Raportul ANCOM privind calitatea serviciului de acces la internet pentru anul 2023 indică faptul că, față de valorile înregistrate la nivelul anului 2018, în 2023, viteza medie de downloadpentru internetul fix a crescut cu 184%, iar viteza medie de upload acrescut cu 240%. Totodată, comparativ cu anul 2018, viteza medie de download pentru internetul mobil a crescut în 2023cu 70%, iar viteza medie de upload s-a menținut constantă.
Media națională – download și upload internet fix
Conform rezultatelor testelor realizate de utilizatorii finali în cadrul platformei Netograf pe parcursul anului 2023pentru serviciul de internet fix, viteza medie de download la nivel național a crescut cu aproximativ 15% față de anul precedent, înregistrând o valoare de 381 Mbps, în timp ce viteza medie de upload a înregistrat o creștere de 24%, ajungând la 347 Mbps.
Față de valorileînregistrate la nivelulanului 2018, în 2023 vitezamedie de download pentruinternetul fix a crescut cu 184%, iarvitezamedie de upload a crescut cu 240%.
DateleînregistrateprinintermediulNetografreferitoare la vitezele de transfer se corelează cu tendințageneralărezultată din raportările de date statistice ale furnizorilorcorespunzătoarevitezelor de transfer asumate de aceștiași cu alteanalize ale ANCOMceconfirmătrendulpozitiv al dezvoltăriirețelelorfixe de comunicațiielectronice.
Acoperirea extinsă, progresivă, la nivel național, cu rețele de comunicații fixe bazate pe fibră optică permite sporirea în continuare a vitezelor de download și upload aferente serviciilor de acces la internet furnizate la punct fix.
Media națională – download și upload internet mobil
În ceea ce privește serviciul de internet mobil, viteza medie de downloadla nivel național a ajuns la 39 Mbps (față de 38 Mbps în 2022), iar viteza medie de upload a înregistrato valoare de 12 Mbps, fiind în scădere față de anul 2022.
Debutulrestrângeriiacoperirii cu tehnologii de comunicații mobile de a treiagenerație (3G), încursulanului 2023,încadrulrețelelor mobile naționale,oferă un indiciu important cu privirela tendința de stagnareînevoluțiaacestorviteze. Se poatetotușiestimaîn mod rezonabilcăvitezele de download și upload vorînregistraajustăripozitiveînaniiurmători, odată cu încheiereaprocesului de eliminare a tehnologiilor 3G, concomitent cu avansulimplementării, la nivelulrețelelor mobile, a tehnologiilor de comunicații mobile de a cinceagenerație (5G).
Comparativ cu anul 2018, viteza medie de downloadpentru internetul mobil a crescut cu 70% în 2023, iar viteza medie de upload s-a menținut constantă.
Raportul ANCOM privind calitatea serviciului de acces la internet pentru anul 2023 conține (pe lângă evoluția vitezelor medii la nivel național pentru conexiuni fixe și mobile) și evoluții ale vitezelor medii per furnizor, evoluții ale vitezelor medii la nivel de județ, dar și evoluții ale altor parametri tehnici de calitate relevanți (întârziereași variațiaîntârzierii de transfer al pachetelor de date), pentruprimii 5 furnizori ficși și pentru furnizorii mobili.
Parametrii de calitate administrativi
Numărul reclamațiilor înregistrate în anul 2023 la o mie de conexiuni active pentru cei mai mari furnizori de internet fix (din punct de vedere al numărului de conexiuni) se încadrează între 4 și 254 de reclamații, în timp ce în cazul internetului mobil, numărul reclamațiilor înregistrate de furnizori la o mie de conexiuni active se încadrează în intervalul 2,6–4,5 reclamații.
Dinevoluțianumărului de reclamațiiprivindderanjamentelevalide, se observă o tendință de scădere (îmbunătățire a calității) pentru 3 dintrefurnizoriide internet fix și o tendință de creștere a numărului de reclamațiipentruceilalți 2, comparativ cu 2022. În ceea ce priveșteinternetulmobil,numărulreclamațiilorreferitoare la deranjamente are o valoarefoartemicăînrândulmajoritățiifurnizorilor, între 0,1 și 4,1 reclamații la nivel de semestru.
Pe lângă evoluții și statistici comparative privind frecvența reclamațiilor, Raportul privind calitatea serviciului de acces la internet pentru anul 2023 cuprinde evoluții și statistici comparative și în ceea ce privește termenul de furnizare a serviciului de acces la internet, termenul de remediere a deranjamentelor și termenul de soluționare a reclamațiilor primite de la utilizatorii finali, altele decât cele referitoare la deranjamente, pentru primii 5 furnizori de internet fix și pentru furnizorii mobili.
Despre Netograf
ANCOM a creat platforma Netograf (care cuprinde o aplicație web și aplicații dedicate terminalelor mobile și fixe) prin intermediul căreia utilizatorii pot evalua performanța serviciului, precum și evoluția acesteia în timp. În România, Netograf este mecanismul certificat de măsurare a calității serviciului de acces la internet, fiind singura platformă care ajută utilizatorii să obțină despăgubiri privind calitatea internetului fix și mobil.
În cazul în care constată o diferență importantă, permanentă sau care se repetă la intervale regulate, între performanța reală a serviciului de acces la internet în ceea ce privește viteza și performanța indicată de furnizor în contract, utilizatorii pot beneficia, dacă au urmat întocmai procedura de măsurare a parametrilor de calitate indicată în contract și au depus la furnizor o sesizare validă, de anumite remedii prevăzute în contract.
Furnizorii au obligația de a nu taxa, deduce din traficul aferent planului tarifar, limita sau bloca traficul de date consumat de utilizatorii finali dinspre și înspre Netograf.
ANCOM este instituția care promovează interesele utilizatorilor de servicii prin promovarea concurenței și inovației pe piețele comunicațiilor electronice și serviciilor poștale, administrarea pro-competitivă a resurselor limitate (spectru radio, resurse de numerotație și resurse tehnice asociate), încurajarea investițiilor eficiente în rețele și infrastructuri și promovarea conectivității ultrarapide. Pentru mai multe detalii despre activitatea ANCOM vizitați www.ancom.ro,www.portabilitate.ro și www.veritel.ro. Pentru a testa și monitoriza calitatea serviciului de internet, accesați www.netograf.ro. Pentru a consulta acoperirea cu semnal mobil a localităților, drumurilor naționale și județene din România, accesați www.aisemnal.ro.
Media națională – download și upload internet fix
Conform rezultatelor testelor realizate de utilizatorii finali în cadrul platformei Netograf pe parcursul anului 2023pentru serviciul de internet fix, viteza medie de download la nivel național a crescut cu aproximativ 15% față de anul precedent, înregistrând o valoare de 381 Mbps, în timp ce viteza medie de upload a înregistrat o creștere de 24%, ajungând la 347 Mbps.
Față de valorileînregistrate la nivelulanului 2018, în 2023 vitezamedie de download pentruinternetul fix a crescut cu 184%, iarvitezamedie de upload a crescut cu 240%.
DateleînregistrateprinintermediulNetografreferitoare la vitezele de transfer se corelează cu tendințageneralărezultată din raportările de date statistice ale furnizorilorcorespunzătoarevitezelor de transfer asumate de aceștiași cu alteanalize ale ANCOMceconfirmătrendulpozitiv al dezvoltăriirețelelorfixe de comunicațiielectronice.
Acoperirea extinsă, progresivă, la nivel național, cu rețele de comunicații fixe bazate pe fibră optică permite sporirea în continuare a vitezelor de download și upload aferente serviciilor de acces la internet furnizate la punct fix.
Media națională – download și upload internet mobil
În ceea ce privește serviciul de internet mobil, viteza medie de downloadla nivel național a ajuns la 39 Mbps (față de 38 Mbps în 2022), iar viteza medie de upload a înregistrato valoare de 12 Mbps, fiind în scădere față de anul 2022.
Debutulrestrângeriiacoperirii cu tehnologii de comunicații mobile de a treiagenerație (3G), încursulanului 2023,încadrulrețelelor mobile naționale,oferă un indiciu important cu privirela tendința de stagnareînevoluțiaacestorviteze. Se poatetotușiestimaîn mod rezonabilcăvitezele de download și upload vorînregistraajustăripozitiveînaniiurmători, odată cu încheiereaprocesului de eliminare a tehnologiilor 3G, concomitent cu avansulimplementării, la nivelulrețelelor mobile, a tehnologiilor de comunicații mobile de a cinceagenerație (5G).
Comparativ cu anul 2018, viteza medie de downloadpentru internetul mobil a crescut cu 70% în 2023, iar viteza medie de upload s-a menținut constantă.
Raportul ANCOM privind calitatea serviciului de acces la internet pentru anul 2023 conține (pe lângă evoluția vitezelor medii la nivel național pentru conexiuni fixe și mobile) și evoluții ale vitezelor medii per furnizor, evoluții ale vitezelor medii la nivel de județ, dar și evoluții ale altor parametri tehnici de calitate relevanți (întârziereași variațiaîntârzierii de transfer al pachetelor de date), pentruprimii 5 furnizori ficși și pentru furnizorii mobili.
Parametrii de calitate administrativi
Numărul reclamațiilor înregistrate în anul 2023 la o mie de conexiuni active pentru cei mai mari furnizori de internet fix (din punct de vedere al numărului de conexiuni) se încadrează între 4 și 254 de reclamații, în timp ce în cazul internetului mobil, numărul reclamațiilor înregistrate de furnizori la o mie de conexiuni active se încadrează în intervalul 2,6–4,5 reclamații.
Dinevoluțianumărului de reclamațiiprivindderanjamentelevalide, se observă o tendință de scădere (îmbunătățire a calității) pentru 3 dintrefurnizoriide internet fix și o tendință de creștere a numărului de reclamațiipentruceilalți 2, comparativ cu 2022. În ceea ce priveșteinternetulmobil,numărulreclamațiilorreferitoare la deranjamente are o valoarefoartemicăînrândulmajoritățiifurnizorilor, între 0,1 și 4,1 reclamații la nivel de semestru.
Pe lângă evoluții și statistici comparative privind frecvența reclamațiilor, Raportul privind calitatea serviciului de acces la internet pentru anul 2023 cuprinde evoluții și statistici comparative și în ceea ce privește termenul de furnizare a serviciului de acces la internet, termenul de remediere a deranjamentelor și termenul de soluționare a reclamațiilor primite de la utilizatorii finali, altele decât cele referitoare la deranjamente, pentru primii 5 furnizori de internet fix și pentru furnizorii mobili.
Despre Netograf
ANCOM a creat platforma Netograf (care cuprinde o aplicație web și aplicații dedicate terminalelor mobile și fixe) prin intermediul căreia utilizatorii pot evalua performanța serviciului, precum și evoluția acesteia în timp. În România, Netograf este mecanismul certificat de măsurare a calității serviciului de acces la internet, fiind singura platformă care ajută utilizatorii să obțină despăgubiri privind calitatea internetului fix și mobil.
În cazul în care constată o diferență importantă, permanentă sau care se repetă la intervale regulate, între performanța reală a serviciului de acces la internet în ceea ce privește viteza și performanța indicată de furnizor în contract, utilizatorii pot beneficia, dacă au urmat întocmai procedura de măsurare a parametrilor de calitate indicată în contract și au depus la furnizor o sesizare validă, de anumite remedii prevăzute în contract.
Furnizorii au obligația de a nu taxa, deduce din traficul aferent planului tarifar, limita sau bloca traficul de date consumat de utilizatorii finali dinspre și înspre Netograf.
ANCOM este instituția care promovează interesele utilizatorilor de servicii prin promovarea concurenței și inovației pe piețele comunicațiilor electronice și serviciilor poștale, administrarea pro-competitivă a resurselor limitate (spectru radio, resurse de numerotație și resurse tehnice asociate), încurajarea investițiilor eficiente în rețele și infrastructuri și promovarea conectivității ultrarapide. Pentru mai multe detalii despre activitatea ANCOM vizitați www.ancom.ro,www.portabilitate.ro și www.veritel.ro. Pentru a testa și monitoriza calitatea serviciului de internet, accesați www.netograf.ro. Pentru a consulta acoperirea cu semnal mobil a localităților, drumurilor naționale și județene din România, accesați www.aisemnal.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu