Polițiștii de imigrări din cadrul Direcţiei pentru Imigrări a Municipiului Bucureşti, împreună cu jandarmi din cadrul Direcției Generale de Jandarmi a Municipiului București și reprezentanți ai Inspectoratului Teritorial de Muncă București au desfășurat astăzi, în intervalul orar 9.30-12.30, o acțiune în sistem integrat pentru prevenirea și combaterea șederii ilegale și a muncii nedeclarate.
În cadrul activității desfășurate au fost angrenați 12 polițiști de
imigrări, 20 de jandarmi și patru reprezentanți ai Inspectoratului Teritorial
de Muncă.
A fost controlată o societate comercială cu domeniul de activitate lucrări
de construcții a clădirilor rezidențiale și nerezidențiale, fiind verificați 57
de cetățeni străini, dintre care 56 din Turcia și unul din Republica Moldova.
În urma verificărilor efectuate nu au fost identificați cetățeni
străini cu ședere ilegală, iar angajatorul avea obținute avize de muncă pentru
fiecare angajat.
Acțiunile polițiștilor vor continua și în perioada următoare.
***
Conform OUG nr. 194/2002 privind regimul
străinilor în România, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Inspectoratul General pentru Imigrări dispune
returnarea împotriva străinilor pentru care constată șederea ilegală,
prin emiterea deciziei de returnare.
Inspectoratul General pentru Imigrări constată șederea ilegală a
străinilor aflați în oricare dintre următoarele situații:
a) străinul a trecut sau a încercat să treacă ilegal frontiera de stat
a României;
b) străinul a intrat în România în perioada interdicției de intrare în
România dispusă anterior;
c) străinul nu mai îndeplinește condițiile de intrare și/sau de ședere
prevăzute de prezenta ordonanță de urgență;
d) dreptul de ședere al străinului, stabilit prin viză, în baza
convențiilor internaționale sau actelor normative de desființare a vizelor,
sau, după caz, prin permisul de ședere ori de mic trafic de frontieră, a
încetat;
e) străinul pentru care s-a finalizat procedura de azil sau care a
renunțat la aceasta și care nu a respectat obligația de a părăsi teritoriul României,
stabilită potrivit legislației privind azilul;
f) străinul a fost declarat indezirabil;
g) străinul a cărui protecție temporară acordată prin decizia
Consiliului Uniunii Europene a încetat;
Decizia de returnare constituie
actul administrativ prin care Inspectoratul General pentru Imigrări constată
șederea ilegală pe teritoriul României a străinului și stabilește obligația
acestuia de returnare, precum și termenul pentru plecarea voluntară.
***
Străinii cu şedere legală pe teritoriul României pot fi încadraţi în
muncă în baza avizului de angajare obţinut de angajatori în condiţiile OG nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea
străinilor pe teritoriul României și pentru modificarea și completarea unor
acte normative privind regimul străinilor în România.
Prin excepţie nu este
necesară obţinerea avizului de angajare pentru încadrarea în muncă pe
teritoriul României a străinilor din următoarele categorii:
a) străinii al căror acces liber pe piaţa muncii din
România este stabilit prin tratate încheiate de România cu alte state;
b) străinii care urmează să
desfăşoare activităţi didactice, ştiinţifice sau alte categorii de activităţi
specifice cu caracter temporar în instituţii de profil acreditate ori
autorizate provizoriu din România, în baza unor acorduri bilaterale sau ca
titulari ai unui drept de şedere temporară pentru desfăşurarea de activităţi de
cercetare ştiinţifică, şi personalul cu calificare specială, în baza ordinului
ministrului educaţiei naţionale, precum şi străinii care desfăşoară activităţi
artistice în instituţii de cultură din România, în baza ordinului ministrului
culturii;
c) străinii care urmează să desfăşoare pe teritoriul României activităţi
temporare solicitate de ministere ori de alte autorităţi ale administraţiei
publice centrale sau locale ori de autorităţi administrative autonome;
d) străinii care sunt numiţi la conducerea unei filiale, reprezentanţe
sau sucursale de pe teritoriul României a unei companii care are sediul în
străinătate, în conformitate cu actele prevăzute de legislaţia română care fac
dovada în acest sens;
e) străinii titulari ai dreptului de şedere pe termen lung pe
teritoriul României;
f) străinii titulari ai dreptului de şedere temporară pentru
reîntregirea familiei în calitate de membri de familie ai unui cetăţean român;
g) străinii titulari ai dreptului de şedere temporară pentru studii;
h) străinii titulari ai dreptului de şedere temporară acordat potrivit prevederilor
art. 130 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare;
i) străinii, posesori ai unui permis de şedere temporară valabil,
acordat în scopul reîntregirii familiei, care au beneficiat anterior de un
drept de şedere pe teritoriul României în calitate de membri de familie ai unui
cetăţean român şi care se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 64
alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare;
j) străinii care au dobândit o formă de protecţie în România;
k) solicitanţii de azil de la data la care au dreptul de a primi acces
la piaţa forţei de muncă potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România,
cu modificările şi completările ulterioare, dacă se mai află în procedura de
determinare a unei forme de protecţie;
l) străinii toleraţi, pe perioada cât li s-a acordat tolerarea
rămânerii pe teritoriul României.
m) străinii titulari ai dreptului de şedere temporară în scop de muncă,
încadraţi în muncă pe teritoriul României cu contract individual de muncă cu
normă întreagă, pentru încadrarea în muncă la un alt angajator, cu contract
individual de muncă cu timp parţial;
n) străinii titulari ai dreptului de şedere temporară pentru activităţi
religioase care urmează să fie încadraţi în muncă pe teritoriul României, în
cadrul unităţilor de cult.
Străinii titulari ai dreptului de şedere temporară pentru studii pot fi
încadraţi în muncă
pe teritoriul României fără aviz de angajare numai cu contract
individual de muncă cu timp parţial cu durata muncii de maximum 4 ore pe zi.
BIROUL
INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu