Potrivit Raportului de date statistice privind
serviciile poștale pentru anul 2015 publicat de ANCOM, anul
trecut traficul poștal total a continuat tendința de creștere moderată din
ultimii ani, depășind valoarea de 657 milioane de trimiteri, cu 5% mai mare
decât cea aferentă anului 2014.
Dinamica
traficului poștal
Din traficul
poştal total de 657 de milioane
de trimiteri poştale, 600 au fost trimiteri poştale
interne, reprezentând 91,44% din traficul poştal total, iar 56 de milioane au
fost trimiteri poştale internaţionale, reprezentând 8,56% din traficul poştal
total. Primii zece furnizori de volum mare din întreaga piaţă au
procesat peste 631 de milioane de trimiteri (96,05%), iar restul furnizorilor aproape
26 de milioane de trimiteri (3,95%).
Din cele peste 657
de milioane de trimiteri poștale procesate în anul 2015, aproximativ 74% au fost
trimiteri din poșta de scrisori (487 de milioane), 19% colete (127 de milioane),
1,8% trimiteri Express (12 milioane), restul de aproximativ 5% fiind trimiteri
tip publicitate prin poștă (22 milioane), mandate poștale (aproximativ 8 milioane),
respectiv corespondență și imprimate de peste 2 kg (1 milion).
Evoluția
comerțului electronic a fost unul dintre factorii care au determinat creșteri
ale traficului de colete atât la nivel național (+70,47%, de la aproximativ 55 de milioane la 74 de milioane), cât și către
destinații internaționale (+395%, de la 6 milioane la 32 de milioane colete).
Per total, numărul de trimiteri internaționale a crescut cu 85%, atingând
valoarea de 56 de milioane.
Raportând
valorile traficului poştal total aferent anului 2015 (657 de milioane de trimiteri
poștale) la populaţia
României, rezultă o medie de 33,75 de trimiteri poştale pentru fiecare
locuitor, creșterea fiind de aproape 6,30% față de anul 2014.
Reclamații
privind serviciile poștale
În anul 2015 au
fost înregistrate 302.236 de reclamații privind serviciile poștale, din care
16% s-au dovedit a fi întemeiate. Un număr de 21.660 de reclamații au fost
soluționate cu acordare de despăgubiri în valoare totală de 4.730.212 lei.
Raportând numărul total de trimiteri poștale la numărul de reclamații primite,
se observă că în anul 2015 a existat o reclamație la 2.175 de trimiteri poștale, o reclamație întemeiată la 13.425 de trimiteri poștale și că, în
medie, din aproximativ opt reclamații întemeiate, trei s-au soluționat prin
acordarea de despăgubiri.
Valoarea
pieței serviciilor poștale
Valoarea totală a
pieței serviciilor poștale în anul 2015 a fost de 2,40 miliarde lei, în
creștere cu 4,43% față de anul 2014, primii 10 furnizori din punct de vedere al
veniturilor realizate din servicii poștale în anul 2015 realizând aproape 86%
din valoarea acestei piețe.
Serviciul
universal
Traficul poştal
aferent serviciilor poştale din sfera serviciului universal corespunzător
anului 2015 a fost de 277 de milioane
de trimiteri poştale, reprezentând un procent de 42,21% din traficul total
poştal. Din traficul poştal total din sfera serviciului universal, Compania
Națională Poșta Română (CNPR) a procesat 87 de milioane de trimiteri (31,45%),
următorii zece furnizori de volum mare din acest segment de piaţă au realizat
un trafic de 181 de milioane de trimiteri (65,32%), iar restul furnizorilor
3,23%.
Din traficul
poştal intern din sfera serviciului universal (246 de milioane de trimiteri),
CNPR a procesat aproape 69 de milioane de trimiteri (28,02%), următorii zece
furnizori de volum mare au realizat un trafic de 171 de milioane de trimiteri
(69,75%), iar restul furnizorilor 2,23%. Traficul internaţional de trimiteri din
sfera serviciului universal în perioada 2011-2015 a fost caracterizat de
creşteri şi scăderi alternative, în anul 2015 înregistrându-se o creștere de
peste 52%. Din traficul poştal internaţional din sfera serviciului universal
realizat în anul 2015 (32 de milioane), CNPR a procesat peste 18 milioane de
trimiteri (58,04%), următorii zece furnizori de volum mare din această piaţă au
realizat un trafic de 13 milioane de
trimiteri (40,88%), iar restul furnizorilor prezenți pe piață peste 1%.
Raportul integral
privind piaţa serviciilor poştale din România în anul 2015 şi analiza
comparativă a traficului poştal pentru perioada 2011 - 2015 pot fi consultate aici.
Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in
Comunicatii (ANCOM) este institutia
care protejeaza interesele utilizatorilor de comunicatii din Romania, prin promovarea concurentei pe piata de comunicatii,
administrarea resurselor limitate, incurajarea investitiilor eficiente in
infrastructura si a inovatiei. Pentru mai multe detalii despre activitatea
ANCOM vizitati www.ancom.org.ro, www.portabilitate.ro si www.veritel.ro. Pentru a testa si monitoriza calitatea serviciului de
internet, accesati www.netograf.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu