Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



duminică, 16 august 2015

Medierea şi avantajele acesteia


 In publicatiile anterioare am discutat despre procedura medierii, avantajele acesteia si de ce sa apelam la procedura de mediere in locul instantelor de judecata.
                In continuare va voi prezenta cele mai frecvente litigii( neintelegeri, conflicte) pe care partile le pot rezolva apeland la serviciile unui mediator autorizat.

CONFLICTE(LITIGII) DE FAMILIE.
       
neintelegerile dintre soti privind continuarea casatoriei;
 exercitiul drepturilor parintesti;
 stabilirea domiciliului copiilor;
 contributia parintilor la intretinerea copiilor;
 precum si orice alte neintelegeri care apar in raporturile dintre soti cu privire la drepturi de care ei pot dispune potrivit legii;
 respectiv in legatura cu divortul si cererile accesorii acestuia(  partajul).


                    La acest tip de conflict in primul rand doresc sa va prezint ce inseamna un proces la instanta de  judecata si ce inseamna rezolvarea tuturor neintelegerilor pe cale amiabila, adica, prin procedura de mediere.

                     Calea instantei de judecata:
taxe de timbru mai mari;
timpul de rezolvare este de cel putin un an;
vor fi doua procese: 1 proces pentru divort si custodie minor(i) si 1 proces pentru partaj;
expertize;
martori;
relatiile dintre soti se deterioreaza in defavoarea minorului;
solutia este data de catre instanta de judecata;


                        Prin procedura de mediere:
taxele se reduc la jumatate
timpul de rezolvare este de maxim 30 de zile de la depunerea acordului de mediere la instanta de judecata pentru a se pronunta o hotarare de expedient;
daca cei doi soti doresc sa faca si partajul, acordul de mediere va cuprinde si partajarea bunurilor conform dorintelor lor fara a mai fi necesara o expertiza;
In procedura de mediere nu se aduc martori asa cum cere legea intr-un proces pe instanta;
relatiile dintre cei doi soti  nu vor fi grav deteriorate asa cum se intampla intr-un proces pe instanta.
Se pune foarte mare accent pe relatia dintre minor(i) si parinti dupa separarea acestora in drept.
Solutia nu este data de o terta persoana(judecatorul) ci este solutia pe care cei doi soti o considera ca fiind cea mai avantajoasa pentru ei. Adica, cei doi soti  vor stabili, de comun acord,  solutia la tot ceea ce inseamna divort, plan parental(minor) si partaj.

             Procedura de solutionare a cererii de consfintire a acordului de mediere
                                                 catre instanta de judecata

       a) după finalizarea medierii prin acord, părțile formulează „cerere de consfințire înțelegere din acord mediere”, anexează acordul de mediere (inclusiv în format electronic), achită taxa de timbru;
          b) documentația se depune la registratura Judecătoriei;
c) cererea se înregistrează, se distribuie aleatoriu și se prezintă de îndată judecătorului desemnat;
        d) nu se face procedură de regularizare a cererii de chemare în judecată și nu se fixează termen de judecată( ca la o actiune pe instanta), ci se stabileste data si ora la care partile acordului de mediere vor fi chemate de catre judecator pentru a se prezenta personal sau prin reprezentant(imputernicit);
        e) procedura are loc în camera de consiliu (nu este publica) iar dupa verificarea acordului de mediere de catre judecator, acesta va emite o hotarare de expedient.



CONFLICTE(LITIGII) DIN DOMENIUL PROTECTIEI CONSUMATORULUI.

                 Acest tip de litigiu este foarte des intalnit. Orice persoana fizica, in calitate de consumator, la un moment dat se poate lovi de urmatoarele situatii:
invoca existenta unui prejudiciu ca urmare a   achizitionarii unor produse sau servicii defectuoase;
nerespectarea clauzelor contractuale ori a garantiilor acordate de catre comerciant;
existenta unor clauze abuzive cuprinse in contractele incheiate intre consumatori si agentii economici ori a incalcarii altor drepturi prevazute de legislatia nationala sau a Uniunii Europene in domeniul protectiei consumatorilor;
litigiile din domeniul bancar.

              Se stie ca pentru a rezolva oricare dintre situatiile aratate mai sus, consumatorul trebuie sa faca o sesizare la Protectia Consumatorului, dupa care urmeaza calea instantei de judecata.
              Aceasta inseamna bani si o perioada mare de timp pentru a se rezolva, aspect care nu va rezolva nevoile imediate ale consumatorului.
                Apeland la un mediator, acesta nu mai trebuie sa urmeze procedura clasica pe care am prezentat-o mai sus iar timpul de rezolvare prin procedura medierii este de minim 2 ore si maxim 3 luni. In toata aceasta perioada, mediatorul va purta toate diligentele necesare pentru ca cele doua parti, respectiv consumatorul si agentul economic, sa ajunga la o solutie care sa le multumeasca pe ambele parti.
               In acest fel, clientul isi va rezolva problema rapid iar comerciantul nu va mai primi amenda de la Protectia consumatorului iar reputatia nu ii va fi afectata. Cand ma refer la reputatia agentului economic, ma refer in primul rand la faptul ca un proces pe instanta, care este public,  poate scade increderea consumatorilor in produsele pe care le comercializeaza.
                                                    *

             3.  CONFLICTE IN DOMENIUL LITIGIILOR DE MUNCA

         Medierea conflictelor in domeniul litigiilor de munca poate interveni in urmatoarele situatii:
litigiile individuale de muncă privind încheierea, executarea și încetarea contractelor individuale de muncă născute între salariați și angajatori;
medierea (negocierea) contractelor colective de munca;
solutionarea conflictelor de la locul de munca care apar intre colegi sau intre departamente ale aceleasi societati.

              In primul caz, atunci cand ne referim la contractul individual de munca, prin incheierea unui acord de mediere intre angajator si angajat, se pot media(negocia) urmatoarele:
durata contractului;
locul muncii( locul unde angajatul isi desfasoara activitatea);
felul muncii;
condiţiile de muncă;
salariul;
timpul de muncă şi timpul de odihnă.
Un avantaj important  al medierii comerciale este si posibilitatea recuperarii taxei de timbru judiciar, in cazul in care s-a formulat vreo pretentie materiala.

        In cazul negocierii contractelor colective de munca, la nivelul intreprinderilor, pot fi negociate in prezenta unui mediator, acesta jucand rolul unui facilitator al constructiei unui contract intre patronat si angajati.

               In cel de-al treilea caz, conflictele intre colegi sal departamente sunt neglijate si raman cel mai adesea nesolutionate o perioada indelungata de timp, ceea ce genereaza un climat de munca tensionat si neproductiv, sabotaje, stres, inactivitate si pierderi financiare insemnate. Acest tip de conflict cauzeaza pe termen mediu si lung, pierderi importante pentru respectiva societate comerciala.

                Medierea in coflictele de munca poate interveni in urmatoarele situatii:  
inaintea declansarii unui proces in fata instantelor de judecata (adica in etapa extraprocesuala);
dupa ce s-au formulat cereri de chemare in judecata, apeluri sau recursuri.
In aceasta situatie, prin incheierea unui acord de mediere, taxa judiciara de timbru se restituie.

                                                               *



             

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu