Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



marți, 13 septembrie 2016

MONITORIZARE ȘI CONTROL LA ANGAJATORII CE AU OBLIGAȚIA ÎNCHEIERII UNUI CONTRACT COLECTIV DE MUNCĂ


Contractul colectiv de munca este conventia incheiata intre patron sau organizatia patronala, pe de o parte, si salariati, reprezentati prin sindicate ori in alt mod prevazut de lege, de cealalta parte, prin care se stabilesc clauze privind conditiile de munca, salarizarea, precum si alte drepturi si obligatii ce decurg din raporturile de munca.
Contractul colectiv de munca are un caracter dual. Pe de o parte el prezinta caracteristicile unei legi (este general, este abstract, este impersonal, constituie legea părților conform art.229, alin.(4) din Codul muncii), iar pe de alta parte el este totusi un contract (se incheie prin negociere ca urmare a vointei partilor).
Conform art. 131, alin.(2) din Legea dialogului social nr.62/2011, este interzisă orice imixtiune a autorităţilor publice, sub orice formă şi modalitate, în negocierea, încheierea, executarea, modificarea şi încetarea contractelor colective de muncă.

Importanta contractului colectiv de muncă este data de influenta pe care acesta o are asupra raporturilor de munca. Potrivit prevederilor din Codul muncii, partile sunt limitate in negocierea clauzelor ce vor fi incluse in contractul colectiv de munca doar de respectarea legii. Practic, legiuitorul a stabilit prin lege cadrul general al raporturilor de munca, urmand ca partile (angajatori si salariati) sa stabileasca in mod concret drepturile si obligatiile ce le revin prin intermediul contractelor colective munca incheiate la diferite niveluri.
Clauzele fiecarui contract colectiv au valoare normativa, practic ele alcatuiesc un drept al muncii propriu al celor care-l incheie. La incheierea contractului colectiv de munca, prevederile legale referitoare la drepturile salariatilor au un caracter minimal.
Contractele individuale de munca nu pot contine clauze care sa stabileasca drepturi la un nivel inferior celui stabilit prin contractele colective, iar acestea, la randul lor, nu pot contine clauze care sa stabileasca drepturi la un nivel inferior celui stabilit prin contractele incheiate la nivel superior.
Prin intermediul contractului colectiv de munca se realizeaza nu numai reglementarea drepturilor si obligatiilor partilor, ci si armonizarea unor interese ale salariatilor si angajatorilor, promovarea unor relatii de munca echitabile de natura sa asigure protectia sociala a salaritilor, prevenirea sau eliminarea conflictelor de munca, ori evitarea declansarii grevelor.
Art.128 din Legea dialogului social nr. 62/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, stipuleaza ca se pot negocia contracte colective de munca la nivel de unitati, grupuri de unitati si sectoare de activitate, dar, cu toate acestea, negocierea colectiva este obligatorie numai la nivel de unitate, cu exceptia cazului in care unitatea are mai putin de 21 de angajati (art.129, alin.(1) din Legea nr.62/2011).
Obligaţia de a iniţia negocierea îi revine angajatorului, conform dispoziţiilor art. 129 alin. (2) din Legea dialogului social nr. 62/2011. În cazul în care angajatorul sau organizaţia patronală nu iniţiază negocierea, aceasta va începe la cererea scrisă a organizaţiei sindicale reprezentative sau a reprezentanţilor angajaţilor, în termen de cel mult 10 zile calendaristice de la comunicarea solicitării.
Prin contractele/acordurile colective de muncă încheiate în sectorul bugetar nu pot fi negociate sau incluse clauze referitoare la drepturi în bani şi în natură, altele decât cele prevăzute de legislaţia în vigoare pentru categoria respectivă de personal.
Prin excepţie de la prevederile art. 129 alin. (3) contractele colective de muncă în sectorul bugetar se negociază, în condiţiile legii, după aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli ale ordonatorilor de credite, în limitele şi în condiţiile stabilite prin acestea.
Drepturile salariale din sectorul bugetar se stabilesc prin lege în limite precise, care nu pot constitui obiect al negocierilor şi nu pot fi modificate prin contracte colective de muncă. în cazul în care drepturile salariale sunt stabilite de legi speciale între limite minime şi maxime, drepturile salariale concrete se determină prin negocieri colective, dar numai între limitele legale.
Monitorizare
Conform datelor centralizate la nivelul inspectoratului, raportate Inspecției Muncii, la sfârșitul lunii iulie 2016, numărul total de unități din județ care au cel puțin 21 de angajați este de 405, din care 166 de unități cu capital de stat (inclusiv bugetar), 8 unități cu capital mixt și 231 de unități cu capital privat.
În perioada ianuarie-iulie 2016 au fost înregistrate la ITM Caraș-Severin un număr de 119 contracte colective de muncă (59 la unități cu capital de stat și  60 la unități cu capital privat), a fost prelungită valabilitatea prin acte adiționale pentru un număr de 12 contracte colective de muncă și au încetat un număr de 164 contracte colective de muncă, din care 122 la unități cu capital de stat, 2 la unități cu capital mixt și 40 la unități cu capital privat.
Numărul total de contracte colective de muncă active la sfârșitul lunii iulie 2016 este de 229, din care 86 la unități cu capital de stat și 143 la unități cu capital privat.
Sintetic, situația contractelor colective de muncă se prezintă astfel:
Ianuarie-iulie 2016           Număr unități    CCM înregistrate              CCM cu valabilitate prelungită    CCM încetate     CCM active la 31.07.2016
Unități cu capital de stat                166         59           1              122         86
Unități cu capital mixt     8              0              0              2              0
Unități cu capital privat  231         60           11           40           143
TOTAL   405         119         12           164         229



Activitatea de control
Având în vedere importanța negocierii și încheierii contractului colectiv de muncă, unul din pricipalele obiective urmărite în cadrul controalelor de fond sau tematice efectuate de inspectorii de muncă din cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă Caraş-Severin, la angajatorii care au cel puțin 21 de angajați, îl constituie verificarea respectării dispozițiilor art.129, alin.(1) și (2) din Legea dialogului social nr.62/2011.
Astfel, în perioada 01.01.2016 - 31.07.2016, inspectorii de muncă au efectuat acţiuni de control la un număr de 52 de angajatori din această categorie.
Mai mult, întrucât sesizările organizaţiilor sindicale, situaţiile statistice privind înregistrarea contractelor colective de muncă precum şi controalele efectuate de inspectorii de muncă din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă şi Inspecţiei Muncii au scos în evidenţă faptul că există situaţii în care unităţi angajatoare cu cel puţin 21 de salariaţi nu respectă obligaţiile impuse de Legea dialogului social nr. 62/2011, referitoare la iniţierea negocierilor colective de către angajatori, în perioada 21.03.2016-30.03.2016 a fost organizată o campanie naţionale privind respectarea de către angajatori a dispoziţiilor art. 129 alin.(1) și alin.(2) din Legea dialogului social nr. 62/2011, în scopul informării şi intrării în legalitate, campanie prevăzută în Programul cadru al Inspecţiei Muncii pentru anul 2016.
În cadrul Campaniei Naționale, I.T.M. Caraș-Severin a efectuat controale tematice la un număr de 10 angajatori din grupul țintă vizat.
Grupul ţintă avut în vedere a fost format din unităţile angajatoare care au cel puţin 21 de salariaţi, aflate în următoarele situaţii:
-nu se află în evidenţa inspectoratelor teritoriale de muncă cu contract colectiv de muncă în vigoare;
-contractul colectiv de muncă urmează să-şi înceteze valabilitatea în cel mult 45 de zile calendaristice.
-au existat sesizări din partea organizaţiei sindicale/salariaţilor.
Obiectivele controalelor efectuate de inspectorii de muncă, atât în activitatea curentă cât și în cadrul Campaniei Naționale au fost:
-informarea angajatorilor cu privire la cele mai bune mijloace de respectare a prevederilor Legii dialogului social nr. 62/2011;
-creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale stipulate în Legea dialogului social nr. 62/2011;
-luarea măsurilor legale care se impun pentru respectarea de către angajatorii care au cel puţin 21 de salariaţi, a dispoziţiilor Legii dialogului social nr. 62/2011.
În situațiile în care, din verificările efectuate la unități, s-a constatat că angajatorul şi salariaţii nu se află pe durata negocierii colective, respectiv angajatorul nu a iniţiat negocierea, conform dispoziţiilor art. 129 alin. (2) şi (3) din Legea dialogului social nr. 62/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, au fost dispuse măsuri obligatorii ca angajatorul să facă dovada respectării dispoziţiilor art. 129 alin. 2 şi 3 din Codul muncii.
Sintetic rezultatele controalelor efectuate în perioada ianuarie-iulie 2016 se prezintă astfel:

numărul angajatorilor verificaţi sub aspectul respectării dispozițiilor art.129, alin.(1) și (2) din legea nr.62/2011   
52
    din care în cadrul Campaniei Naționale               10
numărul angajatorilor care nu respectă dispozițiilor art.129, alin.(1) și (2) din legea nr.62/2011                     
51
    din care în cadrul Campaniei Naționale               10
numărul măsurilor dispuse privind respectarea de către angajatori a dispozițiilor art.129, alin.(1) și (2) din legea nr.62/2011                 
51
    din care în cadrul Campaniei Naționale               10

Urmare, în mare măsură, a acțiunilor de control efectuate, în perioada ianuarie-iulie 2016 au fost înregistrate la ITM Caraș-Severin un număr de 119 contracte colective de muncă, din care 11 în luna iulie 2016 și a fost prelungită valabilitatea prin acte adiționale pentru un număr de 12 contracte colective de muncă.
Având în vedere importanța contractului colectiv de munca, prin rolul și influența pe care acesta o are în desfășurarea raporturilor de muncă, stabilind clauze referitoare la conditiile de munca, salarizare, precum si alte drepturi si obligatii ce decurg din raporturile de munca, I.T.M. Caraș-Severin va continua să efectueze controale tematice privind respectarea prevederilor legale referitoare la negocierea colectivă și în perioada următoare.
De altfel, la angajatorii care au cel puțin 21 de salariați, în cadrul fiecărei acţiuni de control întreprinse de inspectorii de muncă se verifică modul de respectare a dispozițiilor art.129, alin.(1) și alin.(2) din Legea dialogului social nr.62/2011-republicată, cu modificările și completările ulterioare.
                                    

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu