Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



joi, 7 februarie 2019

Raport de evaluare a activităţii Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă pe anul 2018

Activitatea Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă (CJSU), în anul 2018, a urmărit eficientizarea activităţilor de prevenire şi de creştere a capacităţii de reacţie în situaţii de urgenţă a tuturor structurilor cu atribuţii din cadrul sistemului judeţean de management al situaţiilor de urgenţă.
În desfăşurarea activităţii specifice, au fost evaluate situaţiile de urgenţă produse în unităţile administrativ-teritoriale şi au fost stabilite măsuri şi acţiuni pentru gestionarea acestora. Scopul principal al acţiunilor derulate a fost coordonarea unitară a forţelor responsabile şi gestionarea operaţională a situaţiilor de urgenţă produse.
Astfel, au fost întrepinse acţiuni şi măsuri pentru:
-          întocmirea şi transmiterea operativă către primării atât a unor mesaje de avertizare/atenţionare hidrometeorologică, cât şi a unor măsuri ce trebuie întreprinse la nivel local în urma emiterii atenţionărilor/avertizărilor hidrometeorologice;
-          monitorizarea permanentă a evoluţiei fenomenelor care s-au manifestat;
-          asigurarea fluxului informaţional;
-          efecturarea de exerciţii de cooperare cu forţe şi mijloace în teren;
-          efectuarea de antrenamente pentru alarmarea populaţiei;
-          constituirea, prin ordin al prefectului, a unor comisii mixte de validare pagube;
-          întocmirea unui plan de acţiune judeţean pentru gestionarea unor situaţii de urgenţă;
-          organizarea şi desfăşurarea atât a şedinţelor ordinare şi extraordinare ale CJSU, cât şi a unora cu caracter tehnic.
În anul 2018, membrii comitetului s-au întrunit în 20 de şedinţe, din care două cu caracter ordinar. În urma acestor şedinţe au fost emise 20 de hotărâri:
-          15 pentru aprobarea rapoartelor de sinteză privind apărarea împotriva inundaţiilor şi fenomenelor hidrometeorologice periculoase ce au afectat judeţul, rapoarte întocmite de către grupul de suport tehnic nr. 1 al CJSU în baza proceselor verbale ale comisiilor mixte de constatare/evaluare pagube;
-          5 hotărâri pentru aprobarea constituirii Centrului Județean de Conducere și Coordonare a Intervenției, pentru aprobarea planului de activităţi al comitetului județean pentru anul 2018, respectiv a Planului de acţiune judeţean pentru răspuns post seism, Acest plan a fost întocmit în baza Hotărârii Guvernului nr. 557/2016 privind managementul tipurilor de riscuri şi în conformitate cu Concepţia Naţională de Răspuns Post Seism elaborată de către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, care reprezintă documentul strategic ce vizează realizarea unui răspuns eficient şi oportun pentru asigurarea continuităţii vieţii şi a activităţilor socio-economice prin integrarea capacităţilor operaţionale de la nivel naţional, judeţean şi local.
De asemenea au fost aprobate:
-          planul de măsuri pentru evitarea producerii situaţiilor de urgenţă generate de incendii de pădure şi vegetaţie uscată pe timpul verii – 2018, la nivelul judeţului Caraş-Severin;
-          planul de măsuri privind prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de temperaturile ridicate, respectiv atenuarea efectelor temperaturilor ridicate asupra populaţiei, la nivelul judeţului Caraş-Severin, pe anul 2018;
-          planul de măsuri generale al comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă pentru sezonul de iarnă 2018-2019.
Prin grija Centrului Operaţional al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „SEMENIC” al Judeţului Caraş-Severin a fost actualizat Planul de Analiză şi Acoperire a Riscurilor, aprobat prin hotărârea Consiliului Judeţean nr. 107/30.05.2018 şi au fost întreprinse măsurile pentru actualizarea Planului Roşu de Intevenţie.
În conformitate cu programul cu principalele activităţi ale Comitetului pentru Situaţii de Urgenţă al Ministerului Apelor şi Pădurilor, în primăvara anului trecut au fost executate acţiuni de verificare a modului în care au fost salubrizate cursurile de apă şi au fost realizate şi întreţinute şanţurile şi rigolele în localităţi, pentru asigurarea secţiunilor de scurgere a apelor mari.
Pentru verificarea unor documente privind intervenţia şi pregătirea în comun a forţelor specializate, în organizarea Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă “SEMENIC” al Judeţului Caraş-Severin s-au desfăşurat exerciţii cu forţe şi mijloace în teren pe baza unor scenarii care privesc riscuri specific identificate la nivelul judeţului:
-          producerea unor căderi masive de zăpadă în zona Muntelui Semenic;
-          producerea de inundaţii prin revărsarea unor cursuri de apă, respectiv din scurgeri de pe versanţi pe raza localității Berzovia;
-          producerea unui seism puternic în municipiul Reşiţa, care a afectat în mod deosebit clădirile din Centrul Civic și care a implicat un număr mare de forțe. Prin desfășurarea și prezentarea etapelor în timp real, exercițiul a urmărit pe lângă antrenarea structurilor cu atribuții în gestionarea acestor situații de urgență, dezvoltarea cooperării interinstituționale și constientizarea de către populație a acestui risc, a comportamentului corect pe timpul și după producerea unui seism, precum și a modului de acțiune a forțelor de intervenție;
-          producerea unui accident feroviar cu victime multiple, pe raza municipiului Caransebeș, care a presupus și intervenția unui elicopter din cadrul IGAv;
-          producerea unui incendiu la Depozitul Păltiniș aparținând Administrației Naționale a Rezervelor de Stat.
De asemenea, în luna iunie, în organizarea Sistemului de Gospodărire a Apelor Caraş-Severin s-a derulat un exerciţiu de simulare a producerii de inundaţii în bazinul hidrografic Timiş, pe râul Bistra, pentru verificarea modului de funcţionare a fluxului informaţional.
Totodată, în fiecare lună, în prima zi de miercuri, localităţile şi operatorii economici sursă de risc au fost implicaţi în antrenamentele de alarmare organizate, la nivel naţional, de către Inspectoratul  General pentru Situaţii de Urgenţă. În cadrul acestor antrenamente au fost testate/verificate echipamentele din componenţa sistemului de înştiinţare, avertizare şi alarmare în situaţii de protecţie civilă. În general, autorităţile locale au dovedit că ştiu ce au de făcut în astfel de situaţii, însă dotarea cu sisteme de alarmare, la nivelul judeţului, nu este la nivelul dorit.
În evidenţele statistice întocmite la nivelul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „SEMENIC” al Judeţului Caraş-Severin se arată că în perioada analizată au avut loc 208 intervenţii la inundaţii și fenomene meteorologice, dar şi 4 intervenții la alunecări de teren.
Ca şi în alţi ani, au fost înregistrate o serie de evenimente pentru gestionarea cărora a fost nevoie de cooperarea mai multor structuri din cadrul CJSU şi adoptarea unor măsuri eficiente. Cele mai multe dintre evenimentele produse s-au manifestat pe timpul unor informări sau atenţionări şi avertizări hidrometeorologice. Astfel, pentru județul Caraș-Severin au fost emise 577 de notificări hidrometeorologice, din care 59 avertizări COD PORTOCALIU, 49 fiind meteorologice şi 10 hidrologice. De asemenea, judeţul s-a aflat şi sub incidenţa unei avertizări hidrologice COD ROŞU, când au fost înregistrate şi situaţii de urgenţă.
În urma manifestării riscurilor inundaţii/alunecări de teren, furtuni-vânt puternic şi/sau precipitaţii masive, la nivelul judeţului, în anul 2018, au fost produse pagube în valoare de aproape 12 milioane lei. Costurile de refacere/reconstruire fiind mult mai mari şi putând fi stabilite doar prin proiecte tehnice de specialitate. Au fost înregistrate pagube în infrastructura și agricultură.
În ceea ce privește situațiile deosebite înregistrate și gestionate la nivelul județului Caraș-Severin amintim următoarele:
Atât începutul, cât și sfârșitul anului 2018 au fost marcate de căderi însemnate de zăpadă, cu episoade de vânt puternic, situații ce au determinat închiderea temporară a unor drumuri de acces spre zonele montane, dar și întreruperea alimentării cu energie electrică a numeroase localități. În aces sens, situația cea mai gravă s-a înregistrat în luna decembrie când, 55 de localități au fost nealimentate, total sau parțial, cu energie electrică, iar circulația feroviară a fost întreruptă timp de mai multe ore. Astfel, s-a acționat pentru degajarea de arbori/stâlpi de electricitate căzuți pe carosabil și pe autoturisme, iar Inspectoratul General pentru Situații de Urgență a dislocat, în sprijin, forțe și mijloace de la alte unități din subordine: o autospecială de transport personal și victime multiple de la ISU Dolj, o autoșenilată de la ISU Teleorman și patru grupuri electrogene de capacitate mărită de la inspectoratele pentru situații de urgență din județele Vâlcea, Gorj, Dolj și Mehedinți care, împreună cu grupul electrogen apartinând ISU Caraș-Severin au alimentat cu energie electrică 14 localități din județ, până la revenirea la starea de normalitate.
            În perioada 27 aprilie – 04 mai 2018, un număr împresionat de forțe a fost mobilizat pentru stingerea unui incendiu izbucnit în Parcul Național Domogled, Valea Cernei, un areal natural predominant alpin, de interes național, recunoscut pentru pădurile de pin negru, specie protejată de conifere. Aproximativ 150 de persoane, pompieri militari de la subunitățile din județ, precum și dislocați în sprijin de la inspectoratele judene pentru situații de urgență Mehedinți, Gorj și Timiș și personal din cadrul Direcției Silvice au depus eforturi deosebite pentru stingerea incendiului, reușind limitarea acestuia la 4 ha, în pofida caracteristicilor terenului - muntos, foarte abrupt - și condițiilor prielnice de propagare - vânt puternic și  temperaturi ridicate. De un real sprijin a fost, în acest caz, intervenția elicopterelor dotate cu mijloace specifice de stingere ale Inspectoratului General de Aviație al Ministerului Afacerilor Interne.
În data de 3 iunie 2018 a fost emisă o avertizare hidrologică „cod roşu” pentru bazinul hidrografic Timiş. Au fost raportate aproximativ 100 de gospodării inundate, iar la Borlova trei persoane (din care 2 copii) au avut nevoie de sprijinul pompierilor pentru a se evacua dintr-o casă izolată de ape. La nivelul localităţii Slatina Timiş s-au produs cele mai grave inundaţii, fiind afectate zeci de proprietăţi individuale şi numeroase elemente de infrastructură. Dispeceratul ISU a primit notificări de la 12 unităţi administrativ teritoriale, pe timpul manifestării fenomenelor, ulterior numărul rapoartelor privind efectele fenomenelor a crescut.
În 19 iunie 2018, urmare a unor precipitaţii însemnate cantitativ, la nivelul municipiului Reşiţa s-au format scurgeri de pe versanţi ce au determinat atât inundarea a numeroase străzi, gospodării, subsoluri, pivnițe, dar şi producerea unor alunecări de teren în urma cărora au fost afectate numeroase elemente de infrastructură.
Se poate spune că activitatea comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă s-a desfăşurat în condiţii bune, reuşindu-se gestionarea corectă a tuturor situaţiilor manifestate pe teritoriul judeţului nostru. Probleme au fost întâmpinate în relaţionarea cu unele comitete locale pentru situaţii de urgenţă, respectiv preşedinţii acestora, care în anumite situaţii nu acordă atenţia cuvenită măsurilor şi acţiunilor de protecţie a comunităţilor. Lipsa mijloacelor de primă-intervenţie, lipsa surselor artificiale sau naturale de apă sunt factori care pot afecta în mod negativ gestionarea situaţiilor de urgenţă care se manifestă în mod frecvent.
Compartimentul Informare şi Relaţii Publice

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu