Livrarea prin
sistemele automate, deși nu este un concept nou, a cunoscut o creștere importantă în timpul pandemiei, impulsionată de necesitatea stringentă de a menține
distanța socială. În paralel cu expansiunea comerțului electronic, această
tendință s-a consolidat, devenind o realitate a prezentului. Având în vedere
popularitatea crescândă a acestei opțiuni de livrare, ANCOM aduce în atenția
utilizatorilor principalele reglementări
din domeniu.
Sistemul automat de
livrare oferă utilizatorului posibilitatea de a depune/prelua trimiteri poștale în/din rețeaua poștală, prin intermediul unor instalații automatizate și digitalizate, nedeservite de personal, regăsit și sub denumirea de locker, easybox, pachetomat, cutie pentru colete sau casete de expediere a coletelor. Sistemele automate oferă utilizatorilor flexibilitate maximă în programarea livrărilor și contribuie la reducerea amprentei de carbon prin optimizarea rutelor de livrare.Reglementări
privind sistemele automate
În cazul trimiterilor
poștale livrate prin intermediul sistemelor automate, furnizorul este obligat
să asigure un termen de ridicare a trimiterii poștale de minimum 36 de oredin
momentul informării destinatarului că trimiterea poştală a fost depusă la
sistemul automat. Păstrarea trimiterii poștale în acest termen nu implică plata
unor tarife suplimentare. Furnizorul trebuie să asigure respectarea termenului
de ridicare a trimiterii poștale indiferent de eventualele situații particulare
privind indisponibilitatea respectivului sistem automat. În cazul unei perioade
de indisponibilitate a sistemului automat, termenul de ridicare stabilit de
furnizor va fi prelungit corespunzător, iar utilizatorul va fi informat în
acest sens.
Mesajul de informare privind depunerea trimiterii poștale la sistemul
automat, transmis de regulă prin SMS sau e-mail,va conține cel puțin perioada
de păstrare a trimiterii poştaleşi datele minime necesare identificării și
accesării sistemului automat de livrare, precum şi programul de funcționare a
sistemului (dacă acesta nu este non-stop).
Dacă destinatarul nu
ridică trimiterea poștală în termenul specificat,aceasta va fi păstrată, în
vederea predării, la un punct de contact al furnizorului (punct de contact fix
deservit de personal sau sistem automat), iar destinatarul va fi informat în
prealabil despre cum va putea intra în posesia trimiterii poștale.
În cazul în care livrarea la sistemul automat indicat de expeditor nu este
posibilă, furnizorul de servicii poștale are obligația să obţină de la
destinatarul trimiterii poştale permisiunea predării la un alt sistem automat, dacă
această opțiune este prevăzută în contractul încheiat cu expeditorul.
Furnizorul are obligaţia să inscripţioneze în mod lizibil cu denumirea sau
marca sacomercială toate instalațiile fizice care fac parte din reţeaua sa
poştală, deci inclusiv și sistemeleautomate de
colectare/livrare. Prevederile sunt aplicabileinclusiv în situaţiapunctelor
de acces sau punctelor de contact utilizate, în comun, de mai mulţifurnizori de
servicii poştale.De asemenea,
pe oricesistemautomat de
colectare/livrare trebuie indicat un număr de
telefon menit să faciliteze comunicarea dintre furnizor şi utilizatorul
serviciului poştal prestat prin intermediul respectivului sistem automat.
Ce, cum și unde reclami
Utilizatorii care au o nemulțumire în legătură cu prestarea serviciilor
poștale trebuie să se adreseze în primul rând furnizorului de servicii poștale
care a prestat serviciul. În cazul în care furnizorul nu a rezolvat problema
sesizată, utilizatorii se pot adresa și ANCOM, urmând pașii descriși aici.
InfoCentruANCOM pune la dispozitia utilizatorilor informatii utile despre serviciile
de comunicatii electronice (telefonie, internet si televiziune), serviciile
postale și serviciile digitale, pentru a-i sprijini in alegerea si folosirea
acestor servicii. Informatiile se refera in principal la incheierea
contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea
terminalelor sau serviciul de roaming. In plus, utilizatorii pot gasi aici
ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces
la internet.
ANCOM este instituția care
promovează interesele utilizatorilor de servicii prin promovarea concurenței și
inovației pe piețele comunicațiilor electronice și serviciilor poștale,
administrarea pro-competitivă a resurselor limitate (spectru radio, resurse de
numerotație și resurse tehnice asociate), încurajarea investițiilor eficiente
în rețele și infrastructuri și promovarea conectivității ultrarapide. Pentru
mai multe detalii despre activitatea ANCOM vizitați www.ancom.ro,www.portabilitate.ro și www.veritel.ro. Pentru a testa și
monitoriza calitatea serviciului de internet, accesați www.netograf.ro. Pentru a consulta acoperirea cu semnal mobil a localităților, drumurilor
naționale și județene din România, accesați www.aisemnal.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu