Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



duminică, 27 noiembrie 2016

Proiectul „Modernizarea infrastructurii de apă şi apă uzată în judeţul Caraş-Severin”


Proiectul „Modernizarea infrastructurii de apă şi apă uzată în judeţul Caraş-Severin”

 Prezintă: S.C. AQUACARAŞ S.A Caraş-Severin

RAPORT 
STADIU IMPLEMENTARE PROIECT LA DATA DE 01 OCTOMBRIE 2016

SC AQUACARAS SA deruleaza in prezent  proiectul major “Modernizarea infrastructurii de apa si apa uzata in judetul Caras – Severin” al carui contract de finantare


nr.3818/RP/24.08.2012, co-finantat prin POS- Mediu-Axa 1, a fost semnat intre SC AQUACARAS SA si Ministerul Mediului si Padurilor, la o valoare totala a proiectului de 492.847.686 lei, fara TVA. Finantarea Proiectului major este asigurata din Fond de Coeziune, Buget de stat, Buget local si cofinantare proprie a Operatorului regional, conform contract de finantare. Proiectul major cuprinde 2 contracte  de servicii de asistenta tehnica pentru Managementul proiectului si pentru Supervizarea lucrarilor proiectului, 1 contract de servicii de Audit pentru proiect si  12 contracte de lucrari privind proiectare si executie 8 statii de epurare si reabilitare, 8 statii de tratare a apei, executie retele de apa si canalizare in 8 aglomerari ale judetului Caras Severin, respectiv Resita, Oravita, Anina, Moldova Noua, Caransebes, Baile Herculane, Bocsa si Otelu Rosu.
Datorita unui cumul de evenimente care au afectat implementarea Proiectului, independente de vointa Beneficiarului, Proiectul nu s-a putut incadra in perioada de finantare aferenta POS Mediu, 2007-2013, la data incheierii acestei masuri, respectiv 31 decembrie 2015. Ca si o consecinta a acestui aspect, prin strategia aplicata de catre Ministerul Fondurilor Europene pentru asigurarea continuarii investitiilor aprobate in perioada 2007-2013 prin POS Mediu si nefinalizate pana la finalul anului 2015, la data elaborarii prezentului Raport este in curs de semnare un nou Contract de Finantare, in cadrul POIM, Axa Prioritara 3, Obiectivul Specific 3.2.

Inca de la inceputul Proiectului, precum si pe parcursul implementarii acestuia au aparut probleme care nu au putut fi previzionate initial. Efectele negative ale evenimentelor imprevizibile aparute asupra implementarii Proiectului in termenul prestabilit au avut ca si consecinta neincadrarea in perioada de finantare aferenta POS Mediu, 2007-2013
Intre Graficul estimativ de implementare al Proiectului in care au fost mentionate atat datele estimate de incepere ale celor 12 contracte de lucrari, cat si duratele de executie estimate ale acestora si Graficul real de implementare al Proiectului au rezultat diferente considerabile cauzate de:

1.            Intarzieri in atribuirea unor contracte de lucrari, aparute din cauza prelungirii procedurilor de achizitie publica aferente acestor contracte, datorita contestatiilor depuse de catre diversi ofertanti implicati in procedurile de achizitie (astfel de situatii fiind aparute in procedurile de achizitie a majoritatii contractelor de lucrari: CS-CL-02, CS-CL-03, CS-CL-04, CS-CL-05, CS-CL-08, CS-CL-09, CS–CL-­10) si actiunilor in  instanta a diversilor ofertanti (situatii aparute in procedurile de achizitie a contractelor de lucrari CS -CL-05, CS -CL-08, CS -CL-10). 
Mai precis, deși activitatea de achiziție publică pentru contractele de lucrări incluse în Proiect a demarat încă de la finele anului 2012, în luna iunie 2014 Beneficiarul se afla încă în situația în care șase din aceste contracte (dintre cele douăsprezece contracte de lucrari incluse în proiect), erau blocate în evaluare și reevaluare, datorita numarului foarte mare de contestaţii la Consiliul Naţional de Soluţionare şi de plângeri la Curtea de Apel împotriva  deciziilor CNSC, unele dintre acestea nefiind temeinice. Inca de la acea data, datorita evenimentelor imprevizibile aparute in procesul de atribuire a contractelor, era evident faptul ca  nu se va putea respecta termenul de eligibilitate a proiectului, acela de 31.12.2015 si respectiv graficul de implementare initial.
Pe parcursul procedurilor de evaluare Beneficiarul s-a confruntat cu numeroase probleme dintre care amintim:
  • Numărul foarte mare de contestaţii la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestațiilor şi de plângeri la Curtea de Apel împotriva  deciziilor acestuia.
  • Termenele foarte lungi de emitere a deciziilor CNSC (care au depăşit termenul legal de 30 de zile).
  • Decizii CNSC contradictorii pe aceeaşi speţă.
  • Hotărâri ale Curţii de Apel, de cele mai multe ori împotriva deciziilor CNSC (uneori stabilind câştigătorii).
  • Apariţia unui „contestator de profesie” (firma Ludwig Pfeiffer AG), care, în baza drepturilor oferite de permisivitatea legii, a participat la fiecare licitaţie, nu a ocupat niciodată măcar locul 2 în clasamentul ofertelor şi a contestat toţi ceilalţi ofertanţi de pe primele locuri, în cadrul fiecărei proceduri de evaluare. Totodată, firma Ludwig Pfeiffer, în cadrul fiecărei proceduri de licitație, a licitat electronic, de fiecare dată o anumită valoare mai mică iar după faza electronică s-a dovedit că de fapt, ofertele au valoare cu mult mai mare, lucru care a distorsionat concurența, cu consecințe de procedură care nu au făcut nimic altceva decât să conducă, în unele cazuri la anularea procedurii.

2.            Pe parcursul derularii si evolutiei contractelor de lucrari, a fost necesara prelungirea duratei de executie a unor contracte de lucrari din motive obiective, care nu au putut fi prevazute la data de incepere a acestora, independente de Autoritatea Contractanta, de ex.: contractele CS-CL-07, unde pe parcursul executiei lucrarilor au fost descoperite vestigii arheologice, CS-CL-02, unde au fost intarzieri datorita emiterii si obtinerii cu intarziere foarte mare a unor Avize necesare emiterii Autorizatiei de Construire de catre institutiile abilitate in acest sens, CS-CL-08 ne-emiterea permiselor de spargere a strazilor de catre autoritatile locale, CS-CL-03 dificultati de ordin economico - financiar ale antreprenorului, CS-CL-01 si CS-CL-12, rezilierea contractului datorita incapacitatii antreprenorilor de a executa lucrarile – progresul fizic fiind insignifiant dupa o perioada foarte mare de timp scursa de la data ordinului de incepere – coroborata cu declararea starii de insolventa a antreprenorilor, CS-CL-10 si CS-CL-11, intarzieri datorate emiterii unor avize de catre proprietarii de utilitati – ABAB, Drumurile Nationale, etc., dificultati care au dus si la un ritm de lucru scazut. In cazul contractului CS-CL-05, intarzierile aparute pe contractul de retele aferent, care asigura influentul necesar functionarii statiei de epurare, respectiv CS-CL-07 s-au reflectat si asupra acestuia, statia fiind in imposibilitatea de a fi pusa in functiune in pofida faptului ca lucrarile au fost finalizate.  De mentionat este faptul ca o parte din evenimentele produse inca produc efecte, deci perioada finala la care antreprenorii au dreptul pentru extinderea perioadei de executie nu poate fi determinata la acest moment cu exactitate.

Analizand punctual fiecare contract de lucrari, istoricul acestora, la data elaborarii prezentului Raport este urmatorul:

1.     CS-CL-01 – CONSTRUCȚIA ȘI REABILITAREA SURSELOR DE APĂ ȘI STAP ÎN REȘIȚA, BOCȘA, ANINA, ORAVIȚA – ANTREPRENOR INITIAL: ASOCIEREA SC AQUAVEST – WELCAR
Valoare contractată (lei, fără TVA):     10.668.171,60  lei
       Data ordin de începere:                       7 ianuarie 2014 
Data reziliere contract -                  24 august 2015
     Actualmente acest contract a fost re-licitat si se afla in faza de evaluare a ofertelor depuse. 
Contractul a fost semnat cu întârziere, pierzându-se încă din start luni bune din proiect cu procesul de achiziții (contestații, relansări, anulări etc.). Odată semnat contractul, Antreprenorul s-a dovedit lipsit de capacitate tehnică și de logistica necesară implementării contractului pe care l-a semnat în baza ofertei sale în care și-a asumat caietul de sarcini. 
Antreprenorul era total lipsit de experiență tehnică și de capacitate financiară, astfel că în faza de execuție și implementare a contractelului  au intervenit nenumarate probleme.
Aceasta situatie a condus la rezilierea contractului din vointa Beneficiarului, in luna septembrie 2015. Cu toate eforturile depuse de catre Inginer/Beneficiar, acest contract avea la momentul rezilierii un progres fizic de doar 3,09%. Practic și acest procent de 3,09% se datorează Beneficiarului/Inginerului care, aproape că au forțat Antreprenorul să înceapă lucrările. De subliniat faptul ca acest progres fizic se inregistra dupa incheierea perioadei de executie contractual stabilita, de 19 luni, rezilierea fiind notificata de catre Beneficiar la o luna dupa data la care s-a incheiat perioada de executie.
Practic, capacitatea Antreprenorului de a se mobiliza a fost inexistentă iar la acest lucru s-au adaugat și numeroasele probleme întâmpinate cu autoritățile locale si/sau diverselor organisme din teritoriu ale autorităților centrale.
Concret, în acest contract este prevăzută realizarea unei STAP în orașul Bocșa  iar documentația necesară autorizației de construire a fost depusă încă din luna septembrie 2014 (cu toate anexele necesare prin lege). Totuși, Primăria Bocșa a solicitat suplimentar parcelarea terenului pe care ni l-a pus chiar ea la dispoziție pentru realizarea STAP.  Constructorul a realizat și această parcelare însă nici în aceste condiții nu s-a eliberat autorizația de construire, fiind beneficiari doar al unui refuz verbal pentru eliberarea acesteia.
În consecință, pentru a câștiga timp,  au fost inițiate pe propria răspundere a Beneficiarului, lucrările  necesare organizării de șantier însă această situație nu a putut continua la infinit. 
În cazul realizării STAP Anina, Primăria Anina a pus la dispoziție  terenul necesar construcției acesteia, ca fiind liber de sarcini. Pe parcursul contractului însă, în mod anormal, a apărut o problemă din partea Ocolului Silvic zonal, în sensul că a fost identificată, ulterior începerii contractului, o parcelă aflată în fondul forestier național. Deși s-au făcut demersurile necesare și legale pe lângă primărie în obținerea acordului de utilizare a parcelei, pentru a nu pierde timp prețios, am intreprins în locul acesteia toate demersurile necesare.
Au fost de asemenea, întâmpinate probleme și întârzieri imense în obținerea avizelor/acordurilor CFR,  Drumuri Naționale, Apele Române etc. Deși toate avizele/acordurile  inițiale au fost obținute, prelungirea acestora se obține extrem de greu fiind solicitate Beneficiarului documente suplimentare  și  impuse condiții care nu au nici o legătură cu proiectul. Acest aspect se repetă în cazul tuturor celor 12 contracte de lucrări derulate.
Beneficiarul și Inginerul au impus mobilizarea maximă, au dispus chiar și înlocuirea managerului de proiect al Antreprenorului, acesta neavând nici urmă de competență tehnică sau de proiectare pentru proiecte de această natură (proiectarea fiind practic realizată aproape integral de către Beneficiar/Inginer). 
Contractul de față este unul dintre cele mai simple, doar voința și mobilizarea Antreprenorului fiind suficiente finalizării sale în termenul și în condițiile de eligibilitate. Asa cum mentionat anterior, acest lucru nu a fost posibil iar contractul a fost reziliat.
La data prezentului Raport contractul este in procedura de re-atribuire. In mod evident pana la semnarea contractului cu un nou antreprenor vor fi necesare minim 5 luni, ceea ce conduce la o estimare a datei de incepere a lucrarilor decembrie 2016 – ianuarie 2017. 
Progres Fizic la data rezilierii: 5,46%
Progres Financiar la data rezilierii: 3,09%

2.     CS-CL-02 - CONSTRUCȚIA ȘI REABILITAREA SURSELOR DE APĂ ȘI STAP ÎN OȚELU ROȘU, MOLDOVA NOUĂ, CARANSEBEȘ ȘI BĂILE HERCULANE - ANTREPRENOR: AS. MONI IMPEX SRL - TECHNOCER SRL - SC HYDROCARPATI 
Valoare contractată (lei, fără TVA):           37.842.397.50 lei
             Data ordin de incepere:                            16 decembrie 2013

Deși startul acestui contract a fost ezitant, personalul s-a mobilizat repede iar proiectarea a demarat încă din octombrie 2014, dar pe parcurs au inregistrat intarzieri in elaborarea proiectului. Lucrările  au demarat în 3 locații (Moldova Nouă, Oravița și Caransebeș) in termenul oarecum previzionat, dar pentru lucrarile aferente locatiei Baile Herculane au aparut probleme in obtinerea Autorizatiei de Construire. Aceste evenimente au generat dreptul Antreprenorului la extinderea perioadei de executie si au fost notificate de catre acesta, in conformitate cu clauzele contractuale, prin Revendicarile nr.1 si nr.2. Imediat dupa data Ordinului de Incepere a fost predat amplasamentul, in termenul stabilit contractual. Predarea s-a efectuat in baza coordonatelor de delimitare a amplasamentului din Cartile Funciare puse la dispozitie de catre Autoritatea Contractanta prin documentatia de atribuire, pentru fiecare dintre cele patru locatii (Otelu Rosu, Moldova Noua, Caransebes si Baile Herculane. In perioada imediat urmatoare dupa Data de Incepere Antreprenorul a inceput Etapa de proiectare, in conformitate cu cerintele contractuale, CSC si CGC, Clauza 5 si a executat o parte din lucrari, pe baza proiectului aprobat. In conformitate cu sarcinile care ii revin, Antreprenorul a intocmit documentatiile necesare si a intreprins demersurile necesare pentru a obtine avizele, acordurile impuse prin Certificatele de Urbanism emise si ulterior, Autorizatiiie de construire/Demolare necesare executiei lucrarilor, astfel:
·         STAP Otelu Rosu - Autorizatia de Construire/Desfiintare nr.16/09.07.2014;
·         STAP Caransebes - Autorizatia de Construire nr.164/12.09.2014;
·         STAP Moldova Noua - Autorizatia de Construire/Desfintare nr.23/10.07.2014;
·         STAP Baile Herculane - Autorizatie de Desfintare nr.22/06.08.2014;
·         STAP Balle Herculane - Autorizatie de Construire nr.1/18.02.2015.
Revendicarile Antreprenorului, se refera la STAP Baile Herculane prin acestea solicita extinderea perioadei de executie a lucrarilor si costuri suplimentare fata de valoarea ofertata initial. Prelungirea duratei de executie si costurile suplimentare sunt datorate intarzierilor provocate de doua lanturi de evenimente imprevizibile, care au afectat implementarea contractului in conditiile cuprinse in oferta sa tehnica, declarata castigatoare:
·         primul lant de evenimente a generat intarzieri in activitatile de proiectare si obtinere a  Autorizatiei de Construire pentru STAP Baile Herculane, 
·         cel de-al 2lea lant de evenimente imprevizibile a generat intarzieri in executia lucrarilor de fundare a obiectelor din STAP Baile Herculane, in circumstantele descrise in paragrafele urmatoare.
Asa cum am precizat anterior, Data de Incepere a fost determinata, prin emiterea Ordinul de Incepere pe 16.12.2013. 
In data de 15.01.2014 a fost efectuata de catre Beneficiar/Inginer predarea amplasamentului, conform anexei Cartii Funciare nr. 30022, parte din documentatia de atribuire - planul de amplasament si delimitare a imobilului in coordonate x,y fiind anexat procesului verbal de predare a amplasamentului aferent STAP Baile Herculane.
Inceperea activitatii de proiectare a Antreprenorului a relevat faptul ca Certificatele de urbanism din documentatia de atribuire sunt deja expirate datorita perioadei mari care a fost necesara pentru atribuirea contractului si nu mai pot fi folosite pentru obtinerea avizelor la faza PT. Aceasta situatie a determinata necesitatea intocmirea documentatiei pentru obtinerea unui nou Certificat de urbanism.
Considerind ca obtinerea unui nou certificat de urbanism va produce o intarziere a realizarii activitatilor cuprinse in programul sau de executie si in consecinta o intarziere a termenului de executie final, Antreprenorul a notificat aceasta situatie Inginerului si Beneficiarului prin scrisorile  58/13.02.2014 si 59/15.02.2014; notificarea a fost facuta in concordanta cu prevederile clauzei 5.1 din Anexa la Oferta.

Actionand in conformitate cu prevederile si obligatiile sale contractuale Antreprenorul isi continua activitatea de proiectare si ulterior, prin adresele 63, 67, 71, 75, 79 si 83 transmise in data de 17.02.2014 Antreprenorul inainteaza primele documentatii de proiectare, respectiv DT pentru Organizare de Santier, Proiect proces Tehnologic, DT pentru Autorizatie de Construire, noul Studiu Geotehnic si noul Studiul Topografic. Intocmirea acestor documentatii a permis Antreprenorului sa faca o prima materializare pe teren a obiectelor proiectate si sa constate unele discrepante intre pozitia reala a unor obiecte existente si coordonatele cu care aceste constructii erau trecute in planuri (vezi rezervorul de apa de 5000 m3)
Pentru a clarifica situatia, in data de 12.03.2014, prin adresa 119, Antreprenorul solicita in baza Subclauzei 2.2. – Autorizatii, Acorduri, Aprobari, din Conditiile Generale ale Contractului de Proiectare si Executie, extrasele de carti funciare pentru a avea certitudinea/dovada titlului de proprietate al Beneficiarului asupra imobilului, in vederea completarii documentatiei necesar a fi depuse pentru avize si autorizatiile de construire si/sau desfiintare in conformitate cu Legea 50/91.
Prin emiterea Certificatului de Urbanism nr.9/ 13.03.2014, in vederea emiterii Autorizatiei de Construire au fost solicitate de catre Primaria Baile Herculane urmatoarele documente:
-       dovada titlului de proprietate asupra imobilului, teren şi/sau construcţii;
-       documentaţia tehnica – D.T (DTAC);
-       avize şi acorduri privind utilitătile urbane şi infrastructura pentru alimentare cu apă, canalizare si alimentare cu energie electrică, sanatatea populatiei;
-       avize/acorduri specifice ale administraţiei  publice centrale şi/sau ale serviciilor descentralizate ale acestora - aviz Administratia  Bazinala de Apa Banat;
-        studii de specialitate - expertiza tehnica, daca  este cazul si studiul geotehnic;
Este important de semnalat relativ la evolutia procesului de proiectare si trasmitere a DTAC faptul ca solicitarea Primariei de la acea data nu a mentionat si cerinta de a obtine avize de la ISU si de la OCPI.
Prin adresa nr.125/18.03.2014, Antreprenorul sesizeaza Inginerul asupra erorilor/neconcordantelor observate la ridicarea topografica de la STAP Balle Herculane menita sa verifice coordonatele transmise de Beneficiar pentru obiectele existente si informeaza ca dupa materializarea coordonatelor in teren, a rezultat ca rezervorul de 5000 mc este partial in afara amplasamentului destinat lucrarilor, mentionat in Planul de amplasament si delimitare a Imobilului, plan care constituie anexa la Extrasul de Carte Funciara eliberat de Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Caras Severin la data de 13.02.2012. 
Practic rezulta dupa trasare ca rezervorul este amplasat cu 18 m in afara perimetrului amplasamentului predat. Inginerul, cu adresa nr. CS-CL2/CP/01262Bot/ 19.03.2014, informeaza Beneficiarul referitor la sesizarea Antreprenorului in legatura cu erorile coordonatelor amplasamentului statiei. 
Prin adresa 139/ 03.04.2014 Antreprenorul revine asupra acestei situatii care il impiedica sa continue proiectarea si notifica asupra faptului ca, desfasurand activitati in conformitate cu subclauza 4.7 - Trasarea lucrarilor din Conditii Generale de Contract, a constatat erori in coordonatele  planului de amplasament si delimitare al imobilului din 15.01.2014, indicand coordonatele gresite si solicita rectificarea acestora.
Pentru ca rezervorul ce urmeaza a fi reabilitat sa fie inclus in totalitate in amplasamentul destinat lucrarilor, s-au modificat forma si conturul amplasamentului initial, procedindu-se la modificarea catorva coordonate ale terenului afectat constructiei noii statii, respectiv coordonatele punctelor 6, 7, 8, 9 si 10 din planul de amplasament si delimitare a imobilului. Beneficiarul a avut in vedere ca suprafata totala alocata STAP Baile Herculane sa ramana de minim 10.000 mp pentru ca lucrarile proiectate la acel moment de catre Antreprenor sa nu fie afectate in mod substantial. 

Prin adresa Inginerului CS-CL-02/PC/0298/12.06.2014 a fost inaintat Antreprenorului Planul de Amplasament si delimitare a imobilului corectat, iar In data de 15.07.2014 a fost inaintat si Extrasul de Carte Funciara - cadastru nr. 30601/10.07.2014.
Planul de amplasament si delimitare a imobilului inregistrat atat la biroul de carte funciara cat si la Oficiul de cadastru a fost transmis prin adresa CS-CL-02/PC/0347Aot/15.07. 2014, document fara de care Antreprenorul nu putea definitiva in mod legal proiectarea lucrarilor pentru ca nu avea certitudinea ca terenul pe care proiecteaza lucrarile apartine Beneficiarului (vezi art.1 din Legea 50/1991 care mentioneaza ca nu se poate acorda dreptul de construire fara a se face dovada proprietatii asupra terenului utilizat, identificat prin numar cadastral). 
Planul vizat de catre Oficiul de cadastru din ultimul extras al cartii funciare contine o forma a terenului/ amplasamentului diferita fata de cea din documentatia de atribuire, avand in vedere corecturile operate asupra coordonatelor punctelor 6, 7, 8, 9 si 10 asa cum am mentionat mai sus. In consecinta, numai dupa primirea acestui ultim plan, emis in baza cartii funciare a putut Antreprenorul sa isi definitiveze proiectul sau tehnic.
Urmare a corecturilor efectuate in extrasul de carte funciara, Antreprenorul a refacut si transmis DTAC rev.1 pentru Baile Herculane, pe care Inginerul l-a transmis Autoritatii Contractante. Documentatia PT+DE rev.0 aferenta STAP Baile Herculane a fost transmisa spre avizare in data de 18.07.2014.
Pentru a pregati inceperea executiei lucrarilor, avand in vedere ca o parte din suprafata destinata executiei lucrarilor era acoperita de copaci/padure, Antreprenorul solicita Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva, Directia Silvica Caras Severin cu adresa nr 309/02.09.2014, instructiuni privind procedura de defrisare a zonei,  dupa ce anterior primise confirmarea limitelor corecte ale amplasamentului (15.07 2014) si transmisese DTAC rev.1 pentru Baile Herculane catre Inginer in data de 18.07.2014. 
Subliniem faptul ca pe suprafete de pe amplasamentul STAP Baile Herculane care erau impadurite erau amplasate, trei obiecte(Ob.11 - Statie deshidratare namol, Ob.16 - Statie de dozare var, Ob. 18 - Platforma namol).
Regia Nationala a Padurilor - Romsilva, Directia Silvica Caras Severin autoritate de decizie in domeniu, instiiteaza Autoritatea Contractanta prin adresa nr.10699/04.09.2014, ca terenul destinat construirii STAP Baile Herculane este ocupat cu masa lemnoasa in picioare, proprietate a statului roman si administrat de catre Ocolul Silvic Baile Herculane, motiv pentru care, pentru a se putea defrisa zona, este necesara scoaterea definitiva din fondul forestier national.
Intrucat procedura indicata pentru scoaterea din fondul forestier era de foarte lunga durata (cateva luni), s-au cautat solutii de deblocare a situatiei aparute. Astfel, in sedinta lunara din data de 07.10.2014, s-a stabilit de catre Beneficiar ca cele trei obiecte tehnologice amplasate in zona impadurita sa fie mutate in incinta statiei existente. 
Luand act de decizia Beneficiarului, in perioada imediat urmatoare Antreprenorul a revizuit proiectul sau tehnic pentru a reamplasa cele trei obiecte si in data de 16.10.2014 a inaintat, in vederea aprobarii de catre Beneficiar/Inginer, noul plan de situatie. Documentatia Tehnica pentru Autorizatia· de Construire, DTAC rev.2, care a fost aprobata de catre Autoritatea Contractanta cu adresa nr.4879/PIU/CS-CL2/19.11.2014. Reamplasarea celor trei obiecte (care au fost scoase din zona impadurita) a presupus o reconsiderare majora a proiectului tehnic realizat anterior, presupunand printre altele reamplasarea tuturor obiectelor asezate la nord de uzina de apa existenta, astfel incat sa poata fi realizat intre aceste obiecte (turbina-camera de masura- decantoare lamelare- filtre rapide- ingrosator de namol- put de colectare namol ingrosat) un profil hidraulic care sa functioneze gravitational.
Desi Certificatul de Urbanism nr.9/ 13.03.2014, nu a solicitat Avizul ISU, Antreprenorul a intocmit Scenariul de Securitate la Incendiu, care apoi la solicitarea Autoritatii Contractante a fost transmis catre ISU; ulterior a fost emis Avizul ISU 82/14/SU-CS/14.10.2014, transmis Antreprenorului cu adresa CS-CL-02/PC/0577 AOT/24.10.2014.

In data de 11.12.2014, dupa ce Antreprenorul a primit si avizul ISU, acesta a depus documentatia DTAC la Primaria Orasului Baile Herculane, la compartimentul Urbanism si Amenajarea Teritoriului din cadrul primariei. Din nou, in plus fata de cerintele din CU nr.9/ 13.03.2014 emis de primarie, prin adresa 14.102/15.n.2014,  Primaria Baile Herculane a solicitat documente suplimentare, printre care si Avizul Ocolului Silvic Baile Herculane, aviz nesolicitat prin Certificatul de Urbanism emis chiar de catre Primaria Baile Herculane. La acel moment, obtinerea Autorizatiei de Construire nu se putea realiza cu respectarea CGC, Sub-Clauza 1.13 - Respectarea Legilor, decat dupa clarificarea aspectelor ce tineau de Regimul Juridic al terenului si eventuala scoatere a terenului pus la dispozitie pentru Lucrarile Permanente, din fondul forestier national.
Dupa completarea informatiilor si documentelor solicitate de catre Compartimentul Urbanism si Amenajare a Teritoriului din cadrul Primariei Baile Herculane, prin adresele 14,102/15.12.2014, 5047/15.01.2015 si' 5735/02.02.2015 si obtinerea avizului favorabil al Ocolului Silvic Caras Severin relativ la solicitarea Autoritatii Contractante de utilizare a suprafetei de 440,86 mp, ocupata de padure in picioare, a fost eliberata Autorizatia de Construire si Organizare a executiei nr.1/18.02.2015. pentru STAP Baile Herculane, pe solutia stabilita in sedinta lunara de progres din data de 07.10.2014.
Dupa primirea autorizatiei de construire, prin adresele nr 72 si 77 din 26.02.2015 Antreprenorul a solicitat predarea amplasamentului si aprobarea inceperii lucrarilor de organizare a executiei. Inginerul aproba inceperea lucrarilor de organizare a executiei in 02.03.2015 considerandu-se ca predarea de amplasament facuta in data de 15.01.2014 este valabila chiar in conditiile corectarii extrasului de Carte Funciara. Totusi, predarea - primirea amplasamentului si a bornelor de repere precum si identificarea instalatiilor existente pe amplasament a fost confirmata prin adresa Inginerului nr CS-CL- 02/PC/0796 Aot/23.03.2015.
Proiectarea a fost declarata inchisa in data de 17.06.2015, dupa ce Antreprenorul a prezentat si au fost aprobate toate detaliile de executie.
Antreprenorul s-a considerat Indreptatit la prelungirea duratei de executie si plata unor costuri suplimentare, in conformitate cu CGC, Sub-Clauza 20.1 - Revendicarile Antreprenorulul, coroborata cu Sub-Clauza 8.4 (b) – Intarzieri provocate de Autoritati. 
Antreprenorul isi fundamenteaza indreptatirea:
·         pe prevederilor acestei Sub-Clauze din Condiţii Generale de Contract 
·         pe evenimente imprevizibile mentionate mai sus, identificate de catre Antreprenor ca parte a  Lantului No.1(afectand exclusiv procesul de proiectare) 
·         si in egala masura pe evenimentele apartinind Lantului No. 2 de evenimente imprevizibile, care au afectat executia lucrarilor, referitor la aparitia sistului cristalin in sapatura de fundare a Ob. 10 (Ingrosatorul de namol), a Ob. 6+7+8+13+14 (Pavilion Tehnologic) si a Ob. 5 (Filtre rapide)
Decizia luata in sedinta lunara din data de 07.10.2014 de mutare a obiectelor din zona ocupata de padure (Ob.11 - Statie deshidratare namol, Ob.16 - Statie de dozare var, Ob. 18 - Platforma namol), a avut un impact major asupra proiectului tehnic, impunand reasezarea tuturor obiectelor aferente contractului de lucrari, din urmatoarele motive:
·         necesitatea de a amplasa toate obiectele exclusiv in suprafata de teren disponibila, cu consecinta imediata ca in zona de nord au fost aglomerate mai multe obiecte
·         conditionalitatile de distante minime obligatorii intre cladiri impuse de avizul ISU, conditie relevanta mai ales in zona amplasata la nord de uzina de apa existenta 
·         cerinta de realizare a unui profil hidraulic gravitational, impusa prin documentatia de atribuire, intre turbina-caminul de masura-filtrele rapide-bazinul de ingrosare namol-caminul de colectare a namolului ingrosat
Aceste conditionalitati au condus la reamplasarea completa a obiectelor din zona de nord a uzinei de apa existente; practic obiectele din aceasta zona au fost amplasate pe noi pozitii care nu mai aveau legatura cu amplasamentele din planul de situatie initial, pe baza caruia se realizasera ambele studii geologice (cel din SF si cel efectuat de Antreprenor). 
Prin reamplasarea obiectelor s-a ajuns in situatia ca fundatiile cladirii filtrelor rapide si ale ingrosatorului de namol,  de pe noua pozitie, sa intalneasca obstacole naturale care nu au putut fi prevazute la data intocmirii ofertei tehnice si anume zone compacte de sist cristalin dur, care au condus implicit, la modificarea fortuita a conditiilor tehnologice de executie a lucrarilor si au intarziat realizarea lucrarilor de fundare fata de termenele incluse in programul acceptat de executie a lucrarilor.
Dupa reamplasarea fortuita a obiectelor din zona de nord a uzinei de apa existente a aparut si problema posibilitatii tehnologice de executie a lucrarilor. Datorita noilor conditii tehnologice de lucru  rezultate din:
·         noile distante rezultate intre cladiri ca urmare a reamplasarii, care nu lasa gabaritul necesara pentru amplasarea concomitenta a mai multor excavatoare
·         adincimea excavatiei si pantele taluzelor, cu referire speciala la pavilionul tehnologic, cladirea filtrelor rapide si bazinul de ingrosare a namolului
·         necesitatea de a asigura in permanenta conditiile de securitate si stabilitate a taluzelor dar si pentru a  asigura in permanenta un drum de acces pentru executia tuturor celorlalte lucrari, in afara celor care erau in faza de execavare pentru fundatii
Activitatile de excavatii pentru cele trei nu au putut fi executate concomitent, ele trebuind abordate una dupa finalizarea celeilalte, ceea ce a schimbat condiitle de lucru, ceea ce a schimbat complet configuratia programului de executie a lucrarilor, acceptat la data respectiva.
Pe acest fond, generat de evenimentele imprevizibile aparute din vina autoritatilor si urmare a revendicarilor Antreprenorului, durata de executie a fost prelungita cu 12 luni. 
La aceasta data, dat fiind faptul ca se inregistreaza intarzieri in rambursarea de catre MFE a sumelor necesare platii lucrarilor executate, deoarece Masura POS-Mediu I s-a incheiat iar lucrarile sunt fazate pe urmatoarea masura, POIM, si deci in plata facturilor aferente, Antreprenorul a notificat suspendarea lucrarilor in conformitate cu Sub-Clauza 16.1 din CGC datorita neplatii facturilor in termenul contractual.
Progres Fizic: 60,73%
Progres Financiar: 36,13%

3.     CS-CL-03 - CONSTRUCȚIA ȘI REABILITAREA SEAU ÎN REȘIȚA, BOCȘA, ANINA ȘI ORAVIȚA - ANTREPRENOR: AS. ESPINA OBRAS HIDRAULICAS SA - CALOR GROUP
Valoare contractată (lei, fără TVA):           33.007.340,47 lei
             Data ordin de începere:                 12 decembrie 2013

Ca si in cazul celorlalte contracte, procedura de atribuire a fost anevoioasa si in plus, dupa semnarea contractului Antreprenorul a tergiversat realizarea proiectării deși i-au fost puse la dispoziție toate condițiile începerii lucrărilor iar strategia de optimizare a implementarii proiectului in vederea incadrarii in perioada de timp a Masurii POS-Mediu I, pentru contractele tip FIDIC Galben, propusa si aplicata de catre Inginer de aprobare a acesteia pe faze de execuție a permis executia  lucrărilor permanente. 
Tot din lipsa capacității tehnice și organizatorice, mobilizarea s-a realizat abia în luna noiembrie 2014.
Singura problemă rămasă la acea data, deși cea mai simplă, a fost extinderea cu treptă terțiară a SEAU Reșița, obiectiv construit în cadrul proiectului ISPA. SEAU Reșița fiind construită după standarde foarte moderne, Antreprenorul nu a reusit sa elaboreze o soluție tehnică ce se putea adapta la caracteristicile și standardele  acesteia decat dupa o perioada de timp foarte mare si dupa nenumarate sedinte de analiza a proiectarii organizate de catre expertii Inginerului.  
Pe langa acestea, in momentul executiei lucrarilor la SEAU Anina, amplasamentul fiind in imediata vecinatate a unui versant, s-au produs desprinderi de roci care au pus in pericol securitatea personalului de executie si nu in ultimul rand a obiectivelor deja executate. Astfel s-a impus executarea unor lucrari suplimentare, neprevazute la momentul atribuirii contractului, de consolidare a versantului. Antreprenorul a notificat si revendicat extinderea perioadei de executie din acest motiv durata de executie a fost extinsa, in conformitate cu clauzele contractuale aplicabile.
La aceasta data, dat fiind faptul ca se inregistreaza intarzieri in rambursarea de catre MFE a sumelor necesare platii lucrarilor executate, deoarece Masura POS-Mediu I s-a incheiat iar lucrarile sunt fazate pe urmatoarea masura, POIM, si deci in plata facturilor aferente, Antreprenorul a notificat suspendarea lucrarilor in conformitate cu Sub-Clauza 16.1 din CGC datorita neplatii facturilor in termenul contractual.
Progres Fizic: 75,16%
Progres Financiar: 53,70% 

4.     CS-CL-04 - CONSTRUCȚIA ȘI REABILITAREA SURSELOR SEAU  ÎN OȚELU ROȘU, MOLDOVA NOUĂ ȘI BĂILE HERCULANE - ANTREPRENOR: AS. GAVELLA COM SRL - SC TERRA MED SRL
     Valoare contractată (lei, fără TVA):      24.389.344 lei
      Data ordin de începere:                        19 noiembrie 2013

Procedura de atribuire a fost anevoioasa iar mobilizarea Antreprenorului a întâmpinat inițial probleme similare celorlalte contracte, însă urmare a măsurilor luate și a aprobării proiectării pe faze de execuție, este realizat un progres de peste 75%. 
Și în cazul acestui contract Beneficiarul/Inginerul a  intampinat aceleași probleme legate de mobilizarea slabă a personalului, însă cel mai mult s-a observat lipsa unui management corespunzator și a unei planificări din partea Antreprenorului. Principalele obiecte proiectate  pentru cele 4 orașe sunt deja ridicate iar ritmul de lucru este bun. În cazul continuării în același ritm, al mobilizării  și suplimentării resurselor, Antreprenorul are capacitatea de a finaliza acest contractchiar daca a fost depasita perioada de excutie contractual stabilita iar Antreprenorului i se aplica penalitati. Estimativ, pe baza Graficului de Executie elaborat de catre Antreprenor, lucrarile vor putea fi receptionate in luna decembrie a acestui an.
Lipsa de experienta a Antreprenorului, dovedita pe parcursul implementarii contractului, nu putea fi cunoscuta de catre Beneficiar la momentul atribuirii contractului. Beneficiarul a atribuit contractul in mod corect si legal celui care a facut dovada calificarii/eligibilitatii/experientei sale, asa cum s-a cerut prin fisa de date a achizitiei.
La aceasta data, dat fiind faptul ca se inregistreaza intarzieri in rambursarea de catre MFE a sumelor necesare platii lucrarilor executate, deoarece Masura POS-Mediu I s-a incheiat iar lucrarile sunt fazate pe urmatoarea masura, POIM, si deci in plata facturilor aferente, Antreprenorul a notificat suspendarea lucrarilor in conformitate cu Sub-Clauza 16.1 din CGC datorita neplatii facturilor in termenul contractual.
Progres Fizic: 78,58%
Progres Financiar: 68,58% 

5.     CS-CL-05 - CONSTRUCȚIA ȘI REABILITAREA SURSELOR SEAU  ÎN CARANSEBEȘ - ANTREPRENOR: AS. VEOLIA WATER SOLUTIONS - ALDONA SRL
Valoare contractată (lei, fără TVA):           27.271.673,88 lei
            Data ordin de începere:                  14 mai 2014

Contractul s-a semnat cu foarte mare întârziere (aproape 1 an și jumătate) datorită problemelor create de legislația permisivă și incoerentă a achizițiilor, care a condus la numeroase clarificări și contestații. Iata, sintetic, parcursul atribuirii contractului, care face dovada celor anterior mentionate:
  • Anunţ de participare nr. 140861/30.11.2012.
  • Anunţ în JOUE nr. 2012/S/233-383553.
  • Proces Verbal de Deschidere Oferte - nr. R280/28.01.2013.
  • Emitere Raport Procedură nr. R 2889/26.07.2013.
  • Depunerea a  două contestaţii: 
      • SC CONSTRUCŢII ERBAŞU S.A., cu adresa 2695/05.08.2013
      • SC PASSAVANT ROEDIGER GMBH (fără număr), din data de 02.08.2013 
  • Decizie CNSC nr. 3232/362 C10/3344, 3493 din 09.09.2013 – respingerea celor două contestaţii.
  • Plângere depusă de SC PASSAVANT ROEDIGER GMBH la Curtea de Apel Timişoara, dosar 964/59/213.
  • Emitere Hotărâre Civilă nr. 9440/14.10.2013 de Curtea de Apel. 
  • Cerere revizuire dosar depusă de SC AQUACARAS SA şi VEOLIA  la  Curtea de Apel cu nr.  1131/59/2013.
  • Emitere  Hotărârea Civilă nr. 21/14.01.2014 de Curtea de Apel - respinge cererea de revizuire a dosarului şi dispune re-evaluarea. 
  • Emitere nou  Raport al Procedurii, cu nr. R206/17.01.2014.
  • Contestare raport procedură de VEOLIA cu adresa numărul 2716/28.01.2014. 
  • Decizie CNSC nr. 592/C4/248/27.02.2014 admite contestaţia VEOLIA şi decide reevaluarea. 
  • Plângere depusă de firma Passavant la Curtea de Apel.
  • Termen de judecată: 16.04.2014. Curtea de Apel a respins plângerea depusă de Passavant.
  • Informare asupra ofertei câștigătoare: 24.04.2014
  • Semnare contract: 07.05.2014, cu firma Veolia.
  • Termen de execuţie: 21 luni 
Cu toate acestea, Antreprenorul s-a mobilizat foarte bine iar lucrarile au fost finalizate in perioada de executie stabilita contractual. 
Totusi, a fost semnat un Act Aditional de extindere a perioadei de executie, in conformitate cu clauzele contractuale, datorita faptului ca intarzierile aparute pe contractul de retele aferent, care asigura influentul necesar functionarii statiei de epurare, respectiv CS-CL-07, s-au reflectat si asupra acestuia, statia fiind in imposibilitatea de a fi pusa in functiune in pofida faptului ca lucrarile au fost finalizate. Evenimentele sunt descrise in cele ce urmeaza:
Prin adresa nr.150/04.11.2015 Antreprenorul a comunicat Inginerului/Beneficiarului intentia sa de a incepe in data de 16.11.2015 testele electromecanice pentru toate echipamentele de pe fluxul tehnologic de tratare si a evidentiat necesitatea alimentarii statiei de epurare cu apa uzata (influent) incepand cu data de 16.12.2015, in vederea demararii testelor la punerea in functiune si pornirea procesului biologic.
Ulterior, prin adresa nr.OUT-173/17.12.2015 Antreprenorul a trimis Inginerului/Beneficiarului, in conformitate cu prevederile clauzei 20.1 Revendicarile Antrepenorului, instiintarea prin care a descris evenimentul si circumstantele care au determinat aparitia revendicarii, respectiv lipsa influentului in vederea efectuarii testelor de functionare si a solicitat alimentarea statiei de epurare cu apa uzata (influent) cel tarziu la data de 04.01.2016.
Consecintele lipsei influentului in Statia de Epurare constau in imposibilitatea efectuarii testelor la punerea in functiune precum si a testelor functionale si de pornire a procesului biologic, in conformitate cu cu prevederile clauzei 9.1 Obligatiile Antreprenorului si respectand Cerintele de Testare ale Beneficiarului exprimate in Sectiunea 6 - Testare Apa Uzata, Partea a 2-a din Cerinte Generale. Astfel, in Conditii Generale Contractare – Clauza 9.1 Obligaţiile Antreprenorului, se stipuleaza urmatoarele:
“Cu excepţia altor prevederi ale Condiţiilor Speciale, Testele la Terminare se vor efectua în următoarea succesiune:
(a)      teste preliminare punerii în funcţiune, care vor include inspecţii specifice şi teste funcţionale („la cald” şi „la rece”) pentru a demonstra că fiecare componentă a Echipamentelor poate să funcţioneze în condiţii de siguranţă în următoarea etapă, (b);
(b)      teste la punerea în funcţiune, care vor include teste specifice de funcţionare pentru a demonstra că Lucrările sau Sectoare de lucrări pot funcţiona în condiţii de siguranţă şi aşa cum este specificat, în toate condiţiile admisibile de funcţionare; şi
(c)      probe de funcţionare, care vor demonstra că Lucrările sau Sectoarele de lucrări pot funcţiona în condiţii de siguranţă, conform prevederilor Contractului.”
Iar in Cerintele Autoritatii Contractante Sectiunea 6 Testare Apa Uzata, Partea 2a Cerinte Generale, este mentionat ca:
“4       DARE IN EXPLOATARE ŞI TESTE LA DARE IN EXPLOATARE
4.1     Generalităţi
1 .      Testele de dare în exploatare se efectuează după testele anterioare dării în exploatare. Testele de dare în exploatare vor fi desfăşurate pe toate componentele civile, mecanice, electrice şi de instrumentatie si control, cu condiţia existenţei unui debit real prin Statie. Testele trebuie să demonstreze că, în condiţii de debit real, Statia indeplineste cerinţele din proiectul Antreprenorului şi Cerinţele Autorităţii Contractante.”
Prin adresa nr.OUT - 179/14.01.2016 Antreprenorul a prezentat Revendicarea Detaliata Interimara Nr.1 a evenimentului si a respectat Instructiunile Inginerului transmise prin adresa  CS-CL-05/CP/0355Aot/14.01.2016 de a pastra inregistrarile acestei scrisori in biroul de Proiect al Antreprenorului. Pana la aceasta data nu a fost asigurata alimentarea Statiei de Epurare cu apa uzata (influent).
In circumstantele descrise mai-sus, Antreprenorul a incadrat revendicarea sa in conditiile contractuale stipulate in CGC, Sub-Clauza 20.1 – Revendicarile Antreprenorului, coroborata cu Sub-Clauza 8.4 - Prelungirea Duratei de Executie si cu Sub-Clauza 1.1.3.3 - Durata de Executie.
La aceasta data, Contractul se afla in perioada de Receptie la Terminarea Lucrarilor.
Progres Fizic: 100%
Progres Financiar: 88,63%.

6.     CS-CL-06 – REABILITAREA ȘI EXTINDEREA CONDUCTELOR DE TRANSMISIE, REȚELEI DE DISTRIBUȚIE ȘI CANALIZARE ÎN REȘIȚA - ANTREPRENOR: AS. HIDROCONSTRUCTIA - ELECTROSISTEM
Valoare contractată (lei, fără TVA):           55.500.000 lei
             Data ordin de începere:                 14 aprilie 2014 

Acesta este cel mai mare contract FIDIC Roșu din proiect, atât ca valoare cât și ca volum de lucrări iar Antreprenorul a început lucrările cu o mobilizare bună, care pe parcurs s-a diminuat însă. Si in acest caz procedura de atribuire a fost anevoioasa. 
Au fost deschise mai multe fronturi de lucru, însă nu există încă tronsoane finalizate, care să permită decontarea lucrărilor.
Pe parcurs au apărut problemele legate de forța de muncă a Antreprenorului. Deși la un moment dat au existat 22 de echipe de lucru, odată cu ianuarie 2015 numărul acestora a scăzut datorita reorganizarii interne a SC Hidroconstructia SA, la nivel de tara. A scăzut deci și progresul contractului, apărând și probleme cu organizarea și mobilizarea. Necesarul contractului este de 800 oameni însă în acest moment se lucrează doar cu  maxim 100.
Ca măsuri luate, Beneficiarul și Inginerul au realizat numeroase întrevederi cu managementul Antreprenorului și au fost asigurați că toate problemele vor fi rezolvate în cel mai scurt timp iar contractul va fi finalizat in perioada imediat urmatoare. 
Lipsa de experienta a Antreprenorului, dovedita pe parcursul implementarii contractului, precum si intentiile privind reorganizarea interna a societatii nu puteau fi cunoscute de catre Beneficiar la momentul atribuirii contractului. Beneficiarul a atribuit contractul in mod corect si legal celui care a facut dovada calificarii/eligibilitatii/experientei sale, asa cum s-a cerut prin fisa de date a achizitiei.
Ca si o nota generala asupra acestui Contract, managementul defectuos, aproape inexistent, al Antreprenorului a generat progresul fizic slab inregistrat la aceasta data si calitatea slaba a lucrarilor executate, motiv pentru care Inginerul a emis nenumarate Note de Neconformitate in vederea remedierii lucrarilor. Calitatea slaba a lucrarilor executate a condus si la un progres financiar foarte mic raportat la volumul lucrarilor executate, Inginerul respingand la plata lucrarile neconforme sau care prezentau neconformitati si necesitau remedieri.
Perioada de executie stabilita contractual a fost depasita dar Antreprenorul a inaintat o revendicare, consecinta a intarzierilor cauzate de catre Autoritati, revendicare care inca nu si-a incetat efectele si deci nu poate fi estimata cu exactitate perioada de extensie a duratei de executie la care Antreprenorul este indreptatit.
La aceasta data, dat fiind faptul ca se inregistreaza intarzieri in rambursarea de catre MFE a sumelor necesare platii lucrarilor executate, deoarece Masura POS-Mediu I s-a incheiat iar lucrarile sunt fazate pe urmatoarea masura, POIM, si deci in plata facturilor aferente, Antreprenorul a notificat reducerea ritmului executiei lucrarilor in conformitate cu Sub-Clauza 16.1 din CGC datorita neplatii facturilor in termenul contractual.
Progres Fizic: 30,44%
Progres Financiar: 14,45%

7.     CS-CL-07 – REABILITAREA ȘI EXTINDEREA CONDUCTELOR DE TRANSMISIE, REȚELEI DE DISTRIBUȚIE ȘI CANALIZARE ÎN CARANSEBEȘ ȘI BĂILE HERCULANE - ANTREPRENOR: HIDROCONSTRUCTIA S.A.
Valoare contractată (lei, fără TVA):           32.200.000,00 lei 
Data ordin de începere:                      12 august 2014

Problemele întâmpinate și măsurile întreprinse de Beneficiar și de Inginer sunt similare.
Au fost inregistrate intarzieri inca din perioada de atribuire a contractului:

  • Anunţ de participare nr. 146167/30.08.2013
  • Anunţ în JOUE nr. 2013/S/170-295169/03.09.2013.
  • Proces Verbal de Deschidere Oferte - nr. R 4403/22.10.2013
  • Emitere Raport Procedură nr. R 915/14.02.2014
  • Depunerea a  trei contestaţii: 
§  SC TEHNOCER SRL  , cu adresa 309/21.02.2014
§  Ludwig Pfeiffer AG -  cu adresa nr. 157/24.02.2014
§  SC DCO General SRL – cu adresa nr. 129/24.02.2014
  • Decizie CNSC nr. 722/C11/609/630/654 din 12.03.2014  – respingere contestaţie Tehnocer şi admitere contestaţii Ludwig Pffeifer AG şi  SC DCO General SRL.
  • Stadiu: În reevaluare (s-a desfăşurat licitaţia electronică).
  • Termen emitere raport procedură: 30.04.2014.
  • Termen de execuţie: 20 luni 
  • Data semnare contract: 26.06. 2014

In cazul acestui contract au aparut mai multe evenimentele imprevizibile care au condus la depasirea perioadei de executie contractual stabilite. Principalul eveniment este legat de descoperirea unor site-uri arheologice, atat in Caransebes cat si in Baile Herculane. Conform legislatiei in vigoare, Certificatul de descarcare arheologica se emite de catre Comisia nationala de Arheologie in maxim 12 luni de la solicitarea facuta catre muzeul din aria zonei in care s-a produs descoperirea arheologica. 
Pe de alta parte, pe amplasamentul rezervoarelor 2x2500mc din Caransebes se afla o constructie ce trebuie demolata de catre apartinatori si care face imposibila la acest moment executia obiectivului. Subliniem faptul ca demolarea constructiilor existente nu fac parte dintre lucrarile incluse in contract. Astfel, se poate deduce ca din vina autoritatilor amplasamentul nu este liber de sarcini. Tot in legatura cu executia acestor rezervoare este necesara translatarea amplasamentului acestora pentru a se pastra zona de garda fata de liniile LEA 20KV, conform impunerilor ENEL in vederea obtinerii avizului de la aceasta autoritate. Nu a fost anticipat un astfel de eveniment la momentul atribuirii si nici nu a fost emisa o astfel de solicitare la data obtinerii avizelor de principiu.   
Au mai aparut si alte evenimente imprevizibile dintre care se pot enumera: schimbarile de solutii din foraj orizontal Dn1200 in subtraversare Dn 800, prin adaptarea la situatia din teren a proiectului, solutie noua pentru subtraversarea podetelor impusa de catre Apele Romane, impunerea de catre SRCF Timisoara de elaborare si prezentare a unui proiect de subtraversare a liniilor CF de pe traseul colectorului principal in vederea obtinerii autorizatiei de executie a subtraversarii, etc. Asa cum am prezentat in descrierea contractului de lucrari CS-CL-05, acest din urma eveniment a influentat in mod negativ si evolutia contractului anterior mentionat si a condus la extinderea perioadei de executie a acestuia. 
Evenimentele produc inca efecte si deci nu a putut fi determinata perioada de timp cu care este indreptatit Antreprenorul sa i se extinda perioada de executie. Ca urmare a revendicarilor sale, in conformitate cu prevederile clauzelor contractuale, Antreprenorul va beneficia de extinderea perioadei de executie, dupa finalizarea procedurii impuse de Sub-Clauza 3.5. 
La aceasta data, dat fiind faptul ca se inregistreaza intarzieri in rambursarea de catre MFE a sumelor necesare platii lucrarilor executate, deoarece Masura POS-Mediu I s-a incheiat iar lucrarile sunt fazate pe urmatoarea masura, POIM, si deci in plata facturilor aferente, Antreprenorul a notificat reducerea ritmului executiei lucrarilor in conformitate cu Sub-Clauza 16.1 din CGC datorita neplatii facturilor in termenul contractual.
Progres Fizic: 50,50%
Progres Financiar: 20,91%

  1. CS-CL-08 - REABILITAREA ȘI EXTINDEREA CONDUCTELOR DE TRANSMISIE, REȚELEI DE DISTRIBUȚIE ȘI CANALIZARE ÎN BOCȘA - ANTREPRENOR: AS. PFEIFFER – GRUP CONSTRUCT
Valoare contractată (lei, fără TVA): 40.076.858,52 lei
             Data ordin de începere:       12.08.2014 

Contractul a fost semnat cu întârziere foarte mare datorată contestațiilor foarte numeroase depuse chiar de  Antreprenor în timpul licitației, când avea calitatea de ofertant. Acest aspect a fost adus la cunoștința autorităților în repetate rânduri la acel moment. Astfel, istoricul atribuirii contractului este dupa cum urmeaza:
  • Anunţ de participare nr. 145870/15.08.2013
  • Anunţ în JOUE nr. 2013/S/159/278428/17.08.2013
  • Proces Verbal de Deschidere Oferte - nr.  R 3976/04.10.2013
  • Emitere Raport Procedură nr. R 241/20.01.2014
  • Depunerea a  trei contestaţii: 
      • SC ELECTROSISTEM – cu adresa nr. 334/29.01.2014
      • COOPERATIVA EDILE APENINO IItalia – fără număr din data de 30.01.2014
      • Ludwig Pfeiffer AG – cu adresa nr. TM/75 din 30.01.2014
  • Decizie CNSC nr. 621/C6/280/293/294 din 04.03.2014 – admite contestaţie Electrosistem şi respinge contestaţii  emise de Cooperativa Edile şi Ludwig Pfeiffer. Se dispune reevaluarea.
  • Plângeri la Curtea de Apel emise de Cooperativa Edile, respectiv de Ludwig Pfeiffer AG.
  • Termen de judecată: 09.04.2014
  • Raport de reevaluare aprobat și comunicare rezultat procedură  – 28.04.2014
  • Termen de execuţie: 20 luni 
  • Data semnare contract: 05.08.2014

Mobilizarea Antreprenorului a fost foarte întârziată, lucrările începând abia în luna noiembrie 2014. Tot ca un rezultat a permisivității legislației achizițiilor, toate asigurările date de renumita firmă Ludwig Pfeiffer și în baza cărora a câștigat toate litigiile din perioada de ofertare, conform cărora dispune de forță de muncă competentă și suficientă și de capacitate tehnică corespunzătoare, se pare că nu a putut să-și respecte oferta asumată, progresul fizic fiind foarte mic.
Umare a masurilor luate de catre Beneficiar și Inginer, din ianuarie 2015 s-a mărit substanțial numărul echipelor și s-a îmbunătățit ritmul de execuție. 
Acestor aspecte li se adaugă tipicele probleme neimputabile Antreprenorului, constând în intervenții ale autorităților locale, care nu au legătură cu proiectul și care obstrucționează în mod constant realizarea lucrărilor de către Antreprenor. 
Ca exemplu concret, Antreprenorul trebuia să adapteze proiectul tehnic la condițiile din teren, pentru care a trebuit să solicite autorizare de la Primăria Bocșa (aceeași Primărie care refuză să elibereze autoritația de construire pentru CL 01 , în cazul STAP Bocșa). Motivul adaptării este acela că la pozarea unei conducte de canalizare în zona verde din proiect, s-a constatat că acolo există o  conductă de gaz și rețea de înaltă tensiune, singura soluția fiind pozarea rețelei în carosabil (pe o porțiune mică). Aceste utilități au fost descoperite în condițiile în care Beneficiarul a anunțat Primăria Bocșa din timp unde vor fi executate lucrări și că acestea sunt de anvergură (47 km canal), deoarece orașul Bocșa nu beneficiază de acest serviciu public.
Totodată, a fost anunțata primăria de la începutul proiectului să nu execute lucrări de asfaltare, deoarece vor începe lucrările la rețelele de apă și canalizare. Se pare că nu s-a ținut seama de proiectul acesta și de calendarul de lucrări, pentru că în Bocșa au fost realizate lucrări de asfaltare iar primăria a solicitat Antreprenorului neafectarea străzilor lăturalnice, deși acestea nu beneficiază de servicii de apă și canalizare. Mai mult, pentru porțiunea mică de asfalt în care se va poza conducta urmare a adaptării în teren (care nu poate fi imputată proiectantului sau Antreprenorului), Primăria  a solicitat Antreprenorului refacerea întregii străzi și nu doar a zonei afectate, așa cum este prevăzut în FIDIC și în contractul de lucrări.
La investigarea și analizarea datelor tehnice  împreună cu Antreprenorul, s-a constatat că stratul de bază pentru asfaltul în cauză este de fapt pământ lutos, ori sistemul carosabil ce urmează a fi refăcut de Ludwig Pfeiffer este în mod clar mult mai bun, de calitate mult superioară.  
Antreprenorul a solicitat permise de spargere dar autoritatile locale au refuzat emiterea acestora, fapt care au produs intarzieri in executia lucrarilor. Din aceasta cauza, Antreprenorul a inaintat revendicari care vor duce la extinderea perioadei de executie dupa stingerea efectelor acestor evenimente imprevizibile aparute, din vina autoritatilor. 
Pe de alta parte au fost descoperite vestigii arheologice pe strada Ion Vidu, eveniment care produce in continuare efecte ca si cazul contractului CS-CL-07.
Si tot ca si cazul contractului anterior mentionat, ca urmare a revendicarilor sale, in conformitate cu prevederile clauzelor contractuale, Antreprenorul va beneficia de extinderea perioadei de executie, dupa finalizarea procedurii impuse deSub-Clauza 3.5.
La aceasta data, dat fiind faptul ca se inregistreaza intarzieri in rambursarea de catre MFE a sumelor necesare platii lucrarilor executate, deoarece Masura POS-Mediu I s-a incheiat iar lucrarile sunt fazate pe urmatoarea masura, POIM, si deci in plata facturilor aferente, Antreprenorul a notificat suspendarea lucrarilor in conformitate cu Sub-Clauza 16.1 din CGC datorita neplatii facturilor in termenul contractual.
Progres Fizic: 35,24%
Progres Financiar: 29,26%

  1. CL 09 - REABILITAREA ȘI EXTINDEREA CONDUCTELOR DE TRANSMISIE, REȚELEI DE DISTRIBUȚIE ȘI CANALIZARE ÎN BOCȘA - ANTREPRENOR: HIDROCONSTRUCTIA SA
Valoare contractată (lei, fără TVA): 30.168.611,00 lei 
             Data ordin de începere:       25.06.2014

Hidroconstrucția SA fiind Antreprenorul si pe acest contact,  au fost întâmpinate aceleași probleme ca în cazul CL 06 și CL 07, cu mențiunea că inițial mobilizarea a fost foarte bună, cu personal suficient. Din ianuarie 2015 insă a scăzut gradul de mobilizare din motivul lipsei de resurse a Antreprenorului iar beneficiarul împreună cu Inginerul au pus această problemă în vederea conducerii societatii. 
Si acest contract a fost semnat cu intarziere din motive independente de vointa Beneficiarului. Iata care este, sintetic, istoricul atribuirii contractului:
  • Anunţ de participare nr. 148821/13.01.2013
  • Anunţ în JOUE nr. 2014/S/011-015 858//15.08.2013
  • Proces Verbal de Deschidere Oferte - nr.  R 1257/04.03.2014
  • In evaluare (s-au depus 19 oferte care necesită un volum enorm de muncă de evaluare).
  • Termen de execuţie: 16 luni 
  • Data semnare contract: 25.06.2014
Lipsa de experienta a Antreprenorului, dovedita pe parcursul implementarii contractului, precum si intentiile privind reorganizarea interna a societatii nu puteau fi cunoscute de catre Beneficiar la momentul atribuirii contractului. Beneficiarul a atribuit contractul in mod corect si legal celui care a facut dovada calificarii/eligibilitatii/experientei sale, asa cum s-a cerut prin fisa de date a achizitiei.
Perioada de executie stabilita contractual a fost depasita.
La aceasta data, dat fiind faptul ca se inregistreaza intarzieri in rambursarea de catre MFE a sumelor necesare platii lucrarilor executate, deoarece Masura POS-Mediu I s-a incheiat iar lucrarile sunt fazate pe urmatoarea masura, POIM, si deci in plata facturilor aferente, Antreprenorul a notificat reducerea ritmului executiei lucrarilor in conformitate cu Sub-Clauza 16.1 din CGC datorita neplatii facturilor in termenul contractual.
Progres Fizic: 56,85%
Progres Financiar: 12,30%

  1. CS-CL-10 - REABILITAREA ȘI EXTINDEREA CONDUCTELOR DE TRANSMISIE, REȚELEI DE DISTRIBUȚIE ȘI CANALIZARE ÎN ORAVIȚA - ANTREPRENOR: AS. PFEIFFER – GRUP CONSTRUCT
Valoare contractată (lei, fără TVA):           20.998.965,96 lei
             Data ordin de începere:                 25 august 2014

Antreprenorul fiind tot Ludwig Pfeiffer – ca în cazul CL 08 Rețele Bocșa  -  s-au întâmpinat aceleași întârzieri și aceleași probleme de mobilizare. Contractul a fost semnat abia în 08.08.2014, cu ordinul de începere în data de 25.08.2014 iar personalul a fost mobilizat abia în noiembrie 2014.
Istoricul atribuirii contractului, succint este urmatorul:
  • Anunţ de participare nr. 185981/23.08.2013
  • Anunţ în JOUE nr. 2013/S 165-287704/27.08.2013
  • Proces Verbal de Deschidere Oferte - nr.  R 4253/17.10.2013
  • Emitere Raport Procedură  - 25.04.2014
  • Termen de execuţie: 19 luni 
  • Transmitere raport procedură cu observații de către UCVAP: 28.04.2014
  • Transmitere solicitare clarificări către ofertanți, conform observațiilor UCVAP : 28.04.2014
  • Data semnare contract: 08.08.2014
În plus față de cele de mai sus, tot  în cazul acestui contract au apărut și o serie de factori particulari, care au condus la prelungirea termenului de implementare a sa, şi anume:
§  datorită particularităţilor  oraşului, cu străzi foarte înguste şi cu un singur sens de circulaţie), Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a impus revizuirea repetată a documentaţiei tehnice, fapt care a generat o serie de întârzieri
§  a fost depus şi un număr foarte mare de oferte foarte complexe din punct de vedere tehnic şi a fost necesară o verificare tehnică  riguroasă  a acestora, care să asigure că ofertanţii au respectat caietul de sarcini şi implicit condiţiile specifice impuse de CNADNR.
§  existenţa unor neclarităţi şi suspiciuni în ceea ce priveşte capacitatea tehnică şi financiară declarate de unii ofertanţi, care a generat un număr mare de solicitari de clarificări din partea comisiei de evaluare
In timpul implementarii contractului au aparut evenimente imprevizibile care au dat dreptul Antreprenorului sa notifice revendicarea extensiei de timp a perioadei de executie. Revendicarea Antreprenorului se refera la executia lucrarilor de pozare conducte de apa si canalizare din Oravita, iar Antreprenorul revendica extinderea de timp si costuri suplimentare fata de conditiile initiale datorita intarzierilor provocate de catre autoritati in obtinerea avizului de executie a lucrarilor in drumul national si in zona de siguranta a drumului national, respectiv DN 57 si DN 57 B in circumstantele descrise in paragrafele urmatoare.
Asa cum s-a precizat anterior, Data de Incepere a fost stabilita a fi 25.08.2014, iar in data de 12.09.2014 a fost efectuata predarea amplasamentului si a bornelor de reper de catre Beneficiar conform adresei Beneficiarului nr.4202/PIU/CS-CL 10/12.09.2014.
Dupa predarea de amplasament si dupa materializarea coordonatelor in teren,  s-a constatat ca amplasamentul pe care urmeaza sa se pozeze conductele de canalizare si alimentare cu apa,  este situat in zona de siguranta a drumului national 57 si 57 B.  Antreprenorul a prezentat graficul initial de executie lucrari (revizia 0) indata de 09.11.2014, conform caruia trebuiau incepute printre alte fronturi,si  lucrarile din zona de siguranta a DN 57 si DN 57B si a sesizat prin adresa OR 94/28.11.2014-Notificare de revendicare nr 1,  ca pe mai multe strazi din contract lucrarile de pozare a conductelor de alimentare cu apa si canalizare urmeaza sa fie pozate in drumul national sau in zona de siguranta a drumului national.
Inginerul, cu adresa nr.CS-CL10/IU/096 Bot/15.12.2014, informeaza Beneficiarul referitor la sesizarea Antreprenorului in legatura cu faptul ca  amplasamentul pe care urmeaza sa se pozeze conductele de canalizare si alimentare cu apa au  amplasamentul  in zona de siguranta a drumului national. Antreprenorul a intocmit si depus documentatia pentru obtinerea Avizului de lucru  catre DRDP Timisoara  cu adresa nr. OR 39/15.10.2014 (cu nr.inregistrare DRDP 21198/15.10.2014) iar in data de 16.10.2014 a fost depusa aceeasi documentatie catre SDN Orsova cu nr. OR 40 (nr.inregistrare 4518/16.10.2014), aviz de lucru care a fost pimit cu adresa D.R.D.P. nr.6664/25.08.2015. In circumstantele descrise mai-sus, Antreprenorul incadreaza revendicarea sa in conditiile contractuale stipulate in CGC, Sub-Clauza 20.1 – Revendicarile Antreprenorului, coroborata cu Sub-Clauza 8.5(b) – „aceste autoritati (nota: autoritati publice) intarzie sau impiedica lucrarile Antreprenorului”. Astfel, a fost semnat un Act Aditional care a marit perioada de executie cu 9 luni. 
Ca si o nota generala asupra acestui Contract, managementul defectuos, aproape inexistent, al Antreprenorului a generat progresul fizic slab inregistrat la aceasta data si calitatea slaba a lucrarilor executate, motiv pentru care Inginerul a emis nenumarate Note de Neconformitate in vederea remedierii lucrarilor. Calitatea slaba a lucrarilor executate a condus si la un progres financiar foarte mic raportat la volumul lucrarilor executate, Inginerul respingand la plata lucrarile neconforme sau care prezentau neconformitati si necesitau remedieri.
La aceasta data, dat fiind faptul ca se inregistreaza intarzieri in rambursarea de catre MFE a sumelor necesare platii lucrarilor executate, deoarece Masura POS-Mediu I s-a incheiat iar lucrarile sunt fazate pe urmatoarea masura, POIM, si deci in plata facturilor aferente, Antreprenorul a notificat reducerea ritmului executiei lucrarilor in conformitate cu Sub-Clauza 16.1 din CGC datorita neplatii facturilor in termenul contractual.
Progres Fizic: 27,75%
Progres Financiar: 14,48%

  1. CS-CL-11 - REABILITAREA ȘI EXTINDEREA CONDUCTELOR DE TRANSMISIE, REȚELEI DE DISTRIBUȚIE ȘI CANALIZARE ÎN ORAVIȚA - ANTREPRENOR: AS. EMILIANO VEST – VERTA TEL – CONCORDIA COM TRADE 
Valoare contractată (lei, fără TVA):           27.700.000 lei
             Data ordin de începere:                 21 iulie 2014

Intarzierile au aparut inca din faza de atribuire a contractului. succint, istoricul fiind urmatorul: Mobilizarea Antreprenorului a fost foarte slabă și târzie pe parcursul anului 2015 a condus la situatia actuala a contractului.
  • Anunţ de participare nr. 145840/15.08.2014
  • Anunţ în JOUE nr. 2013/S/159/278/436/17.08.2014
  • Proces Verbal de Deschidere Oferte - nr.  R 4145/14.10.2013
  • Emitere Raport Procedură nr. R 1782/PIU/20.01.2014
  • Depunerea a  două contestaţii: 
      • Ludwig Pfeiffer AG – cu adresa nr. TM/60 din 28.01.2014
      • SC Emliano vest SRL – cu adresa din data de 28.01.2014
  • Decizie CNSC nr. 607/C 4/279/291  din 28.02.2014.2014 – se admit cele două contestaţii şi se dispune reevaluarea.
  • În reevaluare
  • Termen estimat pentru finalizare reevaluare – 30.04.2014
  • Termen de execuţie: 20 luni 
  • Data semnare contract: 21.07.2014
Și în acest caz, Antreprenorul a fost notificat și a fost convocat la numeroase discuții, datorita unei foarte slabe mobilizari si a unui management defectuos. Rezultatul acestora fiind o îmbunătățire a ritmului de lucru, creșterea numărului de echipe.
Deasemenea si in cazul acestui contract au aparut evenimente imprevizibile produse de catre intarzierea emiterii unor acorduri/avizze/autorizatii de catre autoritati, in acest caz CNADR. In urma revendicarii inaintate de catre Antreprenor a fost semnat un Act Aditional care a extins perioada de executie contractual stabilita initial cu 8 luni. 
La aceasta data, dat fiind faptul ca se inregistreaza intarzieri in rambursarea de catre MFE a sumelor necesare platii lucrarilor executate, deoarece Masura POS-Mediu I s-a incheiat iar lucrarile sunt fazate pe urmatoarea masura, POIM, si deci in plata facturilor aferente, Antreprenorul a notificat rezilierea Contractului in conformitate cu Sub-Clauza 16.2 din CGC datorita neplatii facturilor in termenul contractual.
Progres Fizic: 29,90%
Progres Financiar: 15,20%

  1. CS-CL-12- REABILITAREA ȘI EXTINDEREA CONDUCTELOR DE TRANSMISIE, REȚELEI DE DISTRIBUȚIE ȘI CANALIZARE ÎN ANINA - ANTREPRENOR INITIAL: DINAMIC COMPANY SRL
Valoare contractată (lei, fără TVA):           26.580.000 lei
              Data ordin de începere:                            30 aprilie 2014
            Contract reziliat si aflat in procedura de reatribuire. 
Acesta este contractul pe care au fost întâmpinate cele mai mari probleme.
Cu toate că Antreprenorul s-a mobilizat foarte bine inițial, pe parcurs a schimbat soluția din proiect în ceea ce privește materialul de pozare conducte, fara acceptul Beneficiarului/Inginerului, din vointa proprie.
În caietul de sarcini, în proiectul tehnic, în contractul semnat, este prevăzut nisipul ca material de pozare. Fără știrea și aprobarea nimănui, Antreprenorul a început să folosească zgură metalurgică (deșeuri de furnal) – material toxic si radioactiv care nu poate fi folosit la lucrarile de retele apa.
Inginerul și Beneficiarul, inclusiv Inspectoratul de Stat în Construcții,  au notificat de nenumărate ori Antreprenorul să oprească utilizarea acestui material care, pe lângă faptul că nu corespunde cu cerințele contractuale ale caietului de sarcini, nu corespunde nici standardelor standardelor tehnice pentru paturile de pozare. Mai  mult, zgura reprezintă un pericol asupra sănătății publice. În plus în contact cu apa, zgura dezvoltă o duritate mai mare decât cea a betonului, lucru care afectează definitiv  și iremediabil conducta, cu consecințe discutabile și asupra calității apei.
Beneficiarul, Proiectantul, Inginerul, ISC și autoritățile au fost dezinformate în mod susținut de către Antreprenor asupra acestui aspect , distorsionând adevărul. S-a mers până în faza în care acesta a efectuat, din proprie inițiativă, analize asupra zgurei (însă efectuate de un expert cu  care avea o oarecare relație profesională/personală și care, evident, atestă că deșeul utilizat are aceleași caracteristici ca și nisipul din caietul de sarcini). 
Toate notificările primite de la Inginer și Beneficiar au rămas fără rezultat, Antreprenorul refuzand cu obstinație să respecte condițiile contractuale, pe care le-a licitat și și le-a asumat în mod conștient în oferta sa
Lucrurile nu s-au oprit aici, în loc să se mobilizeze în executarea corectă a lucrărilor, Antreprenorul   a inițiat demersuri către toate părțile implicate în proiect și către autorități, toate fără bază legală sau tehnică și lipsite de orice etică profesională, mergând până  la acuzații grave și fără suport  la adresa Inginerului și Beneficiarului.  
Înșiși reprezentantii BEI, AM, MFE au afirmat la ședința din 11-12.11.2014 că acesta este un caz fară precedent iar concluzia generală a fost că această situaţie provocată şi întreţinută de către Antreprenor, nu poate genera decât întârzieri şi că Antreprenorul trebuie să se conformeze obligatoriu cerinţelor contractuale.
Deși avansul a fost plătit conform contractului acesta nu a fost utilizat în cadrul contractului, dovada fiind faptul ca forța de muncă a părăsit compania nefiind remunerată si  nu au fost aprovizionate materialele contractate ci unele mult mai slabe din punct de vedere calitativ si deci mai ieftine care nu au putut fi acceptate de catre Beneficiar/Inginer.
În plus, Antreprenorul  și-a declarat insolvența, poate și pentru a se putea sustrage de la plata obligațiilor fiscale și a penalităților contractuale (care sunt apreciabile).
Personalul din șantier a recunoscut faptul că lucrează cu nerespectarea condițiilor contractuale și că materialele folosite nu sunt corespunzătoare și nu sunt în concordanță cu condițiile contractuale. Însuși Managerul de Proiect nu a fost remunerat de mai multe luni de zile si a părăsit locația.
Inginerul a cerut informații în mod repetat și a fost informat că în luna martie 2015 se va mobiliza toată forța de muncă disponibilă și vor fi asigurate toate condițiile pentru finalizarea contractului cu respectarea tuturor conditiilor impuse prin contract/Documentatia de atribuire. 
Pe acest fond, datorita faptului ca Antreprenorul nu si-a respectat nici una dintre obligatiile sale ci a actionat impotriva tututror legilor, prevederilor contractuale, normativelor/standardarilor aplicabile, in luna martie 2015, Beneficiarul a reziliat contractul. 
La data prezentei contractul este in procedura de re-atribuire. In mod evident pana la semnarea contractului cu un nou antreprenor vor fi necesare minim 5 luni, ceea ce conduce la o estimare a datei de incepere a lucrarilor decembrie 2016 – ianuarie 2017.

Stadiul implementarii Proiectului este prezentat in mod sintetic in – Anexa 1.
Un alt impediment in buna desfasurare a implementarii proiectului este dificultatea de a accesa creditul de cofinantare SC Aquacaras SA incercand inca din anul 2012 sa contracteze acest credit insa pana in prezent nici o banca nu s-a prezentat pentru atribuire. 
Pana la ora actuala au fost lansate 4 licitatii deschise pe SEAP si 12 Invitatii de participare la negociere directa  insa nu s-a reusit contractarea. Ultima documentatie a fost lansata in data de 11 octombrie 2016 . 

 Fazarea sau etapizarea implementarii proiectelor de infrastructura mare reprezinta una din masurile premise de regulamentele europene si una din actiunile asumate de autoritatile romane in cadrul planului agreat cu Comisa Europeana pentru implementarea  programelor operationale in perioada 2007-2013 , care va permite pe de o parte continuarea finantarii proiectelor din fonduri europene nerambursabile si , pe de alta parte finalizarea acestora si atingerea obiectivelor asumate pentru dezvoltarea infrastructurii din sectorul de mediu.
Precizări privind metodologia de fazare a proiectelor 
Trebuie ținut cont de faptul că documentele de închidere ale POS “Mediu” 2007-2013 se pot depune la CE cel târziu la data de 31 martie 2017; SC Aquacaras SA a depus deja documentatia de inchidere a Fazei I. 
Beneficiarul a ţinut cont de condițiile stabilite de Comisia Europeana legate de fazare, respectiv obiecte identificabile din punct de vedere fizic și financiar, dar cu amendamentele legate de utilizare; 
Beneficiarul, împreună cu Asistența tehnica a  proiectului şi cu constructorii au determinat componentele și/sau contractele din cadrul proiectului care vor fi finanțate în cele două perioade de programare, respectiv POS Mediu 2007-2013 și POIM 2014-2020; 
Beneficiarul a ținut cont de faptul că investițiile vor trebui finalizate cât mai repede posibil, fazarea neprespunând automat rezilierea contractelor de lucrări.
Beneficiarul a stabilit clar şi distinct categoriile de lucrări aparținând fazelor I și II, cu divizarea proiectului între cele două perioade de finanțare, în ceea ce privește obiectivele sale fizice și financiare; 
Având în vedere specificul lucrărilor finanțate prin axa prioritară 1 POS Mediu, lucrările rămase a fi finalizate în etapa II se finanţeaza prin POIM, în perioada de programare 2014-2020, în conformitate cu toate normele aplicabile perioadei respective.

Un comentariu:

  1. Buna ziua! Ce ne mai puteti spune despre proiectul CS-CL-03, care este statusul semnarii contractului de finantare in acest moment? Exista vreo sansa ca lucrarile sa reinceapa pana in primavara acestui an?

    RăspundețiȘtergere