare ±2,6%) şi 1.605 nu erau utilizatori de IoT(marjă
de eroare de ±2,5%). Studiul este disponibil aici.
Ce este IoT
Internetul obiectelor(IoT) este o infrastructură globală
pentru societatea informațională care permite funcționarea unor servicii
avansate prin interconectarea obiectelor (fizice şi virtuale) pe baza
tehnologiilor informaționale și de comunicații interoperabile, existente și
viitoare. Obiectele inteligente ce deţin caracteristica de a putea fi conectate
la internet, fiind astfel încadrate în categoria IoT,şi care au fost luate în
calcul pentru acest studiu sunt: electrocasnice, ceas/brățară, senzori pentru
locuinţă, contoare, centrală termică/climatizare, automobil, dispozitive de
divertisment, echipament sportiv etc.
Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare
in Comunicatii(ANCOM) este institutia care protejeaza interesele utilizatorilor de
comunicatii din Romania, prin promovarea
concurentei pe piata de comunicatii, administrarea resurselor limitate,
incurajareainvestitiilor eficiente in infrastructura si a inovatiei. Pentru mai
multe detalii despre activitatea ANCOM vizitatiwww.ancom.org.ro,www.portabilitate.ro si www.veritel.ro. Pentru a testa si monitoriza calitatea serviciului de
internet, accesatiwww.netograf.ro.
COMUNICAT DE PRESA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu