În anul 2018 Autoritatea Națională pentru Administrare și
Reglementare în Comunicații(ANCOM) a primit și soluționat 3.611 reclamații de la
utilizatorii de comunicații electronice și servicii poștale din România. „Conform petițiilor primite, utilizatorii
reclamă în mod recurent modul de desfășurare a relației contractuale cu
furnizorii.Încetarea contractelor, facturarea serviciilor, nerespectarea
prevederilor contractuale și încheierea contractelor la distanță sunt probleme
cel mai des întâlnite în derularea contractelor.Pe lângă rezolvarea punctuală a
reclamațiilor, continuăm și în acest an activitatea de informare a
utilizatorilor finali pentru că ei sunt beneficiarii măsurilor ANCOM, direct
sau indirect”, a declarat Sorin Grindeanu, președintele ANCOM.
Servicii
de comunicații electronice
Din totalul reclamațiilor primite de Autoritate în anul
2018, 87%au vizat serviciile de
comunicații electronice, principalele nemulțumiri
reclamate vizând aspecte care țin derelația
contractuală cu furnizorii de servicii de comunicații electronice. Astfel,
utilizatorii au semnalat probleme privind încetarea
contractelor (17% din reclamațiile referitoare la serviciile de comunicații
electronice),facturarea acestor
servicii (12%), nerespectarea
contractelor de către furnizori(11%) șiderularea
contractelor la distanță(9%).
Peste 21% dintre petițiile trimise la ANCOM au vizat
probleme întâlnite în procesul de portare a numerelor de telefon.
În creștere față de anul precedent au fost reclamațiile privind serviciul
de roaming (14%), acestea vizând în special condițiile de utilizare a serviciilor de roaming în Spațiul Economic European (Roamlike at home).
Datele ANCOM arată că reclamațiile formulate de utilizatori s-au referit la
serviciile furnizate de Vodafone România în proporție de 24%, Telekom Romania
Mobile Communications - 20%,Telekom Romania Communications - 15% Orange România
- 15%, șiRCS&RDS - 12%.
Servicii
poștale
8% (în scădere 14 p.p.față de anul precedent)din totalul reclamațiilor
înregistrate la ANCOM anul trecut au avut ca subiect furnizarea serviciilor
poștale.
Problemele semnalate de utilizatorii serviciilor poștaleau fost legate de termenul de livrarea trimiterilor poștale(22%din
totalul reclamațiilor), nelivrarea
trimiterilor poștale (19%), deteriorarea
trimiterilor poștale (17%) și pierderea
sau furtul acestora (15%). În contextul creșterii semnificative a
comerțului online, serviciul de livrare colete a căpătat o amploare din ce în
ce mai mare. În acest context, cei mai reclamați furnizori de servicii poștale
au fost Urgent Cargus (36% din totalul reclamațiilor referitoare la serviciile
poștale), Fan Courier (15%), Compania NaţionalăPoşta Română (13%), DynamicParcel
Distribution(12%).
Alte subiecte
reclamate
5% dintotalulpetițiilorprimite de ANCOM în 2018 au vizat
aspecte referitoare la echipamente radio, regimulreţelelor de
infrastructurăsauprocedura de alocare a frecvenţelor pentru emisiile radio.
Soluționarea
reclamațiilor
ANCOM poate interveni direct în situațiile în care furnizorii de servicii
de telefonie, internet sau televiziune încalcă drepturile de informare ale
utilizatorilor, nu oferă serviciul de portabilitate a numerelor(sau nu respectă
legislația din acest domeniu), nu respectă reglementările legate de furnizarea
serviciilor de roaming,nu includ anumite informații în contracte sau nu
respectă condițiile de încheiere a contractelor la distanță.
Reclamațiile privind nerespectarea/neexecutarea contractelor de către
furnizorii de servicii de comunicații electronice pot fi adresate de către
utilizatorii persoane fiziceAutorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor
(ANPC), iar persoanele juridice aflate în această situație se pot adresa
instanței de judecată competente.
În ceea ce privește serviciile poștale, în cazul
nerespectării termenului de livrare, utilizatorii se pot adresa ANPC, care are competența legală de a
sancționa furnizorii pentru nerespectarea contractului/Condițiilor generale privind furnizarea serviciilor poștale. În caz
de pierdere, furt, distrugere (totală sau parțială) sau deteriorare a bunului
expediat, utilizatorii care nu primit un răspuns de la furnizor în maxim 3 luni
sau sunt nemulțumiți de răspuns, se pot adresa ANCOM, cu dovada îndeplinirii
procedurii reclamației prealabile, urmând pașii descriși aici. ANCOM nu poate însă stabili cuantumul despăgubirilor și nici obliga furnizorul
la plata acestora, astfel de competențe revenind instanțelor de judecată.
Mai multe detalii sunt disponibile în secțiunea InfoCentru a paginii de internet ANCOM sau pe pagina de Facebook a Autorității.
Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare
in Comunicatii(ANCOM) este institutia care protejeaza interesele utilizatorilor de comunicatii
din Romania, prin promovarea concurentei
pe piata de comunicatii, administrarea resurselor limitate,
incurajareainvestitiilor eficiente in infrastructura si a inovatiei. Pentru mai
multe detalii despre activitatea ANCOM vizitatiwww.ancom.org.ro,www.portabilitate.ro si www.veritel.ro. Pentru a testa si monitoriza calitatea serviciului de
internet, accesatiwww.netograf.ro.
COMUNICAT DE PRESA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu