Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



duminică, 9 octombrie 2022

CUM NE PROTEJĂM ÎN MEDIUL ONLINE?

Fraude prin telefon, fraude online, fraude cu carduri, cu facturi sau câștiguri false, toate acestea sunt doar câteva dintre tentativele de fraudă online despre care este necesar să fim informați și să știm cum să ne protejăm.

Realitatea arată, din păcate, că oricine accesează mediul digital poate deveni victimă a infracțiunilor informatice, infractorii cibernetici folosind metode din ce în ce mai variate de a profita de lipsa de precauție sau de conștientizare a victimelor. Paradigma „nu mi se poate întâmpla mie” trebuie să se schimbe în „este important să fiu precaut, pentru că pot oricând să devin o victimă”.

Printre cele mai întâlnite metode de fraudă identificate din ultimii ani, se numără:

  • Frauda ”Mesaj de la șef” -  CEO fraud: Vizând angajații autorizați să efectueze plăți, autorul sună sau trimite un e-mail, pretinzând că este unul din managerii de top din companie și îi determină să plătească o factură falsă ori să efectueze un transfer din contul firmei.
  • Fraude cu facturi - Invoice fraud: O firmă este contactată de cineva care pretinde că este reprezentantul unui furnizor de bunuri/servicii legitim. Angajații cu atribuții de efectuare de plăți sunt determinați să plătească, pe viitor, facturi false în conturile autorilor.
  • Fraude cu facturi de utilități: Utilizatorii de telefonie mobilă primesc scurte mesaje care se încheie cu link-uri către diverse site-uri, nu înainte de a avertiza că este vorba despre o “atenționare” privind achitarea de urgență a facturii, pentru a evita întreruperea furnizării serviciului. Astfel de mesaje ascund atacuri tip phishing, prin care escrocii din mediul on-line încearcă să vă fure banii sau identitatea, convingându-vă să dezvăluiți informații personale, cum ar fi numere de carduri de credit, informații bancare sau parole, pe site-uri web care par legitime.
  • Phishing/Smishing/Vishing: autorii te apelează telefonic, îți trimit un mesaj text (SMS) ori un e-mail, prin care te induc în eroare, pentru a-ți divulga date personale, financiare ori de securitate.
  • Website-uri bancare contrafăcute - Spoofed bank website fraud: Autorii folosesc mesaje de tip ”phishing” cu link-uri către site-uri bancare false.  Odată ce ai accesat link-ul, prin metode diverse, ți se colectează ilegal datele personale și/sau bancare. Site-ul contrafăcut va arăta precum cel legitim pe care îl imită, cu foarte mici diferențe, deseori greu sesizabile.
  • Iubire prefăcută - Romance scam: Autorii pretind că sunt îndrăgostiți și își doresc o relație cu potențiala victimă.  Deși debutează pe site-uri de întâlniri, sunt folosite conturi false de e-mail sau pe rețele sociale pentru menținerea contactului, câștigarea și exploatarea încrederii.
  • Furtul de date personale - Personal data theft: Autorii îți colectează nelegitim datele personale de pe rețele de socializare. Datele tale pot fi vândute altor infractori sau folosite pentru a-ți accesa conturile bancare, contracta împrumuturi ori derula afaceri ilegale în numele tău.
  • Fraude cu investiții și cumpărături online - Investment and online shopping scams: Autorii îți oferă oportunități ”speciale” de investiții cu profituri rapide... sau îți prezintă ”oferte-bombă” de ”chilipiruri” în mediul online.

Internetul are un mare beneficiu: totul e la un click distanță – coșul de cumpărături, plata unei facturi, rezervarea unor bilete de avion și multe altele. Dar include și programe malițioase sau viruși cibernetici. Așa că, acordă o atenție sporită link-urilor pe care le accesezi. Încearcă să îți pui mai întâi câteva întrebări:

-         De unde provine acest link? / De ce am primit acest link?

-         Sunt îndemnat în mod agresiv să dau click pe el?

-         Pare un link legitim sau are un format ciudat?

Pentru siguranța ta în mediul online

Ø dacă ai suspiciuni cu privire la legitimitatea unui email, al unui SMS, a unei pagini web și așa mai departe, cel mai bine este să eviți să accesezi materialele respective. Ai primit din senin pe mail / prin SMS / pe aplicațiile de mesagerie, o ofertă care pare prea frumoasă ca să fie adevărată? Sau ai fost etichetat într-o postare din social media care îți promite câștiguri mari în schimbul unui click? În aceste cazuri – și în multe altele asemănătoare, cu siguranță este vorba despre o înșelătorie.

Ø dacă citești o știre sau afli o informație nouă, dar care pare exagerată sau alarmantă, verifică dacă sursa care o face publică este oficială. Pentru certitudine maximă, vezi dacă știrea este confirmată și de alte mijloace de informare. De asemenea, pentru a evita să fii un pion în fenomenul „fake news”, evită distribuirea unor astfel de știri.

Ø este foarte ușor pentru un infractor cibernetic să spargă o parolă prea simplă, așa că nu uitați să folosiți mereu parole cu un nivel de complexitate ridicat. Pentru a vă fi mai simplu să generați o parolă complexă, utilizați un generator de parole. Evitați folosirea termenilor uzuali (nume animale, sporturi preferate, fructe, preferințe, formații muzicale etc.). De asemenea, dezvoltați o rutină personală ce presupune schimbarea periodică a parolelor pentru fiecare din conturile folosite.

Ø asigură-te că ai mereu copii de rezervă ale datelor tale (fișiere, documente, poze etc.). Folosește atât soluții online (de tip cloud sau servicii de back-up) cât și fizice (stick-uri USB, harduri externe etc.) pentru a-ți proteja datele împotriva atacatorilor.

Ø asigură-te că toate dispozitivele pe care le folosești pentru a naviga pe internet funcționează în baza versiunilor actualizate ale sistemelor de operare. De asemenea, protejează-le cu o soluție antivirus eficientă.

Ø membrii familiei tale, prietenii tăi – oricine poate fi o victimă și poate propaga, în necunoștință de cauză, înșelătoriile din online. Este important să ne educăm apropiații – și nu numai – cu privire la riscurile care există pe internet. Transmite-le și lor aceste sfaturi și ajută-i să se informeze cu privire la siguranța online.

Primul pas în prevenirea infracțiunilor informatice și în lupta cu infractorii cibernetici îl reprezintă activitatea desfășurată de fiecare utilizator pe Internet: este indicat să îl accesăm atent, preventiv și în cunoștință de cauză. Cu cât înțelegem mai bine care sunt riscurile, cu atât mai bine le putem evita.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu