ANCOM a publicat Raportul privind incidentele care au afectat securitatea
rețelelor și serviciilor de comunicații electronice în anul 2023. Numărul total al incidentelor a crescut
semnificativ față de anul precedent (+45%), de la 341 incidente în 2022 la 497
în 2023. Raportul oferă o sinteză detaliată a incidentelor raportate de
furnizorii de rețele și servicii, urmărind totodată înțelegerea cauzelor care
le-au generat și contribuind astfel la identificarea unor măsuri corective și
preventive eficiente.
Conexiuni afectate
În 2023 a existat o
variație semnificativă în ceea ce privește numărul mediu de conexiuni afectate pe fiecare tip de serviciu, cu o scădere pentru serviciile fixe de telefonie şi internet, o creștere ușoară pentru serviciile de retransmisiea programelor media audiovizuale și telefonie mobilă și SMS, dar o dublare a numărului mediu de conexiuni afectate în cazul serviciilor de internet mobil și transmisiuni de date mobile, în comparație cu anul precedent.Astfel, cele mai
afectate servicii în 2023 au fostserviciile de comunicații mobile: serviciile
de telefonie mobilă şi SMS - peste 6 milioane de conexiuni, iar serviciile de
internet mobil şi transmisiuni de date mobile - peste 7 milioane de conexiuni. În
medie, un incident a afectat aproximativ 33 de mii de conexiuni, cu 65% mai mult
față de 2022. Această creștere semnificativă este cauzată, în mare măsură,de fenomenele
meteo extreme apărute în decursul anului 2023. Aceste incidente au afectat
utilizatorii din mai multe judeţe simultan (distribuția geografică fiind extinsă)și
au avut o durată de manifestare îndelungată. În mai multe cazuri, intervențiile
pentru remediere au fost îngreunate de drumurile închise, blocate de arbori
căzuți ori de condiții meteo ce nu permiteau o intervenție rapidă. Având în
vedere acest cumul de factori, valoarea numărului mediu de conexiuni este, atât
procentual, cât şiîn valoare absolută, mult mai mare decât în anul precedent.
Cauzele
incidentelor
În anul 2023, cea mai frecventă cauză a
incidentelor rămâne cea externă sau implicarea unei părți terțe, cu un număr de
421 de incidente raportate (comparativ cu 298 de incidente înregistrate în anul
anterior). Incidentele având această cauză afectează, în principal, stațiile de
bază și controlerele mobile (168 de incidente) și mediile de transmisiune (249
de incidente) și subliniază vulnerabilitatea acestor resurse la factorii
externi. Mediile de transmisiune au fost afectate, în principal, din cauza
problemelor apărute la nivelul rețelelor partenere.Aceste probleme pot include
lucrări efectuate de terți, tăieri accidentale de fibră optică sau întreruperi
ale energiei electrice. Pe de altă parte, stațiile de bază și controlerele
mobile au fost afectate, în principal, de întreruperea alimentării cu energie
electrică, cauzată de cele mai multe ori de întreruperi în alimentarea cu
energie furnizată de rețelele de distribuție națională de energie electrică.
Atât numărul incidentelor care au afectat mediile de transmisiune, cât și
numărul celor care au afectat stațiile de bază și controlerele mobile au
înregistrat o creștere semnificativă de cel puțin 42% față de valorile
înregistrate în anul precedent.
Într-o schimbare notabilă față de anii anteriori,
următoarea categorie predominantă este reprezentată de incidentele provocate de
fenomenele naturale, cu un total de 45 de incidente înregistrate, un număr de 9
ori mai mare decât în anul 2022.
Distribuția
geografică
Incidentele au afectat
unul sau mai multe județe simultan:276 de incidente au afectat câte un județ, 206
au dus la afectarea conexiunilor din 2-9 județe simultan, 9 incidente au
afectat între 10 și 30 de județe și 6 incidente au avut impact la nivel
naţional. Distribuția incidentelor la nivel național arată că cele mai multe
incidente (77) au afectat județul Constanța, iar județele în care au fost
înregistrate cele mai puține incidente au fost Brașov și Covasna, cu câte 12
incidente.
Din perspectiva
distribuției geografice a incidentelor provocate de probleme de alimentare cu
energie electrică, în județul Constanța s-au
înregistrat cele mai multe astfel de
incidente (52), urmat de Buzău (30). Județul cu cele mai puține raportări de
incidente electrice a fost Covasna,cu 2 astfel de incidente. 52% din totalul
incidentelor raportate au fost incidente electrice.
Este de așteptat ca măsurile incluse în Decizia
ANCOM nr.70/2024 privind backup-ul electric să înceapă să își facă simțit
efectul, pe termen mediu, odată cu apropierea termenului de finalizare a
implementărilor, prevăzut pentru luna august 2025. Aceste măsuri nu reprezintă
un panaceu, incidentele electrice de lungă durată necesitând măsuri la nivelul
furnizorilor de energie și o mai bună cooperare cu alte instituții și
organizații pentru crearea mecanismelor de partajare a resurselor mobile de
alimentare cu energie electrică.
Durata incidentelor
În 2023, durata totală a incidentelor raportate a
fost de peste 6.500 de ore, o valoare dublă faţă de anul 2022. Valoarea medie a
duratei unui incident a fost în creștere în anul 2023, cu aproximativ 5 ore mai
mult decât în anul 2022, depășind 13 ore de indisponibilitate medie per
incident.Incidentele care au durat cel mai mult au fost cele
produse din cauza fenomenelor naturale (cu o durată medie de aproximativ 31 de
ore), urmate de incidentele din cauză externă (cu o durată medie de aproximativ
12 ore).
Raportul ANCOM
Raportul ANCOM privind
incidentele care au afectat securitatea rețelelor și serviciilor de comunicații
electronice în anul 2023a fost realizat pe baza informațiilor puse la
dispoziție de către furnizori și este disponibil aici.
Autoritatea
Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii(ANCOM) este instituția care
promovează interesele utilizatorilor de servicii prin promovarea concurenței și
inovației pe piețele comunicațiilor electronice și serviciilor poștale,
administrarea pro-competitivă a resurselor limitate (spectru radio, resurse de
numerotație și resurse tehnice asociate), încurajarea investițiilor eficiente
în rețele și infrastructuri și promovarea conectivității ultrarapide. Pentru
mai multe detalii despre activitatea ANCOM vizitațiwww.ancom.ro,www.portabilitate.rosi www.veritel.ro. Pentru a testa si monitoriza calitatea serviciului de
internet, accesațiwww.netograf.ro. Pentru a consulta acoperirea cu
servicii de voce mobilă a localităților, drumurilor naționale și județene din
România, accesați www.aisemnal.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu