APADOR-CH solicită CCR să scurteze termenul de examinare a modificărilor la legea alegerilor europarlamentare
Parlamentul a adoptat, în decembrie 2018, un proiect de lege (înregistrat la Camera Deputaţilor ca PL-x nr. 427/2018) prin care se modifică mai multe legi electorale, inclusiv legea alegerilor europarlamentare (Legea nr. 33/2007).
Acest proiect de lege a fost atacat la Curtea Constituţională (CCR), la 17 ianuarie 2019, de către Președintele României, iar CCR a fixat primul termen de soluţionare la data de 6 martie 2019.
Având în vedere că în perioada 23-26 mai 2019 vor avea loc alegeri europarlamentare în toate ţările Uniunii Europene, deci şi în România, APADOR-CH consideră că termenul fixat de CCR este mult prea lung şi nu ţine cont de necesitatea stabilirii în timp util a legislaţiei după care se vor desfăşura alegerile din luna mai 2019.
Înainte de alegeri şi mai înainte de campania electorală, este necesar ca persoanele care vor să candideze să strângă liste de semnături de sprijin. Până la pronunţarea CCR pe excepţia de constituţionalitate a noii legi, Guvernul nu poate aproba un model cert al listei de susţinători, întrucât există diferenţe între legea actuală şi cea nouă. Dacă Guvernul ar aproba acum un model de listă conform legii actuale, iar după decizia CCR noua lege ar intra în vigoare, se va putea specula că toate listele de semnături nu ar fi conforme cu legea în vigoare la data alegerilor. Astfel, este posibil să se ajungă la dispute nesfârşite în societate (nu ar fi primul caz) în legătură cu legea (veche sau nouă) aplicabilă în cazul întocmirii listei de susţinători, la noi sesizări ale Curţii Constituţionale şi, în cele din urmă la punerea sub semnul întrebării a rezultatului alegerilor.
Din aceste motive, legate de necesitatea existenţei, în timp util, unei reglementări clare în materie electorală, APADOR-CH solicită public CCR să revină asupra termenului fixat (6 martie 2019) şi să stabilească un termen mai scurt pentru examinarea constituţionalităţii proiectului de lege care modifică legea europarlamentarelor. De asemenea, asociaţia solicită CCR să ia măsurile necesare pentru o cât mai rapidă redactare a deciziei pe care o va pronunţa.
În Codul de procedură civilă, care se aplică în mod corespunzător şi activităţii CCR, se prevede posibilitatea preschimbării termenului stabilit iniţial (art.230 din Codul de procedură civilă coroborat cu art.14 din Legea nr.47/1992). De altfel, CCR a mai dispus preschimbarea/scurtarea termenelor. A se vedea, spre exemplu, decizia CCR nr. 126/2016, în care termenul de pronunţare a fost scurtat cu 2 săptămâni.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu