La două săptămâni de la punerea în funcțiune a primului scaner
din cele 26 la biroul vamal Galați-Giurgiulești, se inaugurează, la cea mai
intens circulată vamă de pe frontiera dintre România și Republica Moldova, încă
două noi sisteme de scanare cu raze X.
Aceste
două scanere vor permite un control vamal mai rapid și mai precis al bunurilor aflate atât în camioane, cât și în mijloacele de transport persoane. Unul este relocabil și va fi utilizat pentru controlul autoturismelor, în vreme ce al doilea este o noutate, fiind un scaner mobil ce permite verificarea camioanelor.Această măsură vine ca parte
a unui efort mai larg al Ministerului Finanțelor de a moderniza infrastructura
vamală pentru a asigura o gestionare eficientă a frontierelor în interesul
securității naționale și a pentru a consolida mecanismele de combatere a
contrabandei și fraudei la granițe.
Prin utilizarea
echipamentelor de scanat se poate face inspectarea containerelor pentru mărfuri
sau interiorul coletelor/bagajelor fără deschiderea acestora. Selecția pentru
control prin scanare va fi efectuată în urma analizei de risc realizate pe baza informațiilor disponibile la nivelul
autorității vamale.
„Mulți au fost
sceptici că aceste tehnologii vor fi implementate, dar iată că intrăm într-o
eră a normalității și transparenței în operațiunile vamale. O normalitate în
care putem scana peste 500 de camioane pe zi într-un punct vamal fără să fie
nevoie să deschide vreunul. Imaginați-vă doar cât timp consumă verificarea
manuală a unui singur camion care transportă tone de marfă. Capacitatea de a
reacționa rapid la posibilele fraude este esențială pentru combaterea evaziunii
fiscale și pentru menținerea integrității sistemului vamal. Noile scanere
permit detectarea instant a mărfurilor nedeclarate, reducerea timpului petrecut
de șoferi în vamă și îmbunătățirea eficienței operaționale a punctelor vamale. Aceste
mărfuri, care pot varia de la produse de consum uzual la echipamente
industriale, nu numai că afectează veniturile fiscale, dar pot pune în pericol
și sănătatea și siguranța oamenilor. Tocmai de aceea este vitală această
investiție în cele 26 de scanere pe care le vom aveam în toate punctele de
frontieră importante. Proiectul nostru în valoare de 100 milioane euro este
susținut atât din bugetul național, cât și din fonduri europene, fiind parte
integrantă a Planului Național de Redresare și Reziliență”, a transmis ministrul Marcel Boloș.
Cum funcționează
sistemul mobil
Sistemul mobil este omologat
pentru drumurile publice. În doar câteva minute poate fi pus în „modul
transport” și pregătit pentru a fi transportat într-o altă locație. Odată ajuns
în locație, scanerul calibrează automat sistemul de direcție pentru mișcări
precise în timpul funcționării. Procesul de desfășurare este complet automatizat,
fiind controlat de la distanță printr-o aplicație software dedicată. Inspecția
neinvazivă se realizează în mod eficient, permițând inspectarea unui număr mare
de vehicule cu un nivel ridicat de acuratețe pentru detectare. Echipamentele de
scanat, prin utilizare, contribuie la combaterea fraudelor vamale și fiscale,
la combaterea traficului de droguri și substanțe periculoase constituindu-se în
componente ale sistemului de securitate națională.
26 scanere în
cele mai importante puncte de trecere vamală din țară
Cele 26 de scanere fac parte
din proiectul „Dotarea birourilor vamale de frontieră cu sisteme de scanare
autovehicule și containere (sisteme de securitate) și înființarea Centrului
național de analiză imagistică în cadrul căruia se vor integra sistemele de
scanare autovehicule și containere din dotarea A.V.R.”, semnat pe 4 decembrie
2023. Beneficiarul proiectului este Autoritatea Vamală Română, iar finanțarea
este asigurată din bugetul național și din bugetul Planului Național de
Redresare și Reziliență (PNRR). Programul face parte Pilonul III al PNRR -
Creștere inteligentă, sustenabilă și favorabilă incluziunii, inclusiv coeziune
economică, locuri de muncă, productivitate, competitivitate, cercetare,
dezvoltare și inovare, precum și o piață internă funcțională, cu întreprinderi
mici și mijlocii (IMM-uri) puternice, Componenta 8 - Reforma fiscală și reforma
sistemului de pensii, Reforma R2 - Modernizarea sistemului vamal și
implementarea vămii electronice, Investiția I4 - Implementarea vămii
electronice.
„Biroul vamal de
frontieră Albița este cel mai aglomerat de pe frontiera României cu Republica
Moldova. Zilnic, peste 2.300 de mijloace de transport persoane și 750 de
camioane traversează această frontieră, iar punerea în funcțiune, aici, a
acestor două sisteme de scanare va eficientiza calitatea controlului vamal și
va reduce, totodată, timpul de așteptare la trecerea frontierei. În plus,
inspecția neinvazivă se realizează în mod eficient, permițând inspectarea unui
număr mare de vehicule cu un nivel ridicat de acuratețe pentru detectare. Mai
mult decât atât, unul dintre sisteme are o mobilitate ridicată, fiind omologat
pentru drumurile publice, astfel că în doar câteva minute poate fi pus în
„modul transport” și pregătit pentru a fi transportat într-o altă locație”, a declarat Marcel Mutescu, președintele Autorității
Vamale Române.
Obiectivele generale ale
proiectului sunt:
Ø
eficientizarea
controlului vamal asupra mijloacelor de transport prin dotarea autorităţii
vamale, în punctele de trecere a frontierei, cu sisteme de securitate;
Ø
integrarea
sistemelor de securitate în Centrul Naţional de Analiză Imagistică şi
realizarea monitorizării în timp real a analizelor imagistice asupra
rezultatelor scanărilor efectuate cu echipamentele de scanat;
Ø
îmbunătăţirea
calităţii şi eficienţei serviciilor prestate de echipele de control operativ
(în frontieră şi echipe mobile) pentru asigurarea securităţii şi siguranţei
cetăţenilor şi protejarea intereselor financiare ale Uniunii şi ale statelor
membre”.
Beneficiile aduse
de utilizarea scanerelor cu raze X în controlul vamal
Ø
Economie:
Contribuie la combaterea fraudei vamale, oferind astfel autorităților o
modalitate eficientă de a verifica conținutul coletelor sau compartimentelor de
transport mărfuri ale mijloacelor de transport.
Ø
Siguranța
națională: Permite autorităților să detecteze obiecte sau substanțe
periculoase, cum ar fi materiale explozive, arme sau substanțe chimice periculoase,
care pot reprezenta o amenințare pentru securitatea națională.
Ø
Contrabandă:
Ajută la identificarea oricăror bunuri sau substanțe interzise, nedeclarate sau
disimulate care ar putea fi introduse ilegal în țară, cum ar fi droguri, arme
interzise sau alte mărfuri interzise.
Ø
Protecția
mediului: Permite identificarea substanțelor sau materialelor care pot avea
impact negativ asupra mediului înconjurător și care pot fi interzise sau
restricționate.
Ø
Eficiența
operațională: Desfășurarea mai rapidă a operațiunilor vamale prin scurtarea
timpului de inspecție fizică a fiecărui colet, container sau mijloc de
transport duce la reducerea timpului de așteptare la trecerea frontierei.
Calendar
estimativ al operaționalizării scanerelor
În anul 2024 vor deveni
operaționale 9 scanere, din totalul de 26, în cadrul următoarelor birouri
vamale de frontieră: Galați-Giurgiulești (21/5), Albița (4/6), Siret, Constanța
Nord, Halmeu, Moravița și Isaccea.
În anul 2025 vor fi amplasate
8 scanere în birourile vamale de frontieră: Giurgiulești, Albița, Constanța
Sud, Isaccea, Sighet, Stânca Costești, Oancea.
În 2026 vor fi operaționale 9
scanere în în birourile vamale de frontieră: Constanța Sud, Halmeu, Moravița,
Calafat, Nădlac, Borș, Stânca Costești, Porțile de Fier, Petea.
Biroul comunicare, relații publice și mass-media
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu