Contractul colectiv de munca
este conventia incheiata intre patron sau organizatia patronala, pe de o parte,
si salariati, reprezentati prin sindicate ori in alt mod prevazut de lege, de
cealalta parte, prin care se stabilesc clauze privind conditiile de munca,
salarizarea, precum si alte drepturi si obligatii ce decurg din raporturile de
munca.
Contractul colectiv de
munca are un caracter dual. Pe de o parte el prezinta caracteristicile unei
legi (este general, este abstract, este impersonal, constituie legea părților
conform art.229, alin.(4) din Codul muncii), iar pe de alta parte el este totusi
un contract (se incheie prin negociere ca urmare a vointei partilor).
Conform art. 131, alin.(2)
din Legea dialogului social nr.62/2011, este interzisă orice imixtiune a
autorităţilor publice, sub orice formă şi modalitate, în negocierea,
încheierea, executarea, modificarea şi încetarea contractelor colective de
muncă.
Importanta contractului
colectiv de muncă este data de influenta pe care acesta o are asupra
raporturilor de munca. Potrivit prevederilor din Codul muncii, partile sunt
limitate in negocierea clauzelor ce vor fi incluse in contractul colectiv de
munca doar de respectarea legii. Practic, legiuitorul a stabilit prin lege
cadrul general al raporturilor de munca, urmand ca partile (angajatori si
salariati) sa stabileasca in mod concret drepturile si obligatiile ce le revin
prin intermediul contractelor colective munca incheiate la diferite niveluri.
Clauzele fiecarui contract
colectiv au valoare normativa, practic ele alcatuiesc un drept al muncii
propriu al celor care-l incheie. La incheierea contractului colectiv de munca,
prevederile legale referitoare la drepturile salariatilor au un caracter
minimal.
Contractele individuale de
munca nu pot contine clauze care sa stabileasca drepturi la un nivel inferior
celui stabilit prin contractele colective, iar acestea, la randul lor, nu pot
contine clauze care sa stabileasca drepturi la un nivel inferior celui stabilit
prin contractele incheiate la nivel superior.
Prin intermediul
contractului colectiv de munca se realizeaza nu numai reglementarea drepturilor
si obligatiilor partilor, ci si armonizarea unor interese ale salariatilor si
angajatorilor, promovarea unor relatii de munca echitabile de natura sa asigure
protectia sociala a salaritilor, prevenirea sau eliminarea conflictelor de
munca, ori evitarea declansarii grevelor.
Art.128 din Legea
dialogului social nr. 62/2011, cu modificarile si completarile ulterioare,
stipuleaza ca se pot negocia contracte colective de munca la nivel de unitati,
grupuri de unitati si sectoare de activitate, dar, cu toate acestea, negocierea
colectiva este obligatorie numai la nivel de unitate, cu exceptia cazului in
care unitatea are mai putin de 21 de angajati (art.129, alin.(1) din Legea
nr.62/2011).
Obligaţia de a iniţia
negocierea îi revine angajatorului, conform dispoziţiilor art. 129 alin. (2)
din Legea dialogului social nr. 62/2011. În cazul în care angajatorul sau
organizaţia patronală nu iniţiază negocierea, aceasta va începe la cererea
scrisă a organizaţiei sindicale reprezentative sau a reprezentanţilor angajaţilor,
în termen de cel mult 10 zile calendaristice de la comunicarea solicitării.
Prin
contractele/acordurile colective de muncă încheiate în sectorul bugetar nu pot
fi negociate sau incluse clauze referitoare la drepturi în bani şi în natură,
altele decât cele prevăzute de legislaţia în vigoare pentru categoria
respectivă de personal.
Prin excepţie de la
prevederile art. 129 alin. (3) contractele colective de muncă în sectorul
bugetar se negociază, în condiţiile legii, după aprobarea bugetelor de venituri
şi cheltuieli ale ordonatorilor de credite, în limitele şi în condiţiile
stabilite prin acestea.
Drepturile salariale din
sectorul bugetar se stabilesc prin lege în limite precise, care nu pot
constitui obiect al negocierilor şi nu pot fi modificate prin contracte
colective de muncă. în cazul în care drepturile salariale sunt stabilite de
legi speciale între limite minime şi maxime, drepturile salariale concrete se
determină prin negocieri colective, dar numai între limitele legale.
Monitorizare
Conform datelor
centralizate la nivelul inspectoratului, raportate Inspecției Muncii, la
sfârșitul lunii iulie 2016, numărul total de unități din județ care au cel
puțin 21 de angajați este de 405, din care 166 de unități cu capital de stat
(inclusiv bugetar), 8 unități cu capital mixt și 231 de unități cu capital
privat.
În perioada ianuarie-iulie
2016 au fost înregistrate la ITM Caraș-Severin un număr de 119 contracte
colective de muncă (59 la unități cu capital de stat și 60 la unități cu capital privat), a fost
prelungită valabilitatea prin acte adiționale pentru un număr de 12 contracte
colective de muncă și au încetat un număr de 164 contracte colective de muncă,
din care 122 la unități cu capital de stat, 2 la unități cu capital mixt și 40
la unități cu capital privat.
Numărul total de contracte
colective de muncă active la sfârșitul lunii iulie 2016 este de 229, din care
86 la unități cu capital de stat și 143 la unități cu capital privat.
Sintetic, situația
contractelor colective de muncă se prezintă astfel:
Ianuarie-iulie 2016 Număr unități CCM înregistrate CCM
cu valabilitate prelungită CCM încetate CCM active la 31.07.2016
Unități cu capital de stat 166 59 1 122 86
Unități cu capital mixt 8 0 0 2 0
Unități cu capital privat 231 60 11 40 143
TOTAL 405 119 12 164 229
Activitatea de control
Având în vedere importanța
negocierii și încheierii contractului colectiv de muncă, unul din pricipalele
obiective urmărite în cadrul controalelor de fond sau tematice efectuate de
inspectorii de muncă din cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă
Caraş-Severin, la angajatorii care au cel puțin 21 de angajați, îl constituie
verificarea respectării dispozițiilor art.129, alin.(1) și (2) din Legea
dialogului social nr.62/2011.
Astfel, în perioada
01.01.2016 - 31.07.2016, inspectorii de muncă au efectuat acţiuni de control la
un număr de 52 de angajatori din această categorie.
Mai mult, întrucât
sesizările organizaţiilor sindicale, situaţiile statistice privind
înregistrarea contractelor colective de muncă precum şi controalele efectuate
de inspectorii de muncă din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă şi
Inspecţiei Muncii au scos în evidenţă faptul că există situaţii în care unităţi
angajatoare cu cel puţin 21 de salariaţi nu respectă obligaţiile impuse de
Legea dialogului social nr. 62/2011, referitoare la iniţierea negocierilor
colective de către angajatori, în perioada 21.03.2016-30.03.2016 a fost
organizată o campanie naţionale privind respectarea de către angajatori a
dispoziţiilor art. 129 alin.(1) și alin.(2) din Legea dialogului social nr.
62/2011, în scopul informării şi intrării în legalitate, campanie prevăzută în
Programul cadru al Inspecţiei Muncii pentru anul 2016.
În cadrul Campaniei
Naționale, I.T.M. Caraș-Severin a efectuat controale tematice la un număr de 10
angajatori din grupul țintă vizat.
Grupul ţintă avut în
vedere a fost format din unităţile angajatoare care au cel puţin 21 de
salariaţi, aflate în următoarele situaţii:
-nu se află în evidenţa
inspectoratelor teritoriale de muncă cu contract colectiv de muncă în vigoare;
-contractul colectiv de
muncă urmează să-şi înceteze valabilitatea în cel mult 45 de zile
calendaristice.
-au existat sesizări din
partea organizaţiei sindicale/salariaţilor.
Obiectivele controalelor
efectuate de inspectorii de muncă, atât în activitatea curentă cât și în cadrul
Campaniei Naționale au fost:
-informarea angajatorilor
cu privire la cele mai bune mijloace de respectare a prevederilor Legii dialogului
social nr. 62/2011;
-creşterea gradului de
conştientizare a angajatorilor în ceea ce priveşte necesitatea respectării
prevederilor legale stipulate în Legea dialogului social nr. 62/2011;
-luarea măsurilor legale
care se impun pentru respectarea de către angajatorii care au cel puţin 21 de
salariaţi, a dispoziţiilor Legii dialogului social nr. 62/2011.
În situațiile în care, din
verificările efectuate la unități, s-a constatat că angajatorul şi salariaţii
nu se află pe durata negocierii colective, respectiv angajatorul nu a iniţiat
negocierea, conform dispoziţiilor art. 129 alin. (2) şi (3) din Legea
dialogului social nr. 62/2011, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, au fost dispuse măsuri obligatorii ca angajatorul să facă dovada
respectării dispoziţiilor art. 129 alin. 2 şi 3 din Codul muncii.
Sintetic rezultatele
controalelor efectuate în perioada ianuarie-iulie 2016 se prezintă astfel:
numărul angajatorilor
verificaţi sub aspectul respectării dispozițiilor art.129, alin.(1) și (2) din
legea nr.62/2011
52
din care în cadrul Campaniei Naționale 10
numărul angajatorilor care
nu respectă dispozițiilor art.129, alin.(1) și (2) din legea nr.62/2011
51
din care în cadrul Campaniei Naționale 10
numărul măsurilor dispuse
privind respectarea de către angajatori a dispozițiilor art.129, alin.(1) și
(2) din legea nr.62/2011
51
din care în cadrul Campaniei Naționale 10
Urmare, în mare măsură, a
acțiunilor de control efectuate, în perioada ianuarie-iulie 2016 au fost
înregistrate la ITM Caraș-Severin un număr de 119 contracte colective de muncă,
din care 11 în luna iulie 2016 și a fost prelungită valabilitatea prin acte
adiționale pentru un număr de 12 contracte colective de muncă.
Având în vedere importanța
contractului colectiv de munca, prin rolul și influența pe care acesta o are în
desfășurarea raporturilor de muncă, stabilind clauze referitoare la conditiile
de munca, salarizare, precum si alte drepturi si obligatii ce decurg din
raporturile de munca, I.T.M. Caraș-Severin va continua să efectueze controale
tematice privind respectarea prevederilor legale referitoare la negocierea
colectivă și în perioada următoare.
De altfel, la angajatorii
care au cel puțin 21 de salariați, în cadrul fiecărei acţiuni de control
întreprinse de inspectorii de muncă se verifică modul de respectare a
dispozițiilor art.129, alin.(1) și alin.(2) din Legea dialogului social
nr.62/2011-republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu