Autoritatea Vamală Română, Serviciul Vamal al Republicii Moldova, Uniunea Internațională a Transportului Rutier, Organizația de Cooperare Economică a Mării Negre, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România, Asociația Internațională a Transportatorilor Auto din Republica Moldova și Asociația Transportatorilor Rutieri Internaționali din Ucraina, s-au întâlnit la biroul vamal de frontieră Albița pentru a analiza timpii de așteptare în punctele de trecere a frontierei între România și Republica Moldova, respectiv între România și Ucraina. Reprezentanții părților au
înaintat mai multe propuneri, exprimându-și încrederea că acestea vor contribui la fluidizarea și optimizarea traficului de mărfuri și mijloace de transport, în corelare cu noile tendințe în dezvoltarea economiei regionale.Delegația Autorității Vamale Române (AVR), condusă de
președintele Marcel Mutescu, a avut joi o întâlnire cu delegațiile Serviciului
Vamal al Republicii Moldova (SVRM), Uniunii Internaționale a Transportului
Rutier (IRU), Organizației de Cooperare Economică a Mării Negre (BSEC-URTA),
Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (IRU), Asociației
Internaționale a Transportatorilor Auto din Republica Moldova (AITA) și
Asociației Transportatorilor Rutieri Internaționali din Ucraina (ASMAP UA).
Scopul întâlnirii a fost de a identifica împreună soluții pentru reducerea timpilor
de așteptare la intrarea în România dinspre Republica Moldova și Ucraina.
„Înțelegem implicațiile
timpilor de așteptare la frontieră asupra activității trasportatorilor rutieri,
de aceea am fost și suntem în permanență deschiși pentru un dialog constructiv
în acest sens. Ca urmare a discuțiilor de azi, am stabilit că începând cu data
de 1 august 2024, în cadrul unui proiect pilot inițiat de autoritatea vamală, titularii
de carnete TIR care folosesc aplicația TIR-EPD, pentru
predeclararea electronică, vor putea să folosească artera dedicată AEO și
camioanelor goale la birourile vamale de
frontieră Albița și Siret.”, a declarat preşedintele Autorității Vamale
Române, Marcel Mutescu. „Preconizăm ca acest proiect pilot să fie implementat până
la sfârșitul anului, după care vom evalua rezultatele și vom decide asupra
necesității extinderii acestei facilități și la celelalte birouri vamale.”, a
completat președintele AVR.
Totodată, reprezentanții autorității vamale
au reamintit procedurile vamale simplificate care pot fi utilizate de către
transportatori, cum ar fi posibilitatea de declarare prealabilă a informațiilor necesare efectuării analizei de risc
specifice.
În contextul aprobării Ordonanței
de Urgență nr. 76/2024 privind unele măsuri pentru consolidarea capacității
instituționale a Autorității Vamale Române, reorganizarea activității acesteia
precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, președintele
AVR a informat participanții la întâlnire despre instituirea Programului
Multianual de Modernizare și Dezvoltare a Infrastructurii Vamale pentru
perioada 2025-2030, cu un buget de maxim un miliard de lei, bani care vor fi
folosiți pentru modernizarea și dezvoltarea infrastructurii specifice aflate în
administrarea autorității vamale, pentru consolidarea capacității
instituționale în combaterea fraudelor vamale, evaziunii fiscale, contrabandei,
traficului de droguri și/sau de substanțe stupefiante.
În cadrul discuțiilor au fost prezentate, de asemenea, principalele proiecte
de modernizare de care au beneficiat deja o parte din birourile vamale de la
frontierele de nord și est, repectiv Siret, Albița, Sculeni și Giurgiulești,
inclusiv dotarea acestora cu sisteme de scanare cu raze X. A fost
subliniată totodată strânsa cooperare dintre autoritățile din România și
Republca Moldova, amintindu-se, în acest context și beneficiile controlului
coordonat care se efectuează pe teritoriul României în punctul de trecere a
frontierei de stat Albița (România) – Leușeni (Republica Moldova), pe sensul de
intrare în țara noastră.
Părțile au agreat
că vor continua să monitorizeze situația din punctele de trecere a frontierei
și vor avea întâlniri periodice pentru coordonarea provocărilor legate de
activitatea transportatorilor rutieri.
Biroul comunicare, relații publice și
mass-media
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu