Biroul
vamal Naidăş îşi desfăşoară activitatea la frontiera externă a Uniunii
Europene, respectiv frontiera cu Republica Serbia, având un program de lucru
permanent, prin 2 (două) puncte vamale şi anume:
• Naidăş - rutier – situat pe DN 57,
între localitățile Oraviţa şi Moldova Veche , în dreptul localităţii Naidăş
• Moldova Veche - fluvial– situat în
incinta portului fluvial Moldova Veche
Serviciul
vamal este asigurat de un număr de 17 lucrători vamali operativi, organizaţi pe
patru ture de serviciu, un şef birou vamal, economist, casier şi şofer.
I. CADRUL LEGISLATIV DE ORGANIZARE ŞI
FUNCŢIONARE
Cadrul
legislativ general care reglementează în principal activitatea şi atribuţiile
autorităţii vamale îl constituie
Hotărârea Guvernului nr.520 din 30.07.2013 , privind organizarea şi
funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Răspunderea
personalului Direcţiei Generale a Vămilor este cea prevăzută de :
- Ordonanţa de urgenţa Guvernului
nr.10/2004, privind Statutul personalului vamal, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr.243/2004;
- Legea 188/2006 privind Statutul
funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare;
Actele
normative care reglementează activităţile specifice vamale sunt:
- Legea nr.86/2006 privind Codul
Vamal al României, cu competările şi modificările ulterioare
- HG 707/2006 privind Regulamentul
de aplicare al Codului Vamal al României.
Reglementările
unionale aplicabile sunt:
- Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al
Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a
Codului vamal al Uniunii, publicat în J.O al Uniunii Europene L269 din
10.10.2013;
- Regulamentul Delegat al Comisiei
(UE) 2446/2015din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr.
952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte
normele detaliate ale anumitor dispoziþii ale Codului vamal al Uniunii, cu
modificãrile şi completările ulterioare,
publicat în J.O. al Uniunii Europene L343/29.12.2015;
- Regulamentul (UE) 2447/2015 al
Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în
aplicare a anumitor dispoziţii din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al
Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al
Uniunii, publicat în J.O al Uniunii Europene L343/29.12.2015;
- Regulamentul Delegat (UE) 2016/341
al Comisiei din 17 decembrie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr.
952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte
normele tranzitorii pentru anumite dispoziţii din Codul vamal al Uniunii, în
cazul în care sistemele electronice relevante nu sunt încã operaţionale, şi de
modificare a Regulamentului delegat (UE) 2015/2446 al Comisiei, publicat în J.O
al Uniunii Europene L69/15.03.2016.
Începând
cu 1 mai 2016, ANAF implementează Codul Vamal Unional (CVU). Codul stabileşte
proceduri comune şi armonizate la nivelul întregii Uniunii Europene, în scopul
facilitării activităţii comerciale, iar în timp , toate sistemele IT relevante,
vor fi introduse progresiv , dar nu mai târziu de anul 2020. Astfel, indiferent
de statul membru în care sunt declarate mărfurile, se aplică aceleaşi reguli
şi, odată ce au fost îndeplinite formalităţile vamale, acestea pot circula
liber, sau pot fi comercializate, pe întreg teritoriul UE.
Cuvintele
cheie care definesc CVU sunt:
• SIMPLITATE: deoarece deciziile
vamale şi regimurile vamale au fost raţionalizate.Prin această simplificare vor
fi mai uşor de gestionat. Permite o aplicare mai consecventă în cadrul UE,
contribuind astfel la principiul global de egalitate în tratamentul
comercianţilor şi al tuturor părţilor implicate în aspecte vamale. Armonizarea
suplimentară a regimurilor vamale şi interfaţa electronică a noilor sisteme
vamale în cele 28 de state membre ale UE vor simplifica comerţul
transfrontalier în UE.
• DESERVIRE:deoarece flexibilitatea
sporită a noii legislaţii creează noi oportunităţi de afaceri, cum ar fi cazul
mărfurilor echivalente. ( Prin mărfuri
echivalente se înţelege mărfurile autohtone care sunt utilizate în locul
mărfurilor de import pentru fabricarea produselor compensatoare. Prin produse
compensatoare se întelege toate produsele care rezulta din operaţiuni de
perfecţionare.) Mai mult vor fi introduse simplificări vamale inovatoare,
consolidând relaţiile bazate pe încredere între vămi şi operatori economici,
uşurând sarcina administrativă. Adăugarea unor funcţii automatizate
suplimentare în sistemele vamale va contribui considerabil la reducerea
sarcinii administrative, evitându-se repetabilitatea operaţiunilor efectuate de
companii pentru formalităţi de import şi export. Confirmarea automatizată a
ieşirii, în varianta îmbunătăţită, va contribui, de asemena, la furnizarea unor
servicii mai bune legate de TVA şi accize.
• VITEZĂ:deoarece computerizarea şi
automatizarea acestor regimuri vamale şi fluxuri de comunicaţii vor accelera şi
mai mult diversele procese vamale şi vor sta la baza aplicării consecvente şi a
dematerializării acestora, adică la implementarea procesării informatizate.
Drept rezultat, companiile cor economisi timp şi bani, iar autorităţile
vamalevor putea dispune în timp real de informaţiile necesare.
Cele
mai importante noutãţi promovate de noul Cod Vamal sunt:
I.
Implementarea unui sistem electronic de gestiune a deciziilor vamale, începând
cu data de 1 mai 2016, care va gestiona toate schimburile de informaţii între
autoritãţile vamale şi între operatorii economici şi autoritãţile vamale.
II.
Prelucrare electronicã a tuturor informaţiilor schimbate între autoritãţile
vamale şi între operatorii economici şi autorităţile vamale.
III.
Operatorului economic i se oferă posibilitatea de a trimite clarificări şi
completări înainte de adoptarea unei eventuale decizii nefavorabile a Direcţiei
Generale a Vămilor.
"Noul Cod Vamal va facilita
activitatea comercialã şi va asigura protectia pieţei interne. Cooperarea
directã mai rapidă cu partenerii comerciali, va securiza lanţurile de
aprovizionare şi va simplifica relaţia dintre mediul de afaceri şi autorităţile
vamale. Implementarea Noului Cod Vamal asigură premisele unui control vamal mai
simplu şi mai rapid, până în anul 2020", a declarat domnul Eugen-Dragoş
DOROŞ, preşedinte al ANAF.
II. OBIECTIVELE A.N.A.F.
PE ANUL 2016 ÎN DOMENIUL VAMAL
SUNT:
Întărirea
controlului vamal:
întărirea controalelor la frontiera
externă a UE
pentru a combate traficul ilicit de ţigarete şi alte produse din tutun
prelucrat;
creşterea eficienţei acţiunilor
echipelor mobile, prin prezenţa mai activă în teren şi prin efectuarea
controalelor în trafic;
gestionarea în continuare a activităţilor specifice pentru
implementarea Convenţiei Schengen;
protejarea teritoriului vamal
naţional şi comunitar prin combaterea traficului ilicit de droguri, precursori,
produse cu regim special, mărfuri contrafăcute şi pirat, bunuri culturale
mobile, specii
sălbatice de floră şi faună, metale şi pietre preţioase, aliaje ale acestora, a
traficului de mărfuri cu risc pentru sănătatea şi siguranţa consumatorului
precum şi prin controlul mişcării de numerar la frontiera comunitară;
creşterea gradului de monitorizare şi control al
producţiei, achiziţiei şi importului de produse energetice, alcool şi băuturi
alcoolice. În acest domeniu ANAF va introduce supravegherea permanentă pe baza
analizei de risc;
dezvoltarea politicii de securitate
IT;
promovarea şi implementarea de măsuri privind supravegherea în
domeniul produselor accizabile şi a
operaţiunilor de vămuire;
protejarea intereselor financiare
ale Uniunii Europene în domeniul resurselor proprii tradiţionale şi ale
bugetului naţional (inclusiv
privind alte impozite şi taxe datorate statului în cadrul operaţiunilor
vamale), prin activitatea de control ulterior sau reverificare a declaraţiilor
vamale, selectate ca urmare a identificării aplicării dispozițiilor care
reglementează regimul vamal respectiv pe baza unor informații incomplete sau
incorecte;
realizarea activităţilor de
auditare în vederea autorizării agenţilor economici, pentru securizarea
lanţului logistic de comercializare al mărfurilor care fac obiectul comerţului
internaţional.
III. ATRIBUŢIILE PRINCIPALE ALE BIROULUI
VAMAL NAIDĂŞ
Ca
parte a administraţiei vamale române, componentă a administraţiei vamale
comunitare, principalele priorităţi în activitatea Biroului vamal de frontieră Naidăş o
constituie protejarea intereselor financiare ale economiei naţionale/Uniunii
Europene, protejarea României/Uniunii Europene faţă de comerţul inechitabil si
ilegal si încurajarea activităţilor economice legitime, asigurarea securităţii
şi siguranţei naţionale/Uniunii Europene şi a rezidenţilor acestora, precum şi
protecţia mediului, acolo unde este cazul, în strânsă cooperare cu alte
autorităţi, menţinerea unui echilibru adecvat între controalele vamale şi
facilitarea comerţului legitim sş protejarea pieţei interne/uniunii de
introducere ilegală pe teritoriul României/Uniunii Europene a produselor
prohibite, a bunurilor supuse regimului de autorizare, aprobare, avizare,
licenţiere şi a celor limitate cantitativ si valoric.
Atribuţiile
principale ale biroului vamal de frontieră Naidăş sunt:
a) prevenirea introducerii ilegale de
produse accizabile, în special a celor de natura ţigaretelor tutun şi a
alcoolului şi băuturilor alcoolice;
b) controlul sumelor în numerar la
trecerea peste frontiera comunitară;
c) combaterea traficului de droguri si
a produselor cu regim special;
d) combaterea traficului ilicit cu
bunuri culturale mobile;
e) combaterea traficului ilicit cu
specii sălbatice de floră si faună pe cale de dispariţie;
f) protejarea drepturilor de
proprietate intelectuală;
g) combaterea traficului cu substanţe
chimice periculoase, produse care
afecteazã stratul de ozon, produse biologice, organisme modificate genetic,
deseuri,
h) combaterea traficului de mărfuri cu
risc pentru sănătatea si siguranţa consumatorului,
i) respectarea regimului armelor,
muniŃiilor, materialelor nucleare si al materiilor explozive,
j) respectarea sancţiunilor
internaţionale privind anumite categorii de servicii şi bunuri supuse
sancţiunilor respective.
Biroul
vamal de frontieră Naidăş realizează supravegherea si controlul vamal al
mărfurilor care fac obiectul traficului internaţional, al bunurilor si
valorilor aparţinând călătorilor si al mijloacelor de transport la frontiera
externă a României şi a Uniunii Europene cu Serbia.
IV. ACTIVITATEA VAMALĂ ÎN INTERVALUL
01.01. – 31.08.2016
1. Gradul de îndeplinire a planului de
încasări
Biroul
vamal Naidăş ca structură teritorială a Direcţiei Generale a Vămilor, în cadrul
ANAF, are stabilit ca principal indicator de evaluare a activităţii , gradul de
îndeplinire a planului de încasări la bugetul de stat.
Încasări
la buget
01.01.
– 31.08.2016 PLAN REALIZAT Procent
de realizare
1 520 000 lei 1 370 698 lei 90%
Încasările
la bugetul de stat pe primele 8 (opt) luni ale anului 2016, prezentate în
tabelul de mai sus, reprezintă taxele vamale
şi TVA-ul încasat de la operaţiunile de punere în liberă circulaţie a
mărfurilor de provenienţă Serbia, în special
materiale de construcţii (cărămidă , ţiglă şi nisip) şi fontă alba
pentru Combinatul Siderurgic din Reşiţa.
Nerealizarea
planului are ca principală sursă, amânarea de la plată a TVA-ului pentru
importatorul cel mai important care activează la nivelul biroului nostru vamal.
Dacă
luăm în considerare şi TVA-ul amânat de la plată , realizările biroului nostru
sunt în cuantum de 739 426 lei , reprezentând 139% din planul acordat nouă.
Încasările
de taxe vamale sunt foarte mici (891 lei)
deoarece politica vamală a Comunităţii Europene şi a României implicit ,
conform acordurilor încheiate cu alte ţări din afara Uniunii Europene , este una de liberalizare a schimburilor
economice, prin acordarea de concesii, eliminarea restricţiilor cantitative şi
a contigentelor, precum şi eliminarea taxelor vamale la majoritatea produselor
industriale şi agricole.
2. Operaţiuni de control, documente
emise, sancţiuni
Având
în vedere că nu toate controalele vamale se materializează în încasări de sume,
amenzi aplicate sau bunuri confiscate, unul din criteriile de evaluare a
activităţii îl reprezintă şi încărcătura sau volumul de operaţiuni/zi, care se
evidenţiază în indicatorii fizici ai activităţii vamale, respectiv:
- Nave controlate – 134
- Marinari - 465
- Autovehicule – 107 474
- Număr total de călători – 316 842
- Declaraţii vamale de import – 817
- Chitanţe vamale - 8
- Adeverinţe de reţinere a bunurilor
– 729
- Procese verbale de contravenţie –
103
- Total ţigări confiscate şi
abandonate – 88 820 țigarete(4441 pachete)
- Tutun – 18,195 kg
- Alcool confiscat şi abandonat –
271 litri
- Erbicid – 112,50 litri
- Autoturisme reţinute până la plata
amenzii – 9
- Valoarea amenzilor aplicate – 70
000 lei
- Valoare amenzi încasate pe loc –
10 000 lei
- Sesizări penale - 7
Analizând
traficul de autovehicule şi de persoane, constatăm o medie de 440
autovehicule/zi (18,3/oră) şi 1298 călători/zi (54/oră) , faţă de anul
precedent, când au fost înregistrate 347 autovehicule/zi (14,4/oră) şi 922
călători/zi (38/oră) .
Din
cele expuse mai sus observăm o creştere evidentă a traficului de persoane şi de
marfă prin biroul nostru vamal.
Din
punct de vedere al traficului fluvial vă pot informa că numărul de nave este în
continuă creştere , iar mărfurile transportate sunt în special cereale şi
balastru.
Taxele
vamale încasate de la persoanele fizice sunt în continuare nesemnificative deoarece , în conformitate cu
legislaţia vamală în vigoare este permisă introducerea în ţară de bunuri în
scutire de taxe vamale şi TVA , în limita unei valori globale de 300
euro/călător, cu condiţia ca aceste bunuri să nu fie importate în vederea
comercializării.
Peste
suma de 300 euro, dar să nu depășească o valoare de 700 de euro, se aplică o
taxă vamală forfetară de 2,5% din valoarea bunurilor.
În
momentul de faţă în aria de supraveghere vamală a Biroului Vamal Naidăş nu mai
funcţionează niciun magazin duty-free.
Un
accent deosebit s-a pus în această perioadă pe întărirea controlului vamal în
vederea limitării fenomenelor de contrabandă şi evaziune fiscală cu produse
accizabile, fapt demonstrat şi de numărul de procese verbale de contravenţie
închiate, 103, precum şi 7 sesizări penale .
Ţin
să menţionez că sesizările penale au fost întocmite persoanelor fizice care se
află la a doua sancţiune emisă pe baza art. 653, alin.2, din HG 707/2006, Regulamentul de aplicare a Codului vamal al
României , şi unde am considerat că sunt
întrunite elementele constitutive ale
infracțiunii de contrabandă, faptă prevăzută și pedepsită de art.270, alin.2,
lit.b, din Legea 86 din 2006, Codul Vamal al României.
V. PROBLEME ÎNTÂMPINATE ÎN DESFĂŞURAREA
ACTIVITĂŢII
Ne-am
confruntat cu o acută lipsă de personal , dar în această lună (septembrie) , cu
ajutorul conducerii Direcţiei Vamale Timişoara şi a Direcţiei Generale Regionale
a Finanţelor Publice Timişoara , au mai fost angajaţi 5 (cinci) lucrători
vamali operativi şi astfel am ajuns la un număr de 17 lucrători vamali
operativi cu care dorim să ne desfăşurăm activitatea în bune condiţiuni şi spun
acest lucru prin prisma faptului că biroul nostru vamal trebuie să asigure cu
personal , 24 de ore din 24 , atât biroul vamal Naidăş rutier cât şi portul
Moldova Veche care este primul port de intrare în România şi ultimul de ieşire.
VI. COOPERAREA CU ALTE INSTITUŢII ÎN
VEDEREA EFICIENTIZĂRII ACTIVITĂŢII
Cea
mai importantă colaborare pe care biroul nostru o are cu alte instituţii este
cea cu Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Timişoara, fapt care a stat şi la încheierea
, în anul 2016, unor PLANURI DE COOPERARE între Poliţia de Frontieră Sector
Naidăş, Poliţia de Frontieră Port Moldova Veche şi Biroul Vamal Naidăş.
Planurile de cooperare au fost încheiate în baza Protocolului dintre
Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră şi Direcţia Generală a Vămilor şi
au următoarele obiective:
- Dezvoltarea cooperării
inter-instituționale, în vederea eficientizării activităţii de control la
trecerea frontierei, asigurarea unui trafic fluent, civilizat de nivel
european;
- Combaterea infracţionalităţii
transfrontaliere, a migraţiei ilegale, a traficului ilegal de arme, substanţe
psihotrope şi halucinogene, prevenirea introducerii în țară de bunuri prin
metode frauduloase care aduc prejudicii statului român( în mod deosebit
prevenirea introducerii în ţară de produse supuse accizelor);
- Îndeplinirea cu profesionalism a
atribuţiilor de serviciu în activitatea de control la trecerea frontierei de
stat, asigurarea cadrului legislativ şi luarea măsurilor necesare pentru
asigurarea siguranţei cetăţeanului indiferent de calitatea procesuală a
acestuia.
Astfel
prin punerea la dispoziţie a datelor şi informaţiilor deţinute de Poliţia de
Frontieră şi Direcţia Generală a Vămilor, precum şi prin munca depusă de
personalul vamal din cadrul Biroului Analiză de Risc a biroului nostru vamal
, au fost aplicate un număr de 103 de
amenzi contravenţionale în cuatum de 70 000 lei, au fost întocmite 7 sesizări
penale, au fost reţinute până la plata amenzii 9 autoturisme implicate în
traficul ilicit de ţigarete şi au fost confiscate 88 820 ţigarete diverse sortimente.
Au
mai fost şi alte colaborări în această perioadă cu următoarele instituţii ,
cărora le mulţumim pentru sprijinul acordat nouă :
- Instituţia Prefectului judeţul
Caraş-Severin
- Direcţia Sanitară Veterinară şi
pentru Siguranţa Alimentelor Caraş-Severin
- Serviciul de Telecomunicaţii
Speciale
- Administraţia Judeţeană a
Finanţelor Publice Caraş-Severin
- Parchetele de pe lângă
Judecătoriile Oraviţa şi Moldova Nouă
Personalul
Biroului Vamal Naidăş, chiar în condiţiile de
număr redus de personal, a depus toate eforturile pentru a rezolva toate
sarcinile ce le-a avut de îndeplinit în prima parte a acestui an şi sperăm
acelaşi lucru şi în viitor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu