Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



sâmbătă, 15 februarie 2014

Gulia si proprietățile ei sănătoase

Gulia este o leguma cu un conținut bogat in apa, ceea ce o recomanda sa fie folosita in salatele de vara sau in regimurile de slabit. Gulia este o leguma din familia cruciferelor, din care mai fac parte: varza, broccoli, conopida, varza de Bruxelles.
Gulia poate fi consumata cruda, fiarta sau coapta. Sucul de gulie in combinație cu cel de morcovi este foarte tonic si revitalizant.

Gulia- proprietăți nutriționale

Gulia este o sursa importanta de vitamine din complexul B, acid folic, magneziu si fosfor.
Fibre
Gulia este o legume foarte bogata in fibre, de aceea se recomanda a fi consumata in constipație si afecțiuni ale colonului. O porție de 100g de gulie conține aproximativ 4g de fibre vegetale.

Vitamine

In gulie se regăsesc cantități importante de vitamine din complexul B care sunt implicate in toate funcțiile metabolismului uman (vitamina B1, B2, B3, B5, B6, acid folic) si de vitamina C.
O gulie de mărime medie (100g) conține 62 mg de vitamina C, putand acoperi necesarul zilnic recomandat. Vitamina C este un antioxidant puternic, fiind un factor de protecție anticancer, iar prin rolul benefic asupra colagenului menține sănătatea țesuturilor si a gingiilor.
De asemenea guliile conțin in cantitate mai redusa vitaminele A, E si K.
Guliile conțin colina sau biotina, denumita si “vitamina H”, care împiedică depunerea colesterolului pe pereții arteriali si facilitează folosirea corespunzătoare a grăsimilor de către organism.
 Acizi grași omega
Guliile conțin acizi grași omega-3 (35 mg la 100g) si omega 6 (aproximativ 27 mg la 100g).

Minerale

Dintre minerale, in cantitatea cea mai in gulii se găsește potasiul, urmat de fosfor, calciu, sodiu si magneziu. In cantități mai mici se regăsesc minerale precum: fier, cupru, mangan si seleniu.
Potasiul este un component cu rol important in reglarea tensiunii arteriale, iar manganul este un co-factor al unei enzime de apărare cu funcție antioxidanta: superoxid-dismutaza.

Beneficii ale consumului de gulii

1 Dieta de slabire
Gulia are un continut caloric foarte mic, este bogata in nutrienti, fibre si apa, fiind ideala in regimurile de slăbit. 100g de gulie cruda conțin doar 25 de calorii.
Gulia este o sursa excelenta de vitamina C (o cana de gulie aduce un aport de 140% din doza zilnica recomandata de vitamina C) si potasiu.

2 Diabet zaharat

Printre proprietățile guliei se numără si cea de echilibrare a nivelului de glucoza din sânge, gulia fiind o leguma benefica si pentru bolnavii de diabet.

3 Efect antitumoral

S-a constatat ca arsenicul din usturoi care se găsește si in compoziția guliei, împiedică manifestarea unor gene responsabile de apariția celulelor tumorale.
Cercetătorii au subliniat faptul ca alimentele bogate in arsenic, precum gulia, scad riscul de cancere ovariene, tiroidiene, de sân si de prostata, cu pana la 20%.
De asemenea, gulia, ca si restul legumelor înrudite din familia cruciferelor, conține antioxidanți cu rol anticancerigen demonstrat in cazul cancerului de colon si prostata. Dintre acești antioxidanți amintim izotiocianatii, sulforafan si indol-3-carbinol.

4 Afecțiuni renale

Gulia are un efect benefic asupra rinichiului, datorita anumitor compuși organici care stimulează eliminarea renala a toxinelor si reglează aciditatea urinara.
Sursa:facebook.com
Autorul este asteptat   sa fie mentionat ca sursa sigura

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu