Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



vineri, 30 septembrie 2016

FEST-FDR2016 / Filmul premiat al lui Radu Jude, Inimi cicatrizate, a fost proiectat în avanpremeiră naționlă

 FEST-FDR2016 oferă artelor spectacolelor sensuri noi. Anul acesta, festivalul organizat de Teatrul Național din Timișoara și-a îmbogățit oferta  cu o nouă artă. Pentru prima dată în lunga sa istorie, festivalul timișorean a avut șansa de a oferi publicului său un film de artă, unul dintre cele mai tulburătoare filme ale ultimilor ani: Inimi cicatrizate, o adaptare după scrierile lui M. Blecher, în regia lui Radu Jude.
„M-am bucurat de invitația pe care mi-a făcut-o FEST-FDR, și anume de a proiecta filmul Inimi cicatrizate  în avanpremieră la Timișoara. Pe lângă faptul ca am mulți prieteni la Timișoara - urmare, mai ales, a colaborării cu Teatrul Național de acolo - cred că există lucruri în comun între dramaturgia de film și cea pentru scenă și sper ca între teatrul și filmul românesc să existe mai mult dialog decât există în prezent”, declară regizorul Radu Jude, care semnează și scenariul filmului.
Pelicula a câștigat în luna august 2016 Premiul Special al Juriului la Festivalul Internațional de Film de la Locarno (Elveția), fiind prezentată în avanpremieră națională în cadrul FEST-FDR2016, cu sprijinul Iulius Mall și Cinema City.
Inimi cicatrizate reface biografia tragică a lui Emanuel, un alter-ego al tânărului scriitor din România perioadei interbelice Max Blecher, care și-a petrecut ultimii zece din cei douăzeci și opt de ani ai vieții măcinat de o boală incurabilă. Luciditatea chirurgicală și pofta de viață invers proporțională cu dezastrul fizic al trupului devin, în filmul lui Radu Jude, proiecția la scară umană a prăbușirii istoriei în dezastrul provocat de entuziasmul antisemit al anilor premergători celui de-al doilea război mondial. Un dezastru care, în forme mai mult sau mai puțin diferite, se prefigurează și în prezent, ca o recrudescență cumplită a unei boli la fel de cumplite. Această estetică a suferinței este, însă, contrabalansată de un umanism covârșitor, o nostalgie absolută și de refuzul obstinat al personajelor de a-și abandona spiritul, la fel de puternic și prezent ca implacabila, mereu prezenta, mare.
Proiecția a fost urmată de un dialog cu publicul, moderat de scriitorul Daniel Vighi, iar actorii Lucian Teodor Rus - protagonistul filmului, Dana Voicu și Ana Munteanu au răspuns întrebărilor venite din sală.
„Sunt copleșit de frumusețea și dramatismul  extraordinar care se degajă la sfârșitul filmului. Este o pledoarie pentru curajul de a asuma condiția umană în sfârșitul ei continuu și o extrem de inspirată paralelă între boala trupului și cea a politicii”, a punctat Daniel Vighi.
Filmul Inimi cicatrizate este o producție Hi Film în co-producție cu Komplizen Film (Germania), în asociere cu BORD CADRE FILMS (Elveția), dezvoltat în cadrul Cinemart, Sofia Meetings cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Studioului de Creație Cinematografică al Ministerului Culturii, Programului Media — Europa Creativă și EURIMAGES și va fi lansat în cinematografele din România în luna noiembrie, pelicula fiind distribuită de microFILM.
Fotografii: Adrian Pîclișan / TNTm
www.tntimișoara.com
Agenda digitală a festivalului e disponibilă pe Urby ( aplicație disponibilă atât pentru IOS cât și pentru android): http://urbyapp.com/timisoara/events/_ehhp3l7apwl0g?_branch_match_id=306006432084955931

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu