Autoritatea
Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM)
readuce în atenția utilizatorilor care călătoresc în străinătate faptul că au
dreptul să beneficieze de un „plafon” la utilizarea serviciului de internet
mobil în roaming.
Operatorii au obligația să
restricționeze accesul la serviciile de internet mobil în roaming atunci când
costul suplimentar înregistrat ca urmare a utilizării acestui serviciu ajunge
la 50 de euro/lună (fără TVA) dacă utilizatorii nu au optat explicit pentru un
alt plafon din ofertele comerciale ale furnizorilor sau dacă nu au renunțat în
mod expres la aplicarea plafonului implicit.
Cum se
aplică plafonul
Operatorii au obligația să avertizeze
utilizatorii, prin intermediul unor mesaje-text, email-uri sau ferestre pop-up,
atunci când consumul cumulat de date (MB/GB) în roaming internațional a atins
80% din plafonul stabilit (de exemplu, când se înregistrează un cost
suplimentar de 40 Euro, fără TVA, în cazul stabilirii unui plafon de 50 euro),
precum și atunci când plafonul a fost atins. În cadrul acestor notificări,
furnizorii trebuie să indice și procedura pe care trebuie să o urmeze
utilizatorii pentru a solicita continuarea/reluarea furnizării serviciului de
acces la internet în roaming. După ce furnizorul a transmis a doua notificare,
acesta are obligația să sisteze imediat furnizarea și facturarea internetului
în roaming internațional, dacă utilizatorii nu și-au transmis acordul expres
pentru continuarea sau reluarea prestării acestui serviciu.
De regulă, operatorii transmit aceste notificări
prin SMS, iar dacă utilizatorii doresc să folosească în continuare serviciul de
internet în roaming trebuie să răspundă prin transmiterea unui SMS cu textul
„DA”.
Unde se aplică
plafonul
Regulile privind stabilirea plafoanelor pentru
utilizarea serviciului de internet în roaming se aplică atât în statele din
Uniunea Europeană (UE), cât și în afara UE, cu condiția ca, în afara UE,
operatorul rețelei din țara vizitată să permită furnizorului de roaming să
monitorizeze în timp real utilizarea serviciilor de către clientul său. Dacă
aplicarea plafonului nu este posibilă din punct de vedere tehnic, utilizatorii trebuie
să fie avertizați în prealabil.
În statele membre ale Spațiului Economic European
(SEE), utilizatorii pot folosi resursele naționale incluse în planurile
tarifare și în roaming, ceea ce face mai puțin probabilă înregistrarea
involuntară a unui cost suplimentar în valoare de 50 de euro.
Costurile provenite din utilizarea serviciilor de
internet în roaming în țări din afara SEE (de exemplu, Turcia) sunt de regulă
ridicate, plafonul financiar implicit putând fi atins imediat după conectarea
la rețeaua vizitată, în cadrul unei singure sesiuni. Când își exprimă acordul pentru
continuarea sau reluarea furnizării serviciilor după ce au fost avertizați de
furnizor că au atins plafonul, utilizatorii își asumă realizarea unui cost mai
mare decât valoarea acestuia, plafonul financiar obligatoriu fiind dezactivat
pentru respectiva lună de facturare.
Atenție la
utilizarea serviciului de internet în zonele de graniță dintre țările UE și
non-UE
În zonele de graniță este posibilă conectarea
automată la o rețea dintr-un stat vecin, chiar dacă utilizatorii nu se află
efectiv pe teritoriul acelui stat. De exemplu, un utilizator care este în
Italia, la granița cu Elveția, se poate conecta automat la o rețea din Elveția.
În acest caz, va primi un mesaj informativ cu tarifele aplicabile serviciilor
de roaming din Elveția și va trebui să aibă în vedere că, fiind conectat la o
rețea din afara UE, tarifele sunt mai mari, deci este posibil să atingă mai
repede plafonul financiar de 50 de euro, fără TVA.
Mai multe informaţii privind utilizarea şi costurile
serviciului de roaming sunt disponibile pe pagina de internet a Autorității, aici.
Reclamații
Dacă nu au primit mesajele de informare de la
furnizor, în condițiile în care aveau plafonul de roaming activat, sau acesta
nu a sistat furnizarea internetului în roaming după atingerea plafonului, deși
nu și-au exprimat acordul pentru continuarea furnizării serviciului, utilizatorii
se pot adresa ANCOM aici.
Secţiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM pune la
dispoziţia utilizatorilor informații utile despre serviciile de comunicaţii
electronice (telefonie, internet şi televiziune) şi serviciile poştale, pentru
a-i sprijini în alegerea şi folosirea acestor servicii. Informațiile se referă
în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea
serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. În plus,
utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin
telefon sau serviciile de acces la internet.
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare
în Comunicaţii (ANCOM) este instituţia care protejează interesele
utilizatorilor de comunicaţii din România, prin
promovarea concurenţei pe piaţa de comunicaţii, administrarea resurselor
limitate, încurajarea investiţiilor eficiente în infrastructură şi a inovaţiei.
Pentru mai multe detalii despre activitatea ANCOM vizitaţi www.ancom.org.ro şi www.portabilitate.ro. Pentru a
compara ofertele de telefonie şi internet, intraţi pe www.veritel.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu