În urma articolelor apărute în mass - media și pe
rețeaua de socializare Facebook cu privire la "Stabilirea rezidenței fiscale a persoanelor fizice la
plecarea/sosirea din/în România și obligațiile fiscale ale persoanelor fizice
care realizează venituri din străinătate, ANAF precizează următoarele:
I. Referitor la obligația de depunere a chestionarelor
privind stabilirea rezidenței fiscale
Reamintim
contribuabililor că persoanele fizice care pleacă din ţară pentru o perioadă sau mai multe perioade
de şedere în străinătate care depăşesc în total 183 de zile, pe parcursul
oricărui interval de 12 luni consecutive, au obligaţia completării şi depunerii
formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidenţei fiscale a persoanei
fizice la plecarea din România".
De
asemenea, persoanele fizice sosite în România care au o şedere în statul român
pe o perioadă sau mai multe perioade care depăşesc în total 183 de zile, pe
parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive au obligaţia completării
formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidenţei fiscale a persoanei
fizice la sosirea în România".
Obligația depunerii Chestionarelor
pentru stabilirea rezidenţei fiscale atât la plecarea din România
cât și la sosirea în România este reglementată de Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 1099/2016 pentru reglementarea unor
aspecte privind rezidenţa în România a persoanelor fizice.
Urmare depunerii
chestionarelor, organul fiscal analizează situaţia concretă a
persoanei fizice, luând în considerare prevederile convenţiei de evitare a
dublei impuneri sau prevederile Codului fiscal, după caz, precum şi
documentaţia prezentată de contribuabili în vederea stabilirii
rezidenței fiscale. În ceea ce privește documentele justificative, menționăm
că,
organul fiscal poate solicita și alte documente pe care le consideră relevante pentru stabilirea rezidenței
fiscale. Referitor la documentele justificative precizăm că
acestea trebuie depuse în limba română, având în vedere că limba oficială în
administrația fiscală din România este limba română, astfel că orice document sau
înscris care se prezintă Agenției fiscale trebuie să fie însoțite de traduceri
în limba română certificate de traducători autorizați.
În vederea informării
contribuabililor care au obligația depunerii acestui chestionar și nu numai,
Agenția Națională de Administrare Fiscală a publicat pe site-ul propriu Ghidul
privind rezidența fiscală a persoanelor fizice, ghid ce este
accesibil și în prezent în secțiunea “Asistență
contribuabili” rubrica “Ghiduri curente” și care poate fi
accesat la următorul link:
Având
în vedere necesitatea informării contribuabililor cu privire la obligația de
depunere a chestionarelor și a stabilirii rezidenței fiscale, Agenția a
organizat 9 sesiuni de îndrumare și
asistență prin intermediul paginii de Facebook, care
au avut ca impact 390.905 utilizatori
ai acestei rețele sociale. Sesiunile au fost organizate după cum
urmează:
- 03 august 2016;
- 31 mai 2017;
- 07 iunie 2017;
- 20 septembrie 2017;
- 27 septembrie 2017;
- 01 noiembrie
2017;
- 13 decembrie
2017;
- 10 ianuarie 2018;
- 05 septembrie
2018;
- 21 noiembrie
2018.
De asemenea, întrebările
și răspunsurile din cadrul sesiunilor au
fost prelucrate și publicate pe site-ul Agenției, într-o secțiune
special destinată, astfel încât şi ulterior desfășurării acestor
sesiuni, contribuabilii să
poată beneficia în continuare de informațiile
oferite de reprezentanții instituției. Sesiunile organizate
sub formă de întrebări și răspunsuri se regăsesc în secţiunea “Asistenţă contribuabili”, rubrica “Întrebări și răspunsuri pe Facebook” și pot fi vizualizate prin accesarea următorului link:
Organizarea
sesiunilor prin intermediul paginii de Facebook a avut și are ca obiective informarea în mod corespunzător a
contribuabililor, inclusiv a acelora care se află în străinătate și evitarea
dezinformării acestora. Sesiunile organizate pe pagina de Facebook au fost
distribuite de-a
lungul timpului de diverse consulate și misiuni diplomatice, astfel încât să fie informați cât mai
mulți contribuabili cu privire la obligația de depunere a acestor chestionare.
II. Referitor la declararea
veniturilor din străinătate
Informăm
contribuabilii că Agenția Națională de Administrare Fiscală realizează schimb
reciproc de informații cu diverse state.
Schimbul
automat de informații cu Statele Membre ale Uniunii Europene, se realizează în
baza Directivei 2011/16/UE privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal, transpusă
în legislația națională în Legea 207/2015 privind Codul de Procedură Fiscală,
cu modificările și completările ulterioare, art. 291 prevăzând sfera de
aplicare și condițiile schimbului automat obligatoriu de informații.
În ceea ce privește schimbul automat
dintre România și statele Non-EU, acesta se realizează în baza Convenţiilor
pentru evitarea dublei impuneri, pentru prevenirea evaziunii fiscale cu privire
la impozitul pe venit şi pe capital care se încheie cu fiecare jurisdicție în
parte.
Având în
vedere cele mai sus menționate, invităm contribuabilii care primesc solicitări
de a se prezenta la organele fiscale de a da curs acestora și de a clarifica
aspectele ce le sunt comunicate, pentru a evita dubla impunere și a stabili
statul care are dreptul de impunere a veniturilor realizate, conform
prevederilor convențiilor de evitare a dublei impuneri și a Codului fiscal.
În
situația în care organul fiscal solicită prezentarea de documente
justificative, îndrumăm contribuabilii să prezinte documentele solicitate iar
în cazul în care acestea sunt emise într-o altă limbă, acestea să fie însoțite
de traduceri în limba română certificate de traducători autorizați, astfel cum
legislația prevede. În cazul neprezentării contribuabililor la organul fiscal,
pentru clarificarea situației fiscale proprie, organele fiscale au obligația de
a întreprinde în continuare demersurile prevăzute de legislația fiscală, în
vederea impunerii veniturilor comunicate ca urmare a realizării schimbului
internațional de informații.
Informații suplimentare pot fi obținute prin accesarea
site-ului www.anaf.ro, secțiunea “Asistenţă contribuabili” sau prin apelarea telefonică a
Call-center-ului Agenței, la numărul de telefon +4031.403.91.60. De asemenea,
contribuabilii se pot prezenta la sediile unităților fiscale, structurile de
asistență pentru contribuabili.
Serviciul
comunicare, relații publice și mass media
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu