Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



vineri, 22 februarie 2019

Mă înscriu. Particip. Contez. Sunt U-Reporter!

Copiii şi tinerii sunt încurajaţi să îşi spună părerea pe platforma de consultare U-Report prezentată joi de UNICEF în România, în cadrul evenimentului "Mă înscriu. Particip. Contez. Sunt U-Reporter!".


U-Report este o platformă de consultare dezvoltată de UNICEF, prin care copiii şi tinerii sunt încurajaţi să vorbească despre lucrurile care contează cu adevărat pentru ei. U-Report este un mecanism inspirat de Convenţia Naţiunilor Unite privind Drepturile Copilului, care promovează dreptul tuturor copiilor de a îşi exprima liber opinia asupra oricărui subiect care îi priveşte.

"Consultarea şi participarea copiilor şi a tinerilor sunt principii generale ale Convenţiei cu privire la Drepturile Copilului. Prin programele şi acţiunile sale, UNICEF promovează dreptul copiilor de a participa la procesele decizionale care sunt relevante în viaţa lor - în cadrul familiei, al şcolii sau al comunităţii. U-Report este o platformă ce încurajează participarea copiilor şi a tinerilor, oferindu-le un mijloc prin care ei îşi pot spune părerea pe subiecte de interes pentru ei, iar informaţiile colectate pe platformă de la un număr relevant de copii pot sta la dezvoltarea unor programe şi politici publice care să răspundă mai bine nevoilor", a declarat Pieter Bult, Reprezentantul UNICEF în România.

În acest moment sunt peste 6 milioane de U-Reporteri în 50 de ţări din întreaga lume, iar comunitatea este în continuă creştere.

"Cred foarte mult în abilitatea copiilor de a-şi exprima opiniile şi de a contribui la discuţii şi dezbateri cu privire la subiecte ce îi privesc şi mă bucur că U-Report le oferă ocazia de a face asta. Adolescenţii petrec foarte mult timp online, iar prin intermediul U-Report, ei vor fi consultaţi prin scurte sondaje, vor avea acces la rezultatele acestora, precum şi la informaţii utile", a spus Andrei Tiberiu Maria - Smiley, Ambasador Naţional pentru UNICEF în România.

Pentru UNICEF în România, creşterea şi consolidarea participării copiilor reprezintă o prioritate atât în cadrul programelor create şi implementate, cât şi în dialogul cu principalii decidenţi politici şi cu alţi parteneri. Prin intermediul platformei U-Report, copii şi tinerii îşi pot face auzită părerea despre subiecte şi probleme care îi preocupă.

"Chiar dacă adulţii au puterea de decizie cu privire la multe aspecte ce ţin de viitorul nostru, vrem să participăm la construirea societăţii pe care, la rândul nostru, o vom conduce! Vrem să fim consultaţi cu privire la orice politică publică, astfel încât şi noi să influenţăm felul în care va funcţiona lumea, iar U-Report este un instrument perfect pentru acest lucru.", a spus Tasnim Chazli, Vicepreşedinte al Consiliului Naţional al Elevilor din România.

Înregistrarea, mesajele şi sondajele U-Report sunt trimise prin mesaje directe, prin Facebook Messenger. Informaţiile despre copiii şi tineriii înregistraţi ca U-Reporteri sunt anonime. Răspunsurile obţinute sunt vizibile în timp real pe site-ul U-Report: https://romania.ureport.in, iar acest lucru permite ca oricine să poată accesa detalii generale despre comunitatea de U-Reporteri şi despre părerile lor. Rezultatele sunt grupate după vârstă, gen şi regiune şi sunt utilizate pentru a creşte gradul de conştientizare a cetăţenilor cu privire la părerile copiilor şi tinerilor, problemele şi soluţiile propuse de aceştia.

În acelaşi timp, U-Reporterii primesc mesaje şi informaţii despre importanţa participării lor, află care sunt rezultatele sondajelor, modul în care informaţiile au fost folosite, felul în care vocile lor au ajuns la factorii de decizie şi care au fost rezultatele contribuţiei lor.

Despre UNICEF în România

UNICEF este prezent în România şi în alte 190 de ţări şi teritorii pentru a promova supravieţuirea şi dezvoltarea copiilor din perioada copilăriei timpurii până la adolescenţă. În România, UNICEF lucrează împreună cu Guvernul, Parlamentul, autorităţi locale, societatea civilă, sectorul privat, parteneri naţionali şi internaţionali şi cu mass media pentru a asigura accesul tuturor copiilor la educaţie timpurie de calitate şi la şcoală, pentru protejarea adolescenţilor şi monitorizarea drepturilor copilului, pentru protecţie socială şi pentru mobilizarea de resurse în beneficiul copiilor. UNICEF este susţinut financiar integral prin contribuţiile voluntare ale persoanelor fizice, corporaţiilor, fundaţiilor şi ale guvernelor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu