Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



marți, 20 noiembrie 2018

Vernisajul expoziției Berzovia

Muzeul Banatului Montan, Reșița în colaborare cu Muzeul Național al Banatului din Timișoara organizează expoziția Berzovia. Un castru de legiune la marginea Imperiului (Rezultatele cercetării arheologice sistematice, campania 2017) și vă invită la vernisajul acesteia care va avea loc
joi, 22 noiembrie 2018, la ora 13.30 la sediul instituției.
În vitrine vor fi expuse artefacte de epocă romană descoperite în castrul de la Berzovia (jud. Caraș-Severin), între care amintim vase din ceramică, monede, fibule, instrumente medicale, inventar metalic divers și material osteologic alături de un corn de cerb prelucrat. Cu ajutorul acestor artefacte, muzeul dorește să recreeze pentru public, o mică parte dintr-o lume de mult apusă, o lume în care soldații legiunii a IV-a Flavia Felix și-au construit castrul în antica Berzobis din Banat, la granița Imperiului Roman.
Cercetarea sistematică a castrului și canabae-lor a început în anii 60' ai secolului trecut, odată cu secțiunile trasate de către dr. Dumitru Protase, arheolog în cadrul Institutului de Arheologie și Istorie, Cluj-Napoca. În deceniul al nouălea, a început dezvelirea și cercetarea metodică a principiae-ilegionare de către dr. Alexandru Flutur de la Muzeul Național al Banatului din Timișoara. Cercetările sistematice, au fost reluate la sfârșitul lunii octombrie 2017, după o întrerupere de mai mulți ani, în sectorul castrul legiunii IV Flavia Felix din localitatea Berzovia de către o echipă formată din specialiști de la Muzeul Banatului Montan din Reșița și Muzeul Național al Banatului din Timișoara.
Campania de cercetare sistematică din acest an a vizat zona fortificației, aflată în imediata apropiere a porții principalis sinistra, fiind realizate trei secțiuni: S1 (20 x 3 m), S3 (10 x 3 m) și S4 (5 x 2 m). Efortul comun al celor două instituții muzeale a dus la cercetarea unor contexte arheologice de epocă romană și la restaurarea unor artefacte din aceeași epocă, care au intrat apoi în colecția muzeului reșițean și formează nucleul expoziției care va fi vernisată în această săptămână.
Castrul de la Berzovia, emblematic pentru arhitectura militară din timpul împăratului Traian, este unul dintre cele mai importante obiective arheologice situate pe teritoriul României și unul dintre cele trei sedii de legiune cunoscute din Dacia. Castrul și așezarea sa civilă (canabae) se află pe malul stâng al râului Bârzava, în vatra satului actual. El a fost greu încercat în epoca modernă. O dată cu sistematizarea habsburgică a localităților din Banat, vechiul sat românesc Jidovin a fost mutat pe actualul amplasament, suprapunând în totalitate urmele castrului roman. Vestigiile romane de aici au fost semnalate în literatură încă de la sfârșitul secolului al XVIII-lea. În secolul al  XIX-lea și în prima jumătate a veacului următor, vestigiile romane au continuat să iasă la lumină din ce în ce mai frecvent, cu ocazia construirii gospodăriilor sau în urma unor săpături și răscoliri făcute de către săteni ori de căutătorii de antichități. Încă de la început, cercetătorii au apreciat că ruinele și fortificațiile de aici reprezintă resturile așezării antice Bersovis sau Berzobis și ale castrului roman - sediu al legiunii a IV-a Flavia Felix, legiune care a participat la luptele de cucerire a Daciei. S-a făcut desigur și legătura cu cunoscutul fragment de text din comentariile împăratului Traian despre primul război cu dacii, text păstrat la gramaticul bizantin Priscianus (sec. VI), fragment în care se menționează și Berzobis pe drumul de înaintare prin Banat a armatei romane: … inde Berzobim, deinde Aizi processimus.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu